ZONDER DEZE AUTO’S WAS DE SUV ER NOOIT GEKOMEN
RUIGE VOORLOPERS
Meer dan de helft van alle in Europa verkochte auto’s is inmiddels een SUV, een term die nog geen 30 jaar oud is. Daarvoor had je gewoon terreinwagens. Zonder die modellen was de SUV er waarschijnlijk nooit gekomen. We zetten wat bekendere en minder bekende voorgangers van de SUV voor je op een rijtje.
Land Rover ( 1948 )
De oer-Land Rover kwam in 1948 op de markt en sinds 1990 gaat dit model als Defender door het leven. Met zijn robuuste techniek en uitstekende terreincapaciteiten werd hij legendarisch en hield hij het tot een paar jaar geleden vol in steeds weer aangepast vorm.
Mercedes G-klasse (1979)
De G-klasse wordt voor Mercedes gebouwd door het Oostenrijkse Steyer-Daimler-Püch, dat de auto ook onder eigen naam verkoopt. Voor het Franse leger bouwt Peugeot de G-klasse voorzien van een 504-motor als P4.
Jeep Commando (1971)
De Jeep Commando is de link tussen de spartaanse CJ en de luxe Wagoneer. Tot 1971 gaat de auto overigens door het leven als Jeepster Commando, met het markante, aan de CJ verwante Jeep-front. Daarna krijgt hij zijn meer inwisselbare neus.
Nissan Patrol (1963)
Net als bij veel andere terreinautofabrikanten begint het met aan de Willys Jeep verwante voertuigen. Zo ook bij Nissan. In 1959 komt Nissan met een compleet eigen model, waarvan in 1963 een stationwagon met lange wielbasis verschijnt: de Patrol. Samen met de Mitsubishi Pajero en de Toyota Land Cruiser zal de Patrol uitgroeien tot een van de 4x4-iconen van de vorige eeuw.
Volkswagen Iltis ( 1978 )
In 1978 wint de Iltis – ten koste van Mercedes met de G-klasse – een tender van het Duitse leger. In Frankrijk gaat het net andersom: daar wint de Peugeot P4 het juist van de Citroën C-44 (een Iltis met Citroën-motor).
Toyota Land Cruiser J50 (1967)
Met de Land Cruiser J55 laat Toyota zien dat zijn terreinwagens niet per se spartaans hoeven te zijn. Opmerkelijk: hij is er zelfs met een elektrisch bedienbare ruit in de achterklep.
International Scout II (1971)
De Scout is International Harvesters antwoord op de Jeepster Commando. In 1971 verschijnt een geciviliseerdere tweede generatie en in 1981 gebruikt DAF Trucks - destijds deels in handen van International - een Scout als volgwagen voor zijn Dakar-team.
Fiat Campagnola (1974)
De Campagnola met zijn strakke koetswerk heeft de tweeliter viercilinder uit de Fiat 132 en onafhankelijke(!) wielophanging rondom. Als Renault TRM500 (voorzien van een R20-motor) loopt de auto de grote Franse defensieorder mis.
RUIGE VOORLOPERS
Meer dan de helft van alle in Europa verkochte auto’s is inmiddels een SUV, een term die nog geen 30 jaar oud is. Daarvoor had je gewoon terreinwagens. Zonder die modellen was de SUV er waarschijnlijk nooit gekomen. We zetten wat bekendere en minder bekende voorgangers van de SUV voor je op een rijtje.
Land Rover ( 1948 )
De oer-Land Rover kwam in 1948 op de markt en sinds 1990 gaat dit model als Defender door het leven. Met zijn robuuste techniek en uitstekende terreincapaciteiten werd hij legendarisch en hield hij het tot een paar jaar geleden vol in steeds weer aangepast vorm.
Mercedes G-klasse (1979)
De G-klasse wordt voor Mercedes gebouwd door het Oostenrijkse Steyer-Daimler-Püch, dat de auto ook onder eigen naam verkoopt. Voor het Franse leger bouwt Peugeot de G-klasse voorzien van een 504-motor als P4.
Jeep Commando (1971)
De Jeep Commando is de link tussen de spartaanse CJ en de luxe Wagoneer. Tot 1971 gaat de auto overigens door het leven als Jeepster Commando, met het markante, aan de CJ verwante Jeep-front. Daarna krijgt hij zijn meer inwisselbare neus.
Nissan Patrol (1963)
Net als bij veel andere terreinautofabrikanten begint het met aan de Willys Jeep verwante voertuigen. Zo ook bij Nissan. In 1959 komt Nissan met een compleet eigen model, waarvan in 1963 een stationwagon met lange wielbasis verschijnt: de Patrol. Samen met de Mitsubishi Pajero en de Toyota Land Cruiser zal de Patrol uitgroeien tot een van de 4x4-iconen van de vorige eeuw.
Volkswagen Iltis ( 1978 )
In 1978 wint de Iltis – ten koste van Mercedes met de G-klasse – een tender van het Duitse leger. In Frankrijk gaat het net andersom: daar wint de Peugeot P4 het juist van de Citroën C-44 (een Iltis met Citroën-motor).
Toyota Land Cruiser J50 (1967)
Met de Land Cruiser J55 laat Toyota zien dat zijn terreinwagens niet per se spartaans hoeven te zijn. Opmerkelijk: hij is er zelfs met een elektrisch bedienbare ruit in de achterklep.
International Scout II (1971)
De Scout is International Harvesters antwoord op de Jeepster Commando. In 1971 verschijnt een geciviliseerdere tweede generatie en in 1981 gebruikt DAF Trucks - destijds deels in handen van International - een Scout als volgwagen voor zijn Dakar-team.
Fiat Campagnola (1974)
De Campagnola met zijn strakke koetswerk heeft de tweeliter viercilinder uit de Fiat 132 en onafhankelijke(!) wielophanging rondom. Als Renault TRM500 (voorzien van een R20-motor) loopt de auto de grote Franse defensieorder mis.
Comment