BMW ‘PAS’ gaat 5-serie GT heten.
BMW zal in juli zijn op het onderstel van de 5-/6-/7-serie gebaseerde Progressive Activity Sedan voorstellen. Het model arriveert eind 2009 in de showrooms. De productie versie gaat 5 Serie GT heten, zo bericht het Duitse magazine Auto, Motor und Sport. Omdat de maatvoering van de in 2010 te introduceren, volgende generatie 5-serie licht toeneemt, zal de 5-serie GT in eerste instantie duidelijk meer ‘auto’ ogen dan de huidige 5-reeks. Reken op een carrosserielengte van afgerond 4,9 meter en een breedte van tegen de 1,9 meter.
Klaus Draegen, ontwikkelingschef bij BMW, laat tegenover het Duitse tijdschrift weten dat de 5-serie GT bewust onder de X5 en X6 gepositioneerd: "De auto is bestemd voor klanten die niet langer in een SUV geïnteresseerd zijn, maar die nog wel steeds veel bagageruimte en een variabel interieur”. Ook zit je bij de 5-serie GT niet vast aan vierwielaandrijving, hetgeen kilo’s en dus brandstof scheelt. Vanwege de coupéachtige vormgeving komt de 5-serie GT minder intimiderend over. In Duitsland is er nogal kritisch gereageerd op de X6, die de nadelen van een coupé zou combineren met de nadelen van een SUV. De vijandigheid ten aanzien van dit BMW model bij onze Oosterburen laat zich vergelijken met de reacties op een Hummer in Nederland. De 5-serie GT doet het qua maatvoering dus wat rustiger aan, maar dat heeft wel als consequentie dat de zitpositie wat lager is. Exacte maten wil de ontwikkelingschef evenwel nog niet vrijgeven.
De 5-serie GT krijgt net zoals de Skoda Superb een 2-delige achterklep, waarbij gekozen kan worden om hem als 5e deur te gebruiken (de klep scharniert dan inclusief achterruit in het dak) of puur als kofferdeksel (met het scharnierpunt net onder het raam). BMW zal de 5-serie GT in eerste instantie louter leveren met 6 cilinder motoren, zowel in benzinevorm als diesel. Het vierwielaandrijvingsysteem xDrive staat op de optielijst. gedoopt, tegen meerprijs leverbaar.
Een hybride variant, die wij op basis van de X6 eind 2009 wel kunnen verwachten, staat voor de 5-serie GT nog niet gepland. Dit komt omdat de ‘PAS’ primair voor Europa is ontwikkeld waar diesels populairder zijn. BMW is zo overtuigd van het concept van de 5-serie GT dat zij ook druk bezig is met de ontwikkeling van een soortgelijke variant van de volgende generatie 3-serie. Dit model gaat een rechtstreeks concurrent worden van de volgend jaar te introduceren Audi A5 Sportback.
Bron: www.autointernationaal.nl
Comment