Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als je gelijke cilinderinhoud wil vergelijken, kan je evengoed een x20d naast een 2.0tdi zetten. Zet hem zelfs naast een 2.0tdi 170pk en je cijfervergelijking valt in het niets. Daarnaast doelde ik niet op pure prestaties maar wel het plezier om ermee te rijden. Kijk eens naar trillingen, turbogat, stoorgeluiden en andere nadelen van diesels. Ik denk dat het wel duidelijk is wat iedereen hier van vindt.
Als je de prijs erbij neemt, zul je ook zien dat de BMW 118d en de A3 1.9 TDI dichter bij elkaar liggen. De 120d en de 2.0TDI 170 zijn dan weer rechtstreekse concurrenten. Als je vergelijkt, pak dan geen appelen en peren.
Ik rij regelmatig 118d alwaar ik een verbruik van 4.7 liter opteken.
Daar zit ook het groot verschil tussen de VW/Audi groep en BMW. Die laatste heeft het voornamelijk op grote luxe wagens. Dat is hun segement (al hebben ze de laatste tijd wel een 1 serie gemaakt om wat kleiners te bieden. Maar dan nog blijft dat een luxe product). VW heeft voor het grootste deel kleine auto's. De keren dat ze het proberen om iets groots luxueus te maken falen er ontzettend hard in. Dus dat ze meer kleine diesels hebben zegt iets over hun segment en niet hoe goed ze zijn.
De vraag is, Loebas, heeft het erg veel zin om een 6.0 V12 TDI te maken? Kan je niet beter die research kosten steken in een goede 2.0tdi? Daar ga je veel meer door verkopen. Zeker een merk als Audi met een ontzettende sterke reputatie de afgelopen jaren heeft nood aan wat goeie motoren. Maak voor je topproduct (de A3) eens wat goeie diesels die lekker lopen. Lepel bij de A6 eens een goeie 3.0TDI met 280pk. Denk je niet dat dat meer gaat opleveren dan een Q7 6.0 V12 TDI???
Bij mijn weten heeft de A3 2.0TDI het in 90% van alle testen gehaald van de 120d. Ik geloof dat je nog niet veel tijd hebt doorgebracht in een A3, ik wel en een kameraad van me heeft een 120d als bedrijfswagen. En naar mijn gevoel moet de A3 op geen enkel vlak onderdoen. (Integendeel, de 120d moet onderdoen op vlak van interieur.) Het enige wat de 120d meer heeft is achtertractie, en daarmee is alles gezegd. Van stoorgeluiden is geen sprake,trouwens in geen enkele nieuwe Audi, dat is zwans. Om je te overtuigen van een 2.0TDI 170pk, neem plaats in een Passat en je vraagt je af waar de dieselmotor is gebleven... Ik denk dat't wel duidelijk is wat ik hier bedoel en nog andere autojournalisten.
Jij repliceerde dat Audi eens een degelijk 1.9TDI moest ontwikkelen om te concurreren met de 18d, maar de rollen zijn omgekeerd. Audi heeft zelfs keuze aan twee 1.9TDI's, en zelfs potente 1.9 TDI's die de 18d met hogere cilinderinhoud overtreffen. Ik kijk objectief naar de cilinderinhoud en dat is correct vergelijken op vlak van motorisatie. Jij maakt nu weer een bocht en begint over de prijs te spreken. Ik spreek over prestaties en prestaties moet je vergelijken tussen motoren met dezelfde specificaties. Als je mij dit tegenspreekt ben je aan't zwansen.
Audi heeft't ook op luxewagens gemunt en is een rechtstreekse concurrent voor Bmw. TOCH heeft Audi een groter dieselmotorenpallet dan BMW, dat zijn enkel feiten en geen info wat ik uit mijn nek klets.
De keren dat Audi iets luxueus uitbrengt is dit tot op heden goed gelukt. De V12TDI past perfect in het luxeplaatje van Audi als leverancier van topdiesels met topprestaties. Audi heeft goede 1.9 TDI's en 2.0 TDI's. Om een verlengde te bieden aan de 4.2 TDI is er nu de V12TDI. Met deze twee motoren en de 2.0TDI differentieert Audi zich duidelijk van de concurrentie op vlak van prestaties. Audi had de 12cilinder TDI ontwikkelt voor de racebolide die hiermee schitterende prestaties neerzette en daardoor een marketingsucces was. Het is dus logisch om deze dieselbom ook te gebruiken voor personenwagens, hij was er toch al, tevens gebruikt als marketingstunt en een racemotor moest toch ontwikkeld worden. Dus het is niet kiezen tussen research naar een 1.9 TDI OF... maar het is investeren in beiden. En het tweede is fijn meegenomen, want de ontwikkeling is dus zowel voor de racerij als voor personenwagens.
Nu, wat die viercilinders betreft : Verbruik ja, en ook de (naar mijn mening onaangename) boost tussen 1.800 en 2.600 tpm, die zijn "beter" dan bij de concurrentie ... maar dat is het zowat. De pompvertuiver-diesels klinken veel rauwer, zijn beter hoorbaar in 't interieur, hebben een minder aangename vermogensontplooiing, en vooral : ze zijn gekoppeld aan FWD en de ophanging en afstelling is niet van 't niveau van BMW, b.v.
Het belangrijkste, en terug naar wat ik aanvankelijk vermeldde : de 3.0 TDI.
Die heeft inderdaad onlangs een boost gekregen (verloor ik eventjes uit 't oog) in een aantal modellen, maar nog niet in allemaal. Feit is en blijft dat de A6 3.0 TDI niet opgewassen is tegen de 530d, laat staan de 535d. Met quattro verliest 'ie nog een pak prestaties extra, en gaat 'ie ook duidelijk meer verbruiken. Loebas mag dat voor mijn part ontkennen wat 'ie wil : als de Duitse markt & fora wordt overspoeld door matig tot sterk ontevreden Audi-klanten (in Duitsland wordt er nogal wat afgeracet op de AB, en de Audi's verloren het pleit keer op keer), en als zelfs Audi zelf het probleem onderkende (de ABT chips worden door veel Audi-dealers in Duitsland gratis bij aankoop van een nieuwe Audi A6 gegeven, om geen gezichtsverlies te moeten lijden tegen de concurrentie), dan zie ik dat als een feit.
Is 't ook niet zo dat men met hogere inspuitdruk nog kortere, of meerdere inspuitingen kan doen? Mjah, valt eigenlijk onder jouw "betere loopcultuur".
't Is ook zo dat een common-rail in meerdere fases kan inspuiten. Common-rails halen makkelijk 6 fases (laat ons zeggen 2 voor, 3 hoofd en 1 na, hetgeen goed is voor 't milieu en de emissies), terwijl pompverstuivers op dit moment maar aan 3 geraken.
THIS IS THE KING En (nog) niet dat bmw ding dat gTa lang in zijn onderschrift staan heeft gehad, toch niet als het op motorisatie aankomt.
Ondanks feit dat ik niet zo een Q7 liefhebber ben, ze mogen hem zo altijd afzetten.
The King zoals AMG ook King is? Rechtdoor heer en meester, tot je een bochtje moet nemen? Of The King zoals jouw ex-Punto : supermooi, maar door afbladderlak slechts voor enkele maanden?
Nee nu serieus, ik vind het een enorm imposante auto, hoewel hij totaal geen nut heeft... De looks zijn er zeker op vooruitgegaan, de achterlichten zien er niet meer zo goedkoop uit en de motor is een statement van jewelste... Ik vind het een droomwagen.
De looks zijn ook niet mis. Als je het nut van een V12 in een SUV durft in vraag stellen, mag je tegelijk de Hummer, de Cayenne Turbo, de G V12 biturbo van Brabus, enz aanvallen.
Mensen kopen zo'n zotte dingen, de techniek gaat ervan vooruit, en wij kunnen heerlijk wegdromen bij deze geschifte cijfers. Me likes.
Comment