Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimers, varia, foto's,...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DEZE AUTO'S HADDEN IN DE JAREN 80 AL VIERWIELBESTURING

    JAPANNERS LEKKER INNOVATIEF

    Vierwielbesturing, waarbij de achterwielen in tegenovergestelde of dezelfde richting meesturen met de voorwielen, is vandaag de dag zeker in het premium segment niet zeldzaam meer. Toch is het bepaald geen nieuw idee, want in de jaren 80 en 90 brachten de Japanners al een flink aantal auto's met vierwielbesturing op de markt. Daar zitten ook auto's tussen waarvan je het niet direct zou verwachten.


    Honda


    Honda Prelude mét 4WS-badge.

    Honda was in 1987 de eerste autofabrikant die het concept van vierwielbesturing zoals we dat nu kennen naar de markt bracht met de Prelude. Die kon je aanvankelijk alleen met de krachtigste motor krijgen, de 2.0 zestienklepper, later behoorde het ook tot de mogelijkheden voor de gewone 2.0. Het systeem van Honda was in eerste instantie volledig mechanisch, de stuurinrichting stond via een stang en een planetair tandwielstelsel in verbinding met de achterwielen. De stuurhoek was bepalend voor het mee- of tegensturen van de achterwielen. Bij een stuurinput van meer dan 246 graden stuurden de achterwielen tot 5,3 graden tegen, bij kleinere stuurbewegingen stuurden ze juist tot 1,5 graden mee met de voorwielen.

    In 1991 stapte Honda bij de volgende generatie Prelude over op een elektronisch geregeld systeem. Op de afbeelding hierboven zie je een kleine '4WS'-badge achterop de Prelude. Je moest natuurlijk wel aan de buitenwereld laten weten dat jouw auto ook met de achterwielen kon sturen. Een andere Honda gebruik maakte van de technologie, was de populaire Accord.

    Mazda



    Mazda gooide het over een andere boeg dan Honda met de vierwielbesturing. Voor de 626 kwam het merk kort na Honda op de proppen met een systeem dat via een stang de stuurhoek doorgaf aan een hydraulische actuator. Vervolgens werd op basis van die stuurinput en de snelheid elektronisch berekend hoe ver de wielen mee- of tegen moesten sturen. In de Nederlandse prijslijst stond de fraaie Coupé met die voorziening, de 2.0 16V GT 4WS. De RX-7 had ook vierwielbesturing, maar dan op de passieve manier. Het 'Dynamic Tracking Suspension System' maakte namelijk dat de mate van toe- en uitspoor van de achterwielen kon veranderen als er bepaalde krachten op kwamen te staan. Dat werkt dus nadrukkelijk anders dan de eerder aangehaalde systemen. Passieve vierwielbesturing werd overigens ook toegepast door onder meer Porsche op de 928 en Citroën op de ZX.

    Mitsubishi


    Mitsubishi Galant

    Mitsubishi introduceerde in het najaar van 1987 vierwielbesturing op de Galant. De ingenieurs maakten het zichzelf in ieder geval niet makkelijk, want de Galant had zowel vierwielaandrijving als vierwielbesturing. De vierwielbesturing van Mitsubishi werkte alleen boven een snelheid van 31 mph (49,6 km/h) en de achterwielen stuurden alleen tot 1,5 graden mee met de voorwielen. Dat maakt dus dat het geen kortere draaicirkel oplevert bij krappe bochten, juist één van de voordelen van vierwielbesturing.

    In Nederland kon je de vierwielsturing ook op de Galant krijgen, op de absolute topversie die ook nog 4WD had. Mitsubishi leverde het actieve systeem daarna ook nog op de Sigma en de 3000 GT, maar hield het daarna - net als de overige fabrikanten in dit lijstje - voor gezien.

    Toyota


    Toyota Celica, ook met 4WS-badge.

    De vierwielbesturing van Toyota, 'Dual-Mode 4WS', lijkt in grote lijnen op het systeem van Mazda. Toyota was er wel wat later mee, want pas in 1989 kreeg de Celica voor de Japanse markt vierwielbesturing mee. Toyota voegde daar wel aan toe dat het systeem instelbaar was. Had je geen behoefte aan meesturende achterwielen, dan kon je ze vastzetten in de rechtuitstand. Voor de mate waarin de achterwielen meesturen kon je kiezen uit een normale stand en een sportstand, waarbij de directheid en de snelheid waarmee de achterwielen meesturen veranderde. Naast de Celica leverde Toyota de Dual-Mode 4WS ook nog op de Crown en de Camry.

    Nissan


    Nissan Skyline (R31)

    High Capacity Actively Controlled Suspension System (HICAS). Dat klinkt nogal ingewikkeld, maar eigenlijk is het principe vrij eenvoudig. Nissan liet de achterwielen meesturen door een hydraulisch systeem dat de mate van toe- of uitspoor van de achterwielen computergestuurd aan kon passen. Dat werkte alleen niet via een extra stuurinrichting, maar via de ophanging. Met HICAS konden de achterwielen ongeveer een halve graad bewegen, om zo meer stabiliteit te bieden bij hogere snelheden. Nissan leverde het systeem al vanaf 1985 op de Skyline, waarmee Nissan dus eigenlijk eerder was met de vierwielbesturing dan Honda. Echter, het systeem van Nissan werkte wel volgens een ander principe en was behoudender. Later voerde Nissan een update door voor het systeem, waardoor de mate van toe- of uitspoor met 1 graad kon wijzigen.

    De tijdelijke ondergang

    Bij de Japanse economische crisis in de jaren 90 stopten de bovenstaande fabrikanten met het implementeren van de dure systemen die vierwielbesturing mogelijk maakten. Daarna zat er ongeveer een decennium tussen voordat fabrikanten het systeem weer aanboden. Momenteel vind je vierwielbesturing vooral terug in de hogere segmenten. Daar levert het ook de meeste winst op, met name als het gaat om het verkleinen van de draaicirkel. Toch zie je het ook nog op middenklassers terug, zelfs bij Europese fabrikanten. Mercedes-Benz levert het systeem bijvoorbeeld op de huidige C-klasse en Renault leverde het onder de naam 4Control op de Talisman en Espace. Eerder nog introduceerden de Fransen het systeem in 2008 in de Laguna GT, als onderdeel van 'Active Drive'. Bij grotere modellen van BMW is vierwielbesturing ook al langer aanwezig, hetzelfde geldt voor Audi.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • My Friends Incredible Collection Of Classic Cars Will Blow You Away!…

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Comment


        • Comment


          • Comment


            • Mooie pics!
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Zalige foto's ja. Zo'n Rothman's Porsche team was toen het top team.... tijden zijn duidelijk veranderd LOL

                Comment


                • From EVO to farming to Harry's Garage and car collecting - the Harry Metcalfe interview (Part 1)



                  Tour of Harry's Garage with Harry Metcalfe (plus some unseen cars) - (Part 2)


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Zalig geluid toch deze

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

                      Comment




                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • 1982, een uitzonderlijk autojaar:

                          https://de.motor1.com/news/602259/au...gang-historie/
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Kapitein Zeppos was er niks tegen

                            MET TWEE AMPHICARS door de GRACHTEN VAN AMSTERDAM


                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Silverstone Auctions Classic Silverstone Sale walk-around preview. 26th & 27th August 2022

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • De auto van Prinses Diana uit de video hierboven heeft goed opgebracht


                                Persoonlijke auto van Britse prinses Diana geveild voor 765.000 euro

                                In het Verenigd Koninkrijk is een persoonlijke wagen van de overleden Britse prinses Diana geveild voor 650.000 Britse pond (zo'n 765.000 euro). Ook in juni ging al een auto van haar onder de hamer. Het is bijna 25 jaar geleden dat Diana omkwam bij een verkeersongeval in Parijs.

                                Aan de veiling namen bieders van Dubai tot de Verenigde Staten deel, maar uiteindelijk ging een anonieme koper uit het Verenigd Koninkrijk zelf met de Ford Escort RS Turbo aan de haal. Het openingsbod was 100.000 Britse pond, de koper uit Manchester had er maar liefst 650.000 Britse pond voor over (zo'n 765.000 euro). Samen met de kosten en btw betaalt de winnaar zo 737.000 Britse pond of ruim 868.000 euro voor de auto.

                                Maar het gaat dan ook niet zomaar om een Ford Escort RS Turbo, die doorgaans voor 10.000 pond aangeboden worden. Volgens veilinghuis Silverstone gebruikte prinses Diana de auto van augustus 1985 tot mei 1988 en zat ze zelf graag achter het stuur. Haar lijfwacht nam plaats op de passagierszetel en had een eigen achteruitkijkspiegel.

                                Voor de autoliefhebber: de auto heeft 40.000 kilometer op de teller en is uniek omdat het het enige zwarte model is van de RS Turbo series 1. De andere Escort RS Turbo's van deze generatie zijn wit.

                                Niet eerste veiling

                                In juni vorig jaar werd nog een andere Ford Escort van de immens populaire prinses geveild. Die ging toen voor 52.000 pond (zo'n 61.000 euro) onder de hamer. Prinses Diana kreeg het voertuig in 1981 als verlovingsgeschenk van prins Charles.

                                Op 31 augustus zal het precies 25 jaar geleden zijn dat Diana omkwam bij een verkeersongeval in Parijs. Ze werd 36 jaar.

                                Bron: VRT














                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • DAG 1, SLS Classic, Luxemburg - Luxemburg



                                  DAG 2, SLS Classic, Luxemburg - Brussel



                                  DAG 3, SLS Classic, Brussel - Gent



                                  DAG 4, SLS Classic, Gent - Scheveningen




                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • DEZE RECORDAUTO'S VAN OPEL EN PEUGEOT MOESTEN CONSUMENT OVERTUIGEN VAN DIESEL

                                    ZO VEEL MOGELIJK KILOMETERS AFLEGGEN OP HOGE SNELHEID

                                    ​Toen Rudolf Diesel zijn motor ontwikkelde, wilde hij vooral een efficiënte, dus zuinige motor bouwen. Met dieselmotoren kun je echter ook erg hard rijden. Motorenfabrikanten als Cummins, Ricardo en Perkins hebben dat gedaan. Maar ook autofabrikanten als Mercedes-Benz, Peugeot en Opel zagen kans om een diesel hard te laten rijden. Ongenadig hard. Die snelle diesels waren de wegbereiders voor de dieseltjes die tot recent nog populair waren. Over de Mercedes C111-III schreven we onlangs al, ook Peugeot en Opel hadden dergelijke dieselraketten.


                                    Peugeot is een van de eerste autofabrikanten die een dieselmotor levert. Al in 1958 is de 403 verkrijgbaar met een dieselmotor van Indenor, Peugeots eigen motorenfabriek. In 1960 verschijnt de Peugeot 404 en in 1964 wordt deze leverbaar met een 1,9 liter dieselmotor van Indenor. In die tijd zijn er maar weinig diesels op de markt, Mercedes-Benz heeft de markt grotendeels voor zich alleen.


                                    Enorme hoeveelheid dieselbrandstof over


                                    Intussen gebeurt er nog iets anders in Frankrijk. Onder leiding van de president De Gaulle begint het land kerncentrales te bouwen. Deze lossen de oude centrales af, waar generatoren op dieselolie draaiden. Er blijft dus een enorme hoeveelheid dieselbrandstof over en de autofabrikanten kunnen daar gebruik van maken.


                                    Peugeot 404 Coupé is eenzitter


                                    Nu is diesel nog niet echt geaccepteerd als brandstof voor personenauto’s, maar daar wil Peugeot iets aan doen. Om het imago van de dieselmotor te verbeteren en te laten zien dat ook een diesel in staat is om te presteren, wordt er een Peugeot-recordauto gebouwd. Een 404 coupé wordt omgebouwd tot eenzitter; de coureur krijgt een klein stalen koepeltje over zich heen. In juni 1965 rijden zeven coureurs met deze auto op het circuit van Monthléry 5.000 kilometer aan één stuk met een 2.163 cc Indenor viercilinder dieselmotor. De Peugeot haalt hierbij een gemiddelde snelheid van 159,3 km/h.



                                    De Peugeot 404 coupé werd omgebouwd tot eenzitter. Een maand later komt Peugeot terug naar Monthléry met dezelfde recordwagen, maar nu met een dieselmotor van 1.948 cc, gebaseerd op de XD88-motor zoals die in de 404 wordt geleverd. Die auto maakt in 72 uur 11.000 kilometer over het circuit met een gemiddelde snelheid van 160 km/h.

                                    Het schijnt dat Peugeot met deze twee ritten in totaal meer dan 40 records voor dieselauto’s heeft gebroken met betrekking tot verbruik, topsnelheid, gemiddelde snelheid en snelheidsduur.

                                    Al die records zijn intussen natuurlijk allemaal vergeten, maar de auto is er nog wel en staat in het Musée de l'Aventure Peugeot in Sochaux.


                                    De Opel GT is bijna niet meer als zodanig herkenbaar.


                                    Opels record met de auto op basis van de GT


                                    Een soortgelijke actie als bij Peugeot zien we ook bij Opel. Begin jaren 70 is er een serieuze oliecrisis en plotseling wordt het brandstofverbruik van een auto heel belangrijk. Opel wil een dieselversie van de Rekord op de markt brengen. Om dat feit luister bij te zetten, wordt er een recordauto ontwikkeld. Met een c, deze keer. Zoals Peugeot zijn recordauto bouwde op basis van de 404 Coupé, zo bouwt Opel een recordwagen op basis van de GT.


                                    10.000 kilometer in 52 uur


                                    Net als bij de Peugeot gaat het hele dak eraf en is er alleen een koepeltje voor de coureur. De 2,1-liter viercilinder dieselmotor levert dankzij toepassing van een turbo 95 pk. Zes coureurs, onder wie de voormalige Belgische Formule 1-coureur Paul Frère, rijden bij toerbeurt van 1 tot en met 3 juni 1972 op Opels testcircuit Dudenhofen. In 52 uur rijdt de gestroomlijnde Opel 10.000 kilometer. De hoogst gemeten snelheid is 197 km/h, gemiddeld rijdt de auto 190 km/h en er worden 18 officiële records gebroken. De Diesel GT fungeert als wegbereider voor de Opel Rekord D (nee, niet de D van diesel) 2100 D, die in september 1972 op de markt komt.




                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • DEZE AUTO’S DEDEN HET MET TWEE VERBRANDINGSMOTOREN

                                        BIJ EEN EV EENVOUDIG, BIJ VERBRANDINGSMOTOREN EXTREEM LASTIG

                                        ​Van een elektrische auto met twee motoren kijken we niet meer op. Het is een handige manier om een EV meer vermogen te geven. Bij een auto met verbrandingsmotor gaat dat niet zo gemakkelijk. In het verleden waren er echter diverse projecten waarbij fabrikanten twee dezelfde krachtbronnen in een auto propten.


                                        Volkswagen Scirocco Bimotor (1984)



                                        In 1983 liet Volkswagen al een tweemotorig monster zien op basis van de Scirocco II. De twee 1.6-viercilinders werden voorzien van een cilinderkop van de Golf I GTI Oettinger die in Frankrijk als GTI 16S werd verkocht. De tuner leverde namelijk al een zestienkleps versie van de eerste Golf GTI. De cilinderinhoud werd vergroot naar 1,8 liter. Beide motoren bezorgde de Scirocco 360 pk. Een jaar later verscheen een tweede versie, met uitgeklopte carrosserie.


                                        Mosler TwinStar (1999)




                                        Het Amerikaanse bedrijf Mosler zette voor 22.000 dollar de zaag in je Cadillac Eldorado om ruimte te maken voor een tweede Northstar V8. Met een slordige 600 pk was het ding snel (0-60 mph in 4,6 s), maar je Caddy werd er niet fraaier op. Er werden er uiteindelijk slechts vijf gebouwd.


                                        Alfa Romeo GP 16C Bimotore (1935)




                                        Als antwoord op de toenemende Duitse concurrentie experimenteerde de Scuderia Ferrari met twee prototypes met één acht-in-lijn in de neus en één in de staart. De bijna 550 pk sterke en 320 km/h snelle racewagen had geen vierwielaandrijving; elke motor dreef één achterwiel aan. Een hoog brandstofverbruik en overmatige bandenslijtage verhinderden sportief succes.


                                        DAF TurboTwin (1986)




                                        In de jaren 80 boezemde Jan de Rooy tijdens Parijs-Dakar de concurrentie (trucks én auto’s) angst in met zijn TurboTwin, voorzien van twee 11,6-liter zescilinder (bi- en tri-) turbodiesels met meer dan 1.200 pk en een top van bijna 250 km/h.


                                        Mercedes A190 Twin (1998 )



                                        AMG bouwde eind jaren 90 een handjevol A190 Twins met twee 1,9-liter viercilinders. Daarvan was de tweede (die ook gedeactiveerd kon worden) onder de vloer van de bagageruimte gefrommeld. De 250 pk sterke ‘A38’ was goed voor een 0-100-tijd van 5,7 seconden en een top van 230 km/h.


                                        Mini Twini (1963)




                                        Na de Mini Moke werd het twin engine-concept overgeheveld naar de ‘gewone’ Mini. In 1963 verscheen de 180 pk sterke, vierwielaangedreven ‘Twini’ of ‘Twinny Minny’ aan de start van de Targa Florio. Het bleek geen succes (te zwaar, slechte koeling) en het project werd gestaakt nadat John Cooper zich bijna dood reed in een Twini.


                                        Saab 93 Monstret (1959)




                                        Van een eigenwijs merk als Saab kun je eigenzinnige experimenten verwachten. Met zijn twee dwars voorin geplaatste driecilinder tweetaktmotoren was dit ‘Monster’ goed voor 140 pk en een topsnelheid van 196 km/h. De reglementen verhinderden dat deze brute 93 ooit een officiële wedstrijd reed.


                                        Citroën 2CV Sahara (1958 )




                                        Net als de Cadillac voorzien van twee contactsleutels. In dit geval om één (voorwielaandrijving) of twee (4WD) luchtgekoelde tweepitters te activeren. Met een productieaantal van bijna 700 de succesvolste ‘bimotore’ uit dit rijtje.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • A wonderfully quirky and sentimental Car Cave private garage tour

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X