Mededeling

Collapse
No announcement yet.

porsche 912 of 911T als hobbywagen leek - niet sleutellaar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • porsche 912 of 911T als hobbywagen leek - niet sleutellaar?

    Beste forumgenoten,

    Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een mooie Porsche 912 of 911T van voor 1973 als hobbywagen om in het weekend en op zonnige dagen te rijden... De eerste weken concentreerde ik me vooral op de 912 versies. Echter vind ik niet helemaal mijn gading, zowel niet in België als in Europa voor een correcte, eerlijke prijs. Dit zijnde rond de 40-45K afhankelijk van de staat. Ik heb ondertussen zowel experten gecontacteerd, garages, facebookgroep (porsche classic club), forum's (Porsche forum Nederland) want op Porsche forum België vind ik nergens de registratieprocedure (indien iemand dit weet, graag advies), etc. Op een bepaald moment dacht ik een mooie 912 gevonden te hebben maar na diagnose bij een expert in het Antwerpse bleek deze vol met 'plamuur' in de bodem te zitten en werd me deze helemaal afgeraden... Mooie 912's vind je ook aan prijzen rond de 50-55K maar dit is echt vrij hoog (te hoog) voor zo'n wagen hebben verschillende mensen mij bevestigd. Mijn zoektocht ging verder want ik ging in Nederland een mooie 911 Targa zien van rond de 60K (maar carrosserie en interieur moesten volledig herdoen worden waardoor er nog 15K kosten bijkwamen). https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...d6cb?cldtidx=6 Daar heb ik met deze wagen een eindje mogen meerijden en ik had de smaak wel te pakken om misschien het budget wat te rekken naar 65-70K voor een mooie 911T (al dan niet Targa maar geen absolute vereiste). Zelf ben ik leek in dit soort wagens, ik heb wel al veel tips gekregen over waarop ik moet letten en dergelijke, maar zou steeds een diagnose laten doen door een expert alvorens tot aankoop over te gaan. Porsche 911 Rescue in Kontich wordt door menige mensen op forum's aangeraden waardoor ik met deze persoon in contact ben hiervoor. Mijn voorkeur gaat uit naar blauwe, groene of donkere wagens. Wit, bruin, goud, geel en dergelijke vallen af... Nu heb ik een tweetal mooie exemplaren gevonden maar één ligt op 400km (nog doenbaar) en een ander op 700km. Die laatste (de groene) vind ik iets te ver om te gaan zien met een expert tenzij ik tot aankoop zou overgaan maar anders is het wel misschien 1000 EUR ofzo dat ik kwijt ben... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...7ca?cldtidx=13 of https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...a66?cldtidx=18

    De blauwe is uiteraard in betere staat maar de meerprijs is er dan ook naar. Ik heb al documentatie en detailfoto's van beide wagens ontvangen. Serieus dilemma dus... Nu vraag ik me af hoe haalbaar het is om deze wagens als zondags / hobbywagens te gebruiken (maar toch regelmatig gezien mijn enthousiasme) als niet sleutellaar zijnde? Lees: voor elk probleem / defect naar de garage gaan met bijhorende kosten... Recent sprak ik met een verzamelaar die een aantal Porsche's had staan en die me dan vroeg waarom ik niet voor een mooie Targa zou gaan van één generatie later, dus zo tot begin jaren 80 omdat deze wagens betrouwbaarder zijn en minder onderhoud vergen...

    Ik zie even het bos door de bomen niet en wil niks overhaasten gezien het toch een belangrijk budget is...

    Alvast bedankt voor jullie meningen!

    Nico

  • #2
    Voor een 70k zou ik idd een 911 met de 3.2L motor zoeken. Ook een 964 is soms te vinden voor die prijs.

    Een Belgische wagen.



    Deze is nog niet te ver rijden om eens te gaan kijken.



    Is wel geen cabrio of targa, maar een mooie 964 is een speciale kleur. Heeft ook wel iets.



    Succes met de zoektocht.

    Comment


    • #3
      Blijf daar toch af, ze zijn overpriced en al lang geen investering meer.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • #4
        Ik heb geen idee van de prijzen maar staat hier niks tussen naar uw goesting?

        Dit weekend is de opening van hun showroom in Aarschot.

        Comment


        • #5
          @David67: bedankt voor de links, eerste: mooi exemplaar maar triestig kleur - tweede: boven budget dat ik wil geven aan die generatie - derde: niet op zoek naar een 964... Eventueel een 993 maar dat vind de vriendin dan weer niet mooi, ze vindt dat te recent... daarmee de oriëntatie naar één voor de jaren 80 eerder

          @order66: het is mij niet zo zeer om de investering te doen, als het zijn waarde behoudt over jaren heen zal ik al tevreden zijn, het is eerder als Porsche fanaat om iets te kopen om vrije tijdsritten mee te doen. Ik rijd door heen het jaar professioneel rond de 50.000km / jaar met een X5 dus het is om te veranderen... Daarmee dat ik op zoek ben naar een 'eerlijk en correct' exemplaar, er staat veel opgeflakkerde rommel te koop of ze vragen 10-15K teveel wat ik er ook niet aan wil geven... Bijv. een mooie 912 zou vindbaar moeten zijn aan 40 of 45K indien topstaat maar helaas nog niet tegen gekomen. Indien het een latere 911 wordt (na de F types ) dan zoek ik eerder een mooie cabrio maar aan max. budget van rond de 50K... Ik ben ook niet op zoek naar één in topstaat die in een museum thuishoort, gewoon een mooie, betrouwbare voldoet me al...

          @Bjoxx: thanks voor de suggesties, was ik al tegengekomen, zitten inderdaad mooie bij maar nog niet wat ik zoek

          Bedankt alvast!

          Comment


          • #6
            Probeer toch eens langs te gaan bij één van die 'over-priced' exemplaren en tast even af hoeveel marge er zit tussen vraagprijs en wat ze er uiteindelijk zouden voor accepteren.
            Als er nog een paar minder belangrijke mankementen aan zijn, die niets af doen van het rijplezier en inzetbaarheid, gebruik je dat toch als leverage om te onderhandelen.
            Je zal versteld staan wat soms mogelijk is als je ter plaatse bent.

            Je zal er sowieso tijd moeten insteken om een goede deal te vinden.
            Last edited by ; 28/05/2018, 15:56.

            Comment


            • #7
              Ik begrijp het. Moest ik in de markt zijn voor een 911, ik zou eerder naar een recenter exemplaar kijken. Momenteel zitten de 996 rock bottom, maar als je nog wat geduld hebt, kan een goede 997 ook mooi betaalbaar zijn, en waar voor je geld. Dat vind ik dan minder bij de oudere, investering of niet. Ze zijn al te duur voor wat het is. Een 997 GTS zou ik proberen te pakken te krijgen. Maar als je verliefd bent op oudere modellen moet je er voor gaan, ook al betaal je te veel voor wat het is.
              Last edited by order66; 28/05/2018, 17:30.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • #8
                volledig akkoord met u, ik ben er tot nu toe een 6-tal gaan bekijken, het max. dat ik er tot nu toe afkreeg was 4K op een vraagprijs van 60K... Velen, en dan eerder de handelaars, zijn niet happig om veel aan hun prijs te doen of het is 1000 EUR symbolisch... Eind van de week ga ik een grijze 911T zien dus wie weet...

                Het is eerder de vraag van hoe slim is het om als leek met een oldtimer te gaan rijden waaraan ik niet of amper aan zal kunnen sleutelen wegens gebrek aan technische kennis...

                PS: Niemand die weet hoe ik lid word van het porsche forum België? Ofwel kijk ik al enkele weken scheel maar vind precies nergens de registratie mogelijkheid terug?

                Comment


                • #9
                  Wij halen soms 911’s uit Amerika voor klanten.
                  net nog een 88’er Targa naar hier gehaald.
                  In Amerika staat veel mooi gerief en je zit natuurlijk met een prijsverschil.

                  Altijd welkom om eens tot bij ons te komen om die 911 te bekijken. Hij is al verkocht maar kan wel een indicatie zijn zodat je kan zien wat er mogelijk is.

                  inspectie, import en keuring doen wij allemaal.
                  Classic cars on demand

                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                  www.californiadream.be

                  - It's time to make your dream come true -

                  Comment


                  • #10
                    Overschat zeker niet wat je zelf kan doen.
                    Je zal maar een exemplaar in topstaat gekocht hebben, en dan door zelf te beginnen prutsen met "grijze" onderdelen de waarde te halveren.
                    Je zal altijd 3-5000€ aan de kant moeten hebben voor een herstelling of een wat groter onderhoud. En als je dat vakkundig laat doen, dan hou je de waarde, anders verpruts je hem, en zit je een paar jaar later met een onbetrouwbare auto die je zelf niet meer vertrouwt.

                    Comment


                    • #11
                      Mijn ervaring is dat een oldtimer gebruiken geld kost. Hoe goed de staat ook is bij de aanschaf, er kan steeds iets kapot gaan. Ik heb bijvoorbeeld een gerestaureerde Saab 96 van 1973 en hier wil je toch nog telkens iets aan verbeteren,... dan eens een andere carburateur, een nieuw ditje, een nieuw datje...dat is nu eenmaal de hobby.

                      Wat jammer is, is dat, als men over een Porsche of ferrari spreekt dat de term investering steeds om de hoek loert. Mensen vergeten blijkbaar dat er ook nog echte liefhebbers zijn. Bovendien hebben deze meestal de sensatie van een oude luchtgekoelde niet beleefd, en deze is priceless :-).

                      Onlangs stapte ik van mijn 993 over in een audi s1 en dan wist ik meteen hoe bruut en ongesculpteerd een luchtgekoelde wel is. rijden is werken...

                      ik zou zeggen, volg je hart, maar laat je bij de keuze technisch bijstaan, maar dat doe je kennelijk. Een controle bij een officieel Porsche-centrum kost je een kleine € 400,00, en dan weet je wat je in huis haalt.

                      saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                      saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                      saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                      saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                      saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                      renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                      Porsche 993 (1994)

                      Comment


                      • #12
                        Tommie1 : ik was zeker niet van plan om er zelf aan te sleutelen er wordt uiteraard budget aan de kant gehouden om onvoorziene kosten op te vangen en herstellingen te laten doen bij experts... : inderdaad, dat ben ik ook van plan, al dan niet bij een officieel Porsche centrum...

                        Denken jullie dat een 911T / 912 (dus tot begin jaren 70) veel meer onderhoud vergt en minder betrouwbaar is dan een 911 van de jaren 80? Ik denk dan specifiek aan de 3.2 motor... Ik vermoed dat deze laatste meer bruikbaar is en iets meer comfort biedt voor eens een langere rit bijv. via de snelweg maar is wel minder mooi dan de F types... Ik ben vanmorgen deze gaan zien:

                        http://www.bavariamotors.be/nl/wagen...arga-g50/specs maar vind de prijs aan de zeer hoge kant. Alsook ben ik in contact voor deze:

                        Hier vind je een tweedehands Porsche 911 die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt


                        Comment


                        • #13
                          Onderschat niet hoe vermoeiend het is om met een dergelijke auto lange afstanden te doen.
                          We vinden tegenwoordig airco zeer vanzelfsprekend. Een lange rit (100km+) in de zomer betekent gegarandeerd dat je kletsnat uitstapt. Ook het continu lawaai is allesbehalve comfortabel.
                          Ik heb eens een rit meegedaan met een getunede Nissan 350z met 550pk. De airco was verwijderd, en ook aan de uitlaten was gewerkt. De rit ging van Berlijn naar Hannover aan snelheden tot 280km/h. Was dikke fun, maar ik was toch tevreden toen ik kon uitstappen. Vering was ook beenhard, en het sperdifferentieel gaf harde tikken in de stad bij iedere bocht.

                          Maar de acceleratie die er nog was bij volgas aan 220km/h was fenomenaal.

                          Die Porsches zijn zeker niet traag, maar daar heb je minder het effect dat de fantastische acceleratie het lawaai en de warmte compenseert.

                          Maar het blijven mooie modellekes. Toch vind ik ze duur voor de staat waarin ze zich bevinden.

                          Comment


                          • #14
                            Als ervaringsdeskundige zou ik zeker de 996 aanbevelen - ik vergeet nooit mijn eerste rit in een potente Porsche. Ik ging van de oprit af van mijn ouders, op dat eerste stuk van 100 meter besefte ik meteen hoe speciaal Porsche techniek is. Wat ik dan heb kunnen ervaren kwam niet eens in de buurt van alle andere wagens.

                            Ja een klassieke Porsche heeft zijn charme, mijn vader heeft vroeger een 911 gehad van 1967 en een 914 maar die missen toch wel wat basisvermogen. In dat opzicht zou ik me niet zozeer zorgen maken over de techniek als je een goeie op de kop kan tikken. Maar stel dat tegenover een 996 met 320 pk. Voor dat geld kan je absoluut niets vergelijkbaars vinden, er zijn tal van gekende gerenomeerde autojournalisten die er eentje hebben. De 996 is gewoon een glitch in de matrix bij wijze van spreken, Porsche puristen verafschuwen de wagen en daardoor kost die bijna niets. Maar wat je krijgt is iets wat vandaag nog altijd andere hedendaagse wagens ver achter zich laat.

                            Maar qua leeftijd geldt ook, hoe ouder de wagen hoe toegankelijker het wordt om er zelf aan te sleutelen. Als je maar een kring kan vinden van liefhebbers waar je op terug kan vallen dan kan je zelf héél veel leren.
                            Last edited by McLarenboy; 29/05/2018, 22:28.

                            Comment


                            • #15
                              Ik volg McLarenboy zijn antwoord. 996 is jarenlang als het lelijke eendje aanzien maar begint nu zijn opmars te maken. Vandaag nog vlot betaalbaar maar binnen enkele jaren veel meer waard. Zeker een 4S en turbo versie. Eigenlijk zijn ze nu al te snel aan het stijgen en had je een vijftal jaren geleden moeten kopen. Nadeel is natuurlijk de jaarlijkse hoge VB. Zelf sleutelen lukt zeker mits enige vaardigheid. En je vindt heel veel op het internet terug. Meest voortkomend probleem is de AOS. Kost enkele honderden euro's en is definitief opgelost. Een oude 911 zou ik niet meer aankopen. Ten eerste veel te duur, ten tweede meestal voor een fortuin aan verborgen gebreken en ten derde teveel roest en plamuur. Een 964 is te duur geworden en gaan zeker terug in waarde zakken. Daar ben ik van overtuigd. Is ook een cultwagen geworden voor de iets oudere tuners (dikke velgen en plat op de grond leggen). Afblijven dan! Er blijven ook teveel problemen mee. 993 blijft de nummer 1 maar is ook serieus te duur geworden. En hebben soms meer problemen dan er gezegd wordt.

                              Het is eigenlijk simpel. Ofwel betaal je veel te veel voor een goede oudere 911 en slik je deze pil. Ofwel koop je een wrak en dan heb je een open rekening staan. Ofwel koop je een iets jongere en dan bedankt de Staat je door jaarlijks een mooie rekening op te sturen. Of je stapt af van 911 en gaat uitkijken naar andere classic cars en oldtimers. Sommigen zijn veel exclusiever, goedkoper in aankoop en gemakkelijker om zelf aan te sleutelen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Bjoxx Bekijk Berichten
                                Ik heb geen idee van de prijzen maar staat hier niks tussen naar uw goesting?

                                Dit weekend is de opening van hun showroom in Aarschot.
                                Porsches zijn allemaal Amerikaanse import = handen afhouden. Geef dan iets meer en koop een deftig Europees model. Ik begrijp niet dat mensen zoveel geld willen neer leggen voor Amerikaanse modellen. De zoveelste handelaar die denkt het winnend lot gewonnen te hebben. Ik catalogiseer dergelijke handelaars onder een andere noemer. Maar uit respect voor die mannen zal ik het woord niet gebruiken.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik volg publisher en Mc, beetje zelfde verhaal zoals ik reeds aangaf.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En wat is er mis met Amerikaanse import?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Bjoxx Bekijk Berichten
                                      En wat is er mis met Amerikaanse import?
                                      Inderdaad. En als die auto uit Californië komt, dan is die nooit nat geweest, dus veel minder kans op corrosie.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En als je het gelooft komen alle imports uit het zonnige california.....blijkbaar reden er enkel daar porsches.....heb me laten vertellen dat er veel auto's tijdelijk in California en zuiderse staten worden geregistreerd om ze dan met dit argument te verkopen...

                                        Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van amerikaanse import gezien hun maatstaven van onderhoud en herstel ver onder deze van de Europese maatstaven liggen. Op fora zijn talrijke verhalen gedocumenteerd van glimmende bolides die eigenlijk in erbarmelijke staat verkeren. Onlangs had ik het erover met de Saab dealer over en hij had onlangs een amerikaanse 900 og convertible binnengekregen, (low mileage, uiteraard southern state, etc..) die een klant voor veel minder dan de europese prijzen had aangekocht. Bleek de delivery olie filter er nog op te zitten, ........
                                        saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                                        saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                                        saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                                        saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                                        saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                                        renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                                        Porsche 993 (1994)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X