ZEVEN SHOOTING BRAKES DIE JE WAARSCHIJNLIJK NOG NIET EERDER ZAG
OP JACHT IN STIJL
De shooting brake is een carrosserievorm die in het verleden vooral werd gemaakt om gemakkelijk geweren achterin te gooien, als ideaal vervoermiddel voor de jacht. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten de term vooral om een stationwagon wat gelikter in de markt te zetten en vaak zien ze er wat gestileerder uit dan normale huis-tuin-en-keukencombi’s. Deze zeven shooting brakes zijn echter gebaseerd op exclusieve modellen of sportieve coupés waarvan officieel nooit een stationwagon bestond.
Mustang Country Squire GTA (1965)
De Ford Mustang werd niet alleen door de Italiaanse carrosseriebouwer Intermeccanica omgetoverd tot shooting brake, maar ook door onze ‘eigen’ Haarlemsche Auto Centrale. Zij creëerden de Country Squire GTA, ‘een stationwagon met allure, ideaal voor de gehaaste zakenman, de sportvisser en de jager’.
Aston Martin Lagonda (1996)
Alsof een ‘gewone’ Lagonda nog niet bijzonder genoeg is, werd dit exemplaar uit 1987 in 1996 door Roos Engineering vertimmerd tot shooting brake. Het is een one-off, die op Pebble Beach ter veiling wordt aangeboden. Verwachte opbrengst: tussen de 150.000 en 200.000 dollar.
Luchjenbroers Sport Combi (1982)
Voordat BMW zelf met de Touring-versie van de E30 kwam, bouwden de gebroeders Henk en Henny Luchjenbroers uit Emmen hem al. Een tweedeurs nog wel, Sport Combi genaamd, met de achterklep van een Volkswagen Golf. Het was zo netjes gedaan, dat de originele BMW-garantie behouden bleef. Er zijn er vier gebouwd.
Fiat 130 Maremma (1974)
Fiat-baas Gianni Agnelli was bevriend met Sergio Pininfarina, die voor hem de Maremma bouwde. Hoewel het ontwerp aansloeg en Agnelli enthousiast was, is het nooit tot serieproductie gekomen omdat Fiat er geen brood in zag.
Porsche 924 DP Cargo (1986)
Het Duitse DP Motorsport bouwde shooting brakes van de Porsche 924, die ze (op één van de tien na) voorzagen van het bodywork van een 944 en de techniek van de 924 Turbo. Het dak is afkomstig van een Volkswagen Passat.
Bentley Mulsanne Turbo (1983)
De firma Coway Ltd. uit West Horton, Lancashire, ontfermde zich over deze Bentley Mulsanne. Ze zetten er niet alleen een stuk extra koetswerk aan, maar hingen de auto ook vol met allerhande luxe als navigatie, parkeersensoren en een koelkast.
Peugeot 504 Riviera (1971)
Kijk naar deze shooting brake van de 504 Coupé en het wordt meteen duidelijk waar Pininfarina de inspiratie voor de Fiat 130 Maremma haalde. Helaas bleef de ‘productie’ ook bij deze Riviera beperkt; er schijnen er drie te zijn gebouwd, waarvan eentje tot op heden overleeft.
OP JACHT IN STIJL
De shooting brake is een carrosserievorm die in het verleden vooral werd gemaakt om gemakkelijk geweren achterin te gooien, als ideaal vervoermiddel voor de jacht. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten de term vooral om een stationwagon wat gelikter in de markt te zetten en vaak zien ze er wat gestileerder uit dan normale huis-tuin-en-keukencombi’s. Deze zeven shooting brakes zijn echter gebaseerd op exclusieve modellen of sportieve coupés waarvan officieel nooit een stationwagon bestond.
Mustang Country Squire GTA (1965)
De Ford Mustang werd niet alleen door de Italiaanse carrosseriebouwer Intermeccanica omgetoverd tot shooting brake, maar ook door onze ‘eigen’ Haarlemsche Auto Centrale. Zij creëerden de Country Squire GTA, ‘een stationwagon met allure, ideaal voor de gehaaste zakenman, de sportvisser en de jager’.
Aston Martin Lagonda (1996)
Alsof een ‘gewone’ Lagonda nog niet bijzonder genoeg is, werd dit exemplaar uit 1987 in 1996 door Roos Engineering vertimmerd tot shooting brake. Het is een one-off, die op Pebble Beach ter veiling wordt aangeboden. Verwachte opbrengst: tussen de 150.000 en 200.000 dollar.
Luchjenbroers Sport Combi (1982)
Voordat BMW zelf met de Touring-versie van de E30 kwam, bouwden de gebroeders Henk en Henny Luchjenbroers uit Emmen hem al. Een tweedeurs nog wel, Sport Combi genaamd, met de achterklep van een Volkswagen Golf. Het was zo netjes gedaan, dat de originele BMW-garantie behouden bleef. Er zijn er vier gebouwd.
Fiat 130 Maremma (1974)
Fiat-baas Gianni Agnelli was bevriend met Sergio Pininfarina, die voor hem de Maremma bouwde. Hoewel het ontwerp aansloeg en Agnelli enthousiast was, is het nooit tot serieproductie gekomen omdat Fiat er geen brood in zag.
Porsche 924 DP Cargo (1986)
Het Duitse DP Motorsport bouwde shooting brakes van de Porsche 924, die ze (op één van de tien na) voorzagen van het bodywork van een 944 en de techniek van de 924 Turbo. Het dak is afkomstig van een Volkswagen Passat.
Bentley Mulsanne Turbo (1983)
De firma Coway Ltd. uit West Horton, Lancashire, ontfermde zich over deze Bentley Mulsanne. Ze zetten er niet alleen een stuk extra koetswerk aan, maar hingen de auto ook vol met allerhande luxe als navigatie, parkeersensoren en een koelkast.
Peugeot 504 Riviera (1971)
Kijk naar deze shooting brake van de 504 Coupé en het wordt meteen duidelijk waar Pininfarina de inspiratie voor de Fiat 130 Maremma haalde. Helaas bleef de ‘productie’ ook bij deze Riviera beperkt; er schijnen er drie te zijn gebouwd, waarvan eentje tot op heden overleeft.
Comment