Situatie:
Een jaar-en-half geleden heb ik mijn droom-oldtimer gevonden bij een Nederlandse handelaar. Ik zocht al lang naar een Méhari die aan een strikt aantal voorwaarden moest voldoen:
-compleet en niet gemolesteerd/verminkt (originele conditie)
-volledig restauratieobject
-origineel Belgisch voertuig
-originele 4-zitter
-Series 1
-vrolijke kleur
Begin vorig jaar was het zover en heb ik een oranje Méhari van 1976 gevonden die aan alle voorwaarden voldoet. Maar... geen papieren - behalve een attest van Citroën Heritage.
De wagen gaan bekijken en ik had er een goed gevoel bij dat de wagen correct was en dat ik de administratie op orde zou krijgen als ik het grondig aanpakte en geduld had. Dus een bod gedaan en gekocht. De wagen is compleet maar totaal niet rijvaardig. In Nederland aangekocht maar de handelaar heeft de wagen zelf in België gekocht. Ze is met zekerheid nooit in Nederland ingeschreven geweest.
Ik heb vervolgens een gedetailleerd dossier opgemaakt met de gegevens die ik her en der op de wagen kon terugvinden en die aantoonden dat het om een Belgisch voertuig ging. Dan heb ik BFOV gecontacteerd en met hun hulp ben ik nu eindelijk een hele stap verder geraakt.
Waar ik nu sta:
-Via de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heb ik nu een "Attest dat bij het vorige kentekenbewijs hoort" afgeleverd op 11/04/2018.
-Ik heb ook een roze formulier: "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" met "Douanesticker 705" afgeleverd 09/01/2018.
-Ook in mijn bezit: "Attestation d'identification pour vehicules conformes à un Type National Français" uitgegven door Citroën Heritage met verwijzing naar productiejaar en Belgische productie.
-Factuur van aankoop in Nederland.
-Wat ik nog niet heb: "Duplicaat van Gelijkvormigheidsattest". Heb Citroën België al gecontacteerd en dit is louter administratief na aanbieden van voertuig bij een dealer voor identificatie. Dat komt dus nog.
Nu mijn probleem:
De wagen heeft een volledige restauratie nodig. Onder andere ook een chassiswissel (met een door Citroën gehomologeerd galva chassis met attest). Een erkende dealer moet dan het originele chassisnummer inslaan in het nieuwe chassis.
Om onnodige problemen bij de keuring te vermijden (wagen zonder originele papieren, met attesten en daarbovenop nog een attest van chassiswissel) zou ik graag de wagen al inschrijven (oldtimer) vòòr ik met de restauratie begin. Omdat de wagen niet rijvaardig is zou ik dan een rode kaart krijgen maar dat is geen probleem.
Vervolgens zou ik dan de restauratie doen (nut and bolt) en dan de wagen opnieuw aanbieden.
Ik weet niet of dit mogelijk is.
Kan ik een niet-rijdende, te restaureren oldtimer die sinds 35 jaar niet meer ingeschreven is, aanbieden op keuring om als oldtimer inschrijven en zo een kenteken aanvragen?
Een jaar-en-half geleden heb ik mijn droom-oldtimer gevonden bij een Nederlandse handelaar. Ik zocht al lang naar een Méhari die aan een strikt aantal voorwaarden moest voldoen:
-compleet en niet gemolesteerd/verminkt (originele conditie)
-volledig restauratieobject
-origineel Belgisch voertuig
-originele 4-zitter
-Series 1
-vrolijke kleur
Begin vorig jaar was het zover en heb ik een oranje Méhari van 1976 gevonden die aan alle voorwaarden voldoet. Maar... geen papieren - behalve een attest van Citroën Heritage.
De wagen gaan bekijken en ik had er een goed gevoel bij dat de wagen correct was en dat ik de administratie op orde zou krijgen als ik het grondig aanpakte en geduld had. Dus een bod gedaan en gekocht. De wagen is compleet maar totaal niet rijvaardig. In Nederland aangekocht maar de handelaar heeft de wagen zelf in België gekocht. Ze is met zekerheid nooit in Nederland ingeschreven geweest.
Ik heb vervolgens een gedetailleerd dossier opgemaakt met de gegevens die ik her en der op de wagen kon terugvinden en die aantoonden dat het om een Belgisch voertuig ging. Dan heb ik BFOV gecontacteerd en met hun hulp ben ik nu eindelijk een hele stap verder geraakt.
Waar ik nu sta:
-Via de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heb ik nu een "Attest dat bij het vorige kentekenbewijs hoort" afgeleverd op 11/04/2018.
-Ik heb ook een roze formulier: "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" met "Douanesticker 705" afgeleverd 09/01/2018.
-Ook in mijn bezit: "Attestation d'identification pour vehicules conformes à un Type National Français" uitgegven door Citroën Heritage met verwijzing naar productiejaar en Belgische productie.
-Factuur van aankoop in Nederland.
-Wat ik nog niet heb: "Duplicaat van Gelijkvormigheidsattest". Heb Citroën België al gecontacteerd en dit is louter administratief na aanbieden van voertuig bij een dealer voor identificatie. Dat komt dus nog.
Nu mijn probleem:
De wagen heeft een volledige restauratie nodig. Onder andere ook een chassiswissel (met een door Citroën gehomologeerd galva chassis met attest). Een erkende dealer moet dan het originele chassisnummer inslaan in het nieuwe chassis.
Om onnodige problemen bij de keuring te vermijden (wagen zonder originele papieren, met attesten en daarbovenop nog een attest van chassiswissel) zou ik graag de wagen al inschrijven (oldtimer) vòòr ik met de restauratie begin. Omdat de wagen niet rijvaardig is zou ik dan een rode kaart krijgen maar dat is geen probleem.
Vervolgens zou ik dan de restauratie doen (nut and bolt) en dan de wagen opnieuw aanbieden.
Ik weet niet of dit mogelijk is.
Kan ik een niet-rijdende, te restaureren oldtimer die sinds 35 jaar niet meer ingeschreven is, aanbieden op keuring om als oldtimer inschrijven en zo een kenteken aanvragen?
Comment