Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oldtimers, varia, foto's,...
Collapse
X
-
Deze auto's zijn asymmetrisch
Cube & Co
De Nissan Cube en de Hyundai Veloster zijn schoolvoorbeelden van auto’s met een asymmetrisch ontwerp, doch lang niet de enige. Deze zeven zijn ook niet om hun lengte-as te spiegelen.
AMC Pacer (1975)
Om zonder achterportieren de instap voor achterpassagiers enigszins te vergemakkelijken heeft de Pacer aan de rechterkant (de veilige trottoirkant) een groter portier dan links. Het scheelt maar liefst 4 inch, ruim 10 centimeter.
Ford Windstar (1995)
De eerste generatie Windstar heeft alleen een achterportier (schuifdeur) aan de rechterkant, aan de kant van het trottoir. Dat blijkt een misser. Vanaf de facelift in 1998 wordt dit enigszins gecompenseerd met een groter bestuurdersportier om de instap naar achteren te vergemakkelijken.
Renault 16 (1965)
Doordat de torsieveer van het rechterachterwiel voor die van het linkerwiel ligt heeft de R16 links een langere wielbasis dan rechts. Hierdoor is er rechts ook meer ruimte tussen de spatbordrand en het achterportier dan links.
Jaguar D-type (1954)
Net als veel tijdgenoten heeft ook de Jaguar D-type een rugvin achter de bestuurdersstoel. Als er al een mangat voor een passagier is, wordt dat vaak afgedekt. Alles voor de betere stroomlijn.
TVR Sagaris (2005)
TVR heeft de verwachting dat de Sagaris in de racerij tot inzet komt. Om het dragen van de verplichte helm te vergemakkelijken, creëert het met een bobbel op het dak aan de bestuurderskant iets meer hoofdruimte.
Land Rover Discovery (1989)
Al sinds de eerste generatie geeft Land Rover de Discovery een asymmetrische achterdeur mee, want waarom een groot raam als het reservewiel er toch half voor zit? De scharnieren zitten rechts, de deurhendel links.
Toyota Tercel Wagon 4WD (1982)
Zowel bij links- als rechtsgestuurde versies zit het rechthoekige vlak met daarin de kentekenplaathouder, het achteruitrijlicht en de deurknop links op de achterklep. In de VS krijgt dit vlak de bijnaam ATM omdat de Amerikanen het op een jaren-80-pinautomaat vinden lijken.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Jazeker, deze verwaarloosde Mercedes was een van de duurste auto’s van 2024. Het is inmiddels een beetje laat, maar we gaan toch nog even terugblikken op 2024 met een lijstje. Classic Car Rating heeft in hun jaarlijkse rapport namelijk op een rijtje gezet wat de duurste auto’s waren die in 2024 zijn geveild. En dat […]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment