Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Groentje met (on)mogelijk project?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Zoals Niko80 aangeeft, zeer simpel beginnen - ik was net zoals jij aan 18 jaar; technisch aangelegd maar nog niets gedaan met wagens. Begonnen met een Golf 2 waar je gewoon wat basis dingen op moest doen. Van alle kleine simpele dingen leer je wel telkens iets, zo worden grotere jobs iets toegankelijker. Mijn "grote" stap was een standaard wagen kopen en die volledig ombouwen naar volwaardige circuitwagen. De rolkooi lassen en de motor opengooien zijn twee dingen die ik niet zelf gedaan heb maar de rest wel. Ik kan je zeggen dat ik daar een paar kemels van fouten heb begaan (en van die leer je het meest) en mocht ik nogmaals doen dan zou ik het helemaal anders aanpakken.

    Nu ben ik bezig met een amerikaanse V8 in te bouwen in een japanse wagen, is enkel iets wat ik vandaag bereid ben te proberen dankzij alle andere dingen die ik in het verleden gedaan heb.

    Iets wat je voor de eerste keer doet zal nooit 100% zijn. Dus de eerste keer is dan best iets waar je fouten op kan veroorloven.
    Last edited by McLarenboy; 21/05/2019, 21:27.

    Comment


    • #22
      Iemand trouwens een idee wat de stappen zijn om een (oldtimer) bus in te laten schrijven (/om te zetten) als camper?

      Ik heb ondertussen contact opegnomen met dienst homolagatie en kreeg het volgende terug:


      Allereerst dient men te beschikken over een samenwerkingsakkoord met de
      constructeur van het basisvoertuig.

      Verder is een kampeerwagen (SA-VC) een voertuig van de categorie M dat
      voorzien is van een woongedeelte met ten minste de volgende uitrusting:

      a) tafel en stoelen;
      b) slaapgelegenheid, eventueel door de stoelen om te vormen;
      c) kookvoorzieningen;
      d) opbergmogelijkheden.

      Deze uitrusting moet vast in het woongedeelte bevestigd zijn. De tafel mag
      echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd.

      Bijkomend dient aan volgende bijkomende eisen voldaan te worden:

      a) Bij vervoer van personen in het woongedeelte dient er een
      doorgang voorzien te zijn tussen de bestuurdersruimte en het woongedeelte
      b) Zitplaatsen:
      a. Vooraan:
      i. vanaf 01-01-1991 moeten de buitenste zetels voorzien zijn van een
      veiligheidsgordel
      b. Achteraan
      i. vanaf 01-04-2003 dienen de zitplaatsen in het woongedeelte
      voorzien te worden van veiligheidsgordels (behalve de zijdelingse
      zitplaatsen) en, de zitplaatsen net als de veiligheidsgordels en hun
      verankeringspunten dienen over de nodige goedkeuringen te beschikken
      ii. vanaf 20-10-2007 is het verboden om zijdelingse zitplaatsen te
      gebruiken tijdens het rijden en worden ze als dusdanig niet meer toegekend
      c) naar gelang de eerste indienststelling dient er een minimaal
      nuttig laadvermogen voorzien te zijn:
      a. voor 01-01-1986 75 kg per persoon met inbegrip van de chauffeur
      b. vanaf 01-01-1986 en voor 14-07-1997 100 kg per persoon met
      inbegrip van de chauffeur
      c. vanaf 14-07-1997 volgens volgende formules:
      i. (10 kg x N) + (10 kg x L) ; waarin “L” de totale lengte van de
      kampeerauto is en “N” het aantal passagiers, inclusief de bestuurder
      ii. MTM – tarra – (75 kg x N) ≥ (10 kg x N) + (10 kg x L)

      LET OP! : Voor voertuigen met als 1e indienststelling na 29 april 2013
      dient het voertuig gecontroleerd te worden door een erkende technische
      dienst Cat. A (Laatste fase),

      of de verbouwingen dienen te gebeuren door een erkend
      ombouwer die vervolgens het dossier indient.

      Dit zijn de basisvereisten. Bij het behandelen van de een aanvraag is het
      steeds mogelijk dat er bijkomende informatie/documentatie gevraagd wordt.


      Het grootste deel begrijp ik wel, maar wat bedoelen ze juist met dit?

      Allereerst dient men te beschikken over een samenwerkingsakkoord met de
      constructeur van het basisvoertuig.


      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door McLarenboy Bekijk Berichten
        Zoals Niko80 aangeeft, zeer simpel beginnen - ik was net zoals jij aan 18 jaar; technisch aangelegd maar nog niets gedaan met wagens. Begonnen met een Golf 2 waar je gewoon wat basis dingen op moest doen. Van alle kleine simpele dingen leer je wel telkens iets, zo worden grotere jobs iets toegankelijker. Mijn "grote" stap was een standaard wagen kopen en die volledig ombouwen naar volwaardige circuitwagen. De rolkooi lassen en de motor opengooien zijn twee dingen die ik niet zelf gedaan heb maar de rest wel. Ik kan je zeggen dat ik daar een paar kemels van fouten heb begaan (en van die leer je het meest) en mocht ik nogmaals doen dan zou ik het helemaal anders aanpakken.

        Nu ben ik bezig met een amerikaanse V8 in te bouwen in een japanse wagen, is enkel iets wat ik vandaag bereid ben te proberen dankzij alle andere dingen die ik in het verleden gedaan heb.

        Iets wat je voor de eerste keer doet zal nooit 100% zijn. Dus de eerste keer is dan best iets waar je fouten op kan veroorloven.

        Volledig akkoord met jou hoor, maar ik denk niet dat je een bus echt kan vergelijken met een wagen. Een bus die volledig onder handen moet genomen worden, daar zou ik trouwens ook niet aan beginnen...
        De zoektocht zal nog wel effe duren, maar ik denk dat ik op zoek ga moeten gaan, waar zowel motor als carrosserie nog in goede staat zijn.
        Sommige tourbussen kunnen "gemakkelijk tot 1,5 miljoen kilometers aan, dus een bus in goede staat, met 7 à 800.000km's komt dan al zeker in aanmerking.

        Iets "modernere" bussen (die eerst niet echt mijn voorkeur hadden) maar die toch nog in goede staat verkeren hebben dan het voordeel dat je langs de buitenkant amper iets hoeft te doen, gewoon het hel interieur afbreken, en opnieuw inrichten eigenlijk... Voor mij mag zo'n bus er "geleefd" uitzien, maar moet hij wel nog in goede staat zijn natuurlijk...

        Comment


        • #24
          Dat je iemand nodig hebt om papieren te regelen.
          Ombouw van een auto naar lichte vracht wat kost dat zetels eruit en een plank steken paar 100 euro. Maar kost rap €2500 dus zo een €2000 enkel en alleen voor de papieren.
          Dus een bus van het merk DAF BENZ VanHOOL lijkt doenbaar om papieren te regelen, die bestaan nog en geven u waarschijnlijk goedkeuring denk ik.
          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
            Dat je iemand nodig hebt om papieren te regelen.
            Ombouw van een auto naar lichte vracht wat kost dat zetels eruit en een plank steken paar 100 euro. Maar kost rap €2500 dus zo een €2000 enkel en alleen voor de papieren.
            Dus een bus van het merk DAF BENZ VanHOOL lijkt doenbaar om papieren te regelen, die bestaan nog en geven u waarschijnlijk goedkeuring denk ik.

            Idd, ik denk dat wanneer de plannen echt concreet worden, dat ik ook met deze mannen eens contact ga opnemen:

            Comment

            Working...
            X