Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oldtimers, varia, foto's,...
Collapse
X
-
cosworth... any time. weer eentje zien staan op de lokale oldtimer meeting en betrap me er keer op keer op dat ik blijf nakijken
Comment
-
BIJ DEZE AUTO'S DENK JE NIET METEEN AAN EEN HOMOLOGATIESPECIAL
LADA, SKODA, DAIHATSU ...
De welhaast ontembare Groep B rallykanonnen met middenmotorzijn in de jaren 80 alom bekend, er is echter ook bescheidener materiaal gehomologeerd. Hier een paar homologatiespecials waar je niet meteen aan zou denken.
Citroën Visa II Chrono (1982)
Om het imago van de Visa op te krikken is Citroën in 1982 de eerste met een auto die voldoet aan de Groep B-reglementen. In Frankrijk is alle marketing rond deze auto overigens gericht op vrouwen.
Fiat Ritmo Abarth 125 TC (1982)
Fiat levert de Ritmo Abarth alleen in een driedeursuitvoering terwijl Seat de nauw verwante Ritmo Crono 100 T juist homologeert met vijfdeurs koetswerk. In beide gevallen worden er sportief gezien weinig potten gebroken.
Mercedes-Benz 500 SLC (1982)
In 1980 heeft Mercedes grootse rallyplannen, achter de schermen wordt aan een nieuw project gewerkt maar dat zal nimmer het daglicht zien. Zodoende wordt de oude, grote zware SLC gehomologeerd. Voor je weet maar nooit.
Lada 2105 VFTS (1982)
Lada’s rallywapen was in staat 160 pk op te hoesten, twee maal zoveel als de standaard Lada 1600. En dat dan zonder turbo’s. Met zijn simpele techniek was deze auto heel eenvoudig te (p)repareren.
Peugeot 504 Pickup (1982)
De nauw aan de 504 Coupé verwante 504 Pickup wordt door Peugeot gehomologeerd met in gedachten de inzet in Afrikaanse rally’s waar het nemen van obstakels vaak belangrijker is dan pure snelheid.
Daihatsu Charade 926 Turbo (1985)
Voor de ontwikkeling van de Charade 926 Turbo trekt Daihatsu op met DeTomaso. Met zijn 926 cc metende turbomotortje weet het karretje het in 1985 tijdens de Safari Rally tot een klasseoverwinning te schoppen.
Skoda 130 LR (1985)
Twee Weber-carburateurs, een aangepaste cilinderkop, alle klassieke tuningtechnieken worden uit de kast gehaald om van de 130 LR een rallywapen te maken, en met succes: er wordt menigmaal tussen de grote kanonnen in de top tien gefinisht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Leuke verrassing tijdens onze vakantie in Piemonte.
Oldtimer happening Mondovi. De Bugatti stond nog helemaal origineel,... de olie lekte er dan ook nog vrolijk uit...
Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
Last edited by Bud Wijzer; 30/07/2023, 13:03.
- Likes 1
Comment
-
-
DEZE KEVER WAS IN 1953 TWEE KEER ZO DUUR ALS EEN NORMALE OMDAT JE ERIN KON BELLEN
OPKOMST VAN DE AUTOTELEFOON
De afbeelding bij dit artikel toont een plaatje uit 1953 van iemand die belt vanuit een Volkswagen Kever. Die is echter die door de telefooninbouw ruim tweemaal zo duur geworden. Zo exotisch was de autotelefoon toen nog. De eerste werd overigens zelfs al in 1946 gebruikt.
De auto en de telefoon hebben met elkaar gemeen dat ze mensen dichter bij elkaar brengen. Helemaal ideaal is de combinatie van beide, de autotelefoon. Inmiddels is het fenomeen ‘autotelefoon’ alweer bijgeschreven in de geschiedenisboeken. Nu heeft bijna iedereen een telefoon op zak en bij het autorijden dus een aan boord. Via een Bluetooth-verbinding, Apple CarPlay, Android Auto of een carkit kunnen we er handsfree mee bellen en hebben we als het ware toch een autotelefoon.
Zo vanzelfsprekend als communicatie vanuit de auto tegenwoordig lijkt, is die echter niet altijd geweest. Toch is mobiele communicatie al bijna net zo oud als de auto zelf. In de eerste patentaanvraag voor de autotelefoon staat op de bijgevoegde afbeelding zelfs nog geen auto, maar een koets. Wanneer de uit Murray (Kentucky) afkomstige uitvinder en meloenenteler Nathan B. Stubblefield dat patent in 1907 aanvraagt, is de auto namelijk nog lang geen gemeengoed. Dat is wel anders wanneer er in de jaren 20 op verschillende plaatsen volop wordt geëxperimenteerd met voorlopers van wat de autotelefoon zal worden.
Hoewel er tijdens de Tweede Wereldoorlog al volop ervaring wordt opgedaan met mobiele zenders, wordt de eerste echte autotelefoon pas op 17 juni 1946 in St. Louis (Missouri) gebruikt door Bell Telephone Company, de voorloper van het huidige AT&T. Aanvankelijk zijn er slechts drie kanalen beschikbaar en weegt het systeem maar liefst 36 kg. In oktober van dat jaar komt Motorola in Chicago ook met een autotelefoonsysteem en heel langzaam maakt daarna de rest van de wereld kennis met autotelefonie. In 1952 ontstaan in Duitsland de eerste regionale stadsnetten, die vervolgens in 1958 opgaan in ’s werelds eerste openbare mobiele telefoonnetwerk. Door de hoge kosten blijft het aantal aansluitingen echter beperkt; in die tijd kost een autotelefoon nog meer dan een middenklasse-auto. In Nederland zien we dan wel al mobilofoons, maar die zijn er alleen voor onderlinge communicatie binnen beperkte gebruikersgroepen.
Pas in 1980 in Nederland autotelefoonnetwerk
Pas in 1980 krijgen we hier een autotelefoonnetwerk, het ATF-1 van de PTT. Het hoge prijskaartje zorgt ervoor dat de autotelefoon voorbehouden blijft aan professionele gebruikers, zoals managers, journalisten en politieagenten. Toch zit dit systeem met 2.500 gebruikers binnen drie jaar aan z’n maximum en komt de PTT in 1985 met het ATF-2-netwerk, nu met ruimte voor 50.000 abonnees. Ook ATF-2 barst sneller dan verwacht uit z’n voegen en in 1989 komt er nog een derde netwerk bij: ATF-3.
In 1994 start de PTT met het gsm-netwerk, bedoeld voor zakelijke gebruikers. Om de investeringen in ATF-3 zoveel mogelijk uit te melken, wordt dit voor de particuliere markt ontsloten met Hi-abonnementen. Het is een laatste stuiptrekking voordat de ATF-netwerken worden stopgezet. In 1995 valt het doek voor ATF-1 en nog voor de eeuwwisseling ook voor ATF-2 en ATF-3. Met de gsm is de mobiele telefonie gedemocratiseerd. Nu heeft de auto zelfs geïntegreerde internetfunctie
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Comment
-
CABRIO’S MET VIER PORTIEREN? VROEGER NORMAAL MAAR ZE ZIJN ER NOG STEEDS
UITGESTORVEN, KUNSTMATIG IN LEVEN GEHOUDEN
In de begindagen van de auto was een open carrosserie de gewoonste zaak van de wereld, ook met vier portieren. Inmiddels is de cabriolet met vier portieren een uitstervend ras. Al lijkt Fisker wel met dergelijk concept te komen. Voor ons reden eens in de historie te duiken en wat vierdeurs cabriolets te presenteren.
Mercedes-Benz 300b (1954)
Mercedes rept in de 300-folder dat de ‘vrienden van het open toeren’ in deze cabriolet nieuw rijplezier beleven maar ook genieten van het comfort van een sedan. En Mercedes kan het weten want een sedan bouwen ze ook.
Mercedes-Benz 380 SEL Caruna (1985)
Rijden of gereden worden. Begin jaren 80 is de enige open Mercedes de SL, een tweezitter. Om toch vorstelijk open gereden te kunnen worden laat prinses Juliana bij het Zwitserse Caruna een 380 SEL onthoofden.
BMW Baur TC4 (1990)
Aanvankelijk bouwt Karosserie Baur uit Stuttgart open versies van tweedeurs BMW’s. Wanneer BMW dat voortaan in eigen beheer doet komt Baur met een vierdeurs alternatief.
Lincoln Continental Convertible (1964)
De vierdeurs cabriolet die waarschijnlijk de meeste voorpagina’s heeft gehaald is de zwarte Lincoln Continental Convertible waarin de Amerikaanse president John F. Kennedy op 22 november 1963 in Dallas wordt doodgeschoten.
Cadillac Sixty-One Convertible Sedan (1939)
Cadillac prijst de Sixty-One aan als auto voor alle seizoenen waarbij één persoon in een handomdraai de kap kan openen of sluiten. Oh, en de zonnekleppen kun je ook gebruiken als windschermpjes.
Volkswagen 181 ( 1968 )
Terreinwagens zien we regelmatig met een canvas dak én vier portieren. Doorgaans gaat het om auto’s met een losse carrosserie op een separaat chassis. Bij de Volkswagen 181 – in Amerika verkocht als The Thing - is dat niet anders.
Lancia Lambda (1922)
De eerste auto met zelfdragende carrosserie is zowel met open als gesloten koetswerk verkrijgbaar, in beide gevallen heeft hij vier portieren. Bij Lancia vinden ze een vast dak voor de stijfheid van het geheel helemaal niet nodig.
Tesla Model 3 en S Newport Convertible Engineering (2020)
Het Amerikaanse Newport Convertible Engineering houdt zich al bijna vier decennia bezig met het ombouwen van de gekste auto's tot cabriolets.
Mercedes-Maybach G650 Landaulet (2017)
Oldskool terreinwagens als de Mercedes G-klasse, Jeep Wrangler (de huidige nog steeds, ook als vierdeurs) en Land Rover Defender kon je eveneens als softtop krijgen. In zijn nadagen werd van de eerste G-klasse zelfs een vierdeurs omgetoverd tot ultraluxe Landaulet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
DEZE ZEVEN AUTO'S KWAMEN ALS KLASSIEKER UIT DE FABRIEK
CULT VANAF DE BAND
De Kever, de R4 en de 2CV, ze waren bij leven al legendarisch, om over de Mini maar te zwijgen. Toch zijn het zeker niet de enigen die, terwijl ze nog nieuw van de band liepen, al de cult- of klassiekerstatus verwierven. We zetten er zeven op een rijtje, natuurlijk, de lijst is langer maar met deze zeven snap je meteen wat we bedoelen.
Volvo 240 (1974-1993)
De 240 is in feite een opgewaardeerde, uit 1966 stammende 140. Wanneer in 1982 de 700-serie komt houdt de 200 dapper stand. En zelfs nadat in 1991 de voorwielaangedreven 850 verschijnt, gaat hij nog twee jaar door als 240 Polar Estate.
MGB (1963-1980)
Door organisatorische chaos en chronisch geldgebrek komt er nimmer opvolging voor de MGB, continue updates rekken zijn leven tot 1980. Als opwarmer voor de MG F komt hij van 1992 tot 1995 zelfs nog even terug als MG RV8.
Porsche 911 ( 1964-1998 )
De 911 moet in 1964 de iconische 356 opvolgen, voorwaar geen sinecure. Met zijn luchtgekoelde boxer overleeft hij de als vervanger bedachte 928 (1977-1995). Pas in 1998 lost een compleet nieuw model met watergekoelde zescilinder (generatie 996) hem af.
Morgan Plus 8 (1968-2004)
De Morgan Plus 8 is met zijn houten frame al bij zijn introductie een klassieker. Pas wanneer Rover stopt met de bouw van de V8 is het tot veler verdriet ook afgelopen met de Plus 8.
Land Rover 90/110/130/Defender (1983-2016)
Werkt in zijn laatste jaren ondanks forse afmetingen en de immense draaicirkel absoluut statusverhogend voor stadsmensen. In 2018 komt hij met 400 pk nog even terug als Defender Works V8.
Mercedes G-klasse ( 1979-2018 )
Bedacht als bescheiden werkpaard naast de grotere Unimogs weet de G-klasse zich op te werken tot statussymbool van de jetset, niet in de laatste plaats doordat AMG met V8-versies komt waarmee zijn ster naar grote hoogte stijgt. De huidige Mercedes G-klasse is uiteraard ook hard op weg naar de klassiekerstatus.
Citroën Traction Avant (1934-1957)
Citroëns grote voorwielaandrijver maakt na de Tweede Wereldoorlog een glorieuze comeback en staat vanaf 1955 zelfs nog twee jaar samen met zijn futuristische opvolger - de DS - in de showroom.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Sorry voor de crappy picture maar ze waren me net iets te snel ;-)
Ik ben niet genoeg 911 kenner om deze te kunnen inschatten. Maar zagen er in ieder geval speciaal uit. Eentje op Belgische en eentje op Duitse platen. Met afgeplatte snuit.. zeeer brede achterkant en soort Martini striping.
Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
Last edited by Bud Wijzer; 04/09/2023, 11:34.
Comment
-
DEZE AUTO’S HADDEN DE VERSNELLINGSBAK OP DE ACHTERAS
ZOGENAAMDE TRANSAXLES
De motor voorin en de versnellingsbak samengebouwd met het differentieel op de achteras, een vaak gehoord argument voor deze constructie, transaxle genoemd, is een betere gewichtsverdeling. Meestal was het echter een noodgreep: woekeren met ruimte, met lange schakelstangen als gevolg. We geven enkele voorbeelden.
Skoda 420 Popular ( 1938 )
Skoda voorziet de 420 Popular van een transaxle-constructie en bewijst de kwaliteit van het systeem in talloze rally’s die vaak winnend worden afgesloten.
Lancia Aurelia (1954)
De Lancia-ingenieurs hebben het experiment nooit geschuwd. Bij de Aurelia met zijn V6 en stuurschakeling vormen de koppeling, versnellingsbak én de trommelremmen één eenheid met het achterdifferentieel.
Ferrari 275 GTB4 (1967)
In de langgerekte Ferrari-neus past achter de V12 prima een versnellingsbak, alleen maakt dat de voorkant wel heel erg zwaar. Vandaar dat de transmissie op de achteras zit.
Volvo 343 (1976)
Net als de Dafjes heeft ook de Volvo 343 de Variomatic-transmissie achterin zitten. Bij de handgeschakelde 340’s en 360’s zit op die plek de versnellingsbak uit de 240.
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 (1974)
Na de Giulietta en de GTV hebben ze bij Alfa Romeo de smaak te pakken met transaxles. Ook de Giulietta, de 90, de 75 de daarvan afgeleide SZ krijgen de versnellingsbak onder de achterbank.
Porsche 924 (1976)
De meeste auto’s op deze pagina hebben de versnellingsbak vóór de achteras. Bij de Porsche 924 zit hij juist achter de achteras, een erfenis van de voorwielaangedreven Audi 100 waarmee de 924 zijn transmissie deelt. De 944, de 968 en de 928 zijn ook transaxles.
Chevrolet Corvette C5 (1997)
Vier generaties lang vormen motor en versnellingsbak bij de Chevrolet Corvette een eenheid, bij de vijfde editie verhuist de transmissie naar de achteras en bij de nieuwste editie zit nu ook de motor achter de voorstoelen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Maar hoe je dan zo'n verzameling helemaal kan laten verrotten, is mij altijd een raadsel.
Comment
Comment