Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Groentje met (on)mogelijk project?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Groentje met (on)mogelijk project?

Hey,

Ik zal alvast met de deur in huis vallen. Kan je als beginneling zonder ook maar enige kennis van zaken aan zo'n avontuur beginnen? Dus een wagen aankopen, hem zelf restaureren met het nodige opzoekingswerk, al vrees ik dat het "motorcompartiment" niet/minder mijn ding zal zijn. Om het cru te zeggen: de buitenkant/binnenkant kan je ontelbare keren proberen lassen/schuren etc. om te proberen, terwijl ik die mogelijkheden bij het motorcompartiment niet zie...

Het zit namelijk zo:
    Al jaren zit ik met het idee om mij een oldtimer aan te kopen. Om de kosten te beperken en er uiteraard ook zelf wat plezier aan te hebben heb ik altijd gedacht om een reeds oudere wagen aan te kopen in de stijl van:

VW 1600, T1, Karmann, ...
    Audi 50, 60, 80, 100 C1 ...
    Mercedes 190, 280 ...
    Porsche 911
    Citroen HY

Soit, voor mij dus het onbetaalbare, tenzij je een goedkoop "wrak" kan opkopen, waar niet teveel kosten zouden zijn aan het motorcompartiment, en je massa's uren daar zelf kan aanbesteden.
    Dat was/is dus een droom die deels door het ontbreken van de kennis (of de schrik) van het mechanische gedeelte steeds verder naar de achtergrond verdween.
    Totdat ik enige tijd geleden met een half oog mee naar de televisie aan het kijken was naar een programma waar de vrouw naar aan het kijken was: De columbus.
    Wanneer ik dat zag begon het plots weer te borrelen. Alleen zit je hier totaal met een ander concept. Het aankopen van een voertuig (bus/vrachtwagen), die restaureren, maar ook volledig zelf inrichten (wat je met een wagen bv. niet hebt) en er dan mee wat kunnen rondtrekken wanneer we eens tijd hebben, samen met de vrouw en de kinderen.
    Al enige tijd ben ik weer opzoekingen aan het doen, aan het rondkijken, tips en projecten aan het bekijken, wetgeving betreffende overzetten van bus naar camper etc. Alleen zit ge steeds weer met het mechanische gedeelte dat mij wat afschrikt.
    Zelf ken ik er dus niet teveel van, maar het mag voor mij (ons) gerust een "jarenproject" gaan. Zelf heb ik geen 2 linkerhanden, en lijkt het mij zalig om zo'n bus volledig te kunnen strippen en her in te richten. Ik heb zelf eerst zitten zoeken naar campers, alleen is er geen enkele die mij ook maar aanspreekt. Al mocht ik het geld hebben voor een nieuwe mobilhome te kopen met 4 slaapplaatsen, dan nog zou mij dat totaal niet aanspreken. Dat moderne spreekt me (voor een camper) totaal niet aan, voor mij zou zo'n reis met een (omgebouwde) oldtimer reeds beginnen vanaf ik de oprit afrij. Bij een moderne camper zou ik dat gewoon zien als een transportmiddel waarbij ik zo vlug mogelijk naar mijn bestemming wil geraken.

Na x-aantal bussen, of reeds omgebouwde vrachtwagens/campers bekeken te hebben, blijf ik steeds met 1 bepaald model in mijn hoofd zitten, en dat is jammer/helaas de Mercedes 0 303 (jaren 80-90) en dus net zoals in het programma. Die bus is niet te groot (hangt natuurlijk af van het model), maar is wel lang genoeg om er een badkamer/sanitair en slaapruimte in te herbergen. Dat alles rond jou uit glas bestaat, zorgt er natuurlijk voor dat je volledig van de natuur kan genieten, en je niet door minuscule raampjes hoeft te kijken. Er zijn een paar andere modellen die in mijn smaak vallen (MB O 321, 608 H, 302, etc.), maar helaas zijn die of te klein, of niet hoog genoeg, of te duur... Toen de vrouw zag dat ik al opzoekingswerk deed, reageerde ze super enthousiast, wat niet kan gezegd worden van mijn vorige plannen betreffende een oldtimer. Ook is het zo dat wanneer je hier zelf jaren tijd/werk in zou steken, dat je hierna ook met het volledige gezin van kan genieten, in tegenstelling tot de wagen. Achteraf zou het dus ook de bedoeling zijn om met de "camper" wat rond te trekken, zoals in het programma, rondrijden naar 1 of andere bestemming, en een leuke plek opzoeken voor te overnachten. Het zou dus niet de bedoeling zijn om ermee steden te gaan bezoeken, er campings mee af te haspelen, er naar exotische landen mee te rijden etc.

Nogmaals, dat mag gerust een project van (zeer) lange adem zijn, eerst leren lassen/schuren/plamuren etc. De gedachte is dus om voor een budget van 10 à 15.000€ (liefst veel minder) zo'n bus aan te schaffen binnen de 2 jaar, en er nadien nog eens dezelfde som tegen aansmijten om deze in orde te krijgen en er bv. 5 jaar over te doen om dit te realiseren. Is het er nadien 7 of 8, geen probleem, ik wil gewoon aantonen dat ik niet tussen nu en volgend jaar er de baan mee op wil. Ideaal zou natuurlijk zijn dat ik mij een bus zou kunnen aanschaffen waarbij het motorgedeelte zeer degelijk is, waarbij het onderstel behoorlijk is, maar waar vooral/enkel het interieur volledig herdaan moet worden, maar dat is een Utopie.
    De enige ervaring met wagens dat ik heb, is 15 jaar geleden ofzo toen ik voor een paar jaar in het "tuning" wereldje zat. Daar heb ik indertijd voor mijn toenmalige Golf III de volledige wagen gestript om hem te laten herspuiten, en daardoor gebruik gemaakt om langs de binnenkant op de carrosserie bitumen matten te plaatsen voor mijn geluidsinstallatie

Wat denken jullie?
    Lijkt dit onbegonnen werk, financieel onrealistisch en laten we het maar bij een droom houden en de plannen opbergen, of gaan we ons gaan bijscholen en ons rijbewijs C gaan halen?

Als je zelf geen klusjesman bent direct aan een bus beginnen...
    Dit is ook zo een project: maar mijn inziens gedaan door een zeer technisch persoon met kennis van zaken (ik zou gokken op een ingenieur, die kennen het in theorie maar kunnen het veelal uitvoeren ook)
    How I bought a double decker bus and converted it in five years time into an RV. See how I did all that in 20 steps. I got a lot of questions about the bus, ...
    Polo 6n 1.4

Comment

Probleem is je budget.
      Als je een bus van 15k koopt, dan zijn daar voor veel meer kosten aan.
      Materiaal en stukken kosten echt een veelvoud van het materiaal voor een auto.
      Remmen doen van een bus kost je minstens 500-1000€ per wiel.
      Een remventiel zit snel aan 300-500€.

En denk niet dat je die dingen zo snel even op het web kan kopen.

Carosserie is .... groot, en als je aan dat chassis moet werken is alles zwaar, heel zwaar.
      Je zet die niet bij een amateur even op een brug, dat moet in een vrachtwagengarage waar ze niet zitten te wachten op een amateur die daar 2 weken aan wil prutsen.

Nu... alles kan, met voldoende geld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
        Als je zelf geen klusjesman bent direct aan een bus beginnen...
        Dit is ook zo een project: maar mijn inziens gedaan door een zeer technisch persoon met kennis van zaken (ik zou gokken op een ingenieur, die kennen het in theorie maar kunnen het veelal uitvoeren ook)
        https://www.youtube.com/watch?v=xeMT1d_L-hw
        Geen klusjesman is veel gezegd hoor. Ik heb bv. met ons verbouwingswerken alle muren van ons huis gestript, nieuwe elektriciteitsleidingen gelegd, waterleidingen gelegd, alles opnieuw bepleistert en plafon met gyproc gedaan en dat zonder enige kennis van zaken. Gewoon veel opgezocht op het net, iemand die iets heeft voorgedaan, en vooral bij het pleisteren zeer veel pogingen ondernomen om het allemaal mooi vlak te krijgen. Na al die werken zijn er toch al veel komen vragen welke aannemer ik heb genomen, dus zal het wel zo slecht niet zijn gedaan

Nu, dat voorbeeld van jou is wel zeer mooi afgewerkt, al is dat veel te modern voor me.

Dit is bv. het model van bus dat ik zou willen: https://autoline-nl.be/-/verkoop/sch...08463109651500

Dat is dus een pak onder de 15000€ (ok, hij staat wel nog niet hier voor die prijs) dan is er sowieso al meer budget over voor wielen etc.
        Ik ken dan wel een bevriend garagist, maar ik denk inderdaad dat ik voor zo'n project eerder iemand zou zoeken die wat meer ervaringen met bussen of vrachtwagens heeft...
        Dat je die wisselstukken niet onmiddellijk op het net kan vinden stoort me alvast niet, dat is net het leuke eraan, dat je echt een volledige zoektocht moet doen en/of zelf stukken moet (laten) maken denk ik dan. Vandaar dat ik ook onmiddellijk spreek over een jarenprojectje hé...

Comment

Als je geen kat in een zak koopt moet je dat gewoon doen, een hobby mag wel wat kosten als je er blij van wordt.

Comment

Dan moet het wel lukken om de bus in te richten denk ik! Maar die motor je weet niet wat je koopt die kan nog 1000km meegaan maar evengoed 800.000km.
            Maar als je die in Estland wil kopen zou ik uitkijken om die daar mechanisch in orde te laten zetten hoor! Ze kunnen het daar even goed zo niet beter dan hier. En natuurlijk veel goedkoper in werkuren. En daarna betaal je gewoon een est met juist rijbewijs om die naar hier te laten rijden, zet die terug op de vlieger en opgelost.

Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Titleist Bekijk Berichten
              Als je geen kat in een zak koopt moet je dat gewoon doen, een hobby mag wel wat kosten als je er blij van wordt.
              Dit

Die bus uit Estland : hallo euronorm
              Last edited by order66; 12/05/2019, 07:27.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Doen...
                Droomde zelf al jaren om een oude Vespa (is natuurlijk iets heel anders) te restaureren en heb deze gisteren eindelijk gekocht.
                Ik krijg al een smile op m'n gezicht als ik er al aan denk om deze te restaureren....
                Alhoewel ik er bijna niks van ken, mag enige tijd duren en op internet kan ik alles vinden.

Comment

hier ook zo'n fan van de colombus, zowel van het programma - das pure ontspanning voor mij - als van de bus op zich
                  hoewel oude mercedes campers, al dan niet zelfgebouwd blijven bollen...de dusseldorfers en de bremers...ben ik toch wel een beetje overtuigd (kan daarin goed mis zijn) dat mercedes als vrt-sponsor, wel de technische know-how aanlevert om de bus draaiende te houden

ps: vraagt nog iemand zich af hoe wim en zijn gasten na die 4 dagen terug naar huis gaan?

ik wens je enorm veel succes, en als je eraan begint...trek maar veel pics en hou ons op de hoogte

Comment

Zoals steeds trekt iets bepaald een hype of goesting op gang. Er zullen wel meer bussen gezocht worden na het zien van Columbus. Lijkt me wel plezant om dit te realiseren. Alleen weet ik niet hoe groot de moneypit is die je in gang trekt als je aan zo iets begint?
                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Laat ons meelezen in elk geval

Is er hier niet ooit iemand geweest die een bus heeft (beginnen) ombouwen, zodat er achteraan een Mini in kon ?
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                        Laat ons meelezen in elk geval

Is er hier niet ooit iemand geweest die een bus heeft (beginnen) ombouwen, zodat er achteraan een Mini in kon ?
                        Dan koop je beter een bus over van een autocrosser.
                        Polo 6n 1.4

Comment

Die bus heeft bijna 1mio km, dus die motor en versnellingsbak zijn ver op (was een schoolbus).
                          Hetzelfde waarschijnlijk met de aandrijfas, stuurinrichting etc....

Verder zit je met euronorm 0,0. Gaat niet lang duren, of je mag er nergens meer de baan mee op tenzij tegen woekertarieven als km-heffing.
                          De kost van de inrichting is dan je kleinste zorg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Die bus heeft bijna 1mio km, dus die motor en versnellingsbak zijn ver op (was een schoolbus).
                            Hetzelfde waarschijnlijk met de aandrijfas, stuurinrichting etc....

Verder zit je met euronorm 0,0. Gaat niet lang duren, of je mag er nergens meer de baan mee op tenzij tegen woekertarieven als km-heffing.
                            De kost van de inrichting is dan je kleinste zorg.

Nu, dat was wel een voorbeeld dat ik gaf he, deze bus. Ik zou deze nooit kopen. Alhoewel die bussen "gemakkelijk" anderhalf miljoen kilometers kunnen bollen, zou ik eerder iets zoeken met minder kilometers, of alvast een bus die nog recent gereden heeft en gekeurd is geweest.

Wat betreft die euronorm, tja, de bedoeling is sowieso niet om steden aan te doen en dergelijke. Ik ben nog aan het ontdekken hé, maar blijkbaar maken ze voor bepaalde oldtimers (40 jaar?) dacht ik uitzonderingen. Nu we zien wel, het is nu ook niet dat we elk weekend met de kinderen ermee gaan op uittrekken. En het geld dat we minder gaan uitgeven aan hotels en vliegtuigreizen wat we nu doen, zal dan daar (woekertarieven) meer inkruipen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Desperation16 Bekijk Berichten

Nu, dat was wel een voorbeeld dat ik gaf he, deze bus. Ik zou deze nooit kopen. Alhoewel die bussen "gemakkelijk" anderhalf miljoen kilometers kunnen bollen, zou ik eerder iets zoeken met minder kilometers, of alvast een bus die nog recent gereden heeft en gekeurd is geweest.

Wat betreft die euronorm, tja, de bedoeling is sowieso niet om steden aan te doen en dergelijke. Ik ben nog aan het ontdekken hé, maar blijkbaar maken ze voor bepaalde oldtimers (40 jaar?) dacht ik uitzonderingen. Nu we zien wel, het is nu ook niet dat we elk weekend met de kinderen ermee gaan op uittrekken. En het geld dat we minder gaan uitgeven aan hotels en vliegtuigreizen wat we nu doen, zal dan daar (woekertarieven) meer inkruipen...
                              Vooral recent gereden is nog een goed punt denk ik.
                              Maar voordat je die bus koopt zorg dat je weet in geval van wat het kost
                              -Ruilmotor
                              -Ruil bak
                              -Revisie van de motor
                              -Banden
                              -Remmen

Als je pech hebt kom die motor er wel aan te pas.
                              het chassis stralen en spuiten.

Maar kijk hier even dan zie je zelf wel wat er kan van komen.

Polo 6n 1.4

Comment

prachtig
                                liefhebberij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

prachtig
                                  liefhebberij
                                  Idd, maar lijnbussen zijn wel de "slechts mogelijke" bussen voor een camper van te maken...

Comment

Ik zou toch ook eens bekijken wat zo'n bus verbruikt. Lijnbussen verbruiken makkelijk 30 a 35 liter per 100 km. Dat zou bij mij de pret toch wel een beetje bederven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marios4 Bekijk Berichten
                                      Ik zou toch ook eens bekijken wat zo'n bus verbruikt. Lijnbussen verbruiken makkelijk 30 a 35 liter per 100 km. Dat zou bij mij de pret toch wel een beetje bederven.

Zo'n 9 meter bus, zou zo'n 20 à 30 L verbruiken, dus da valt nog mee. Althans voor mij, Ik ga mij geen oldtimerbus aanschaffen, om zo milieubewust en goedkoop mogelijk te gaan reizen, dan begint ge er idd best niet aan...

Comment

Begin gewoon met een eenvoudige auto, en bouw op. Met een 911 beginnen is zelfmoord.
                                        2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

Working...
                                        X