Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer keuren in Wallonië

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oldtimer keuren in Wallonië

Onlangs een gesprek over oldtimerkeuring gehad met de mensen van de BFOV. Ik was verrast dat zij aanbevolen om m'n oldtimers in Wallonië te laten keuren. Kan perfect, je geniet van gunstigere maatregelen en je bent volledig in orde voor de verzekering en de Belgische wetgeving. Graag zou ik dan ook willen weten of iemand ervaring heeft met de Waalse oldtimerkeuring?

De BFOV zalt wel uitleggen nu.. hadden maar beter hun best moeten doen op het moment dat het toe deed.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Comment

Maakt geen hol uit volgens mij. Zij weten ook waarom je naar daar gaat.
      2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

Ja maar de vraag die ik me stel:

Nieuwe oldtimer, je laat die keuring in de walen en je krijgt een onbeperkte geldigheid.
        Maar wat met een oldie die je al in bezit hebt? Naar de walen rijden en een keuring vragen? Doen ze dit?
        Want als de Vlaamse smurf u doet stoppen ben je niet in orde met de keuring maar als die gekeurd is op 2/1/2019 in de walen kunnen ze niet veel doen denk ik hé.
        Polo 6n 1.4

Comment

Das dus de shit in dit apenland met hun 4 verschillende regeringen.
          In Wallonie krijg je een onbeperkte keuring op papier, maar in Vlaanderen ga je wel elk jaar een oproep tot keuring krijgen onder de 30 jaar.

Comment

@Verbatim2: Als je al een oldie in bezit hebt denk ik niet dat ze er een probleem van maken om die opnieuw te keuren. Bij mijn weten mag je een auto altijd op eigen initiatief en dus zonder oproeping laten keuren.

@Namaz: Hoe meer je oldtimer in originele staat verkeert hoe meer kans je maakt dat de Walen hem als historisch voertuig erkennen. Kan met wagens vanaf 30 jaar en dan krijg je een onbeperkte keuring.

Comment

ja en volgens je inschrijfbewijs woon je in Vlaanderen, dus oldie moet met regelmaat naar de keuring, ik vrees dat je er zal aan zijn voor de moeite...
              ome flik houdt je tegen en je bent niet in orde met de vlaamse regels=> boete en verplicht naar keuring...
              mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

geen wonder dat een Belg een neus krijgt om mazen in een net te zoeken eingelijk lijken we bijna op een kolonie van Congo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                  ja en volgens je inschrijfbewijs woon je in Vlaanderen, dus oldie moet met regelmaat naar de keuring, ik vrees dat je er zal aan zijn voor de moeite...
                  ome flik houdt je tegen en je bent niet in orde met de vlaamse regels=> boete en verplicht naar keuring...
                  Ja de vraag hier is
                  -stel je moet op 1/1/2019 naar de keuring met je 30jarige auto.
                  *Je keurt die in de walen tot 1/1/2021 hebben ze ook geen poot om op te staan?
                  * vanaf 2/1/21 kan je wel problemen krijgen in vlaanderen...

Maar goed iemand gaat het moeten doen en er mee naar de rechtbank trekken.
                  Polo 6n 1.4

Comment

Bij deze

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Comment

Juist even vermelden dat mijn eerste en enige ervaring voor een gewone keuring in Wallonië eentje was die ik nooit zal vergeten, zonder aanschuiven binnen kunnen gaan en vervolgens ander half uur boven een put gestaan! Was wel een opgezette wagen maar het grootste probleem dat ze vonden was het sleepoog voorraan dat om zeep was.

Jaja, en maar lachen met de laskheid van de Walen. Is gewoon niets van aan. Het gebouw was wel enorm gedateerd.

Comment

Deze week werd onderstaande mail door de BFOV naar z'n Vlaamse leden gestuurd??:

Naar aanleiding van de vele vragen die we mochten ontvangen betreffende het "historisch karakter" van een oldtimer, en dit om, in Wallonië, een vrijstelling van periodieke keuring te bekomen voor de oldtimers tussen de 30 en de 50 jaar oud, wenst de BFOV duidelijkheid te scheppen, niettegenstaande het duidelijk vermeld staat in de instructie N° SPW/D02.215/INS.CT/2018-103, in voege sinds 02.01.2019, die u reeds gecommuniceerd werd in december 2018.

Klik hier om de volledige instructie na te lezen (enkel in het Frans)

1. Voor welke voertuigen ?

Enkel voor de voertuigen tussen de 30 en 50 jaar oud die zich in een keuringstation in Wallonië aanbieden. Het is dus niet van toepassing in Vlaanderen noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

2. Welke zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen als voertuig met historisch karakter?

We verzoeken u om het artikel 4.2 van de instructie N° SPW/D02.215/INS.CT/2018-103 te lezen.

Vrije vertaling : Enkel toegelaten wijzigingen

- Vervanging van motor met zelfde type brandstof en volgens de originele specificaties,

- Vervanging van de versnellingsbak volgens de originele specificaties,

- Vervanging van de uitlaat door een INOX-uitlaat

- Wijzigingen die destijds doorgevoerd werden,

- Wijziging of vervanging van een chassis met toelating van de constructeur of zijn vertegenwoordiger (vb chassis 2PK),

- Vervanging van diagonaalbanden door radiaalbanden

3. Hoe de originaliteit bewijzen?

De instructie voorziet drie mogelijkheden, namelijk :
                        1. Klassificatie op basis van de technische fiche die door de nog bestaande constructeur (vertegenwoordiger in België) moet ingevuld worden (bijlage 2 van de instructie) ;
                        2. Klassificatie op basis van de conformiteit, enkel van toepassing indien de constructeur niet meer bestaat of indien deze geen technische fiche kan afleveren, en enkel indien er destijds een homologatienummer toegekend werd (PVG nummer) ;
                        3. Klassificatie op basis van een expertiseverslag (Bijlage 3), enkel en alleen wanneer de hierboven vermelde mogelijkheden in a en b niet aangebracht kunnen worden;

4. Wat in geval van twijfel?

Zie artikel 4.3.4, waar het dossier zal overgemaakt worden aan de overlegcommissie voor oldtimers (overheden, GOCA, BFOV)

Conclusie:

Alvorens u naar een station in Wallonië te begeven, zorg dat u goed voorbereid bent teneinde een eventuele vrijstelling te bekomen!

De BFOV

Comment

De BFOV heeft volstrekt gelijk, want in de bijzondere wet tot de staatshervorming waarbij een stukje van de keuring werd overgedragen aan de gewesten, is uitdrukkelijk het volgende bepaald (en dus te respecteren door elk gewest):

4° het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met het oog op hun inverkeerstelling en de technische keuring van voertuigen die op de weg rijden in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest is gelegen;

Als burger ben je wettelijk volledig in orde als je uw auto in een ander gewest laat keuren. Maar het zal op zijn Belgisch weer aan te raden zijn om die wettekst bij u te hebben als ze u aan de kant zetten in Vlaanderen zonder Vlaamse keuring.

Comment

Iemand hier al een uitnodiging gekregen om zijn oldtimer te laten keuren ?
                            Want het is precies stilletjes hier, waar het niet waait
                            Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                            2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
                            1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
                            073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

www.vanityplates.be

Comment

Nee want mijn "oldtimers" zijn allemaal 30+, normaal krijgen dit jaar enkel de oldtimers tussen 25 en 30 jaar een uitnodiging (en dit rond de periode dat ze voor het eerst ingeschreven werden). Volgend jaar volgen de 30 plussers.

Comment

Dus de mijne is op 15 september 2018, 30 geworden ... krijg ik een uitnodiging voor volgend jaar dan ?

2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

www.vanityplates.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
                                  Iemand hier al een uitnodiging gekregen om zijn oldtimer te laten keuren ?
                                  Want het is precies stilletjes hier, waar het niet waait
                                  ge doet er mij aan denken...neen dus (van 92 en verjaart in mei...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
                                    Dus de mijne is op 15 september 2018, 30 geworden ... krijg ik een uitnodiging voor volgend jaar dan ?
                                    Je krijgt ongeveer een maand vooraf de uitnodiging, maar ze zijn niet verplicht die te sturen ... .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Je krijgt ongeveer een maand vooraf de uitnodiging, maar ze zijn niet verplicht die te sturen ... .
                                      Ja, dat weet ik maar op mijn keuringsbewijs staat i.p.v.: “ KEURINGSBEWIJS GELDIG TOT ../../20.. “

STAAT VAN HET VOERTUIG

www.vanityplates.be

Comment

Ik zou hem laten keuren voor 15 sept. 2020... tenzij dat je eerder een uitnodiging zou krijgen.

Comment

Working...
                                        X