Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De toekomst van de oldtimer en het oldtimerrijden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De toekomst van de oldtimer en het oldtimerrijden.

    Naar aanleiding van het statement van diverse politiekers nationaal en internationaal dat de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen aan banden wordt gelegd vanaf 2030, start ik even dit topic.

    Als m'n in 2030 de verkoop van wagens op fossiele brandstof aan banden legt is de stap niet veraf meer om 1 of meer decennia later het bestaande wagenpark dat tegen dan nog zou rijden op benzine- of dieselmotoren ook aan banden te leggen.

    Is de oldtimer en dan met name het rijden van een oldtimer op de openbare weg gedoemd om te verdwijnen? En dus gedoemd om alleen nog te dienen als garagequeen of statisch museumstuk?

    Zal de oldtimerbubbel ineen stuiken door deze steeds "groener" wordende eco-wetgevingen? Alsook de gehele oldtimermarkt (wisselstukken, aankoop, verkoop).

    Hoe zien jullie dit?

    Imho als m'n zo verder gaat zie ik het gebruik voor de gewone liefhebber in de straat redelijk sceptisch in.
    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

    www.carfac.be "Driving on experience"

  • #2
    Laat Duitsland nooit toe.

    Comment


    • #3
      Het heeft weinig (lees: geen) zin dat je nu reeds je tijd ligt te spenderen aan het palaveren over gecreëerde scenario's die louter gebaseerd zijn op hypothetische veronderstellingen die dan weer gebaseerd zijn op vage vermoedens ... wacht rustig de evolutie af.

      Comment


      • #4
        oldtimers gaan er altijd zijn, ze gaan die niet ineens verbieden. het zal alleen duurder worden om mee te rijden want aan brandstof zal je niet vlot geraken.
        er zullen ook wel genoeg mogelijkheden zijn om die om te bouwen.
        bv naar ethanol of andere bio brandstof.

        eventueel ombouw naar hybride of volledige electrische aandrijving zal altijd mogelijk zijn (daar probeer ik al een hele tijd naar toe te werken maar de belgische overheid laat weinig toe).

        je moet het zo zien. een oldtimer dat nu 30jaar is, zal er in 2030 al 45jaar zijn. hoeveel autos van 45jaar zie jij nu nog op de weg rijden? dat zijn autos anno 1970.
        wanneer heb je de laatste auto van jaren 1950 nog op de baan gezien? ze zijn er nog steeds, ze komen alleen minder vaak buiten.
        en voor die paar keer dat ze buiten komen, gaat de overheid echt geen verbod opleggen.

        tegen 2030 rijd ik waarschijnlijk nog altijd daily rond met mijn huidige oldtimer. zo zie ik de toekomst nog in. MAAR dan zal die waarschijnlijk al zuiver PMPO rondrijden ipv op diesel

        Comment


        • #5
          Een verbod van wagens (nieuw of oud) op fossiele brandstof komt nooit... tenzij er geloofwaardige en betaalbare oplossingen opdagen die de huidige verplaatsingen en vervoer op grote schaal blijven garanderen. Laat de ecolos dromen...de economische aspecten zullen altijd de bovenhand hebben

          Comment


          • #6
            als de wereld vooruit gaat komt er een verbod, bij een puinhoop zijn oldtimers alleen ons nog rest en zal fuel onbetaalbaar zijn

            doem

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              als de wereld vooruit gaat komt er een verbod, bij een puinhoop zijn oldtimers alleen ons nog rest en zal fuel onbetaalbaar zijn

              doem
              Mad max scenario :-)

              Sent from my D5803 using Tapatalk

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                Het heeft weinig (lees: geen) zin dat je nu reeds je tijd ligt te spenderen aan het palaveren over gecreëerde scenario's die louter gebaseerd zijn op hypothetische veronderstellingen die dan weer gebaseerd zijn op vage vermoedens ... wacht rustig de evolutie af.
                Dit.

                Bangmakerij die op niks slaagt. We kunnen nu nog niet voldoen aan milieudoelstellingen van 5 jaar terug, niet geloven dat dit in 2030 plots anders is.
                Gewoon populistische roeperij die we kennen van de politiek, maar als het er op aankomt trekken ze allemaal hun k*k in.
                Classic cars on demand

                www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                www.californiadream.be

                - It's time to make your dream come true -

                Comment


                • #9
                  Man, man, man... wie weet niet dat alles rond olie draait ? De kunst is altijd geweest ons te doen geloven dat er te weinig is, enkel om de prijs ervan artificieel te ondersteunen. Als wij de cijfers van een paar tientallen jaren geleden qua voorraden hadden geloofd, was er vandaag geen druppel beschikbaar. Het is gewoon economisch schaakspel op grote schaal...gestuurd door deze die financieel of ideologisch bate hebben ons te doen panikeren. En het lukt nog !!

                  Comment


                  • #10
                    Ach, er is helemaal geen tekort aan olie als je de theorie van abiotische olie onderschrijft.

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb er geen angst voor....integendeel....ik vind een auto nog steeds een object dat een vervlogen tijdsgeest erg belichaamt en het onze plicht is de goed onderhouden exemplaren te koesteren....en ook de gewone types,want itt tot alle exoten dragen deze de meeste geschiedenis uit
                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten
                        Mad max scenario :-)

                        Sent from my D5803 using Tapatalk
                        shiny and chrome

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          Een verbod van wagens (nieuw of oud) op fossiele brandstof komt nooit... tenzij er geloofwaardige en betaalbare oplossingen opdagen die de huidige verplaatsingen en vervoer op grote schaal blijven garanderen. Laat de ecolos dromen...de economische aspecten zullen altijd de bovenhand hebben
                          Zowel Noorwegen als Oostenrijk overwegen om wagens op de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen te verbieden, vanaf 2020 of 2025. De soep wordt niet zo heet gedronken als hij opgediend wordt, maar er reken maar op dat ten laatste in 2030 de fossiele brandstoffen aan banden zullen gelegd worden.
                          Noorwegen is trouwens een aardolieproducent.

                          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          Man, man, man... wie weet niet dat alles rond olie draait ? De kunst is altijd geweest ons te doen geloven dat er te weinig is, enkel om de prijs ervan artificieel te ondersteunen. Als wij de cijfers van een paar tientallen jaren geleden qua voorraden hadden geloofd, was er vandaag geen druppel beschikbaar. Het is gewoon economisch schaakspel op grote schaal...gestuurd door deze die financieel of ideologisch bate hebben ons te doen panikeren. En het lukt nog !!
                          Door de technologische vooruitgang zijn een aantal bronnen die eerst economisch niet ontginbaar werden geacht toegevoegd. En het gaat niet over 't feit dat die olie op zou zijn of niet. Het gaat over de impact op ons klimaat. Alternatieven of niet, ook België heeft CO2 - reductie engagementen ondertekend die we nu niet halen. Over enkele jaren zal er ook hier echt iets moeten veranderen.
                          BMW 420dA : >>>

                          Comment


                          • #14
                            Of er al dan niet nog voldoende olie in de grond zit of niet staat hier inderdaad wel volledig los van denk ik.

                            Alles draait hier om wetgeving, en het is duidelijk dat die steeds groenere of "groenere" tendensen aanneemt.
                            Een oldtimer valt hier helaas niet mee te rijmen volgens de heren politici. Vandaar mijn bezorgdheid.
                            Nog anderhalve maand en we kunnen al niet meer gewone Super95 tanken. Dat is ook zo maar van de ene dag op de andere beslist geweest.

                            Ik denk dat we hier toch ook niet al te naïef in mogen zijn imho...

                            Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            Een verbod van wagens (nieuw of oud) op fossiele brandstof komt nooit... tenzij er geloofwaardige en betaalbare oplossingen opdagen die de huidige verplaatsingen en vervoer op grote schaal blijven garanderen. Laat de ecolos dromen...de economische aspecten zullen altijd de bovenhand hebben
                            De research die momenteel wordt gedaan op de capaciteitsvergroting van batterijen is enorm. Niet alleen voor wagens, maar ook voor al onze mobiele apparaten. En die heeft de laatste jaren al serieuze sprongen voorwaarts gemaakt.
                            De huidige Renault Zoë bvb heeft een actieradius op papier van 150km, de volgende generatie die binnenkort op de markt komt spreekt al van 400km actieradius. Dat is een betaalbaar model en er zijn nauwelijks particuliere Belgen die meer nodig hebben dan dat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                            Bangmakerij die op niks slaagt. We kunnen nu nog niet voldoen aan milieudoelstellingen van 5 jaar terug, niet geloven dat dit in 2030 plots anders is.
                            Gewoon populistische roeperij die we kennen van de politiek, maar als het er op aankomt trekken ze allemaal hun k*k in.
                            Dus eigenlijk zeg jij nu dat we nog niet "groen" genoeg rijden en feitelijk beter nog sneller fossiele brandstoffen aan banden leggen?


                            Nog een ander punt is de evolutie naar zelfrijdende auto's en dergelijke met alle sensoren en hulpmiddelen die er bij horen. Hoe lang dit nog te rijmen valt met een conventionele wagen is ook nog maar de vraag...
                            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                            www.carfac.be "Driving on experience"

                            Comment


                            • #15
                              Volgens mij moeten ze zich meer zorgen beginnen maken over het oppompen van olie en de gevolgen hiervan dan aan de uitstoot van het product. Dit zal niet ongestraft gebeuren, de wereld scheurt & davert nu al meer dan ooit te voren. Ooit zal de wereld uitéén vallen.
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #16
                                Als het actieradius van een elektrische wagen zo realistisch is als het normverbruik dan is er nog een hele weg te gaan

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                                  Nog anderhalve maand en we kunnen al niet meer gewone Super95 tanken. Dat is ook zo maar van de ene dag op de andere beslist geweest.
                                  en zo was het van de ene dag op de andere ook beslist dat loodvrij niet meer geproduceerd werd. en daar zijn er ook amper van wakker gebleven.

                                  toen was er ook een hele discussie dat oudere motoren daar niet konden op rijden, kleppen zouden verbranden...

                                  mijn opel ascona uit die tijd is gewoon van loodhoudend naar loodvrij gegaan zonder enige problemen.
                                  bij mijn capri destijds heb ik eerst van die loodvervanger bij gedaan, en daarna ook gewoon loodvrij beginnen rijden. niks problemen met de kleppen.
                                  mijn huidige escort mk2 uit 1978 heeft een motor uit 1969 (mk1) en die rijd sinds ik hem heb op loodvrij zonder enige problemen.
                                  dat zal de eerste zijn die ook op E85 zal rijden.

                                  met mijn honda camino heb ik destijds veel ge-experimenteerd met methanol, ethanol, en andere alcohol stoffen om die sneller te krijgen.
                                  ook mijn capri heeft destijds nog op methanol gereden. buiten zijn koppelingsplaten die uit elkaar vliegen, heeft die motor dat ook gewoon overleefd.

                                  gewoon bangmakerij opdat iedereen van die dure flesjes addetief zou kopen om om over te schakelen naar de 98.
                                  en de uitzonderlijke auto die brandstoflekken krijgt door de leiding die er niet tegen kan, die vervang toch gewoon die 30cm rubber leiding door een nieuwere variant

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wanneer ze rijden (de meestal oldtimers doen dat amper) worden de oudere wagens heel zachtjes behandeld, de motoren hebben hebben het nooit moeilijk... vandaar dat er geen gevolgen zijn als men met loodvrije brandstof rijdt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                      Wanneer ze rijden (de meestal oldtimers doen dat amper) worden de oudere wagens heel zachtjes behandeld, de motoren hebben hebben het nooit moeilijk... vandaar dat er geen gevolgen zijn als men met loodvrije brandstof rijdt.
                                      Inderdaad!
                                      Doe eens 100.000 km met die oldtimer, kan goed zijn dat de kleppen je dan om de oren vliegen.
                                      Je kan er zeker van zijn dat de materialen die toen gebruikt werden een stuk minder waren dan nu, omdat er ook minder pk's uit dat blok komen.
                                      Je Capri met 2.3 motor heeft amper 100pk.
                                      Nu heeft een 2l benzine makkelijk 250 pk.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Inderdaad!
                                        Doe eens 100.000 km met die oldtimer, kan goed zijn dat de kleppen je dan om de oren vliegen.
                                        Je kan er zeker van zijn dat de materialen die toen gebruikt werden een stuk minder waren dan nu, omdat er ook minder pk's uit dat blok komen.
                                        Je Capri met 2.3 motor heeft amper 100pk.
                                        Nu heeft een 2l benzine makkelijk 250 pk.
                                        je vergelijkt een 2.3 atmosferische V6 (die 114pk had) met een hedendaagse TURBO motor. je haalt onmogelijk 250pk uit een 2L atmoblok. enkel de honda S2000 kwam enigsinds in de buurt.

                                        neemt die 2.0pinto 4cyl motor van 101 pk, schroef daar een turbo op met MINDER dan 0,5bar en je zit zo op 150pk zonder dat je enige aanpassing doet aan de motor.
                                        de sierra cossworth is zo een pinto motor met 16V kop en turbo erop. standaard boven de 200pk. chiptuning en wat andere injectoren, zit je zo boven de 300pk. maximum haalbare is 600pk.
                                        dat was allemaal al mogelijk vanaf jaren 80, ze hebben nog steeds niks nieuws uitgevonden hoor.

                                        In Europa wordt sinds midden jaren 90 van de 20e eeuw vrijwel uitsluitend loodvrije benzine (Euro 95 en Super ongelood 9 verkocht. Benzines met lood zijn niet meer te verkrijgen
                                        mijn capri uit 1978 zit nu iets boven de 300 000km.
                                        mijn sierra uit 1983 zit ook al boven de 300 000km. de helft daarvan hebben ze zeker met loodvrij afgelegd. ik heb beide na 2004 gekocht of al dik 10jaar dat ze op loodvrij reden.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        Wanneer ze rijden (de meestal oldtimers doen dat amper) worden de oudere wagens heel zachtjes behandeld, de motoren hebben hebben het nooit moeilijk... vandaar dat er geen gevolgen zijn als men met loodvrije brandstof rijdt.
                                        de capri trok zelf de caravan en geladen aanhangwagens, is dus zeker belast geweest. ook als ik er mee rijd, rijd ik er allesbehalve langzaam mee. heb 6koppelingsplaten kapot gereden op 10 000km, versnellingsbak ook, achteras ook, cardan al 3x kapot getrokken ...
                                        mijn escortje gebruik ik voor bolletje-pijl rondritten, aan redelijk tempo. op de laatste rit heb ik de benzinetank (40liter) leeggereden op een rondrit van 150km en daarbij heb ik 2banden versleten. dat ding doet ergens 4500rpm aan 120km/h, als je daarmee wil optrekken, zit je continue richting 6000rpm te gaan


                                        .
                                        Last edited by andydv; 15/11/2016, 11:08.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X