Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1969 Triumph Spitfire mk3 ongewoon motorgeluid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1969 Triumph Spitfire mk3 ongewoon motorgeluid

    Hallo iedereen

    Ik heb sinds kort een Triumph Sptifire mark 3 uit 1969. Deze zou volledig nagekeken moeten zijn door de plaats waar hij gekocht werd, maar na een uurtje rijden maakt de motor een vreemd geluid dat enkel voorkomt bij de eerste 3 versnellingen, niet bij 4de. Het komt ook enkel voor bij het indrukken van het gaspedaal en is zeer luid.
    Het zou zeer handig zijn om wat feedback te hebben van mensen die er wat meer van kennen. In bijlage zit ook een korte clip met het geluid.
    https://clyp.it/cl50spom?token=1befc...31144b7b73e6ac

    Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
    Eliah
    Last edited by ; 16/06/2017, 12:34.

  • #2
    Op zijn minst verdacht, ik zou de wagen terug brengen bij de verkoper. Lijkt op botsingen metaal tegen metaal, ik raar dat dezelfde lawaaiig niet voorkomt in 4de versnelling. Doet het ook in neutraal en dan op welke toerental ?

    Comment


    • #3
      Nee het komt ook niet voor in neutraal.

      Comment


      • #4
        Ik vermoed dat het in de versnellingsbak zit omdat hij het niet doet in vierde versnelling, deze is de "prise direct" van je versnellingsbak. Dan zijn je ingaande as (die via de koppeling met de motor verbonden is) en je uitgaande as (die via je kardan naar het differentieel gaat) rechtstreeks met elkaar verbonden en draait er verder niks rond in de versnellingsbak. Het lager of tandwiel dat mogelijk beschadigd is draait dan niet mee en maakt dus ook geen lawaai.

        Hoe kun je dit nu testen? Stel je rijdt in 1ste, 2de of 3de versnelling en je motor maakt het luide geluid. Gaat het geluid niet weg als je de koppeling indrukt tijdens het rijden (je laat de versnellingsbak gewoon in versnelling staan). Zo ja, dan zit het in je versnellingsbak en niet in je motor.
        Last edited by Focus RS; 17/06/2017, 09:46.

        Comment


        • #5
          Ja het gaat weg als ik de koppeling indruk, dus dan zou het in de versnellingsbak moeten zitten. Zou het kunnen dat er niet genoeg olie meer in de versnellingsbak zit, of dat deze ververst moet worden? Het is een oude auto en ik heb geen idee of dat onlangs nog gebeurd is.

          Comment


          • #6
            Oei, ik zie juist dat ik een serieuze kemel geschoten heb in mijn vorig bericht. Als het geluid NIET weg gaat als je de koppeling indrukt terwijl de auto nog beweegt en hij nog in versnelling staat, dan zit het normaal in de versnellingsbak.
            Reden: De aandrijving gaat als volgt: Motor ==> koppeling ==> versnellingsbak ==> kardan ==> differentieel ==> wielen. Als je de koppeling indrukt tijdens het rijden en hem in versnelling laat staan, dan zijn versnellingsbak, kardan, differentieel en wielen nog steeds met elkaar verbonden. De wielen drijven dan als het ware de versnellingsbak aan. Het binnenwerk van de versnellingsbak blijft dan meedraaien en blijft eventueel lawaai maken.

            Ik weet niet welke accommodatie je thuis hebt of hoe handig je bent maar je zou eventueel ook nog eens het volgende kunnen doen. Wagen vanachter opkrikken zodat de wielen los van de grond zijn. Wagen goed ondersteunen met steunen zodat hij niet naar beneden kan vallen! Motor niet starten, koppeling indrukken (eventueel ingedrukt houden met een stuk hout of iets dergelijks), wagen in 1ste, 2de of 3de zetten. Handmatig de achterwielen ronddraaien en aan de versnellingsbak gaan luisteren of je geschuur hoort in 1ste, 2de, 3de maar niet of minder in 4de.

            Over je vraag van te weinig olie in de versnellingsbak. Het kan natuurlijk altijd dat er te weinig olie in zit maar dit is niet zo snel te controleren als het motoroliepijl. Ik heb geen ervaring met spitfires maar bij de meeste versnellingsbaken zit er ergens aan de zijkant (+- halverwege de hoogte van de versnellingsbak) een schroef waarlangs je moet vullen. Je moet dan olie langs dat gat in de versnellingsbak gieten tot het aan dat gat overloopt.

            Comment


            • #7
              Hier wat info die ik gevonden heb over lawaai in 1ste, 2de, 3de maar niet in 4de bij een spitfire:

              Hi all, I have a new (to me) 1969 GT6+ and have a question about the gearbox. In 1st, 2nd and 3rd gears it is somewhat noisy but in 4th it is very quiet. To my untrained ear it sounds just like noisy gears, but I wonder if there is something else at play here. I checked the oil and r


              Comment


              • #8
                Bedankt voor de antwoorden, ik heb het forum gelezen en ziet er naar uit dat de versnellingsbak een grondig onderzoek nodig zal hebben.. In de hoop dat het iets minder erg zou zijn heb gezocht voor andere motoren met hetzelfde geluid online. Dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=JIOdS7XbHys&t=120s) heeft bijna exact hetzelfde geluid, maar minder luid (vanaf 1 minuut 7) en het verschil is dat het bij hem lijkt voor te komen ook in neutraal. Hier zou het gaan om een 'engine knock' die misschien makkelijker opgelost zou kunnen worden door andere brandstof of een betere motorafstelling.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Focus RS Bekijk Berichten
                  Oei, ik zie juist dat ik een serieuze kemel geschoten heb in mijn vorig bericht. Als het geluid NIET weg gaat als je de koppeling indrukt terwijl de auto nog beweegt en hij nog in versnelling staat, dan zit het normaal in de versnellingsbak.
                  Reden: De aandrijving gaat als volgt: Motor ==> koppeling ==> versnellingsbak ==> kardan ==> differentieel ==> wielen. Als je de koppeling indrukt tijdens het rijden en hem in versnelling laat staan, dan zijn versnellingsbak, kardan, differentieel en wielen nog steeds met elkaar verbonden. De wielen drijven dan als het ware de versnellingsbak aan. Het binnenwerk van de versnellingsbak blijft dan meedraaien en blijft eventueel lawaai maken.

                  Ik weet niet welke accommodatie je thuis hebt of hoe handig je bent maar je zou eventueel ook nog eens het volgende kunnen doen. Wagen vanachter opkrikken zodat de wielen los van de grond zijn. Wagen goed ondersteunen met steunen zodat hij niet naar beneden kan vallen! Motor niet starten, koppeling indrukken (eventueel ingedrukt houden met een stuk hout of iets dergelijks), wagen in 1ste, 2de of 3de zetten. Handmatig de achterwielen ronddraaien en aan de versnellingsbak gaan luisteren of je geschuur hoort in 1ste, 2de, 3de maar niet of minder in 4de.

                  Over je vraag van te weinig olie in de versnellingsbak. Het kan natuurlijk altijd dat er te weinig olie in zit maar dit is niet zo snel te controleren als het motoroliepijl. Ik heb geen ervaring met spitfires maar bij de meeste versnellingsbaken zit er ergens aan de zijkant (+- halverwege de hoogte van de versnellingsbak) een schroef waarlangs je moet vullen. Je moet dan olie langs dat gat in de versnellingsbak gieten tot het aan dat gat overloopt.
                  Ik zie net dat je dit hebt aangepast, bedankt daarvoor! We zijn er net een kort stukje mee gaan rijden om beter te snappen wat er aan de hand is. Het geluid stopt wel degelijk als de koppeling wordt ingedrukt terwijl hij nog in versnelling staat. Ik merk nu ook dat het zich soms ook voordoet als ik het gaspedaal niet indruk, zij het dan wel stiller. We hebben de benzine verandert naar 98' (eerst hebben we er 95' ingedaan met extra loodvervanger en te laat beseft dat het 98' moest zijn en dat de auto vanzelf al een reservoir heeft om loodvervanger toe te voegen) voor de, ietwat kleine, kans dat het daar aan lag maar tot nu toe nog geen verbetering. Het kan wel zijn dat we nog niet ver genoeg gereden hebben om de oude benzine uit de leidingen te krijgen, daar heb ik geen idee van.

                  Je voorstel om de auto van vanonder te inspecteren lijkt me een goed idee, dat kan ik misschien nog eens proberen.

                  Comment

                  Working...
                  X