Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer keuren in Wallonië

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
    Iemand hier al een uitnodiging gekregen om zijn oldtimer te laten keuren ?
    Want het is precies stilletjes hier, waar het niet waait
    heb ze net in de bus gekregen.
    en 't is op z'n belgisch... allez eigenlijk moeten we zeggen op z'n vlaams
    Ziet er uit als een gewone groene kaart...
    en wat staat daar op ?
    gelieve uw voertuig te laten keuren
    ten laatste op
    -uiterste geldigheidsdatum van uw huidig keuringsbewijs (en dat heeft dus geen geldigheidsdatum)
    - de dag waarop uw auto 4 jaar wordt .... (hmmm dat wordt moeilijk met een auto van 27 jaar)

    dus eigenlijk heeft deze kaart geen geldigheid (tenzij ze kunnen aantonen dat ik 23 jaar te laat ben ....)

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

      heb ze net in de bus gekregen.
      en 't is op z'n belgisch... allez eigenlijk moeten we zeggen op z'n vlaams
      Ziet er uit als een gewone groene kaart...
      en wat staat daar op ?
      gelieve uw voertuig te laten keuren
      ten laatste op
      -uiterste geldigheidsdatum van uw huidig keuringsbewijs (en dat heeft dus geen geldigheidsdatum)
      - de dag waarop uw auto 4 jaar wordt .... (hmmm dat wordt moeilijk met een auto van 27 jaar)

      dus eigenlijk heeft deze kaart geen geldigheid (tenzij ze kunnen aantonen dat ik 23 jaar te laat ben ....)
      Tja, klopt uw nummerplaat ?
      Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

      Mijn recentst gespotte Europese plaat =
      2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

      Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
      1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

      Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
      073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

      www.vanityplates.be

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten

        Tja, klopt uw nummerplaat ?
        ja,natuurlijk klopt die. Maar als ze me ooit pakken op niet gekeurd rijden dan kunnen ze dat niet op basis van dat groen kaartje
        behalve dat je verondersteld wordt de wet te kennen.
        Maar als je een keuringsbewijs zonder 'verloopdatum' hebt ...
        Last edited by On_Slow; 11/03/2019, 21:49.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

          ja,natuurlijk klopt die. Maar als ze me ooit pakken op niet gekeurd rijden dan kunnen ze dat niet op basis van dat groen kaartje
          behalve dat je verondersteld wordt de wet te kennen.
          Maar als je een keuringsbewijs zonder 'verloopdatum' hebt ...
          Ok, boven de kader “ STAAT VAN HET VOERTUIG “ staat rechts een uitreikingsdatum misschien kan U daar rekening mee houden ?
          Als deze al dan nog voor in de toekomst spreekt ?
          Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

          Mijn recentst gespotte Europese plaat =
          2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

          Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
          1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

          Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
          073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

          www.vanityplates.be

          Comment


          • #25
            Mijn Lancia Delta HF turbo van 01/1991 werd op 3 januari al gekeurd in Heist-op-den-Berg. Op mijn groene kaart stond ook geen expliciete datum vermeld, wel de datum van eerste inverkeersstelling.

            Op de keuring hadden ze eerst niet goed door wat ik kwam doen met een wagen die al op O platen stond(was ook de allereerste periodieke keuring oldtimer die ze deden) maar wel van eerste keer gekeurd zonder 1 opmerking.

            Adjunct stationschef deed zelf de keuring en zei "als ze allemaal in deze staat komen keuren ga ik een gelukkige mens zijn, maar ik vrees dat we wel andere dingen zullen zien..."

            Comment


            • #26
              maak me ook niet veel zorgen om de keuring (idd er zullen wel andere gevallen opduiken, denk dat er binnenkort koopjes te doen zullen zijn :-)
              kan me wel opwinden over het amateurisme, begint eigenlijk al met de uitnodiging voor de keuring .

              Comment


              • #27


                Gisteren gepost op een ander topic:
                Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar



                hanss
                Junior Member
                Ingeschreven: 09/2004 Berichten: 11


                Oorspronkelijk geplaatst door hanss Bekijk Berichten
                Aangezien ik met het artikel van de BFOV niet veel ben en zij schijnbaar geen info of antwoord hebben gekregen hebben of doen alsof kunt u hieronder het antwoord vinden dat ik van het kabinet van de minister kreeg..

                Zoals u weet zijn alle Belgen gelijk voor wet maar de vlamingen in dit geval iets minder omdat de wetgeving in vlaanderen strenger is .....


                Hartelijk bedankt voor uw bericht aan het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts.

                De periodieke keuring voor de oldtimers die vanaf 20 mei 2018 van kracht is, is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU. De nieuwe regeling geldt voor alle oldtimers die in Vlaanderen onder O-plaat zijn ingeschreven of met het oog op inschrijving onder O-plaat.

                Voor uw oldtimer van 1930 blijft de keuring geldig tot in 2020. U zult normaal gezien een uitnodiging per post ontvangen om in 2020 naar de eerste periodieke keuring te gaan. Wanneer u exact naar de keuring moet is afhankelijk van de datum van de eerste inschrijving. Hiervoor moet u nagaan wat de dag en de maand van de datum van de eerste inschrijving was. Dit noemt men de referentiedatum (= dag en maand).

                Een voorbeeld :

                Stel de datum van de eerste inschrijving is : 01/06/1930. De referentiedatum is in dit voorbeeld: 01/06.

                Dan dient u in dit voorbeeld naar de keuring te gaan in de periode 2 maanden voorafgaand aan de referentiedatum ofwel tussen 01/04/2020 en 01/06/2020.

                U hoeft niet te wachten op de uitnodigingskaart om u aan te bieden bij de autokeuring. Het is geen verplicht document om bij de autokeuring te hebben.

                Uw oldtimer van 1991 dient al in 2019 voorgereden te worden voor de eerste periodieke keuring.

                U hebt de keuze om in alle keuringsstations van het land naar de keuring te gaan maar de vrijstellingen die andere gewesten toestaan zijn niet geldig in Vlaanderen.

                Artikel 6, §1, XII, 4° ° van de Bijzondere Wet tot hervorming der instellingen voorziet namelijk wel in de mogelijkheid om een voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest gelegen is, maar niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van een vrijstelling van de keuringsplicht die in een ander gewest geldt.

                De keuring van het voertuig dient steeds conform te zijn met de wetgeving die van toepassing is op de plaats waar het voertuig ingeschreven staat. Keuringsbewijzen, uitgereikt door een keuringsstation dat gelegen is in een ander gewest, worden aanvaard op voorwaarde dat de periodiciteit die op het voertuig van toepassing is, niet werd overschreden. Zo zal bijvoorbeeld een Vlaamse oldtimer die ouder is dan 50 jaar en gekeurd werd in een keuringsstation dat gelegen is op het Waalse of Brusselse Gewest aanzien worden als zijnde geldig gekeurd, op voorwaarde dat het keuringsbewijs niet ouder is dan 5 jaar.




                Wij hopen dat met bovenstaande uitleg de situatie met uw twee oldtimers duidelijk is geworden.




                Met vriendelijke groeten,




                DEPARTEMENT MOBILITEIT & OPENBARE WERKEN

                Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid

                Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel

                Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

                Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

                Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
                1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

                Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
                073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

                www.vanityplates.be

                Comment


                • #28
                  Ik kom hier nog eens op terug, ik heb de wetgeving van hierboven opgezocht, maar het deel "...maar niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van een vrijstelling van de keuringsplicht die in een ander gewest geldt...." heb ik niet teruggevonden. Zie op https://codex.vlaanderen.be/Portals/....html#H1008832
                  Meer specifiek, de tekst:
                  "4° het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met het oog op hun inverkeerstelling en de technische keuring van voertuigen die op de weg rijden in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest is gelegen;
                  "
                  Ik vind nergens enige verwijziging of specificatie dat we als vlaming niet in regel zouden zijn als we in wallonie een keuring doen en vrijgesteld zijn wegens voertuig met historisch karakter.
                  Iemand andere info teruggevonden ?

                  Comment


                  • #29
                    haal je beste frans boven, en vraag het aan een waalse stationschef vlak over de taalgrens...er zullen vast meer vlamingen dan zijn én hij heeft 1 klant bij

                    je kan ook naar een vlaams station bellen met die vraag uiteindelijk

                    Comment


                    • #30
                      volgens mij mag je hem laten keuren in een ander gewest maar zullen de regels van toepassing zijn van het gewest waar de wagen is ingeschreven....
                      mijn autootjes:

                      Volvo V60 D3 R-Design 2021
                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                      Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                      Comment


                      • #31
                        Het is genuanceerder en typisch Belgisch.... Als burger ben je volgens de Staatshervormingswet vrij om je auto te laten keuren waar je wilt, dus ook in een ander Gewest. De regels voor de keuring zijn echter territoriaal gemaakt, dus als je als Vlaming naar een Waals keuringsstation gaat, zal je auto daar gekeurd worden volgens de in Wallonië geldende keuringsregels. Het Vlaamse Gewest heeft geen regels op te leggen aan de Waalse keuringsstations.

                        MAAR Vlaanderen beweert dat haar regels, zoals de verplichte 2-jaarlijkse keuring voor 30-jarige oldtimers, van toepassing zijn op alle voertuigen die in het Vlaamse Gewest zijn ingeschreven. Wat op zich weer niet klopt, want de inschrijving is federale materie en dus is elke auto eigenlijk in België ingeschreven. Wat ze dus bedoelen, is elk voertuig waarvan de titularis van het inschrijvingsbewijs een adres heeft in het Vlaamse Gewest.

                        Als je dus als Vlaming je 30-jarige oldtimer éénmalig zou laten keuren in Wallonië, beschik je volgens de Staatshervormingswet over een perfect geldig wettelijk keuringsbewijs dat algemeen geldig zou moeten zijn over het gehele grondgebied.

                        Echter erkent Vlaanderen die hogere wet niet en wordt aan de bekeurende instanties en aan de burgers voorgehouden dat je toch verplicht bent om in Vlaanderen naar de 2-jarige keuring te gaan.

                        Maak u dus geen illusies, als je in Wallonië een keuringsattest bekomt, zal je in Vlaanderen toch aan de kant gezet worden en beboet worden wegens niet in orde zijn met de keuring.

                        Enkel de tussenkomst van een rechtbank zou daarin iets kunnen veranderen en tot dan geldt de Vlaamse regel dat je eigenlijk verplicht bent in eigen Gewest naar de keuring te gaan.

                        Voor de rijopleiding heeft Vlaanderen ook zo geprobeerd om de Vlaamse burgers te verplichten enkel in Vlaanderen een rijopleiding te volgen en een voorlopig rijbewijs te bekomen. De Raad van State heeft die beslissing recent vernietigd omdat Vlaanderen daar ook zijn boekje te buiten is gegaan:



                        Comment


                        • #32
                          Cedra je mag uw oldtimer in Wallonië keuren dat is perfect geldig in vlaanderen maar ook voor een periode van 2 jaar. In de walen is het onbeperkt enkel dat pikken ze hier niet, is de auto op 15/3/2018 in wallonie gekeurd en ze pakken u vandaag in vlaanderen heb je inderdaad een boete. Gisteren was dat papier nog geldig.
                          Polo 6n 1.4

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                            MAAR Vlaanderen beweert dat haar regels, zoals de verplichte 2-jaarlijkse keuring voor 30-jarige oldtimers, van toepassing zijn op alle voertuigen die in het Vlaamse Gewest zijn ingeschreven. Wat op zich weer niet klopt, want de inschrijving is federale materie en dus is elke auto eigenlijk in België ingeschreven. Wat ze dus bedoelen, is elk voertuig waarvan de titularis van het inschrijvingsbewijs een adres heeft in het Vlaamse Gewest.
                            Ok versta ik, maar ik zoek daarvan enige wetgevende teksten en die vind ik niet. Weet je wie die 'Vlaanderen' is die dat beweert of waar dat ergens door een overheid gezegd wordt ?

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door fdeville Bekijk Berichten
                              Ok versta ik, maar ik zoek daarvan enige wetgevende teksten en die vind ik niet. Weet je wie die 'Vlaanderen' is die dat beweert of waar dat ergens door een overheid gezegd wordt ?
                              Zie hierboven het antwoord dat afkomstig is van het kabinet van de Vlaamse minister bevoegd voor de (Vlaamse) keuringscentra. De vrijstelling (lees onbeperkte geldigheid keuring voor sommige oldtimers) van een ander gewest, is volgens het Vlaams kabinet Mobiliteit niet van toepassing in Vlaanderen...


                              De staatshervormingswet zegt wat betreft de overdracht van de bevoegdheden op het vlak van de periodieke keuring:

                              4° het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met het oog op hun inverkeerstelling en de technische keuring van voertuigen die op de weg rijden in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest is gelegen;

                              Vermits het een gewestmaterie betreft, zijn opgelegde regels territoriaal van toepassing enkel binnen het eigen gewest. En daar wringt het systeem, want als je vrij bent om uw voertuig in een ander gewest te laten keuren, dan heeft dit juridisch tot gevolg dat die keuring wordt uitgevoerd volgens de gewestelijke regels van de plaats waar de keuring gebeurt. In Wallonië dus volgens het systeem met een éénmalige keuring voor bepaalde oldtimers.

                              Als je de vraag stelt in een Vlaams keuringsstation, zullen ze je zelfs zeggen dat je verplicht bent in Vlaanderen naar de keuring te gaan en dit om de 2 jaar (tot 50 jaar). Ik heb de vraag eens gesteld aan een Vlaamse keurder en die bevestigde dat de Waalse vrijstelling niet zou gelden voor Vlaamse oldtimers en dit toont aan, dat zij instructies in die zin gekregen hebben. De Waalse keuringscentra zullen niet antwoorden, want zij passen hun eigen wetgeving toe, hoogstens zullen ze gewoon bevestigen dat je als Vlaming bij hen uw auto kan laten keuren.

                              Mijns inziens is de interpretatie van het Vlaamse kabinet Mobiliteit in strijd met de voorgaande wettelijke bepaling. Maar zij bepalen het beleid en sturen de controlerende en bekeurende instanties aan. Als Vlaming met een Waalse oldtimerkeuring zal je dus riskeren van in eerste instantie telkens aan de kant gezet worden omdat je niet in het systeem zit van de Vlaamse keuringscentra en als dan blijkt dat je keuring ouder is dan 2 jaar (oldtimer tussen 30 en 50 jaar), dan zal je beboet worden wegens niet in orde met de Vlaamse keuringsperiodiciteit.

                              verbatim2 : klopt volledig wat je zegt.

                              Comment


                              • #35
                                Volgens mij klopt wat je zegt helemaal...maar wat de vlaamse overheid zegt is alleen maar zijn eigen interpretatie. Dus in eerste instantie krijg je mogelijks een boete, maar ik ben er vrij zeker van dat als je dat voor de rechtbank brengt, het niet meer zo zeker is, want ik heb nog altijd nergens enige wettekst gezien waar expliciet de interpretatie van de vlaamse overheid geconfirmeerd staat. Natuurlijk gaan ze er van uit dat niemand dat gaat doen en de meeste zullen dat ook niet doen want dat kost tijd moeite en geld en je bent niet zeker voordat je er aan begint. Typisch belgisch dus....

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door fdeville Bekijk Berichten
                                  Typisch belgisch dus....
                                  Inderdaad, net zoals het ook typisch Belgisch is om voor alles en nog wat achterpoortjes en gaatjes te zoeken om regels te omzeilen.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                    Inderdaad, net zoals het ook typisch Belgisch is om voor alles en nog wat achterpoortjes en gaatjes te zoeken om regels te omzeilen.
                                    Men kan zich afvragen of je de regels omzeilt als ze niet duidelijk zijn hé. Als ze duidelijk zijn en je probeert er omheen te fietsen dan ben ik akkoord. Hier zijn ze niet duidelijk, elk heeft zijn interpretatie, dus er is geen sprake van omzeilen maar van interpretatie.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X