Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimers 25 naar 30 jaar. Grijs gebied 1992??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oldtimers 25 naar 30 jaar. Grijs gebied 1992??

Ik kwam wat interessants tegen tijdens het spelen met de verkeersbelastingssimulator.

Auto's uit 1992 zijn belastingvrij als je ze NU koopt, maar als je ze over 2 weken koopt, zijn deze niet belastingvrij. Omdat het dan 2018 is, en ze nog niet ouder dan 26 jaar zijn. Check de voorbeelden hieronder.

Het is dus niet zo dat auto's uit 1992 gegarandeerd belastingvrij zijn. Zou dit implicaties hebben voor de belasting zelf? Als ik vandaag een auto koop die belastingvrij is, bijvoorbeeld uit juli 1992, dan is die dat over 2 weken niet meer. Moet ik dan belasting gaan betalen telkens in de eerste helft van het jaar, of telt het moment van inschrijving? Ik neem aan het laatste, maar echt duidelijk vind je dat nergens. Typisch België weer om dit soort vreemde uitzonderingsregels te implementeren...

Nog thans is dit wel gezegd geweest dat auto's altijd een vrijgeleide krijgen als ze voor 31.12.1992 ingeschreven waren.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Comment

Dit gaat er dan vanuit dat deze simulatie klopt. Is wel iets om in de gaten te houden.

Comment

Tot 31/01/1992 klopt de simulatie wel. Het tarief van de BIV blijft voor heel 1992 precies wel op het oldietarief staan, wat in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen.
        Als de simulatie niet meer klopt vanaf 01/02/1992 dan slaat het nergens op. Wijzigingen in de verkeersbelastingen werden doorgevoerd vanaf 1 juli 2017, dus een verandering in de simulatie vanaf 1/2/1992 slaat nergens op.

Maar inderdaad goed in het oog te houden voor diegenen die een auto vanaf 01/02/1992 gaan inschrijven in 2018! Volgens de wettelijke bepalingen vallen alle auto's die voor het eerst werden ingeschreven in 1992 nog onder de oldtimertarieven, wat dus nu niet wordt gevolgd in de simulatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
          Nog thans is dit wel gezegd geweest dat auto's altijd een vrijgeleide krijgen als ze voor 31.12.1992 ingeschreven waren.

Geldt dat ook als de auto voorheen ingeschreven was in Nederland?

Comment

Het gaat over de datum van eerste inschrijving ... of dat nu in binnenland of in buitenland was, dat maakt niets uit.

Comment

Oké.Merci.Dan moet ik enkel nog een coc-attest aanvragen bij de Belgische importeur als ik hem koop en natuurlijk de rest van de invoerprocedure doorgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anakin 2

Geldt dat ook als de auto voorheen ingeschreven was in Nederland?
                Ja, de mijne is ook een NL'er. Al hoop ik morgen een groene kaart te hebben en woensdag hem bij DIV in te schrijven als oldtimer

Comment

Oké.Merci.Dan moet ik enkel nog een coc-attest aanvragen bij de Belgische importeur als ik hem koop en natuurlijk de rest van de invoerprocedure doorgaan.
                  COC moet niet voor een oldtimer. Heb dat ook niet gedaan voor de Mazda en dat was OK.

Comment

Hij is nu nog niet ingeschreven als oldtimer.Ik wil hem wel laten keuren en inschrijven als oldtimer.

Eerste inschrijving is 1992.Met de feestdagen krijg ik de aankoop,inschrijving,etc. niet meer rond in 2017.
                    Dus in 2018 kan ik nog wel genieten van het voordelige tarief?
                    Het is dat ik al verschillende sites heb geraadpleegd en het me nog niet 100 % duidelijk is hoe het nu wettelijk zit.
                    Last edited by ; 25/12/2017, 18:04.

Comment

Niemand dat er iets over kan zeggen, ik heb vernomen dat O platen in 2018 niet meer zullen gaan voor een 92'er, maar enkel een oldtimer tarief.

Maar als dat ook wegvalt dan is er niks gunstig meer aan.

Comment

Ik heb een mail naar DIV gestuurd.Dan zijn we zeker.
                        Hopelijk snel reactie.

Comment

Ik heb een mail naar DIV gestuurd.Dan zijn we zeker.
                          Hopelijk snel reactie.
                          Best bellen

Comment

Wel sneller maar ik wil hun antwoord toch ook nog zwart op wit hebben.

Comment

Daar kom je niets mee verder hoor ... je krijgt sowieso de rekening gepresenteerd.

Comment

chance, de platen voor de firebird komen normaal woensdag aan

Comment

Afgelopen week;
                                  Gebeld naar DIV.Nemen niet op ook al waren ze op die dagen wel open.Geen reactie op email.
                                  Email naar keuring.Meer info gevraagd over coc-attest.Antwoord hierop gekregen.Daarna geen reactie meer op mijn vraag i.v.m. oldtimer statuut.
                                  Zaakvoerder van de garage wist ook totaal niet of er op 1 januari iets verandert.
                                  Kortom,we blijven in het ongewisse.

Comment

Fiscaal is het in Vlaanderen al geregeld voor auto's voor het eerst ingeschreven voor 1 januari 1993

De Vlaamse Belastingdienst zorgt voor de inning van de Vlaamse belastingen en de fiscale controle erop.

"Voor oldtimers en kampeer- en bootaanhangwagens betaalt u geen jaarlijkse verkeersbelasting op basis van het vermogen van de motor, de uitstoot of de MTM, maar een vast bedrag. De forfaitaire belasting bedraagt 36,53euroen wordt elk jaar geïndexeerd op 1/7.
                                    Oldtimers

Alle voertuigen die vóór 1993 voor het eerst ingeschreven werden, worden forfaitair belast vanaf 01/07/2017. De leeftijd om van het forfait oldtimer te kunnen genieten, stijgt geleidelijk naar 30 jaar. Om deze verandering minder bruusk te laten verlopen is er een overgangsregeling in het leven geroepen.
                                    In aanslagjaar 2017 meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
                                    In aanslagjaar 2018 meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
                                    In aanslagjaar 2019 meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
                                    In aanslagjaar 2020 meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
                                    In aanslagjaar 2021 meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
                                    In aanslagjaar 2022 meer dan 30 jaar in het verkeer gebracht

De eerste inschrijving van het voertuig, en dus niet het bouwjaar, bepaalt de ouderdom van het voertuig voor de verkeersbelasting. Het forfaitaire tarief voor verkeersbelastingen wordt toegekend op basis van de ouderdom van het voertuig. Het is dus niet afhankelijk van een inschrijving onder een oldtimer-nummerplaat (O-plaat). Zo'n inschrijving onder een specifieke O-plaat stelt alleen bepaalde limieten aan het gebruik van het voertuig.

Conclusie: elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum tot en met 31 december 1992 zal van het oldtimerforfait kunnen genieten op voorwaarde dat de belastbare periode van dat voertuig begint te lopen na 1 juli 2017."

************************************************** *********

Veranderingen op het vlak van de nummerplaten hangen af van de Federale Minister van Mobiliteit (Bellot), terwijl wijzigingen op het vlak van de periodieke keuring afhangen van de Vlaamse Minister van Mobiliteit (+ Brussel + Wallonië).

Voor wijzigingen op het vlak van de platen en de keuring hebben ze volgens een Europese Richtlijn tijd tot uiterlijk 20 mei 2018.

Zolang er geen wijzigingen gepubliceerd zijn, kan je normaal gezien nog voor elke auto vanaf 25 jaar een oldtimerkeuring krijgen en een O-plaat aanvragen tot (voorlopig) uiterlijk 20 mei 2018.

Maar de wijzigingen kunnen elke dag gepubliceerd worden en dan is het gedaan met O-platen onder de 30 jaar.

Comment

Ok. Duidelijk...
                                      Last edited by ; 01/01/2018, 16:01. Reden: test

Comment

Om het te vervolledigen, hoe zit het met de auto's van 1 januari 1993? Dus, nu 25 jaar ? Genieten ze ook van een korting op de verkeersbelasting, verzekering ?

Comment

Working...
                                        X