Toyota Corona
Toyota werd opgericht door vader en zoon Toyoda. Dat waren Sakichi en Kiichiro. In 1918 heette het textielmachines makende bedrijf 'Toyoda Spinning & Weaving Co.Ltd.' In 1926 werde dat de 'Toyoda Automatic Loom Works Ltd.' en 1933 was de geboorte van het Toyoda Automobile Departement. Het geld daarvoor was gegenereerd doordat uitvinder Sakichi Toyoda de patenten van een van zijn weefdingen verkoct aan een Engels bedrijf. Toyota maakte in 1935 de eerste prototypes van kleine personenauto's.
Het eerste model was een kopie van de Chrysler Airflow met een motorblok dat zo bij Chrysler concurrent Chevrolet weg hat kunnen komen. Na de oorlog stelde de Amerikaanse bezetter een productieverbod op perwonenauto's. In 1947 werd het verbod een beperking. Japan mocht dat jaar 300 personenauto's produceren. Daarvan maakte Toyota er 110. De naam 'Toyota' was het resultaat van een prijsvraag om tot een naam te komen die beter in het gehoor lag. De nieuwe naam werd in acht Japanse karakters getekend. Acht is een Japans geluksgetal. Tot aan 1989 had het mer geen echt logo. Daarna werden de drie ellipsen ingevoerd. Twee ellipsen staan voor de letter 'T'. De derde symboliseert 'de geest van het begrip van ontwerpen'. Japanners zijn gek op dat soort dingen. Kreten die met een minimaal aan Japanse karakters een zo groot mogelijke emotionele impact hebben. Momenteel is Toyota de grootste Japanse autofabrikant. De uitstoot ligt momenteel op één nieuwe auto per vijf seconden.
De eerste serie Toyota's die in 1965 ons land werden ingevoerd en verkocht werden waren het vlaggenschip de 'Crown' en de als vijfzitter aangeprezen Corona waarvan de eerste serie, de Mk, liep tot 1972.
Die van ons...
...is een 1968er Toyota Corona 1900 met een vierbak. Oorspronkelijk is deze auto in de Verenigde Staten geleverd. In 1968 was een '1900' een heel forse wagen. De Corona's waren een stukje onder de echt grote Crowns geplaatst. Toch wekt deze als vijfzitter geafficheerde overlever in eerste instantie onverdunde vertedering. Deze auto verkeert in een perfecte staat. De auto is nog gewoon nieuw! De service boekjes zitten nog in de hoesjes, deze auto heeft slechts 2200 Miles gereden! De eerste eigenaar was weer zo'n befaamd 'Oud Dametje'. De optionele arico hangt industrieel onder het dashboard.
Comment