Oorspronkelijk geplaatst door Namaz
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Gunstigere beslissing voor Wallonië inzake de periodieke keuring voor oldtimers.
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten¨De beslissing van de Raad van State zou ook wel eens interessant kunnen zijn voor de vragen met betrekking tot de keuring in Wallonië:
https://www.hln.be/de-krant/-geslaag...eren~a551ff1e/Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Ik heb niet het volledige artikel. Maar de problematiek is gelijkaardig. Kan men in Vlaanderen weigeren een gevolg te geven aan een rechtsgeldig in een ander gewest afgelegd rijexamen?
Op het vlak van de regionalisering van de keuring heeft het Vlaams bij de zesde Staatshervorming wel de bevoegdheid gekregen betreffende de periodieke keuring , maar ze halen zelf aan wat dat inhoudt:
met dien verstande dat de natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest is gelegen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
momenteel staat op een vlaams keuringattest : 'Voertuig niet aan de periodieke keuring onderworpen' dus als ik het nieuws niet volg en de eerstvolgende uitnodiging (2019) in de vuilbak kieper (nooit ontvangen) dan kunnen ze me volgens mij niks maken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
Ze zullen zelfs geen uitnodiging meer sturen, je zal zelf voor de verjaardag van uw oldtimer zich moeten aangemeld hebben op het keuringsstation..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
Zie andere post in het ander topic. Het is de bedoeling dat iedereen een uitnodiging krijgt, maar als je er geen krijgt, moet je inderdaad zelf gaan + via een site melden dat je geen uitnodiging kreeg. In dat geval zullen ze je er volgende keer één sturen.
Comment
-
Cedra
Hoe zit het wettelijk op volgend vlak
ik moet nog een oldtimer van 1984 keuren om in te schrijven mijn domicilie staat in Vlaanderen.
-ik laat die in bxl keuren onder oude procedure en krijg attest staat van het voertuig, keuring is na 20/5 dus moet ik volgend jaar (2019) mijn wagen dan nog aanbieden of niet?
-ik keur in Wallonie en ze keuren mij onbeperkt gezien de auto 200% origineel is.mij aanbieden in 2019?
2.zelfde als hierboven maar mijn domicilie staat in Brussel en 12/12/18 komt mijn domicilie terug in vlaanderen....then what?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk BerichtenCedra
Hoe zit het wettelijk op volgend vlak
ik moet nog een oldtimer van 1984 keuren om in te schrijven mijn domicilie staat in Vlaanderen.
-ik laat die in bxl keuren onder oude procedure en krijg attest staat van het voertuig, keuring is na 20/5 dus moet ik volgend jaar (2019) mijn wagen dan nog aanbieden of niet?
-ik keur in Wallonie en ze keuren mij onbeperkt gezien de auto 200% origineel is.mij aanbieden in 2019?
2.zelfde als hierboven maar mijn domicilie staat in Brussel en 12/12/18 komt mijn domicilie terug in vlaanderen....then what?
Eerst nog wat kleine opmerkingen : de BFOV heeft wel de ondertekende tekst van de Waalse wijzigingen vast gekregen, maar die is nog altijd niet gepubliceerd en dus nog niet van toepassing in de keuringscentra in Wallonië. In de tekst staat nochtans dat de wijzigingen (retra-actief) ingaan op 20 mei.... Alhoewel ik denk dat dit gewoon een poging is om de Europese deadline zogezegd te respecteren en ze gewoon de nieuwe regels zullen toepassen vanaf publicatie.
Bij de Waalse tekst zit ik overigens nog met vragen : het statuut van originele oldtimer met onbeperkte keuringsgeldigheid is in de tekst gekoppeld aan de aanvraag tot inschrijving. Zoals het daar nu geformuleerd staat, zou je eigenlijk voor de bestaande oldtimers een keuring voor verkoop moeten laten uitvoeren om dat statuut te kunnen verkrijgen en volstaat het niet om louter de oldiekeuring te laten doen. Al denk ik dat ze daar in de praktijk geen spel van zullen maken en toch het éénmalig attest zullen geven als je gewoon uw oldie laat herkeuren.
De Vlaamse minister heeft alleszins de teksten bij de nieuwe bevoegdheidsregeling niet gelezen en is van mening dat oldtimers in Vlaanderen ingeschreven vanaf 20 mei onder de nieuwe Vlaamse regels vallen en naar de Vlaamse keuringscentra moeten gaan.
Dus als je vandaag in Brussel of Wallonië die auto van 1984 oldtimer laat keuren (in beide gevallen nog oude regeling vermits Waals besluit nog niet gepubliceerd is) ga je daar in beide gevallen nog een attest met onbeperkte geldigheid als oldtimer krijgen.
MAAR Vlaanderen zal dat niet accepteren en je zal voor 2019 normaal gezien een uitnodiging krijgen voor een eerste oldtimerkeuring nieuw regime (daarna om de 2 jaar).
Zelfs al publiceren ze het Waals besluit en je zou de auto daar laten keuren als éénmalige historische oldtimer, zal je in Vlaanderen toch nog die oproeping tot keuring ontvangen in 2019 of geacht worden je spontaan aan te bieden voor de verjaardagsdatum van de auto.
En dan komen we bij het oorspronkelijke twistpunt : keuringen na 20 mei 2018 in een ander gewest uitgevoerd voor een inwoner van Vlaanderen, zijn die geldig en kan je daarmee in Vlaanderen blijven rijden zonder naar de keuring te moeten in 2019 en daarna om de 2 jaar? Mijns inziens zijn dat wettelijk rechtsgeldige keuringen, maar Vlaanderen zal dat anders zien.....
Als je in Brussel woont en daar laat keuren is momenteel zelfs nog een oldiekeuring mogelijk op 25 jaar en krijg je een attest met onbeperkte geldigheid. Idem als je als Brusselaar nu nog naar Wallonië zou gaan. Als je echter in 2018 nog naar Vlaanderen verhuist, val je volgens mij ook weer onder de gevallen die in 2019 een oproeping voor periodieke keuring zullen krijgen of geacht worden zich spontaan voor die keuring aan te bieden.
Samengevat : je mag je wettelijk auto laten keuren waar je wilt, maar als je in Vlaanderen woont en elders naar de keuring gaat, weet actueel niemand of je ermee weg zal komen bij een controle in Vlaanderen. België op zijn best en dus totale chaos en onzekerheid momenteel.
Elders dan in Vlaanderen laten keuren is momenteel dus op eigen risico totdat er duidelijkheid wordt geschept (als dat al zou gebeuren).
Comment
Comment