Oorspronkelijk geplaatst door Thebiemerke
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW i3
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten"JOEPIE! Ik word testrijder bij BMW"
*krijgt auto*
ohh crap
Comment
-
BMW i3 confirmed be Rear Wheel Drive (and mid-engine!)
Autoblog's Damon Lavrinc has confirmed what many had figured out from the i3 spy videos, that the 2013 i3 will be rear wheel drive and "mid-engine". The BMW i3 is BMWs first forray into a mass production electric vehicle, mainly geared towards large cities, as its original name implies (Mega City Vehicle). Thats not to say its the first EV from BMW, as they have already been learning alot from the MINIe and BMW 1-Series ActiveE, this car simply represents the next step-- smaller packaging and larger industries of scale.
The BMW i3 itself is the world's first volume production car made of lightweight carbon fiber and is to be built in Leipzig. BMW expects to have the cars produced in "Significant volumes" by 2013, targeting 30,000 annual sales at the get-go.
[Source: Autoblog]
Comment
-
BMW i3 Concept: eerste elektrische BMW ooit
Lange tijd ging het in de media al over BMW’s Megacity Vehicle, een innovatieve nieuwe auto. Nu acht BMW de tijd dan rijp om ons officieel kennis te laten maken met de i3, zoals de productieversie heet.
De i3 is de eerste elektrische auto van BMW die in massaproductie gaat. BMW gebruikt een geheel nieuwe filosofie, de zogenaamde LifeDrive architectuur. Deze is vanaf het begin al specifiek gericht op de integratie van een elektrische aandrijflijn, waardoor (zware) aanpassingen aan de auto achteraf overbodig zijn. Het leeggewicht van de i3 is zodoende 1.250 kilogram.
De Drive-module omvat de wielophanging, accu’s, de aandrijflijn en de kooiconstructie voor een eventuele crash. De Life-module is een extreem lichte passagiercel die gemaakt is van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Door het lage gewicht heeft de i3 een grote actieradius en tegelijkertijd betere prestatiecijfers.
In de i3 bevindt het grote accupakket zich onder in de Drive-cel. Zodoende heeft de auto een laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling, zet BMW uiteen.
Doordat alle technologie zich in de Drive-module onder het interieur bevindt, hoeft er geen middentunnel richting de achterwielen te lopen in de achterwielaangedreven i3. Hierdoor biedt de auto flink meer interieurruimte dan andere auto’s met dezelfde wielbasis, meldt BMW trots. Vier volwassenen kunnen volgens de ingenieurs goed zitten en dan is er ook nog 200 liter bagageruimte.
40 procent kleiner
Boven de achteras vinden we een 170 pk sterke elektromotor. Het maximumkoppel is 250 Nm. De motor is 40 procent kleiner dan het exemplaar in de Mini E, die ook 170 pk tot z’n beschikking had. De sprint naar 60 km/h kost minder dan vier seconden en na minder dan acht seconden staat 100 km/h op de teller. De topsnelheid is 150 km/h. Via een traditioneel stopcontact kan de eigenaar de i3 in zes uur volledig opladen. Via een snellader is het accupakket van de auto binnen een uur voor 80 procent vol.
Binnenin de auto hebben de stoelen een extra hoge ‘semi-command’ positie. Dat betekent een beter overzicht over het verkeer in de stad (de natuurlijke habitat van de i3) én een gemakkelijkere instap. Boven de bediening voor radio en airco vinden we het Central Information Display (CID). Het is driedimensionaal en biedt de bestuurder alle nodige informatie gedurende de reis.
De prijs van de i3 is uiteraard nog niet bekend, maar het is zeer waarschijnlijk dat deze boven 40.000 euro uitkomt. Een range-extender wordt overigens een optie voor de mensen die langere afstanden met de auto willen rijden.
De i3 Concept is –net als de tegelijkertijd onthulde i8- op de IAA in Frankfurt te bewonderen. We moeten nog wel tot 2013 wachten voordat beide auto’s bij de dealer staan. Deze BMW i3 komt in de eerste helft van 2013, de i8 volgt later dat jaar.
Bron: www.autoweek.nlfreude am fahren
Comment
-
-
We kondigden het gisteren al aan, en het geschiedde ook zo. BMW maakte vandaag alle informatie bekend omtrent haar i3 en i8, haar eerste modellen uit haar nieuwe elektrisch/hybride gamma binnen het submerk 'i'. Hier gaan we dieper in op het i3 concept.
De i3 het kleine stadswagentje dat enkele jaren terug werd voorgesteld als het MegaCity Concept. De i3 zal de eerste wagen zijn die met de i-badge van de band zal rollen, en dat zou volgend jaar al zijn. De body van de i3 is gebouwd uit een combinatie van aluminium, carbon en verstevigde plastieken (intern CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics) genoemd). De i3 zou vlot plaats moeten kunnen bieden aan vier intzittenden en daar bovenop nog over 200 liter laadruimte beschikken.
Onder de kap ligt uiteraard het gekende Drive-systeem. Een met vloeistof gekoelde lithium batterij voedt de elektrische motor die net boven de achteras werd geplaatst. Het accupakket (Lithiu-ion) bevindt zich tussen de voor- en achteras in de Energy Tunnel, met de bedoeling het zwaartepunt zo centraal en zo laag mogelijk te houden. Dat wil ook zeggen dat de i3 een achterwielaangedreven stadswagen is. En dat is een grote verrassing, want met de i-badge werd gedacht dat BMW vrij spel had om nu wél voorwielaangedreven wagens te produceren. Het totale vermogen komt op 170 pk en 250 Nm koppel, schitterende cijfers dus. De sprint naar 100 km/u werkt hij daardoor af in reeds acht seconden. De topsnelheid bedraagt 150 km/u, dat werd elektronisch begrensd. De sprint naar 60 km/u, in dit segment iets relevanter, duurt geen vier seconden.
Wie het groenste uit de kan wil halen kan opteren voor de PRO ECO mode. Die wijzigt de gasrespons, elektronica en gebruik van climat control om het verbruik alsnog te verbeteren. Er zal bijvoorbeeld ook remgeneratie geschieden die wordt opgeslagen in het batterijpakket. BMW maakt ook de vermelding dat je de i3 volledig kan opladen in amper zes uur. Gebruikt je een high-speed charger dan laadt de batterij in 1 uur tot 80 procent op. Mocht je enkel op elektriciteit niet ver genoeg komen, dan laat BMW je de keuze te kiezen voor een verbrandingsmotor, waardoor je weer enkele extra kilometers zoet bent. Hoeveel extra die daaraan toevoegt wordt niet met zoveel woorden gezegd.
Via Autofans.be
Comment
-
Dit wagentje vind ik heel interessant, alleen al omwille van zijn constructie. Teleurstelling troef echter bij gewicht: niettegenstaande gebruik van plastics - carbon -aluminium etc. weegt het wagentje 1270 kg (zwaarder dan mini). Het bereik is wel wat beter dan de huidige elektrische wagentjes, tot 200 km?
Zou het gewicht door de batterijen zijn toegenomen?
Het gewicht en de niet heel spectaculaire toename in bereik doen vermoeden dat de mooie verpakking het batterijprobleem niet kan verdoezelen. Hopelijk is dit allemaal geen mooie marketing. Ik begrijp ook niet goed de BMW stragegie. Enerzijds bouwt men klassieke lijnen verder met verbrandingsmotoren (1, 3, 5. 6, 7) en heeft men zelfs lijn nr 4 al in de planning. Het gewicht ontspoort verder in de 6 reeks, maar daar zou het allemaal geen rol spelen. Anderzijds is het elektriek en lichtgewicht (of zoveel mogelijk toch) geblazen in een andere reeks. Waar staat BMW in feite achter? Of wedt men op twee paarden? Of is de ene reeks maar groene marketing?
Ik ben fan van de merken die RWD blijven voeren zoals Mercedes en BMW en kijk met liefde uit naar de modellen die ze telkens uitbrengen. Ik hoop dat BMW in navolging van een ander merk uit Beieren niet teveel de marketing toer opgaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sim Bekijk BerichtenDit wagentje vind ik heel interessant, alleen al omwille van zijn constructie. Teleurstelling troef echter bij gewicht: niettegenstaande gebruik van plastics - carbon -aluminium etc. weegt het wagentje 1270 kg (zwaarder dan mini). Het bereik is wel wat beter dan de huidige elektrische wagentjes, tot 200 km?
Zou het gewicht door de batterijen zijn toegenomen?
Het gewicht en de niet heel spectaculaire toename in bereik doen vermoeden dat de mooie verpakking het batterijprobleem niet kan verdoezelen. Hopelijk is dit allemaal geen mooie marketing. Ik begrijp ook niet goed de BMW stragegie. Enerzijds bouwt men klassieke lijnen verder met verbrandingsmotoren (1, 3, 5. 6, 7) en heeft men zelfs lijn nr 4 al in de planning. Het gewicht ontspoort verder in de 6 reeks, maar daar zou het allemaal geen rol spelen. Anderzijds is het elektriek en lichtgewicht (of zoveel mogelijk toch) geblazen in een andere reeks. Waar staat BMW in feite achter? Of wedt men op twee paarden? Of is de ene reeks maar groene marketing?
Ik ben fan van de merken die RWD blijven voeren zoals Mercedes en BMW en kijk met liefde uit naar de modellen die ze telkens uitbrengen. Ik hoop dat BMW in navolging van een ander merk uit Beieren niet teveel de marketing toer opgaat.BMW is één en al marketing, net zoals elke andere constructeur trouwens. Natuurlijk is het groene marketing, wat anders?
Wat dat gewicht betreft, een i3 kan je niet vergelijken met een MINI, want een i3 is in volume zo groot als een 3 Coupé. Als je weet dat een 3 Coupé 1400kg weegt en dat batterijpacks erg zwaar zijn, dan vind ik 1270kg wel een mooie waarde.
Comment
-
-
-
man, man, man, ik krijg hier flashbacks vanuit mijn tienerjaren...
*demolition man* met Sylvester Stallone....
zou deze ook volledig een bolleke PE schuim worden als ge ermee botst?
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you
Comment
Comment