Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bmw M5 F10/F11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • e60 M5

    Ik was er op slag verliefd op, de f10 doet dat niet
    Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
    Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
      e60 M5

      Ik was er op slag verliefd op, de f10 doet dat niet
      De sound van de V10

      Comment


      • Da's toch zot?!

        Kijk, een BMW Touring!

        >ja, met een V10 in.

        Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
        Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

        Comment


        • carbon dak had wel gemogen van mij, velgen ook niet zot van; rest is piko bello

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
            Uhm qua ophanging kan altijd beter hoor. 't Zal alleen heel wat kosten en veel hangt af wat je wil. Wil je veel sportiever gaan dan ga je voor een hardere stijvere ophanging inplaats van wat er OEM opsteekt.

            Vergeet niet dat die wagen nog altijd ontworpen is om Jan met de pet vlot over de snelweg te laten gaan. Kan je niet vergelijken met de OEM ophanging van bijvb. een Porsche GT3.
            Een auto als een GT3 is een totaalconcept. Dat zijn geen losse onderdelen die onafhankelijk van mekaar ontwikkeld zijn en dan ineen geschroefd om er een badge op te plakken.

            En voor een M5 geldt hetzelfde. Dit is idd een auto die als totaalconcept ontwikkeld is om Jan met de pet vlot over de snelweg te laten gaan (zoals jij zegt). De basis is een confortabele auto. Begin aan dat concept te prutsen en wat je over houdt is vis noch vlees. Het is niet noodzakelijk zo dat je door de ophanging stugger te maken maakt dat de wagen in zijn geheeld beter rijdt of een betere wegligging heeft. Jij kunt misschien denken of vinden van wel maar eigenlijk kun je daar niet zomaar van uit gaan.

            Deze wagen is bedacht door topingenieurs van de motorsport afdeling van BMW, hij heeft duizenden testkilometers afgelegd in allerlei onstandigheden en grensgevallen, is stapgewijs verbeterd en bijgeschaafd tot hij het prefect compromis geworden is tussen comfort en extreme prestaties. Daar moet je met je fikken van af blijven. Voor wie dit niet genoeg sportwagen is moet naar een andere auto kijken (M3 CSL, of GT3 bvb).

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten
              Shopje:



              Uploaded with ImageShack.us
              Tiens, waarom brandt het deel van de lichten in de kofferklep niet?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk Berichten
                Tiens, waarom brandt het deel van de lichten in de kofferklep niet?
                Omdat hij niet in achteruit staat en remt?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                  Omdat hij niet in achteruit staat en remt?
                  Bij een Touring branden de achterlichten toch over hun hele breedte als de koplampen branden?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk Berichten
                    Bij een Touring branden de achterlichten toch over hun hele breedte als de koplampen branden?
                    Geen idee. Maar het is ook maar een concept car he. Misschien zijn die dingen gewoon niet aangesloten, hebben ze alleen rap-rap die LED verlichting van de nr plaat aangekoppeld.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                      Een auto als een GT3 is een totaalconcept. Dat zijn geen losse onderdelen die onafhankelijk van mekaar ontwikkeld zijn en dan ineen geschroefd om er een badge op te plakken.

                      En voor een M5 geldt hetzelfde. Dit is idd een auto die als totaalconcept ontwikkeld is om Jan met de pet vlot over de snelweg te laten gaan (zoals jij zegt). De basis is een confortabele auto. Begin aan dat concept te prutsen en wat je over houdt is vis noch vlees. Het is niet noodzakelijk zo dat je door de ophanging stugger te maken maakt dat de wagen in zijn geheeld beter rijdt of een betere wegligging heeft. Jij kunt misschien denken of vinden van wel maar eigenlijk kun je daar niet zomaar van uit gaan.

                      Deze wagen is bedacht door topingenieurs van de motorsport afdeling van BMW, hij heeft duizenden testkilometers afgelegd in allerlei onstandigheden en grensgevallen, is stapgewijs verbeterd en bijgeschaafd tot hij het prefect compromis geworden is tussen comfort en extreme prestaties. Daar moet je met je fikken van af blijven. Voor wie dit niet genoeg sportwagen is moet naar een andere auto kijken (M3 CSL, of GT3 bvb).
                      Er zijn ook topbedrijven a la Bilstein en etc... die topproducten ontwikkelen voor dergelijke wagens om bepaalde eigenaars die net dat ietsje meer wensen tevreden te stellen. Dat doet niks af aan het Motorsport team. Maar die ontwikkelen nog steeds een wagen voor een breed publiek er is altijd ruimte voor verbetering. Weliswaar vanuit een bepaald perspectief!
                      U hoeft dit niet te lezen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                        zijn dit nu standaard keramische velgen? (door die perforaties erin?)
                        Perforaties in een remschijf geven niet aan uit welk materiaal de schijf is gemaakt, hé. Ook stalen remschijven kunnen geperforeerd zijn.

                        Op die foto lijken me dat eerder stalen remschijven, al weet je nooit helemaal zeker (carboceramische remschijven kunnen, afhankelijk van de samenstelling en de hoek waarin ze zijn gefotografeerd, soms goed lijken op stalen schijven). Er komt wel een optioneel carboceramisch remsysteem.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                        Nah, nah, BMW Keramische remmen OEM.... Zullen zelfs geen stalen leidingen zijn
                        Ha, onze technische kennisbaak is aanwezig.

                        Die carboceramische remmen OEM komen er, wees gerust.

                        Enig idee hoeveel serieproductiewagens staalomvlochten remleidingen hebben? Zelfs rasechte sportwagens voor de openbare weg, zoals een Porsche GT3 RS of een Ferrari (met standaard carboceramische remmen) hebben af fabriek geen staalomvlochten remleidingen.
                        Er zijn gegronde redenen waarom ze verboden zijn (in België) en op zo goed als geen enkele serieproductiewagen (ik ken er geen enkele, maar laat de mogelijkheid veiligheidshalve open) standaard worden gemonteerd: je kan geen visuele inspectie doen van poreuze leidingen en dus veel moeilijker lekken detecteren (daarom is het ook raadzaam om de leidingen na 2 à 3 jaar en zelfs sneller als ze erg vaak heet krijgen en zeker als ze aan abuse zijn blootgesteld zoals een passage in de grindbak ofzo), en veel ervan hebben ook de neiging om "geknakt" te blijven eens ze te hard geplooid zijn (waardoor je geen of onvoldoende debiet hebt).
                        Veel niet-staalomvlochten remleidingen zijn trouwens even goed of beter dan de goedkopere staalomvlochten remleidingen. Zelfs bij sterk verhoogde temperaturen. Dat zoveel top-sportwagens standaard met die dingen komen, zegt al genoeg, denk ik.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                          Deze wagen is bedacht door topingenieurs van de motorsport afdeling van BMW, hij heeft duizenden testkilometers afgelegd in allerlei onstandigheden en grensgevallen, is stapgewijs verbeterd en bijgeschaafd tot hij het prefect compromis geworden is tussen comfort en extreme prestaties. Daar moet je met je fikken van af blijven. Voor wie dit niet genoeg sportwagen is moet naar een andere auto kijken (M3 CSL, of GT3 bvb).
                          Zien dat we niet te veel marketingpraat verkopen. Nieuwe wagens, getest of niet=miserie.
                          Dat is niet merk gebonden, anderzijds komt er geen enkel merk onderuit.

                          Voorbeelden genoeg ! (Een nieuwe Panamera Turbo gaat op 14 maand 18 keer binnen voor garantie, SMG boites, het trekken naar rechts van de nieuwe 5, de injectoren van de E klasse en ga zo maar door.....)
                          Persoonlijk heb ik mijn buik vol van die marketing praat en ja ik spreek uit ervaring !

                          Comment


                          • Het ene merk kan dat al wat beter verborgen houden dan het andere. Pechstatistieken zijn ook verre van objectief, en (gebruikers)tevredenheidsenquêtes zijn ook gekleurd en hebben de neiging om veel meer in extremen te scoren dan het beoordeelde product werkelijk is.

                            En het is al sinds geruime tijd (jaren '90 en vermoedelijk nog vroeger) dat dat merkbaar is: te snel moeten releasen en beknibbelen op tijd & geld om een product en zonder fouten op de markt te brengen.

                            En inderdaad, zoals je zegt: geen enkel merk is er vrij van. Het heilig huisje van Potsche bijvoorbeeld, kent al gedurende decennia méér dan voldoende aantoonbare gevallen van slechte ontwerpen, povere kwaliteit e.d. maar door de naam van het merk (en nog tal van andere redenen zoals grotere vergevingsgezindheid voor fouten aan een emotioneler ervaren product) kwam dat nooit echt naar buiten.
                            En als het bij merken met een torenhoge reputatie toch uitkomt, dan wordt dat uit z'n proportie geblazen (cfr. Toyota het laatste jaar, 't is nu plots alsof die geen één auto meer kunnen maken die 10 km op eigen kracht kan rijden zonder een batterij Japannerkes dat erachteraan holt met analyse-apparatuur en een halve werkplaats sleutelmateriaal). Of Porsche.
                            En andere merken, notoir "onbetrouwbaar", geraken zeer moeilijk van dat imago af. Zoals Alfa Romeo, mooi voorbeeld. Een 159 1.9 JTD hoeft écht niet vaker naar de dealer en rammelt niet meer of is niet minder betrouwbaar dan een uit diezelfde tijd stammende S211 E 220 CDI, maar toch is dat moeilijk verteerbaar.

                            Recentelijk inderdaad hier op 't forum weer enkele mooie voorbeelden van kinderziektes mogen meemaken. Alhoewel het uiteraard leuk is om iets helemaal nieuws te kopen, ben ik al lang overtuigd van 't feit dat je bij een hightech producht beter niet de eerste moet willen zijn om 't te hebben, want de kans op kinderziektes is zo groot dat 't quasi een garantie is dat je géén foutvrije auto krijgt. Na 1 à 2 jaar vind je wat je zoekt legio op de 2e handsmarkt, gaande van Halbjahreswagen met geen 10.000 km tot 2 jaar oude en 150k km rijke exemplaren voor iedere portefuilledikte. Beproefd concept, dat financieel bovendien ook 'n pak interessanter is...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Het ene merk kan dat al wat beter verborgen houden dan het andere. Pechstatistieken zijn ook verre van objectief, en (gebruikers)tevredenheidsenquêtes zijn ook gekleurd en hebben de neiging om veel meer in extremen te scoren dan het beoordeelde product werkelijk is.

                              En het is al sinds geruime tijd (jaren '90 en vermoedelijk nog vroeger) dat dat merkbaar is: te snel moeten releasen en beknibbelen op tijd & geld om een product en zonder fouten op de markt te brengen.

                              En inderdaad, zoals je zegt: geen enkel merk is er vrij van. Het heilig huisje van Potsche bijvoorbeeld, kent al gedurende decennia méér dan voldoende aantoonbare gevallen van slechte ontwerpen, povere kwaliteit e.d. maar door de naam van het merk (en nog tal van andere redenen zoals grotere vergevingsgezindheid voor fouten aan een emotioneler ervaren product) kwam dat nooit echt naar buiten.
                              En als het bij merken met een torenhoge reputatie toch uitkomt, dan wordt dat uit z'n proportie geblazen (cfr. Toyota het laatste jaar, 't is nu plots alsof die geen één auto meer kunnen maken die 10 km op eigen kracht kan rijden zonder een batterij Japannerkes dat erachteraan holt met analyse-apparatuur en een halve werkplaats sleutelmateriaal). Of Porsche.
                              En andere merken, notoir "onbetrouwbaar", geraken zeer moeilijk van dat imago af. Zoals Alfa Romeo, mooi voorbeeld. Een 159 1.9 JTD hoeft écht niet vaker naar de dealer en rammelt niet meer of is niet minder betrouwbaar dan een uit diezelfde tijd stammende S211 E 220 CDI, maar toch is dat moeilijk verteerbaar.

                              Recentelijk inderdaad hier op 't forum weer enkele mooie voorbeelden van kinderziektes mogen meemaken. Alhoewel het uiteraard leuk is om iets helemaal nieuws te kopen, ben ik al lang overtuigd van 't feit dat je bij een hightech producht beter niet de eerste moet willen zijn om 't te hebben, want de kans op kinderziektes is zo groot dat 't quasi een garantie is dat je géén foutvrije auto krijgt. Na 1 à 2 jaar vind je wat je zoekt legio op de 2e handsmarkt, gaande van Halbjahreswagen met geen 10.000 km tot 2 jaar oude en 150k km rijke exemplaren voor iedere portefuilledikte. Beproefd concept, dat financieel bovendien ook 'n pak interessanter is...
                              Nagels met koppen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Perforaties in een remschijf geven niet aan uit welk materiaal de schijf is gemaakt, hé. Ook stalen remschijven kunnen geperforeerd zijn.

                                Op die foto lijken me dat eerder stalen remschijven, al weet je nooit helemaal zeker (carboceramische remschijven kunnen, afhankelijk van de samenstelling en de hoek waarin ze zijn gefotografeerd, soms goed lijken op stalen schijven). Er komt wel een optioneel carboceramisch remsysteem.


                                Ha, onze technische kennisbaak is aanwezig.

                                Die carboceramische remmen OEM komen er, wees gerust.

                                Enig idee hoeveel serieproductiewagens staalomvlochten remleidingen hebben? Zelfs rasechte sportwagens voor de openbare weg, zoals een Porsche GT3 RS of een Ferrari (met standaard carboceramische remmen) hebben af fabriek geen staalomvlochten remleidingen.
                                Er zijn gegronde redenen waarom ze verboden zijn (in België) en op zo goed als geen enkele serieproductiewagen (ik ken er geen enkele, maar laat de mogelijkheid veiligheidshalve open) standaard worden gemonteerd: je kan geen visuele inspectie doen van poreuze leidingen en dus veel moeilijker lekken detecteren (daarom is het ook raadzaam om de leidingen na 2 à 3 jaar en zelfs sneller als ze erg vaak heet krijgen en zeker als ze aan abuse zijn blootgesteld zoals een passage in de grindbak ofzo), en veel ervan hebben ook de neiging om "geknakt" te blijven eens ze te hard geplooid zijn (waardoor je geen of onvoldoende debiet hebt).
                                Veel niet-staalomvlochten remleidingen zijn trouwens even goed of beter dan de goedkopere staalomvlochten remleidingen. Zelfs bij sterk verhoogde temperaturen. Dat zoveel top-sportwagens standaard met die dingen komen, zegt al genoeg, denk ik.
                                Heb ik ook niet gezegd hé nonkel GTA. Alleen BMW heeft die dingen tot nu toe nog nooit OEM aangeboden. Klopt ook volledig wat je zegt het gevaar van Stalen leidingen is idd dat ze moeilijk te inspecteren vallen en 2 jaarlijks vervangen is zeker geen overbodige luxe!

                                Leuk te horen dat ze eindelijk optioneel beschikbaar komen. De concurrentie heeft dergelijke rem systemen al bijna 10 jaar in de cataloog staan.
                                Last edited by Alfa-Beemer; 06/04/2011, 14:06.
                                U hoeft dit niet te lezen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                  Nagels met koppen.
                                  +1
                                  U hoeft dit niet te lezen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                    Alleen BMW heeft die dingen tot nu toe nog nooit OEM aangeboden.
                                    Ok. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als het niet komt, tant pis (er zijn meer dan voldoende manieren om een goed remsysteem te maken zonder dat je ne carbon pizza nodig hebt).

                                    De geschiedenis van de carboceramicskes is alleszins bewogen. Mercedes-Benz wou "in den tijd" Porsche kloppen door als eerste een auto met standaard ceramische remmen aan te bieden: en boem (ik vermoed enkel en alleen maar ter wille van die primeur) kwam er de CL 55 AMG special edition (dacht dat dat de "F1 editie" was? kan me vergissen). Resultaat: een belabberd remsysteem dat geenszins op punt stond (schijven die soms zelfs na een paar remacties al delamineerden en afbrokkelden), met al snel verwonderde reacties/artikels in de pers en een primeur die eerder van het elandtestkaliber was dan dat er faam mee werd geoogst. Porsche is eigenlijk als eerste met een serierijp carboceramisch systeem op de markt gekomen, alhoewel er in het begin ook zeker issues waren (de eerste PCCB's op de 996 genoten toen niet meteen van een rock solid imago, en vaak las je dat je beter af was met stalen remmen als het écht hard mocht gaan, b.v. op circuit). Ferrari is zoals Porsche ook al snel met een goede oplossing op de proppen gekomen, en vertrouwt inmiddels zo sterk op de houdbaarheid van het systeem dat ze sinds 2009 enkel nog maar carboceramic brakes aanbieden (daar zal toe bijdragen dat een Ferrari-eigenaar vermoedelijk minder snel zal morren als 'ie de factuur voorgeschoteld krijgt van een "onderhoudje stoppers" omdat, als er één merk is waar je als kandidaat-koper goed rekening houdt met torenhoge onderhoudsprijzen, het Ferrari wel is). En gaandeweg nog enkele andere (voornamelijk sportwagen)merken, al dan niet met gebruik van de know-how of zelfs het systeem van een ander merk (zoals Corvette dat z'n carboceramische remsystemen aankoopt bij Ferrari, en Maserati dat hetzelfde doet).
                                    Omdat het hot & new is, en omdat er (denk ik) gouden geld mee kan worden verdiend (ter info: een setje carboceramics 3e generatie rondom voor de BMW E9x M3 kost bij Movit een slordige 21.000 EUR, zonder plaatsen; de vervangprijzen van PPCB-schijven zijn ondertussen ook geen geheim meer en blijven wat mij betreft alvast duizelingwekkend), zijn ook andere merken met systemen aan komen draven. Audi bracht op de vorige A8 W12 en S8, en als ik me niet vergis zelfs nog vroeger op de B7 RS4 (vooraan) en op de RS6 en de R8 een optioneel systeem, maar op de RS4/A8/S8/RS6 scoorde dat in de tests die ik las doorgaans niet zo bijster: uithouding en modulariteit bij extreem gebruik (je zou denken dat dat toch daarvoor is geconcipieerd) bleken eigenlijk niet beter dan het standaard stalen systeem.
                                    En wat voor mij een grote indicator is: ook aftermarket (nochtans een gigantische markt en er zijn véél mensen die bakken geld aan zo'n dingen willen spenderen) zijn er nog niet zoveel systemen te verkrijgen, in die mate zelfs dat bepaalde diehards die koste wat het kost een setje black golden brakes willen op hun kar (maar waarvoor nog geen passend systeem out of the box bestaat) grijpen naar race-materiaal zoals Brembo Racing of AP Racing aanbieden (daarbij misschien geen rekening houdend met het feit dat die dingen voor gebruik op de weg geenszins geschikt zijn, noch qua veiligheid (stopkracht bij koud remsysteem) noch qua duurzaamheid. Tot nu toe bieden de "grote" twee (Brembo en AP Racing) nog geen carboceramic kit uit voor wegvoertuigen (enkel de Racing Division van die fabrikanten biedt componenten aan voor racewagens). Er is Movit die met hun ceramic systeem al een jaar of 3-4 een aftermarket oplossing aanbieden, en er zullen er misschien nog wel een paar zijn ... maar ik ken er anders geen, in ieder geval.

                                    Persoonlijk heb ik dan ook het gevoel dat het beter is om met de release van zoiets duurs te wachten totdat het écht goed op punt staat. Ik mag hopen dat dat zo zal zijn bij BMW. Mercedes-Benz heeft nu met de optionele ceramics op de E 63 AMG een systeem dat voor een nog steeds heftige meerprijs wél een significante meerwaarde biedt tegenover de (al zeer goede) standaardremmen. Ik denk dat de techniek nu echt rijp begint te worden (door de ervaringen van Porsche, Ferrari en die uit de racerij) en dat nu gaandeweg wel meer merken op de kar gaan springen (zoals Maserati onlangs met de Granturismo MC Stradale (de MC12 niet te na gesproken, maar dat was een herkoetste Enzo, uiteindelijk), Aston Martin met de One77, enz.).
                                    En om terug naar BMW te gaan: had de E60 M5 25 years M5 Edition (met de V10 gekoppeld aan de M-DCT en wat lightweight mods) niet ook al ceramics? Als testcase, vermoed ik dan? En er zijn toch al foto's van M5 en M6 mules met (vermoedelijk) ceramische remschijven opgedoken?



                                    Die hele remmerij-discussie is m.i. ten dele overroepen. Slechts 'ten dele', omdat het buiten kijf staat dat een overbemeten (= goed) remsysteem buiten de kostprijs eigenlijk geen nadelen heeft, en het dus nooit "te goed" kan zijn (met 'te' in de negatieve betekenis). Beter (kunnen) remmen = snellere tijden (kunnen) rijden op circuit, en ook veiliger onderweg (kunnen zijn). Sowieso.
                                    Maar erg vaak zijn standaard remsystemen al veel performanter dan soms wordt geopperd. Hoé je remt (en rijdt) is bovendien hét grote begin. Als je zo vaak leest dat bepaalde remsystemen ondermaats zijn voor occasioneel supersportief werk (zoals b.v. vaak de M-modellen van BMW werden verweten, en nog zoveel sportieve wagens die door overijverige journalisten worden ingezet op een manier waarvoor de auto eigenlijk niet is ontworpen en gemaakt), geopperd door persmensen, en dat dan plotseling helemaal niet aan de oppervlakte komt als een journalist met érg door de wol geverfde pilootcapaciteiten diezelfde wagen test (ook op circuit), dan stel je (allez, ik toch) je toch wel vragen. Bovendien: een auto is een standaardproduct: die moet 9 op 10 scoren voor zo goed als iedereen. Als er 1 op 100 veel strengere eisen stelt op een bepaald vlak dan de 99 andere, dan kan het zijn dat zijn quotatiesysteem maar een 7 of 6 op 10 zal geven, maar die strengere eisen zullen vermoedelijk bij elk ander standaardproduct dezelfde issues opleveren. Specifieke eisen vereisen specifieke oplossingen. En een compromis, een standaardproduct, zal nooit aan alle specifieke eisen kunnen voldoen. Het ultieme compromis bestaat niet. Als je met een auto die gemaakt is voor de openbare weg, continu rondjes wil kunnen draaien op circuit, dan wéét je dat je bepaalde zaken zal moeten aanpassen. Maar voor de openbare weg is zo'n standaardproduct, zelfs als je als een nitwit tekeer gaat en een rijgedrag hanteert dat hoegenaamd niet meer door de beugel kan, wel goed. Ik kan met de beste wil van de wereld niet geloven dat het remsysteem van welke hedendaagse, degelijke auto, niet bij machte is om zelfs in uitzonderlijke omstandigheden (b.v. het afdalen van een bergpas) de auto tot stoppen te brengen.
                                    En zelfs aanpassingen (aftermarket) zijn niet altijd meteen raak. Niet zelden las ik al verslagen van remmenmods (BBK, andere schijven, andere blokken, ...) waarbij in verschillende (soms erg dure) stappen moest worden gewerkt eer er echt een significante verbetering werd bericht tegenover stock.
                                    Met enkele kleine aanpassingen en een aangepast rijgedrag kom je voor een fractie van de kostprijs al een heel eind. Zo ook op een E46 M3 (CSL) bijvoorbeeld: het moét geen BBK zijn om deftig aan het remmen te kunnen slaan. Anderzijds: dat een goeie BBK duidelijk beter presteert (vooral bij extreme condities) is uiteraard ook een feit.

                                    Ik heb zelf (kort) een E60 M5 op circuit kunnen rijden, alsook een E46 M3. Allebei met compleet standaard remsysteem. En dat remt zeer goed. Het is niét zo dat je daar zonder na te denken op mag stampen en mee dwaas mag doen, zo'n extreem gebruik (op circuit) met een wegauto is op zoveel onderdelen een serieuze overbelasting. Zoals de banden. Daar houden we, als we op circuit rijden, toch ook rekening mee? En banden zijn nog belangrijker dan remmen, want 't is het enige dat contact maakt tussen de auto en de weg. Waarom zouden we, als we een beetje behoudsgezind op circuit rijden om de banden niet op enkele ronden te shredden, dan ook niet zo op circuit rijden zodat we bedachtzaam zijn voor het uithoudingsvermogen van onze remmen?
                                    Ik doe dat alvast. Mijn 120d heeft enkel kleine wijzigingen aan de remmen (pads, remleidingen en remvloeistof), dus da's met OEM schijfjes dat ik rondhos. En hard. En dat houdt een stint van één uur zonder stoppen op Zolder (= een zeer intensief circuit voor de remmen) uit zonder breken, uitvallen of wat dan ook. Maar ik houd uiteraard wel rekening met 't feit dat het de standaardremmen zijn, en pas mijn rij- en vooral remstijl daarop af. Niet dat dat snelle rondentijden verhindert, overigens. Ik vraag me trouwens af of ik zoveel sneller zou zijn met b.v. de BMW Performance remmenkit (= baugleich Brembo Gran Turismo), ik betwijfel het. Dat een auto zoals een niet nader genoemde Nissan GT-R met meer (aftermarket) vermogen dan een F-14A Tomcat jachtbommenwerper, wél een upgrade van de remmen nodig heeft om dat gewicht onder al dat geweld deftig (repetitief) tot stoppen te brengen, is uiteraard ook logisch.

                                    Ik zou alvast op "mijn" M5 geen (pakweg) 7.500 EUR méér neertellen voor de optie ceramics. Omdat ik met "mijn" M5 niet (of slechts zeer occasioneel) zou tracken, en dat de standaardremmen (desnoods met een andere pad en leidingen) meer dan voldoende zijn daarvoor, en al helemaal voor gebruik op de openbare weg.
                                    En hoe dan ook komt ook met ceramics de dag dat je de schijven teveel verteerd zijn en hun kritieke minimumgewicht hebben bereikt, en ze dus moeten worden vervangen (ceramics slijten in principe niet of nauwelijks, dus je ziet bijna nooit de diepe groeven zoals in stalen schijven, maar ze "verteren", onder invloed van de hitte gaan de moleculen chemisch vergassen en uit de schijf verdwijnen waardoor de densiteit van de schijf vermindert, wat je niet kan "zien", enkel wegen). En dan kost zo'n beetje extra fancy koolstofgestop toch verdomme enorm veel geld...

                                    Comment


                                    • 'k Zeg ook niet dat dat een probleem is dat BMW dergelijke zaken OEM nog niet heeft aangeboden.

                                      Persoonlijk zal ik uiterst tevreden zijn als mijn M3 de Performance klauwen voor en achter heeft in combinatie met de CSL schijven. Als ik dan nog in de problemen zou komen op een occasioneel uistapje op het circuit dan ben ik gewoon een rund dat moet leren remmen.
                                      U hoeft dit niet te lezen.

                                      Comment


                                      • Als je met een E46 M3 met standaardschijven en standaardklauwen, gepept door een setje Goodridge, goeie remvloeistof en aan het gebruik aangepaste pads, op een occasioneel uitje op circuit in de problemen komt, ben je m.i. al een rund. Zelfs al rijd je al de rest van hun sokken, bij wijze van spreken.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Als je met een E46 M3 met standaardschijven en standaardklauwen, gepept door een setje Goodridge, goeie remvloeistof en aan het gebruik aangepaste pads, op een occasioneel uitje op circuit in de problemen komt, ben je m.i. al een rund. Zelfs al rijd je al de rest van hun sokken, bij wijze van spreken.
                                          'k Ben tot nu enkel met het beestje in de Alpen geweest en daar met de remmen 0,0 problemen gehad. Dingen zijn daar perfect!

                                          Wat ik wel kan zeggen is dat als je van + 250 km/u in Duitsland eens vol in de remmen gaat dat je toch voelt dat ze het voor eventjes wel gehad hebben. Dat was toch niet echt een lekker gevoel!


                                          Circuit geen idee nog geen tijd gehad om te gaan tracken. We zullen zien. Nu ik moet eerlijk toegeven die performance klauwen komen er ook op voor de looks hoor . Plus CSL schijven, performance klauwen, betere leidingen, betere pads, betere olie. Zal sowieso beter zijn dan standaard en dan zou de kans op problemen 0 moeten zijn. Mits uiteraard een intelligent remgedrag!
                                          U hoeft dit niet te lezen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X