Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oldtimers, varia, foto's,...
Collapse
X
-
DE HANDBAK VERDWIJNT: DEZE POKEN MOGEN WE NOOIT VERGETEN!
SCHAKELEN MET EEN PRACHTPOOK
De handbak verdwijnt in rap tempo. Wat waren versnellingspoken soms mooi in het verleden. We hebben daarom een verzameling prachtpoken voor je die als ware kunststukken interieurs opfraaiden.
Oldsmobile Cutlass Hurst/Olds
Dit woud aan poken heet ‘Hurst Lightning Rods Triple Shifter’ en is bedoeld voor het betere dragracewerk. De rechter is om handmatig, snel en trefzeker van 1 naar 2 te schakelen, met de middelste ga je van 2 naar 3, waarna je de linker pook in D (overdrive) kunt zetten.
Citroën 2CV
De horizontale stok is verbonden met een ‘gewone’ verticale pook die in de versnellingsbak achter de motor zit. De 1 schakel je in door de bal naar links te draaien en naar achteren te trekken, voor de achteruit duw je hem naar voren. 2 en 3 zitten ‘in het midden’ tegenover elkaar, 4 zit ‘rechtsboven’.
Dodge Challenger
Het lijkt wel een handrem zoals ze die in de rally- en driftsport gebruiken maar dit is een zogenaamde ‘pistol grip’ van Hurst.
Volkswagen Golf GTI
Klassieker die geen verdere uitleg behoeft.
Chevrolet Camaro
Voordat Alfa Romeo er in de 75 een handrem van maakte, gebruikte Chevrolet deze vorm (de ‘Horseshoe Ratchet’) al voor het bedienen van de automaat.
Jaguar XJ40
De kenmerkende ‘J-gate’ zagen we voor het eerst bij de XJ40 (1986). Het idee achter dit schakelpatroon is dat je de automaat niet per ongeluk in N of R kunt zetten wanneer je handmatig een versnelling kiest.
Delahaye 135
Dit miniatuurpookje is de ‘pre selector’ voor de semi-automatische Cotal-vierversnellingsbak waarvan de 1 niet links- maar rechtsboven zit. Behalve Delahaye maakten ook Peugeot, Citroën, Delage, Ford, Bugatti, Salmson en Hotchkiss in de jaren 30/40 gebruik van deze elektromagnetische bak.
Ferrari 550 Maranello
Ferrari hoef je niet te vertellen hoe ze een esthetisch verantwoorde versnellingspook met bijbehorende schakelcoulissen moeten maken. De pook op de foto bij dit artikel is ovcrigens van een Ferrari 328.
Triumph Dolomite Sprint
De schuifknop bovenop de pook van de Triumph Dolomite Sprint. Daarmee schakel je de overdrive van de versnellingsbak in.
Alfa Romeo 6
Natuurlijk zijn er veel Alfa's te bedenken die een prachtpook hadden, dit is die van de Alfa Romeo Sei. Een kort, kordaat exemplaar.
Citroen SM
Wat was er niet mooi aan de SM? Zelfs de versnellingspook met daarom heen een fraai in chroom gestanst schakelpatroon.
Mercedes-Benz 300 SL
Zo mooi kan een eenvoudige versnellingspook zijn. De keuzehendel voor de Mercedes 300 SL. Een groot wit stuur en een simpele witte knop op een lange pook.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
STUUR VAN DE TOEKOMST NIET ROND? AUTOSTUUR WERD AL VAKER OPNIEUW UITGEVONDEN!
OPMERKELIJKE STUREN DOOR DE JAREN HEEN
We zien steeds vaker dat het stuur van een auto niet rond is. Bij de modellen van Audi Sport is het stuur onder afgeplat, Lexus heeft ons in de RZ 450e al laten kennismaken met een Knight Rider-achtig stuur en Tesla heeft voor de nieuwe Model S en X ook al een bijzonder stuur ontworpen. Toch zijn dergelijke stuurtrucs niet van de laatste tijd, in het verleden werd het stuur al vaker opnieuw uitgevonden. Een overzicht van opmerkelijke sturen door de jaren heen.
Ford Wrist-Twist (1965)
Raketgeleerde Bob Rumpf ontwikkelt voor Mercury een systeem met twee simultaan draaiende 5-inch ringen die je met polsbewegingen bedient. Het wordt geen succes.
Austin Allegro (1973)
Het ‘vierkante’ stuur, ergonomisch en avantgardistisch bedoeld, wordt binnen twee jaar vervangen door een rond exemplaar. Lees ook dit artikel. Chrysler had al ‘quartic’ sturen in de jaren 60.
Citroën DS (1955)
De eerste Citroën met een éénspaaksstuur. Het krijgt later navolging in de Eend, Ami, GS, SM en CX. De spaak hoort in de rechtuit-stand op ‘10 over half 8’ te staan.
Pontiac Grand Prix ( 1988 )
Hoe eighties wil je het hebben? Alle bedieningsknoppen voor het audiosysteem in het midden van je stuur. En dan kan je ook nog een digitaal instrumentarium krijgen!
Mercedes-Benz 300 SL (1954)
Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, kan je het stuur van de Gullwing naar beneden klappen. Een slimme vondst, die echter nooit navolging krijgt.
Edsel Citation ( 1958 )
Oude Amerikaanse stuurwielen zijn vaak kunstwerken op zich. Edsel, het mislukte submerk van Ford, clustert de drukknoppen voor de automaat in het hart van het stuur.
Renault 5 Turbo (1980)
Een soortgelijk ‘driehoekdesign’ tref je in de Subaru XT. Het ronde gat sluit mooi aan bij de instrumenten. De Turbo 2 krijgt in 1983 een normaal driespaaksstuur.
Maserati Boomerang (1972)
Het coolste concept-car-stuur aller tijden. Het complete instrumentarium, inclusief de knopjes en de hendels (uit de Citroën SM), zit in het hart van het stuurwiel.
Diverse conceptcars
We houden het op sturen die het tot de productiefase schopten, in conceptcars zag je wel vaker afwijkende stuurtjes, of zelfs centrale joysticks zoals je op de foto hierboven ziet. Dat is de besturing van de Mercedes-Benz F200 Imagination Concept. Mercedes liet ook wel eens een SL-klasse met joystickbesturing zien.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
NU GEWOON, TOEN SUPERMODERN: DIGITAAL DASHBOARD BESTAAT AL 45 JAAR
OPMAAT NAAR HET TOUCHSCREEN IN DE AUTO
Steeds vaker zien we in het instrumentarium een digitaal scherm de plaats innemen van de vertrouwde analoge wijzerplaten. Soms wordt op dat scherm nog wel een wijzerplaat geprojecteerd, alsof er eigenlijk nooit iets verandert, maar vaak ook zien we alleen maar getallen of streepjes die de functie van snelheidsmeter, toerenteller of brandstofmeter in hebben genomen. Staat lekker eigentijds. Zou je denken ja; maar al decennia lang wordt gedacht dat het digitale dashboard eigentijds is.
In diverse laboratoria verspreid over de aardbol wordt geëxperimenteerd met diodes, kathodes, elektronenbuizen en andere technologieën om signalen weer te geven. Dit leidt onder andere tot de displaytechniek die veel gebruikt wordt in de schermpjes van bijvoorbeeld videorecorders en huishoudelijke apparaten. Alleen vraagt implementatie in een auto om een nogal radicale ommezwaai. Om te beginnen is het nodig om over te schakelen van mechanisch naar elektronisch en daarnaast moet het in het dashboard te implementeren zijn. Kortom, het gaat niet alleen om de beschikbaarheid van het display zelf.
Halverwege de jaren 70 werkt Aston Martin aan een complete nieuwe limousine, de Lagonda Series 2 als opvolger van de ietwat bedaagd ogende Lagonda Series 1. Designer William Towns krijgt alle vrijheid om iets radicaal anders te maken. Niet alleen het uiterlijk met z’n lage, wigvorm breekt met wat we gewend zijn, ook het interieur is compleet anders. Als de auto in 1976 wordt gepresenteerd, bestaat het dashboard uit strakke vlakken en ontbreken ronde tellers en klokken met klassieke wijzerplaat.
Het instrumentarium is opgebouwd uit fluorescentiedisplays. Om het futurisme af te maken wordt de stuurkolom geflankeerd door panelen met tiptoetsen. Wanneer de pers in 1977 met de auto kennis mag maken, zijn de demonstratiemodellen tijdelijk voorzien van analoge klokken, dit om problemen te voorkomen. Het duurt echter nog tot 1978 voordat de auto productierijp is, niet in de laatste plaats om het dashboard te kunnen doorontwikkelen. In 1984 wordt het dashboard herzien en krijgt de auto drie kathodestraalbuizen (oftewel beeldbuizen) die op hun beurt in 1986 vervangen worden door lcd-techniek. De tiptoetsen hebben dan inmiddels plaatsgemaakt voor ‘ordinaire’ drukknoppen.
Voor het volk
Bij verschillende autofabrikanten wordt nieuwsgierig naar het Lagonda-dashboard gekeken. In 1980 laat Pininfarina een concept zien, de Ferrari Pinin, met schermen van instrumentariumgigant Veglia. Van productie komt het echter niet. Desalniettemin grijpt het futurisme toch om zich heen in de auto-industrie. General Motors biedt vanaf 1978 de Cadillac Trip Computer als optie voor de Seville en Eldorado. Het blijven echter lange tijd exclusieve speeltjes.
Het grote publiek leert het digitale dashboard pas in 1983 kennen bij auto’s als de Renault 11 Electronic (foto 2) en de MG Maestro. Later volgden auto’s als de Citroën BX Digit (foto 4), de Subaru XT en de Fiat Tipo DGT (foto 3). Het is een opmaat naar de eerste auto’s met touchscreen, in 1986 in de Oldsmobile Toronado en de verwante Buicks Riviera en Reatta. En nu we toch bij Oldsmobile zijn: in 1988 is de Cutlass Supreme de eerste met een head up display.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
DEZE RS'EN WAREN BETAALBAAR
MAAR NIET SNEL OF SPORTIEF ...
De aanduiding RS staat vooral op sportieve topmodellen. Soms komt het wat meer tot zijn recht (Porsche 911 GT3 RS), soms minder (Skoda Enyaq iV RS). Vroeger dachten fabrikanten minder goed na over de lettercombinatie die Porsche ooit introduceerde en stond voor Renn Sport. In de jaren 80 tot aan het begin van deze eeuw vond je het RS-logo op brave burgerbakken. Daar had het verder weinig om het lijf.
Kia Rio 1.3 of 1.5 RS - Gewoon het tweede niveau
Geen opgepepte motor, laat staan een bijzonder interieurtje of spoilers. Bij Kia was de aanduiding RS begin deze eeuw gewoon het tweede of derde uitrustingsniveau van een model. De eerste generatie Rio zie je nog wel eens rijden met die benaming. Ga er gerust naast staan bij een verkeerslicht, want de kans is klein dat de Rio RS je zoek rijdt. Of het er nu een is met een 82-pk 1.3 of 95 pk leverende 1.5, een rappe sprinter is het nooit. Met een vanafprijs van € 9.495 is de Rio een van de goedkoopste RS-en aller tijden.
Renault 21 RS - Stond niet voor Renault Sport
Bij Renault Sport-modellen is de RS-aanduiding zeer toepasselijk. Maar wist je dat die afkorting ooit achterop een heel bescheiden Renault 21 stond? Nee, niet die heftige 2,0-liter turbo maar gewoon een modale 1.7. De Renault 21 RS stond in 1988 in de prijslijst voor een bedrag van € 14.362. Meer dan dat hij 88 pk had, valt er niet over deze uitvoering te melden. Het was gewoon een van de vele aanduidingen die het Franse merk in die tijd gebruikte.
Citroën BX 16 RS - Nog onder de TRS
De Franse merken houden elkaar altijd wel in de gaten, want ook van de Citroën BX en de CX bestond het uitrustingsniveau RS. In de BX was het gekoppeld aan een 1.600-motor, in de CX aan een 2,2 liter, de 22 RS. Bij de BX was het een niveau onder de TRS en ook in het toenmalige topmodel CX werd je na aanschaf van een RS niet ondergedompeld in sportiviteit of luxe.
Ford Escort 1.6i en 1.8i RS - Geen 2000 of Cosworth
Natuurlijk waren er van de laatste generatie Ford Escort serieus heftige RS-en. Wat heet … neem de RS Cosworth, een rallykanon voor de openbare weg. De RS 2000 mocht er eveneens zijn met 150 pk. Maar de afkorting RS plakte Ford in de laatste twee jaren van het model ook op een brave 1.6 en 1.8. Die verving de Escort met de afkorting GT, ook al zo’n aanduiding die te pas en te onpas op auto’s verscheen. Een RS had sportieve witte wijzerplaten met rode wijzers, ‘sportstoelen’ en ook sportieve wieldoppen, al zie je in brochures van die tijd louter op lichtmetaal afgebeelde voorbeelden staan. Voor rond de € 15.000 had je zo’n Escort RS.
Ford Fiesta 1.3i en 1.4i RS - Totaal vergeten RS
Van alle Ford Fiesta-generaties (huidige zal de laatste zijn) denk je wellicht als laatste aan deze, die in 1995 op de markt kwam. Hij was er ook als Mazda 121. Er was een RS, maar ook voor dit model was dat slechts een uitrustingsniveau, gekoppeld aan een 1.3 of 1.4. Maar net als bij de Escort RS (zonder Cosworth of 2000 erachter) maakte Ford er met andere stoelen en witte wijzerplaten toch nog een klein feestje van. Van dezelfde generatie Fiesta verscheen een paar jaar later de Sport. Die kon je van 2000 tot 2002 bestellen met een 1.6 en die krachtbron was exclusief voor deze uitvoering. En dat terwijl RS juist heftiger klinkt dan Sport. Overigens was er ooit de serieus snelle Fiesta RS Turbo, maar die was van een eerdere generatie.
Kia Joice RS - Geen Zafira OPC-killer
Nog een Kia, gewoon omdat hij zo leuk is: de Joice RS. Misschien wel de lelijkste auto ooit die je als RS kon krijgen. Nee, de Joice RS was geen Opel Zafira OPC-killer, want daarvoor kwam hij met een 139-pk 1.8 toch echt te kort. Bij de Joice was de RS zelfs de instapper en dat betekent dat je in 2000 al voor € 18.827 in deze MPV kon rijden.
Skoda Fabia RS - Echte ‘sportieve topper’
Eigenlijk past hij niet in dit overzicht, maar met plezier vermelden we de Skoda Fabia RS met 130-pk 1.9 TDI. Inderdaad, de Tsjechen hingen een dieselmotor in de sportieve topversie van de eerste generatie van de populaire B-segmenter. Het ding was best rap, maar kostte een lieve duit: bijna €25.000. In tegenstelling tot de andere modellen in dit overzicht is het echt een ‘sportief topmodel’. Concerngenoot Seat plakte overigens de aanduiding Cupra op snelle diesel hatchbacks, maar dan was er altijd nog de keuze uit een benzinemotor. Bij de kleine Skoda was dat niet het geval. Je moest het in de eerste Fabia RS immer stellen met een zelfontbrander. Daarmee is het een zeer afwijkende RS!Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment