Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe regelgeving Co emissie keuring oldtimers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe regelgeving Co emissie keuring oldtimers

    Hallo

    Heeft iemand een idee welke Co normen men gaat handhaven voor de oldtimers ?

    Mijn wagen is bv van 09/1991.
    Wordt dit 3.5% ( geen probleem denk ik ) of 0.5% ( aiai !)

    Grts
    Patrick

  • #2
    Dacht zelfs meer dan 3.5%

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
      Dacht zelfs meer dan 3.5%
      Hopelijk maar ik zou er niet op wedden.

      Comment


      • #4
        Ik veronderstel dat de huidige oldtimers nog niet vallen onder het geavanceerd uitlaatemissieregelsysteem en dan is het dit:

        Voor voertuigen zonder geavanceerd uitlaatemissieregelsysteem,
        • 4,5 % , of
        • 3,5 %

        Afhankelijk van de datum van eerste inschrijving of gebruik zoals in de vereisten wordt bepaald




        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
          Ik veronderstel dat de huidige oldtimers nog niet vallen onder het geavanceerd uitlaatemissieregelsysteem en dan is het dit:

          Voor voertuigen zonder geavanceerd uitlaatemissieregelsysteem,
          • 4,5 % , of
          • 3,5 %


          Afhankelijk van de datum van eerste inschrijving of gebruik zoals in de vereisten wordt bepaald



          Die van mij heeft een lambda sonde . Is dit wat ze verstaan onder "geavanceerd systeem" of niet ???

          Comment


          • #6
            Als er een lambda sonde is moet je volgens mij geen zorgen maken, dat zou goed moeten zijn zoals het is, tenzij men aan de ecu gerommeld heeft

            Comment


            • #7
              b) Indien de uitlaatemissies worden geregeld door een geavanceerd emissiebestrijdingssysteem zoals een driewegkatalysator met een lambdasonde:

              1. visuele controle van het uitlaatsysteem om na te gaan of het compleet is en in een bevredigende staat en of er geen lekken zijn;

              2. visuele controle van enig door de fabrikant gemonteerd emissiebestrijdingssysteem om na te gaan of het compleet is en in een bevredigende staat en of er geen lekken zijn;

              3. bepaling van de doelmatigheid van het emissiebestrijdingssysteem van het voertuig door meting van de lambdawaarde en het CO-gehalte van de uitlaatgassen overeenkomstig punt 4 of volgens de procedures van de fabrikant die ten tijde van de typegoedkeuring zijn goedgekeurd. Bij elke proef laat men de motor warm lopen overeenkomstig de aanbevelingen van de voertuigfabrikant;

              4. uitlaatemissies - grenswaarden

              Het maximaal toelaatbare CO-gehalte van de uitlaatgassen is de door de voertuigfabrikant opgegeven waarde. Indien dit gegeven niet beschikbaar is, mag het CO-gehalte niet groter zijn dan de volgende waarden:

              i) meting bij stationair toerental van de motor:

              het maximaal toelaatbare CO-gehalte van de uitlaatgassen mag niet meer bedragen dan 0,5 vol. %, en voor wat betreft voertuigen die een typegoedkeuring hebben gekregen overeenkomstig de grenswaarden in rij A of rij B van de tabel in rubriek 5.3.1.4 van bijlage I bij Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/69/EG(2) of latere wijzigingen, mag het maximale CO-gehalte niet meer bedragen dan 0,3 vol. %. Wanneer overeenstemming met Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/69/EG, niet mogelijk is, dan geldt het bovenstaande voor voertuigen die zijn ingeschreven of in gebruik zijn genomen na 1 juli 2002;

              ii) meting bij het hoge onbelaste toerental, ontkoppeld (motortoerental minstens 2000 min-1):

              CO-gehalte: maximaal 0,3 vol. % en voor wat betreft voertuigen die de typegoedkeuring hebben gekregen in overeenstemming met de grenswaarden in rij A of rij B van de tabel in rubriek 5.3.1.4 van bijlage I bij Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/69/EG of latere wijzigingen, mag het maximale CO-gehalte niet meer bedragen dan 0,2 vol. %. Wanneer overeenstemming met Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/69/EG, niet mogelijk is, dan geldt het bovenstaande voor voertuigen die zijn ingeschreven of in gebruik zijn genomen na 1 juli 2002.

              Lambda: 1 ± 0,03 of overeenkomstig de specificaties van de fabrikant;

              iii) bij motorvoertuigen die overeenkomstig Richtlijn 70/220/EEG (zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/69/EG en latere wijzigingen) met een eigendiagnosesysteem (OBD-systeem) zijn uitgerust mag de correcte werking van het emissiesysteem in plaats van met de onder i) beschreven test worden gecontroleerd door de relevante gegevens uit het OBD-systeem uit te lezen en gelijktijdig de correcte werking van het OBD-systeem te controleren.

              Comment


              • #8
                Ik ga probleemloos door de jaarlijkse keuring met mijn Spitfire, dit met + - 3,0% (max aangeduid op de stikker af fabriek 4,5%)
                Het gaat om een originele Belgische auto, dus zonder emissiessysteem. Het zou misschien anders zijn met een Amerikaanse auto, toen bestond dat al voor dat modeljaar 1975

                Comment


                • #9
                  Hier het antwoord van Groep autoveiligheid op de vraag waaraan mijn voertuig van 9/1991 moet voldoen. Nu heb ik het op papier. :-)




                  Beste,

                  De norm voor dit voertuig is 3,5 %vol CO.

                  Uw correspondent, Pascal Cortens, Productverantwoordelijke Autokeuring.


                  Met vriendelijke groeten,

                  Saskia Vandenbosch
                  Medewerkster administratieve diensten


                  Lammerdries 7
                  2440 Geel
                  Tel.: 014/57.41.15
                  Fax.: 014/57.86.01

                  Comment


                  • #10
                    Dus een oudere auto dan 91 moet zeker geen schrik hebben.
                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                      Dus een oudere auto dan 91 moet zeker geen schrik hebben.
                      Als ik het goed voor heb moesten auto's tot 2 liter een cat. hebben vanaf 1991,en auto's boven 2 liter vanaf 1994 (verbeter mij als ik het fout heb)

                      Ik kocht een Alfa 164 3.0 V6 in 1995 auto was van 1991 en die had een cat maar was nog niet verplicht in 1991 daarom heb ik deze er onmiddellijk vanonder gehaald.
                      Z4 M40i

                      Comment


                      • #12
                        In de jaren zeventig werden de eerste richtlijnen goedgekeurd om de luchtverontreiniging veroorzaakt door mobiele bronnen tegen te gaan. Met Richtlijn 70/220/EEG werden grenswaarden ingesteld voor emissies van CO en koolwaterstoffen van motoren van personenwagens met elektrische ontsteking (benzinemotoren). Richtlijn 72/306/EEG bevatte de specificaties waaraan dieselmotoren dienden te voldoen. Richtlijn 77/102/EEG werd aangevuld met grenswaarden voor NOx. De grenswaarden voor CO, koolwaterstoffen en NOx werden verder verlaagd in verschillende richtlijnen. Met richtlijn 88/436/EEG werden grenswaarden voor de emissie van deeltjes ingevoerd voor dieselmotoren. Vanaf 1 januari 1993 werd de katalysator verplicht.

                        Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989.

                        Comment


                        • #13
                          oei dus al die mensen die een rechte buis hebben nageplaatst hangen er dus aan volgend jaar!
                          Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                          Comment


                          • #14
                            ik ga een winketje in cats beginnen

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                              ik ga een winketje in cats beginnen
                              Een garagist die veel cat deletes gedaan heeft, en alle stukken heeft bewaard, zit op een goudmijn

                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                Een garagist die veel cat deletes gedaan heeft, en alle stukken heeft bewaard, zit op een goudmijn
                                't is algemeen geweten dat misdaad loont

                                Comment

                                Working...
                                X