Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kinderen naar school brengen met oldtimer -> toegelaten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• kinderen naar school brengen met oldtimer -> toegelaten?

Hallo
    Het is algemeen geweten dat oldtimers niet gebruikt mogen worden voor woon-school verkeer. In de onderstaande KB van 2013 wordt echter deze uitleg gegeven aan woon-school verkeer:
    "de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden"

Ik kan dit enkel als volgt interpreteren: een 19 jarige student die met een oldtimer naar het unief rijdt is niet toegelaten, een ouder die z'n kinderen naar de lagere school brengt is wel toegelaten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

link: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet

Gebruik je je voertuig dan eigenlijk niet als werktuig ? Dat is niet toegelaten

Comment

Klopt. Als ouder mag je je kind(eren) gaan afzetten aan school met een oldtimer op O-plaat. Als je geen scholier bent (ruimer dan universiteit, een leerling automechanica van 18 mag ook niet met O-plaat naar school) is het wettelijk geen woon-schoolverkeer.

Achterliggend is het wel niet de bedoeling dat iemand dagelijks, dus het hele schooljaar door in weer en wind, met zijn oldtimer op O-plaat de baan op zou gaan naar school. Met woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer wou men dagelijks gebruik (misbruik) van een oldtimer uitsluiten.

De lokale politie heeft er mij eens op aangesproken en dan moeten toegeven dat het wettelijk mogelijk is. Zoals de meerderheid van de mensen dachten die ook dat het niet toegelaten is, omdat ze enkel de term 'woon-schoolverkeer' onthouden en de volledige tekst 'door studerenden' niet kennen. Het is altijd handig om een kopie van de wettekst in je oldie liggen te hebben in dat geval .

En voor alle duidelijkheid, komt dat maar een paar keer per jaar voor bij mij, als ik in verlof ben en het mooi weer is voor een ritje met de oldie.

Comment

Wat moet je dan eigenlijk verstaan onder gebruik als 'werktuig' ?
        Mag je bijvoorbeeld met een oldtimer boodschappen gaan doen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
          Klopt. Als ouder mag je je kind(eren) gaan afzetten aan school met een oldtimer op O-plaat. Als je geen scholier bent (ruimer dan universiteit, een leerling automechanica van 18 mag ook niet met O-plaat naar school) is het wettelijk geen woon-schoolverkeer.

Achterliggend is het wel niet de bedoeling dat iemand dagelijks, dus het hele schooljaar door in weer en wind, met zijn oldtimer op O-plaat de baan op zou gaan naar school. Met woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer wou men dagelijks gebruik (misbruik) van een oldtimer uitsluiten.

De lokale politie heeft er mij eens op aangesproken en dan moeten toegeven dat het wettelijk mogelijk is. Zoals de meerderheid van de mensen dachten die ook dat het niet toegelaten is, omdat ze enkel de term 'woon-schoolverkeer' onthouden en de volledige tekst 'door studerenden' niet kennen. Het is altijd handig om een kopie van de wettekst in je oldie liggen te hebben in dat geval .

En voor alle duidelijkheid, komt dat maar een paar keer per jaar voor bij mij, als ik in verlof ben en het mooi weer is voor een ritje met de oldie.
          Ja maar gy kent de wet beter dan wie ook hier op het forum. Ik ken mijn baan ook wel maar al die wetteksten vinden is het probleem.
          Keep up the job, al veel bijgeleerd van uw posts.
          Polo 6n 1.4

Comment

Voor werktuigen/werkmiddelen is er geen aparte wettelijke definitie bepaald, maar is er wel dit terug te vinden in het KB van 15 maart '68:
            "elk voertuig dat tot categorie N, O, T, C, R, S behoort en wegens zijn constructie of definitieve verbouwing voornamelijk bestemd is om als werktuig te worden gebruikt, met een laadvermogen dat bijna nul bedraagt t.o.v. zijn tarragewicht. Hiertoe behoren de landbouwvoertuigen en industriële voertuigen"

Tractoren, trekkers, bussen, oude brandweerauto's enzovoort.

Wettelijk is er geen enkele beperking om met een oldtimer op O-platen uw boodschappen te gaan doen. Voor een oldtimerliefhebber is dat volgens mijn mening wel de laatste plaats waar je met uw oldtimer naartoe wil gaan. De voornaamste reden om die toch tegen te komen om boodschappen mee te doen, was (volgens mij weer) het feit dat ze niet meer naar de keuring moesten. Met de nieuwe regeling in Vlaanderen (2-jaarlijkse oldtimerkeuring) zouden er wellicht een aantal van de afgeleefde exemplaren kunnen verdwijnen.

Bedankt voor het compliment Verbatim2.

Comment

Wettelijk is er geen enkele beperking om met een oldtimer op O-platen uw boodschappen te gaan doen. Voor een oldtimerliefhebber is dat volgens mijn mening wel de laatste plaats waar je met uw oldtimer naartoe wil gaan.
              .

Toch niet, ik vind het belangrijk dat een oldtimer af en toe eens draait, en dan haal ik die eens buiten en doe er boodschappen mee, het nuttige aan het nuttige koppelen

Comment

Foodtrucks met O-platen, foodtrucks met Z-platen ... tegenwoordig kan blijkbaar alles.

Comment

Wordt da echt gecontroleerd eigenlijk? Waarom zou je een oldtimer niet mogen gebruiken om je kinderen is even van tschool te gaan halen? Denk ook ni dat het de bedoeling is van elke dag de oldtimer te nemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

Toch niet, ik vind het belangrijk dat een oldtimer af en toe eens draait, en dan haal ik die eens buiten en doe er boodschappen mee, het nuttige aan het nuttige koppelen
                    Begrijpelijk. Maar ik heb het niet zo begrepen op de gemiddelde andere boodschappende medemens die zonder kijken de deur van zijn auto open slaat. Om die reden vermijd ik boodschappen met de oldtimer.

controle is er heel weinig. Commercieel gebruik is expliciet verboden, maar je kan tijdens de lokale braderij perfect een foodtruck op O-platen voor het plaatselijke politiekantoor zetten. Tenzij er net een artikel in de pers verschenen is over misbruik van oldtimers en er even wat meer controle is. Flitsen is gemakkelijker en brengt meer op

Comment

Begrijpelijk. Maar ik heb het niet zo begrepen op de gemiddelde andere boodschappende medemens die zonder kijken de deur van zijn auto open slaat. Om die reden vermijd ik boodschappen met de oldtimer.
                      klopt, en dan zet je je wagen ergens op een uithoek waar geen wagens staan en als je dan buitenkomt staat er gegarandeerd een wagen pal naast je, sommige mensen zijn onbegrijpelijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

klopt, en dan zet je je wagen ergens op een uithoek waar geen wagens staan en als je dan buitenkomt staat er gegarandeerd een wagen pal naast je, sommige mensen zijn onbegrijpelijk

Comment

Working...
                        X