Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mustang '66 als belegging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mustang '66 als belegging

    Ik overweeg om te investeren in een leuke oldtimer. Deels als hobby om weekendritjes te doen, deels als belegging.

    Mijn voorkeur gaat uit naar europese wagens, maar mijn oog is recent gevallen op een Mustang convertible van 1966.
    Deze is echter grondig gerestaureerd. Van een gereviseerde motor (!), nieuwe ophanging, wielen, stuurinrichting, tot nieuw plaatwerk.

    Door deze restauratie is de Mustang in prachtige staat.
    Maar nu heb ik toch enkele vragen (ik ben volledig nieuw in de oldtimer wereld)

    - In hoeverre is een Mustang nog een interessante belegging ? Want ik zie een heel groot aanbod de laatste tijd. Dat ze nog veel in waarde zullen stijgen betwijfel ik, maar zullen ze hun waarde nog behouden ?

    - Hoe zit dat na grote restauratie projecten ? Welke impact heeft dat op de toekomstige waarde ?

    Niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk.
    Maar ik informeer me graag, zodat ik later niet voor onaangename verrassingen sta.

  • #2
    een oldtimer is nooit een belegging, tenzij de productie beperkt bleef tot enkele duizenden stuks
    met een gerestaureerde wagen ben je volledig afhankelijk van de kwaliteit van de uitvoerde werken; in het beste geval heb je te maken met een fanaat die carte blanche gaf aan een gespecialiseerde firma, maar meestal zijn restauraties oefeningen om met zeer weinig geld een kosmetisch mooie wagen te kunnen voortverkopen
    als je niet weet waarom de beoogde wagen een goede zaak is, is het beter verder te zoeken... hier is haast en spoed uit den boze

    Comment


    • #3
      oldtimers worden altijd meer geld waard, welke je ook koopt.
      de truk is om een goeie te vinden, liefst een zeldzame, met opties die ook zeldzaam zijn en dan stijgt de prijs fenomenaal. zeker als die volledig origineel staat.
      bv een ordinaire mustang met een 3.3liter inlijn motor zal wel in waarde stijgen, maar niet fenomenaal. bv die kost nu $10 000 en die brengt binnen 10jaar $25 000 op.
      maar als je nu een mustang GT hebt met een boss 302 motor erin (4.9 V8 ), die zal er nu $35 000 kosten en die staat binnen 10jaar misschien al op $100 000.

      zulke 'zeldzame' gevallen lopen nu al vlot richting 1miljoen dollar als ze in originele staat staan met originele motor. hetzelfde met éénder welke europese oldtimer.
      een ford sierra cossworth kon je 10jaar geleden voor minder dan 10 000€ kopen. nu zal je vlot richting 20-30 000€ mogen neertellen. zelf een dom escortje van 1969 kost al ettelijke 1000den euros.

      tip: investeer in een degelijke garagedeur, deftig alarm,... want autos die zeldzaam en duur worden, verdwijnen nogal snel als ze gegeerd worden.
      ik heb nog nooit 1€ verloren op een oldtimer tussen aankoop en verkoop. hoe groot de wrakken ook waren, ik heb er altijd extra op verdiend.
      Last edited by andydv; 09/11/2016, 09:08.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        een oldtimer is nooit een belegging, tenzij de productie beperkt bleef tot enkele duizenden stuks
        met een gerestaureerde wagen ben je volledig afhankelijk van de kwaliteit van de uitvoerde werken; in het beste geval heb je te maken met een fanaat die carte blanche gaf aan een gespecialiseerde firma, maar meestal zijn restauraties oefeningen om met zeer weinig geld een kosmetisch mooie wagen te kunnen voortverkopen
        als je niet weet waarom de beoogde wagen een goede zaak is, is het beter verder te zoeken... hier is haast en spoed uit den boze

        Dat vind ik een bizarre uitspraak. Hoe komt het dan dat de meeste oldtimers, die in orde zijn, nu voor een veelvoud verkocht worden dan ze ooit gekost hebben? Een deftige mustang cabrio kostte destijds nog geen $10000 en ik vind er gene onder de €25000.

        Het is idd wel logisch dat schaarse modellen nog hoger stijgen in prijs. Thans zijn GT500's niet zo geheel schaars en dus wel vindbaar, maar ge moogt er wel netjes €75000 en meer voor neertellen. Hoeveel kostte deze in de jaren 70?

        Ietswat deftige oldtimer waar vraag naar is, stijgt in waarde. Zelfs trabrantjes.

        Comment


        • #5
          Prijzen van toen en nu met elkaar vergelijken???? Toch al eens van inflatie gehoord neem ik aan?
          Last edited by David67; 09/11/2016, 13:50.

          Comment


          • #6
            oldtimer worden altijd duurder, naar inflatie hoef je niet te kijken.
            als je een auto koopt als die 15-20jaar oud is, dan is die NIKS waard.
            als je die dan op punt zet, dan is die op zijn 30jaar een veelvoud waard dan waar je hem voor kocht.

            of je ooit de waarde overstijgd toen die nieuw was... daar vrees ik voor, allesinds toch bij 'gewone' autos.

            bv mijn escortje thuis (heb er toevallig een factuur van) was 136 000fr nieuw in 1978. (mijn capri 2.3V6 uit 81 was iets meer dan 300 000fr).

            ik vind geen gegevens van belgie, maar in NL was het gemiddelde loon in 1978 een 700€ netto (bruto 13 000€/jaar). een auto koste toen 3400€ of zowat 5maandlonen.
            dan zou zo een escortje nu met de huidige inflatie zowat 10 000e moeten kosten. de specialekes halen het al, maar een gewone escort zit maar tussen de 2-5000€.
            een capri 2.3V6 kost in 1981 ongeveer 6-7 maandlonen. die zou nu dus 12-15000€ moeten kosten. dat gaat echt niet lukken

            Comment


            • #7
              Een oldtimer kan inderdaad een investering zijn, maar er zijn toch een hoop beperkingen.
              Het mag geen model zijn met hoog productievolume, zoals in dit geval een mustang. Er zijn er simpelweg te veel van en dan zit je met een kopersmarkt. Ze hebben op elk moment keuze uit 50 auto's, er is altijd een kans dat een andere in betere staat is en goedkoper staat.
              Je moet dan ook voor een zo origineel mogelijke gaan, met geschiedenis en liefst lage kilometerstand.
              Rond kijken, rond kijken, nog wat meer rond kijken tot als je die auto vindt dat je zelf ook wil.
              Wees niet bang om de prijs te onderhandelen, zelfs als deze al laag genoeg is.
              Hoe minder je zelf betaald hebt, hoe meer kans dat je eraan zal verdienen.
              Bij bepaalde modellen die niet snel verkopen, kan je gerust een bod doen dat ze niet zullen accepteren, maar na een maand de auto niet verkocht te krijgen, alsnog zullen accepteren.

              Comment


              • #8
                Oldtimers worden duurder omdat er veel uitvallen.

                Als je nu voor 10k een auto koopt van 25 jaar oud, dan is die 10-15 jaar later misschien 20k waard, ALS die degelijk onderhouden wordt en in goede staat blijft.
                Doe daar één keer wat kosten aan, en de winst is weg.
                Stallen kost ook geld, mijn aandelen bijhouden kost niks.

                Een oldtimer is niet makkelijk echt een belegging tenzij je naar exclusieve spullen gaat kijken.
                Dan moet je die perfect stallen en goed onderhouden.
                Als je dat laat doen, dan betwijfel ik of je echt financieel rendement haalt. Als je alles zelf doet, dan kan je de kosten drukken.

                Doe het dus enkel omdat je het graag doet, met wat geluk hou je de inflatie bij.

                Comment


                • #9
                  Houd ook rekening met de gebruikskosten. Stilstaan voor een auto is achteruitgaan.
                  saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                  saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                  saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                  saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                  saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                  renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                  Porsche 993 (1994)

                  Comment


                  • #10
                    *stroopt z'n mouwen op"

                    Zijn oldtimers interessant als belegging? Ja!
                    Is een Mustang een goede investering? Nee!

                    Ik zal m'n standpunt even verduidelijken.
                    Als je een Oldtimer koopt als pure investering kom je vaak van een koude douche thuis. Het zijn oude wagens waar vaak iets aan scheelt (=kosten). OF je moet ze maar 30km per jaar rijden zodat alles soepeltjes blijft en dan stockeren.

                    MAAR, als je een goed model neemt, zullen deze kosten wel lager zijn dan de wat je er voor terug gaat krijgen. Het motto is ook, zorg dat ze goed in orde staan, dan blijven de kosten ook beperkt.

                    Nu, een mustang.
                    Ik importeer zelf veel Amerikaanse klassieke auto's (ben bezig om een bedrijf op te starten hierin) en krijg ook vaak de vraag voor een Mustang te importeren en sorry, dat doe ik niet.
                    Iedereen die een amerikaan wilt, denkt direct aan een mustang. Hierdoor zijn er al zoveel in omloop (het was dan ook een populair model vroeger), dat je beter in duitsland één koopt dan nog één laat importeren uit US.
                    Door het overaanbod staan de prijzen van mustangs zeer onder druk (buiten de specialere versies natuurlijk), wat goed is als je gewoon wilt karren in een klassieke wagen, minder goed als je het ziet als investering natuurlijk.

                    Ik zou als ik van u was dan ook mijn focus verleggen naar andere leuke American classics.
                    Waar ik aan denk is:
                    Chevrolet Nova (68-72)
                    Chevrolet Chevelle (tem 72)
                    Chevrolet Camaro (tem 73)
                    Ford Torino (tem 73)
                    Dodge Challenger als dat nog gaat (tem 72)
                    ....

                    Deze wagens stijgen veel harder in prijs dan een mustang. Ik kocht 3-4 jaar geleden Nova's in goede staat voor 14k dollar, nu is het al lastig onder de 20k dollar. Ford Torino (heb nu een 68 Torino GT Fastback staan, echt een dik ding!) is nog gekker, die prijzen stijgen als een malle.

                    Laatste punt hangt eigenlijk wat vast aan het 1e punt.
                    Je kunt twee manieren doen, je koopt een volledig originele auto (wat extreem zeldzaam is in amerika) die in goede staat is, al dan niet gerestaureerd.
                    Of je koopt een hele mooie gerestaureerde auto die niet meer origineel is (bv zoals m'n '69 Nova met LS1 motor), voordeel is dat deze goedkoper zijn in aankoop en ook veel goedkoper zijn om te rijden.

                    Bon, als je toch meer info wilt mag je mij altijd verder contacteren, maar ik zou zeker geen Mustang kopen, er is zoveel beter gerief

                    BTW, hier foto van de '68 Torino:

                    Last edited by CaliforniaDream; 09/11/2016, 14:45.
                    Classic cars on demand

                    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                    www.californiadream.be

                    - It's time to make your dream come true -

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                      bv mijn escortje thuis (heb er toevallig een factuur van) was 136 000fr nieuw in 1978.
                      ik vind geen gegevens van belgie, maar in NL was het gemiddelde loon in 1978 een 700€ netto (bruto 13 000€/jaar). een auto koste toen 3400€ of zowat 5maandlonen.
                      dan zou zo een escortje nu met de huidige inflatie zowat 10 000e moeten kosten.

                      Dat lijkt mij redelijk te kloppen. Als je 136.000 fr in 1978 indexeert naar 2016, kom je aan 401.664 fr of 9.957 euro.
                      Smilin' Jack - Speed Pilot

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Prijzen van toen en nu met elkaar vergelijken???? Toch al eens van inflatie gehoord neem ik aan?
                        Dus in de jaren 70 die $10000 op de bank laten staan, wil zeggen dat ge op die 40 jaar tijd er $75000 interest op gekregen hebt? Denk het niet.

                        Comment


                        • #13
                          Als je dat op de juiste rekening gezet hebt, dan zal dat zelfs nog meer zijn.

                          Er zijn jaren geweest (en dat was het gros) dat je 5% interest kreeg op een spaarboekje.

                          Maar inflatie is iets anders.
                          Eind jaren 70 had je voor 400.000 BF een BMW 528i, en een brood kostte 26 BF.
                          Er zijn toen jaren geweest met meer dan 10% inflatie.

                          Comment


                          • #14
                            Met een belegging mag je niet rijden...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                              Met een belegging mag je niet rijden...
                              wel als je ze aan dagwaarde omnium verzekert....
                              saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                              saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                              saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                              saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                              saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                              renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                              Porsche 993 (1994)

                              Comment


                              • #16
                                Daar gaat je winst...

                                Comment


                                • #17
                                  En een oldtimer die al 3 keer gerestaureerd is, verliest ook veel waarde.
                                  Die moet zo origineel mogelijk zijn, en het liefst jaren slapen in een verwarmde droge garage met een wit doek er over.

                                  Om in waarde te stijgen zijn de volgende criteria belangrijk:
                                  - exclusief
                                  - 2 deuren (liever nog Cabrio)
                                  - originele toestand (geen tuning, of bodykits, alhoewel ze dat in de VS soms wel graag zien)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                    Daar gaat je winst...
                                    Kan nog meevallen, zeker voor een oldtimer...
                                    saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                                    saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                                    saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                                    saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                                    saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                                    renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                                    Porsche 993 (1994)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Als je dat op de juiste rekening gezet hebt, dan zal dat zelfs nog meer zijn.

                                      Er zijn jaren geweest (en dat was het gros) dat je 5% interest kreeg op een spaarboekje.

                                      Maar inflatie is iets anders.
                                      Eind jaren 70 had je voor 400.000 BF een BMW 528i, en een brood kostte 26 BF.
                                      Er zijn toen jaren geweest met meer dan 10% inflatie.
                                      Heb nog 13% intrest gehad op korte termijn belegging zonder risico! Bij Argenta, jaren 90. Het kon niet op toen. Vraag me af of het wel de moeite is om zo'n langdurige belegging als een auto te doen. De intresten zullen wellicht wel eens gaan stijgen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                        Dat vind ik een bizarre uitspraak. Hoe komt het dan dat de meeste oldtimers, die in orde zijn, nu voor een veelvoud verkocht worden dan ze ooit gekost hebben? Een deftige mustang cabrio kostte destijds nog geen $10000 en ik vind er gene onder de €25000.

                                        Het is idd wel logisch dat schaarse modellen nog hoger stijgen in prijs. Thans zijn GT500's niet zo geheel schaars en dus wel vindbaar, maar ge moogt er wel netjes €75000 en meer voor neertellen. Hoeveel kostte deze in de jaren 70?

                                        Ietswat deftige oldtimer waar vraag naar is, stijgt in waarde. Zelfs trabrantjes.
                                        mijn commentaar is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring en een nuchtere kijk op de oldtimermarkt
                                        mijn Spitfire heb ik nieuw gekocht in 1975 voor 150.000 Bef / nog geen 4.000 euro's en in "as new"-staat gehouden, dus ongerestaureerd. Ondanks de wagen uitzonderlijk goed uitziet en rijdt, schommelt zijn huidige waarde rond de 10.000 euro's als ik een echte amateur vind. Dus niet om naar huis te schrijven, de waarde dekt bij lange niet de onderhoudskosten en de jaarlijkse rijkosten. Ik heb wel plezier gehad voor mijn geld, en ik zal de wagen nooit verkopen, maar een investering was het niet. Had ik destijds de MG TD van 1953 gekocht die mijn aandacht trok, en dan gerestaureerd, had ik wel veel meer geld er in gestoken, maar ik was dan de trotse eigenaar van een echte (dure) oldtimer. Het verschil is dat er 95.000 Spitfires van mijn model gebouwd werden, terwijl er maar enkele duizenden MG TD in 1953 van de band gerold zijn...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X