Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gunstigere beslissing voor Wallonië inzake de periodieke keuring voor oldtimers.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gunstigere beslissing voor Wallonië inzake de periodieke keuring voor oldtimers.

Zopas via de BFOV vernomen:

Europa nam de beslissing om in alle lidstaten een periodieke keuring in te voeren voor alle voertuigen die zich op de openbare weg bevinden, de oldtimers inbegrepen. De aangepaste Waalse tekst is het gevolg van de Europese Richtlijn 2014/45.
    Ter herinnering, de technische controle is bedoeld om de vitale veiligheidsorganen te controleren en om na te gaan of de voertuigen geen gebreken vertonen die de veiligheid van de bestuurders en van derden in gevaar zouden kunnen brengen.
    De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) en de verschillende keuringcentra werden geraadpleegd in het kader van deze beslissing.
    Nu afwachten hoe Vlaanderen gaat reageren op deze Waalse beslissing!

In grote lijnen komt het er op neer dat Walen met hun oldtimers van meer dan 30 en 50 jaar oud niet meer naar de autokeuring moeten!!!

Typisch Belgisch maar het zou logischer zijn geweest als hier in Vlaanderen 50+ oldtimers ook werden vrijgesteld van keuring. Zo is het altijd al geweest.

Of gewoon keuren in de walen met uw Vlaamse oldtimer en ook de vrijstelling krijgen.

Comment

Postbusadres openen in de Walen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
        Postbusadres openen in de Walen :-)
        Gewoon daar keuren, zij kennen het Vlaamse systeem niet. Dus daar kijg je een keuringskaart die onbeperkt geldig is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

Gewoon daar keuren, zij kennen het Vlaamse systeem niet. Dus daar kijg je een keuringskaart die onbeperkt geldig is
          momenteel staat op een vlaams keuringattest : 'Voertuig niet aan de periodieke keuring onderworpen' dus als ik het nieuws niet volg en de eerstvolgende uitnodiging (2019) in de vuilbak kieper (nooit ontvangen) dan kunnen ze me volgens mij niks maken.

Comment

momenteel staat op een vlaams keuringattest : 'Voertuig niet aan de periodieke keuring onderworpen' dus als ik het nieuws niet volg en de eerstvolgende uitnodiging (2019) in de vuilbak kieper (nooit ontvangen) dan kunnen ze me volgens mij niks maken.
            In principe niet nee

Comment

Ik wist dat niet….kan je al sinds de Romeinen niet meer zeggen, want iedereen +18 jaar wordt veronderstelt, alle wetten te kennen…(ook de recente), want iedereen leest toch het staatsblad...

Onoverkomelijke dwaling (artikel 23) De onoverkomelijke dwaling werd als schuldontheffingsgrond niet voorzien in het SW 1867. Zij is een door de rechtspraak ge ...

In Wallonië een keuring laten doen kan momenteel wel....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

iedereen +18 jaar wordt veronderstelt, alle wetten te kennen…(ook de recente),
                Ja, dat weet ik, maar stel dat er controle is denk niet dat dit als een zware misdaad zal bestraft worden

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

In Wallonië een keuring laten doen kan momenteel wel....
                Te laat, is reeds geschouwd, kan moeilijk laten herkeuren in Walloniê toch ? Ik veronderstel dat er nadien dan toch een vlaamse uitnodiging zal komen in '19 zelfs al zou ik die laten schouwen in Wallonië ? Is toch ingeschreven in Vlaanderen ? Da's toch wat telt ?
                Enfin ja lig er niet echt van wakker, auto is in orde.

Comment

Ik volg u redenering maar ik vrees dat je in de praktijk (bij controle en zeker bij ongeval) aan het kortste eind gaat trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Ik volg u redenering maar ik vrees dat je in de praktijk (bij controle en zeker bij ongeval) aan het kortste eind gaat trekken.
                    Dat weet ik wel zeker. Het is niet meteen fair, maar zou het risico niet lopen. Zelf ga ik ook wel wachten op een uitnodiging. In de wet staat wel dat je je spontaan moet aanbieden, zelfs al kreeg je geen uitnodiging....

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Ja, weet ik, maar als de wagen in orde staat zal je een boete krijgen om met een ongekeurd voertuig rond te rijden en ook niet meer dan dat. Geen idee aan welk tarief dat is , toch ?

Comment

Ik ben nog niet overtuigd. In het verleden is België door Europa toch veroordeeld omdat ze buitenlandse Europese keuringen niet wilden aanvaarden? Dus als je je oldtimer éénmalig laat keuren in Wallonië, kunnen ze die keuring niet als ongeldig beschouwen en u beboeten.
                        Noch in het Vlaams besluit noch in het Waals besluit staat dat ze enkel voertuigen uit hun gewest kunnen keuren. Wat volgens mij ook niet zou kunnen gelet op dat Europees standpunt dat keuringen uit andere Europese landen hier moeten aanvaard worden. Dan kan je moeilijk gaan beboeten voor keuringen die zijn uitgevoerd binnen uw eigen land.....

Qua verzekering is het wat anders, die zullen altijd wel een excuus vinden om niet te moeten uitkeren.

Weer typisch Belgische klucht....dan kunnen ze er weer jaren over doen om de keuringen te harmoniseren, kwestie van per gewest een pak politiekers bezig te houden en goed te betalen....

Comment

Wat ik ook opmerkelijk vind : als het voertuig 30j is en origineel staat wordt het beschouwd als historisch voertuig en ben je vrij van keuring. Betekent dit dat je er ook mag voor kiezen van de wagen niet origineel te maken en periodiek te laten keuren ? Interessante optie

ja 't is een klucht....
                          gelukkig mogen we nog een sportluchtfilter monteren en getinte ruiten mits bijbetaling op de schouwing

Comment

Goed geprobeerd, maar het origineel karakter van uw auto wordt bepaald door het keuringsstation . Zij zullen dus voor U kiezen of uw auto origineel is

Comment

De vraag rijst of we in Wallonië terecht kunnen voor zo'n periodieke keuring als ze daar (nog) niet verplicht is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                De vraag rijst of we in Wallonië terecht kunnen voor zo'n periodieke keuring als ze daar (nog) niet verplicht is ?
                                Tuurlijk.. is gewoon een oldtimer keuring gelijk een ander.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

Gelijk welke ander ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                    Gelijk welke ander ?
                                    Ander niet oldtimer voertuig. Buiten geld kwijt voor niks doet dat niet veel.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

¨De beslissing van de Raad van State zou ook wel eens interessant kunnen zijn voor de vragen met betrekking tot de keuring in Wallonië:
                                      Maxime Timmerman (18) uit het Vlaams-Brabantse Beersel is de pineut. De tiener slaagde voor zijn rijexamens, maar krijgt toch geen rijbewijs. Reden: hij heeft zijn proeven afgelegd in Wallonië, waar andere voorwaarden gelden. "De Raad van State moet dit dringend uitklaren", zegt de sector. "Want Maxime is lang niet de enige."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                        ¨De beslissing van de Raad van State zou ook wel eens interessant kunnen zijn voor de vragen met betrekking tot de keuring in Wallonië:
                                        https://www.hln.be/de-krant/-geslaag...eren~a551ff1e/
                                        Dit land gewoon splitsen, alles is toch anders bij de 2 gewesten.

Comment

Working...
                                        X