Mededeling

Collapse
No announcement yet.

uitvoering oldtimerkeuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• uitvoering oldtimerkeuring

hoi
    ik ga deze week voor de eerste keer een oldtimer laten keuren (wordt er 25 vrijdag :-)
    Mensen die hier ervaring mee hebben ?
    Volgens
    Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

zie ik dat er meestal sprake is van 'visuele controle'
    Betekent dit dat men de installaties niet gebruikt om bijvoorbeeld speling op de fusees te testen ?(je weet wel testbank die ze onder de voorbanden zetten en dan het hele zaakje heen en weer wrikken). Dat men dit enkel 'op zicht' mag doen ?
    Idem voor de schokdempers ? Geen schokdempertest zoals voor gewone auto ?

grtz

Wil je dan op de baan gaan met een auto waar speling op de ophangingsgewrichten zit ?
    Z4 M40i

Comment

weet jij dan waarom ik die vraag stel ?

Comment

Comment

Speling op ophanginsgewrichten wordt weldegelijk gecontroleerd (althans bij mij toch).
          Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
          Current:
          1987 Mercedes-Benz W124 200D
          1979 Mercedes-Benz W123 280E
          1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
          Ex:
          1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
          1976 Mercedes-Benz W123 250
          1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
          1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
          1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
          1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
          2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
          1980 Mercedes-Benz W123 280
          1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Ik zal het jullie laten weten :-)
            Ik heb nieuwe triangels gekocht maar momenteel niet veel tijd om ze erop te steken. Maar wil de wagen zo snel mogelijk de eerste keer naar de oldtimerkeuring ivm. de nieuwe regeling die op komst zou zijn.

Comment

Ik ben al enkele keren met een wagen naar de oldtimerkeuring geweest. In Heist o/d Berg is dat om te lachen. Telkens kijken ze de documenten na, de afstelling van de lichten en of de remmen minimum 30% van hun kracht hebben. Verder noppes. Eigenlijk zouden ze de oldtimerkeuring juist veel strenger moeten maken dan een gewone keuring. Wagens van +25 jaar vertonen meestal veelmeer technische gebreken dan een wagen van veel jongere leeftijd. En aangezien heel veel mensen hun oldtimer toch voor dagelijkse verplaatsingen gebruiken is dat geen overbodige luxe. Hoeveel O-platen zie je niet dagelijks op personeelsparkings aan bedrijven staan? Massa's! Ik ben het ook niet eens met de komende nieuwe wetgeving. Wagens worden nu nog snel door een oldtimerkeuring geloodst. Zet die leeftijd gewoon zoals in NL op 40 jaar en werk met terugwerkende kracht. Het zal veel misbruik doen verdwijnen en vooral de jonge gasten met hun oude GTI's of ander te snelle bolides voor die onervaren gasten op O-platen van de weg houden. Wie niet wil betalen zoals iedereen die gebruik maakt van de openbare wegen moet zijn fiets nemen. Oldtimers zijn geen goede oplossing omdat dit enkel dient om de wegenbelasting te omzeilen.

Comment

Mag je eigenlijk met O-platen (van je andere oldie) naar de O-keuring?

E30SHOP.be
                - Alles voor uw BMW E30.
                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                  Oldtimers zijn geen goede oplossing omdat dit enkel dient om de wegenbelasting te omzeilen.
                  Niet veralgemenen graag, sommige mensen zien graag oude auto's en houden van techniek en sleutelen en gebruiken die wagen ook enkel en alleen om eens een ritje mee te maken.
                  Wat mij betreft mogen ze ook voor oldtimers een jaarlijkse keuring invoeren, is tenslotte ook een gevaar op de weg. Ik zag deze week nog een oldtimer golf diesel met gaten onderaan de vleugels waar je een arm of zelfs been kan doorsteken...
                  Waarom geen kilometerbeperking invoeren voor oldtimers ? Maar dan zullen er ook mensen zijn die de kmteller afleggen zeker ? Er zullen altijd misbruiken zijn.

Comment

Ale, we zijn al 9 reacties ver in dit topic en zijn al volledig off topic gegaan & er wordt weer van alles geroepen

Ophangingsgewrichten worden weldegelijk getest, ik doe veel oldtimerkeuringen en het wordt telkens getest.
                    Persoonlijk vind ik dit ook goed, aangezien de oldtimers nu ook meer mogen.
                    Als ze het testen, kijk dan zelf ook mee en zie zelf hoe veel speling er op zit.

Wat ze bij mij bekijken:
                    - chassisnr & gevarendriehoek aanwezig (evt brandblusser maar niet verplicht)
                    - werking van ALLE lichten en zien of voorlichten goed zijn afgesteld
                    - remmen worden getest (dempers niet => op zo die trillende plaat dat zo veel lawaai maakt)
                    - visuele inspectie van de onderkant : ophanging, remmen, roest, lekken,...
                    - dan inderdaad datgene dat de ophanging test op speling.

En om terug te komen op publisher, ik zie geen oldies op bedrijventerreinen staan hoor En woon - werk verkeer is trouwens verboden met oldtimers, dus het is gewoon een kwestie om hier strenger op te worden ipv de leeftijd op te trekken. Het optrekken van 25 naar 30 jaar is ook een goede stap & de verstrengde keuring vind ik ook normaal, MAAR men moet wel consequent worden op de keuring.
                    Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                    www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten
                      Ale, we zijn al 9 reacties ver in dit topic en zijn al volledig off topic gegaan & er wordt weer van alles geroepen
                      bedankt voor de info :-)
                      Fantastisch toch zo'n forum :-)

Comment

om nog maar eens off topic verdergaan :
                        geen wonder dat België enkel een rol speelt op gebied van auto-assemblage.
                        Voor de rest wordt elke creativiteit gesmoord, als je vergelijkt met wat er in de ons omringende landen mag aangepast worden, MITS goed uitgevoerd.

Comment

Altijd die zeikers van : ze moeten het strenger maken, ze moeten de volle pot betalen... zageventen !

Meestal van die zageventen die zelf niet eens een oude auto hebben... of de "elite" die zich outstanding voelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                            Mag je eigenlijk met O-platen (van je andere oldie) naar de O-keuring?
                            Ja dat mag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Meestal van die zageventen die zelf niet eens een oude auto hebben... of de "elite" die zich outstanding voelen
                              Denk dat ook :-)
                              Waarschijnlijk mensen met 2 rechterhanden die zelf niks kunnen en zich dus geen oldtimer kunnen veroorloven
                              Of die misschien niet mogen van hun vrouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten

Ophangingsgewrichten worden weldegelijk getest, ik doe veel oldtimerkeuringen en het wordt telkens getest.
                                Persoonlijk vind ik dit ook goed, aangezien de oldtimers nu ook meer mogen.
                                Als ze het testen, kijk dan zelf ook mee en zie zelf hoe veel speling er op zit.

Wat ze bij mij bekijken:
                                - chassisnr & gevarendriehoek aanwezig (evt brandblusser maar niet verplicht)
                                - werking van ALLE lichten en zien of voorlichten goed zijn afgesteld
                                - remmen worden getest (dempers niet => op zo die trillende plaat dat zo veel lawaai maakt)
                                - visuele inspectie van de onderkant : ophanging, remmen, roest, lekken,...
                                - dan inderdaad datgene dat de ophanging test op speling.

En om terug te komen op publisher, ik zie geen oldies op bedrijventerreinen staan hoor En woon - werk verkeer is trouwens verboden met oldtimers, dus het is gewoon een kwestie om hier strenger op te worden ipv de leeftijd op te trekken. Het optrekken van 25 naar 30 jaar is ook een goede stap & de verstrengde keuring vind ik ook normaal, MAAR men moet wel consequent worden op de keuring.
                                Inderdaad. Ben ook al dikwijls wagens oltimer laten keuren. Was vroeger een lachertje. De laatste keer ( enkele weken geleden in St Job ) was het hetzelfde als een normale autokeuring. Alles wordt na gekeken. Remmen, lichten, schobrekers, ophanging algemeen, ......... ALLES Enkel de Co hebben ze niet gemeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickB Bekijk Berichten
                                  oltimer.
                                  Wat is een oltimer ?

schobrekers
                                  Wat zijn schobrekers ?

Laatste keuring voor herinschrijving als oldtimer die ik zag gebeuren werd enkel geen ophangingstest uitgevoerd, verder zag het er allemaal als een klassieke keuring uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Ja dat mag.
                                    Moet je dan die papieren (inschrijving ? ...) die bij die plaat horen niet meenemen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Moet je dan die papieren (inschrijving ? ...) die bij die plaat horen niet meenemen ?
                                      ja, dat moet

Comment

Inderdaad. Ben ook al dikwijls wagens oltimer laten keuren. Was vroeger een lachertje. De laatste keer ( enkele weken geleden in St Job ) was het hetzelfde als een normale autokeuring. Alles wordt na gekeken. Remmen, lichten, schobrekers, ophanging algemeen, ......... ALLES Enkel de Co hebben ze niet gemeten.
                                        volgens mij mogen ze die schokdempertest niet doen

edit : http://www.goca.be/upload/documents_...2014-03-NL.pdf

enkel visulele controle en in de rechterkolom staat de reden wanneer ze mogen afkeuren, er wordt niet over percentages L/R gesproken

Last edited by ; 17/04/2017, 22:37.

Comment

Working...
                                        X