Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dilemma

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dilemma

Hi,

Hierbij even jullie mening/advies nodig omtrent het volgende. Ik ben eigenaar geworden, van een BMW E21 320/6 van het bouwjaar 1980, 104.000km. De wagen heeft maar 1 vorige eigenaar gehad en beschikt over alle originele boorddocumenten. Nu, op het eerste zicht leek me dit wel een mooi erfstuk maar de wagen heeft zeer lang stilgestaan waardoor dit zeer nadelig bleek te zijn. Wagen startte uiteraard niet meer en vertoonde ook, ondanks de wagen de laatste jaren steeds droog in een garage stond, duidelijke roestvlekken/gaten.
    Ikzelf beschik over zeer weinig technische kennis en moest dan ook ten rade gaan bij een vriend die in zijn laatste 2 maand avondschool zat en hebben ze daar volgende herstellingen uitgevoerd.
    Aangepast aan de wagen:
    - carburateur kabelboom deels herstelt
    - waterpomp + distributieriem
    - volledig onderhoud incl. bougies en voorontsteking en alle benzineleidingen van de motorblok.
    Nog te vervangen/plaatsen:
    - ontsteking op punt zetten, motor start maar draait niet zuiver = rijdt niet.
    - visco koppeling terug plaatsen

Aangezien de avondschool afgelopen, kan ik hier niet meer ten rade. Nu enerzijds zou ik me graag willen laten informeren wat er mij nog te wachten staat om de auto volledig technisch in orde te krijgen. Ik heb me laten vertellen dat het gaat hier blijkbaar vooral over het afstellen van de motor en de verbranding errond. Normaal zou ik even naar een plaatselijke garage rijden, maar aangezien de wagen afhankelijk is van depannage, is niet gunstig om zowel transport- en stallingskosten te betalen en dan met een offerte om achterover te vallen en de wagen terug naar huis depanneren. Hierbij enige tips?

Stel, ik krijg de wagen, met de nodige kosten, technisch in orde. Dan komt er natuurlijk nog wel carrosseriewerk aan te pas. Vooral roest in het koffer en rondom de dorpels. Bij carrosseriewerk hangt ook altijd wel een serieus prijskaartje aan vast, vermoed ik dan? Zeker als het gaat om diepe roestvorming.

Dit opgeteld, met de (zeer) weinige kennis die ik zelf heb, twijfel ik eraan om eventueel toch de auto van de hand te doen, maar hierbij komt dan ook weer de vraag wat dan de waarde zou zijn in deze staat. Verkopen is altijd wel mijn laatste keus geweest daarom even de vraag om wat advies/kennis.

Thanks!

Als ge zelf geen handige Harry zijt zou ik u de raad geven de wagen van de hand te doen, want anders gaat het u veel geld kosten en zeker meer dan de wagen waard is. Een prijs van de wagen in de huidige staat weet ik niet, 't is een beetje wat de gek er voor geeft.

Comment

Ik zie dat deze op 2dehands staat ook. Maar een prijs kan je er eigenlijk pas opplakken als je de carrosserie bekijkt. Afhankelijk hoeveel las werk er nog aan is.
      Zoals je aangeeft koffer en dorpels dat is eigenlijk al niet min. Heb je geen paar foto's van dat roest?

Polo 6n 1.4

Comment

Klopt, heb deze recent aangeboden om de interesse eens af te tasten en zo toch een beeld krijgen.
        Heb inderdaad fotos van de roestvlekken, maar krijg ze zowel met smartphone als pc, niet geupload...

Comment

da's meestal het probleem, als je zelf niet aan een oldtimer kan werken kost het meestal veel meer dan de waarde van de auto. Tenzij het om dure modellen gaat waar het loont. Ik denk dat het best is van online een idee van de waarde te krijgen.
          Als je dorpels etc. moet laten lassen denk ik niet dat je onder de 2 a 3000 euro gaat zitten

Comment

Thanks voor de reacties, apprecieer dit. Dus maw is het basis op waarde bezien niet aangeraden om voor een E21 er bv 4/5000 restauratie in te steken?

Comment

Is ook te zien hoeveel de wagen voor je betekent ....Stel dat het van een overleden familielid is (ik zeg maar iets) dan zou het kunnen dat het jou dat waard is.

Comment

Als je hem persee wil restaureren stuur mij een Pm dan stuur ik die naar Roemenië en zal het wel betaalbaar zijn maar nog steeds niet voor niks natuurlijk.
                Polo 6n 1.4

Comment

Je zal er toch eens iemand met kennis van zaken moeten laten naar kijken dan. Ik zou denken dat een wagen die rijdt wel makkelijker te verkopen is eventueel, moet je wel eerst weten wat dat gaat kosten en of het dat ook waard is in verhouding tot de staat van de carrosserie.

En is dat een gewild model? Ik dacht dan vooral aan de 323i maar ken die markt totaal niet.

Comment

De 323i was idd de top uitvoering van de E21, de 320 met 6 cilinder, waarover het gaat, komt (dacht ik) op de 2e plaats.

Comment

Je wagen is niet zeldzaam en zal dus zelfs in goede mechanische staat nooit een dendere waarde bereiken. Als bovendien het koetswerk nog bijgewerkt moet worden is het te vrezen dat het een bodemloze financiële put wordt. En dan is de wagen niet gekend voor een goede baanligging, enkel de motor was gefaamd (zonder echt sportief te zijn).
                      Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                        Als je hem persee wil restaureren stuur mij een Pm dan stuur ik die naar Roemenië en zal het wel betaalbaar zijn maar nog steeds niet voor niks natuurlijk.
                        Ik denk dat dat nog de beste oplossing gaat zijn.
                        Aan onderdelen gaat die herstelling te doen zijn, wat het project echt dood doet zijn de uren. Als je niks zelf kan of wil doen, dan kost dat in België rap 50-70€ per uur, en dat loopt heel snel op.

En anders, gewoon verkopen, al zal het niet veel geld zijn dat je daar voor gaat vangen.

Comment

Ok, thanks voor de feedback! Neig nu wel meer naar een verkoop dan restauratie.

Comment

1ste eigenaar en weinig kms. Misschien toch de moeite om deze te restaureren. Op mobile gaan mooie exemplaren rond de 10k en echte pareltjes 20k en meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              1ste eigenaar en weinig kms. Misschien toch de moeite om deze te restaureren. Op mobile gaan mooie exemplaren rond de 10k en echte pareltjes 20k en meer.
                              Daar zeg je alles mee, Mobile je moet eens goed volgen hoe lang ze er blijven opstaan
                              Polo 6n 1.4

Comment

Maar uiteindelijk raken ze dan verkocht.

Comment

Ik zal morgen of in het weekend eens even binnenspringen bij een plaatselijke garage hier niet ver vandaan. Kijken wat eventuele mogelijkheden zijn om hem mechanisch in orde te zetten. Het klote aan heel deze situatie is ook dat de auto afhankelijk is van depannage > (weggesmeten) €'s.

edit: of eventueel een autotransporter huren...
                                  Last edited by ; 14/03/2019, 21:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wuytsie Bekijk Berichten
                                    Ik zal morgen of in het weekend eens even binnenspringen bij een plaatselijke garage hier niet ver vandaan. Kijken wat eventuele mogelijkheden zijn om hem mechanisch in orde te zetten. Het klote aan heel deze situatie is ook dat de auto afhankelijk is van depannage > (weggesmeten) €'s.

edit: of eventueel een autotransporter huren...
                                    Ofwel verkoop je die zoals die nu staat, ofwel lap je die zelf volledig op. Voor half werk gaat die niet veel meer waard worden.
                                    Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten

Ofwel verkoop je die zoals die nu staat, ofwel lap je die zelf volledig op. Voor half werk gaat die niet veel meer waard worden.
                                      Heb je gelijk in. Na wikken en wegen gaat het toch de bedoeling zijn om hem op te lappen. Misschien niet het allerbeste idee, maar als ik er dan na kijk, denk ik ach, we doen het maar...

Comment

Ja ik zou er sowieso toch een tijdje van willen genieten, ik zou dat persoonlijk niet kopen maar als het er is wil ik dat wel eens ervaren als liefhebber. Dat op een oldtimerplaat rijden kost peanuts dus waarom niet.

Comment

Working...
                                        X