Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 V12 TDI 500 PK

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    The King zoals AMG ook King is? Rechtdoor heer en meester, tot je een bochtje moet nemen? Of The King zoals jouw ex-Punto : supermooi, maar door afbladderlak slechts voor enkele maanden?
    Godverd, kl°°tzak

Nee je hebt misschien wel een punt. Kwilde je geowon es uit uw kot laten komen.

Ik wilde maar zegen dat het wel een pluim verdient wat Audi hier presteert. Audi komt meer en meer in mijn gratie.
    De X5 is zéér mooi, maar met zo een dijk van een motor moeten ze toch nog komen. Dat zal niet te lang op zich laten wachten en dan inderdaad de betere SUV zijn.

Voor mij hoeft het trouwens niet: een SUV hoeft niet te corneren als een sportwagen, getuige mijn nog altijd favoriete SUV: de Range

Is het terecht te stellen dat Audi hun lemans ervaring uitbuiten en daardoor een voorsprongske hadden in de ontwikkeling van een V12 tdi? Of ben ik verkeerd?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
      Imago.
      Totaal onterecht.

Heb ermee gereden en hij stond me van direkt aan. Kwaliteit, klasse, hij heeft het allemaal en zijn interieur is volkomen mijn stijl.

Alleen is ie zo lomp alsje hem om de hoek smijt

Comment

• Waarom geen V12 uit de Touareg W12?

Maar als je die feiten, cijfers en prestaties ziet, waarom niet!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit
          Totaal onterecht.

Heb ermee gereden en hij stond me van direkt aan. Kwaliteit, klasse, hij heeft het allemaal en zijn interieur is volkomen mijn stijl.

Alleen is ie zo lomp alsje hem om de hoek smijt
          Mij staat ie ook aan.

Maar no way dat ik 100.000€ ga betalen voor een VW badge.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audiboy
            Waarom geen V12 uit de Touareg W12?
            Omdat dat geen V12 is

Comment

Het wordt tijd, want - met alle respect voor VAG-voorpost Loebas - de VAG-diesels zijn in globo gezien niet meer helemaal opgewassen tegen de beste concurrentie, vooral in de 6-cilinders dan. Ik had het énkel over de zespitters, Loebas probeert mijn stelling te ondermijnen door handig op de 4-pitters over te schakelen, iets wat ik geenszins vermeldde. Goeie tactiek bij een onoplettend publiek, maar daar val ik niet onder.

Nu, wat die viercilinders betreft : Verbruik ja, en ook de (naar mijn mening onaangename) boost tussen 1.800 en 2.600 tpm, die zijn "beter" dan bij de concurrentie ... maar dat is het zowat. De pompvertuiver-diesels klinken veel rauwer, zijn beter hoorbaar in 't interieur, hebben een minder aangename vermogensontplooiing, en vooral : ze zijn gekoppeld aan FWD en de ophanging en afstelling is niet van 't niveau van BMW, b.v.

En wat Loebas z'n "verkoper van speciale materialen om problemen met common rail diesels te herstellen" (wat mij betreft de Bron van het Jaar, althans toch qua omschrijving) betreft : BMW scoort op 't vlak van motorproblemen beter in de ADAC-tests dan VW en Audi, zo stond onlangs te lezen in het minder dan de andere op spektakel beluste maar meer op consumentenbelangen en techniek toegespitste, Duitse tijdschrift "Auto Zeitung". Ook de gebruikerservaringen (tevredenheidspolls) ondersteunen dat.
              Meer nog : Audi heeft meer dan wordt gezegd motorproblemen. Ook hier op het forum zijn er redelijk wat Audi-eigenaren (benzine én diesel) die minder tevreden zijn van hun motor, dan doorgaans wordt aangenomen. Ik ken persoonlijk meer mensen die van Audi naar BMW of Mercedes overschakelen uit ontevredenheid over de technische betrouwbaarheid, dan dat er mensen van BMW naar Audi overgaan voor dezelfde gronden. Maar dat wens ik niet als argument pro mijn stelling aan te wenden, want misschien is m'n kennissenkring geen perfecte populatie om zo'n statistische conclusies te maken (al zijn ze wel veelvuldiger dan dat éne koppel dat Loebas aanhaalt ter onderbouwing van z'n stelling).

Het belangrijkste, en terug naar wat ik aanvankelijk vermeldde : de 3.0 TDI.

Die heeft inderdaad onlangs een boost gekregen (verloor ik eventjes uit 't oog) in een aantal modellen, maar nog niet in allemaal. Feit is en blijft dat de A6 3.0 TDI niet opgewassen is tegen de 530d, laat staan de 535d. Met quattro verliest 'ie nog een pak prestaties extra, en gaat 'ie ook duidelijk meer verbruiken. Loebas mag dat voor mijn part ontkennen wat 'ie wil : als de Duitse markt & fora wordt overspoeld door matig tot sterk ontevreden Audi-klanten (in Duitsland wordt er nogal wat afgeracet op de AB, en de Audi's verloren het pleit keer op keer), en als zelfs Audi zelf het probleem onderkende (de ABT chips worden door veel Audi-dealers in Duitsland gratis bij aankoop van een nieuwe Audi A6 gegeven, om geen gezichtsverlies te moeten lijden tegen de concurrentie), dan zie ik dat als een feit.

Tot slot : de Audi A4 3.0 TDI met 171 kW is nog geen 2 maanden leverbaar in Duitsland, en ik schat niet langer dan anderhalve maand in België (of ik moet me vergissen).
              Bovendien heeft 'ie nog altijd maar 450 Nm, in tegenstelling tot de volle 510 voor de C 320 CDI of de 500 Nm van de 330d. Op 't vlak van de fabriekscijfers moet de Audi met z'n 244 km/u topsnelheid en 7,3 seconden sprint tot 100 duidelijk onderdoen voor de C 320 CDI die vlot de 250 per uur haalt (el. gelimiteerd) en de sprint tot 100 in 6,9 seconden doet. Hoezo de A4 3.0 TDI van de man laat de C 320 CDI van z'n echtgenote duidelijk achter? Don't mind me saying it ... maar jouw voorbeeld is wel héél erg twijfelachtig, of op z'n minst heel erg sterk scheefgetrokken uit pure merkenvoorkeur (bij die man, of bij Loebas, dat laat ik in 't midden).

Om terug te komen op wat ik zei binnen de klasse hoger : de sterkste A6 diesel is een 3.0 TDI met 233 pk en 450 Nm. De E 320 CDI levert iets minder vermogen (224 pk), maar geeft maar liefst 540 Nm vrij aan de achterwielen (dat is 90 Nm méér !!!). De BMW 530d levert hetzelfde vermogen (231 pk) en 500 Nm, nog altijd 50 Nm meer. En dan zwijgen we nog over de 535d, die dra 286 pk en 580 Nm gaat leveren (zoals 'ie dat doet in de 335d en de X3 3.0sd).

De prestatiecijfers ga 'k hier niet allemaal overnemen, maar die zijn inderdaad zoals je zou verwachten ... en dat wordt niet door één koppel (A4 3.0 TDI + C 320 CDI) onderbouwd, maar door een massa Audi-rijders in Duitsland die werkelijk ontevreden zijn over de prestaties van hun 3-liter : de Audi A6 en A4 hebben dringend een potentere diesel nodig, of in ieder geval een motor waarvan de voorhanden zijnde kracht efficiënter in prestaties kan worden omgezet.

'nough said.

(ik laat 't hierbij, om 't niet tot 'n eeuwige discussie te laten uitgroeien ... verdere tegenargumenten zie ik graag per PM tegemoet)
              Beste professor gTa, In mijn reactie ving ik twee vliegen in één klap. Ik repliceerde op jouw discussie over de 6 cilinders. En de discussie over 4 cilinders, met name de 1.9 TDI en 2.0 TDI, was als reactie op een andere post, maar niet op die van jou helaas. (Van onoplettendheid gesrpoken, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn)

Ten tweede, de bron van het jaar, dank u wat een eer 't is eens iets anders dan de 'boekskes'. Helaas is deze bron betrouwenswaardig en wijzen de feiten uit dat common rail diesels meer problemen opleveren dan niet common rail diesels de op dit moment verkocht worden. Dat is ook één van de redenen waarom VW wacht op de derde generatie common rail systemen om over te gaan tot een volledig aanbod van common rail motoren.

Wat betreft het motorgeluid, ik had't over de 2.0 TDI 170 pk. Ga in deze wagen zitten en je vraagt je af of je nog met een VW diesel rijdt. Ik heb de proef op de som al genomen en kwam tot dezelfde conclusie als Trends.

En wat betreft: "Audi heeft meer dan wordt gezegd motorproblemen. Ook hier op het forum zijn er redelijk wat Audi-eigenaren (benzine én diesel) die minder tevreden zijn van hun motor, dan doorgaans wordt aangenomen. ..." Met deze slagzinnen wordt je geclasseerd als mooiprater. Als je't toch niet als argument wil aanwenden, laat't dan weg. Een vertegenwoordiger die in heel België aan garage's verkoopt is bij mijn weten nog altijd een betere bron dan jouw kennissenkring. Dat koppel wat ik aanhaal is niet ter bedoeling geweest om de stelling te onderbouwen dat VW motoren minder problemen hebben, maar wel om aan te tonen dat een A4 3.0 TDI zeker is opgewassen tegenn een C 320CDI. Je moet mijn woorden niet verdraaien om zo de zoveelste poging te ondernemen mij belachelijk te maken.

"Op 't vlak van de fabriekscijfers moet de Audi met z'n 244 km/u topsnelheid en 7,3 seconden sprint tot 100 duidelijk onderdoen voor de C 320 CDI die vlot de 250 per uur haalt (el. gelimiteerd) en de sprint tot 100 in 6,9 seconden doet. Hoezo de A4 3.0 TDI van de man laat de C 320 CDI van z'n echtgenote duidelijk achter? " Als je fabriekscijfers bovenhaalt, zorg dan wel dat je de juiste bovenhaalt. De 3.0TDI 233pk gaat van 0 tot 100 km/u in 6.8s en niet de 7.3s die jij opgeeft. De C320CDI doet er 8.1s over. By the way, als jij niet wil geloven dat ikzelf al heb kunnen ervaren wat de A4 3.0TDI 233pk ivg met de C320CDI waard is, dat is dan jouw eigen koppigheid. Ik heb de vergelijking al in praktijk kunnen ervaren. Jij zo te zien niet, anders gaf je deze onbezonnen antwoorden niet, wat ik trouwens niet van jou gewoon ben.

Wat betreft pm die je aanraadt: vraag niet van anderen wat je zelf niet kan laten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door loebas
                De 3.0TDI 233pk gaat van 0 tot 100 km/u in 6.8s en niet de 7.3s die jij opgeeft. De C320CDI doet er 8.1s over. By the way, als jij niet wil geloven dat ikzelf al heb kunnen ervaren wat de A4 3.0TDI 233pk ivg met de C320CDI waard is, dat is dan jouw eigen koppigheid. Ik heb de vergelijking al in praktijk kunnen ervaren. Jij zo te zien niet, anders gaf je deze onbezonnen antwoorden niet, wat ik trouwens niet van jou gewoon ben.
                Euhm, de C320 CDI doet er wel slechts 6,9 seconden over van 0 naar 100
                Weliswaar met de optionele, maar noodzakelijke 7-traps-automaat. Het aantal 320CDI's met manuele bak zal wel op 1 hand te tellen zijn
                De A4 3.0 TDI 233pk met tiptronic-bak doet er 7,5 seconden over.

Je moet die auto's vergelijken met een automaat, aangezien het overgrote deel zo van de band rolt

Comment

• Enkel geflipte mensen zoals Dragon pakken 560 Nm op een manuele bak

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mbman
                    Euhm, de C320 CDI doet er wel slechts 6,9 seconden over van 0 naar 100
                    Weliswaar met de optionele, maar noodzakelijke 7-traps-automaat. Het aantal 320CDI's met manuele bak zal wel op 1 hand te tellen zijn
                    De A4 3.0 TDI 233pk met tiptronic-bak doet er 7,5 seconden over.

Je moet die auto's vergelijken met een automaat, aangezien het overgrote deel zo van de band rolt
                    Inderdaad, met automaat bekom je die cijfers. Maar de A4 waar ik't over heb is handgeschakeld. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een automaat en dan is hij idd langzamer.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mercedeske
                      Een diesel kan ook mooi klinken.
                      Nope, alle diesels klinken als een tractor, de ene al wat meer dan de andere.

Ze zouden hun geld beter investeren in het zuiniger maken van hun benzinemotoren, mochten ze zoveel geld en research in benzinemotoren gestoken hebben als in hun diesels, dan reden er nu geen TDI's meer rond.

Ik vind het extreem belachelijk om potente diesels te maken, diesels zijn gemaakt om zuinig lange afstanden te rijden, niet om te racen... daarvoor bestaan er benzinemotoren.
                      Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beké
                        Dan heb je de nieuwe Toyota diesel nog niet gehoord. Ah maar dat is logisch want hij klinkt stiller...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beké
                          Stationair, ja. 4 cilinders, ja. Hoewel BMW's 4 cilinder diesel in toeren al niet meer echt klinkt als een diesel in het interieur...

Maar 5, 6 en 8 cilinders klinken écht niet meer als een tractor hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
                            Imago.
                            Inderdaad.

Dus volkswagen heeft gefaald in de zin dat ze

-> de markt niet goed ingeschat hebben
                            -> de markt niet genoeg hebben kunnen inlichten over de kwaliteiten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                              Inderdaad.

Dus volkswagen heeft gefaald in de zin dat ze

-> de markt niet goed ingeschat hebben
                              -> de markt niet genoeg hebben kunnen inlichten over de kwaliteiten.

En hoe verklaar je't succes van de Touareg?

Comment

De Touareg heeft een ander publiek dan de Phaeton. Om het populair te zeggen: de baas rijdt met een Phaeton, z'n vrouw met een Touareg. Dik overdreven uiteraard, maar je snapt het.
                                In de klasse van de Phaeton zwaaien Audi, BMW en Mercedes de plak, de klanten zijn merkgezind en meestal tevreden, en alternatieven zoals Lexus en Jag worden genegeerd, ondanks eigen kwaliteiten. De Phaeton heeft dan nog eens het nadeel een VW te zijn, wat "niet gepast is voor een patron".
                                Wij hebben een 3.2 V6 eens een dagje meegehad, waren er dik tevreden over. Ok het is geen raket, maar who cares. Dit is een wagen om te cruisen in alle luxe, snelheid is onbelangrijk. Bangelijk interieur én exterieur (voor mij nog steeds de mooiste van alle luxelimo's), en best exclusief.

De Touareg is goedkoper (meeste zijn R5's), en de klant is niet dezelfde als die voor de Phaeton. Volgens mij speelt ook het uiterlijk van de wagen hier veel meer mee, en de Touareg is best een lekker ding.

Comment

Dan heb je de nieuwe Toyota diesel nog niet gehoord. Ah maar dat is logisch want hij klinkt stiller...
                                  je moet eens de iveco euro cargo common rail horen die hoor je stationair zelfs zachter draaien dan een touareg 2.5

Comment

• Ik laat alle andere mumbo-jumbo onbeantwoord, m'n mening is gekend.

Maar toch nog effe rechtzetten.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door loebas
                                    Als je fabriekscijfers bovenhaalt, zorg dan wel dat je de juiste bovenhaalt. De 3.0TDI 233pk gaat van 0 tot 100 km/u in 6.8s en niet de 7.3s die jij opgeeft. De C320CDI doet er 8.1s over.
                                    Als je 't over manueeltjes hebt, maybe. Slechts een fractie van de verkopen van zo'n karren betreffen echter een manuele bak ... zo'n koppeldiesel koop je met automaat. Bovendien is 't makkelijk om motoren te vergelijken als je van de concurrent enkel de vleugellamme versie wil betrekken. En dan durf jij anderen nog beschuldigen van het "verkeerdelijk" vergelijken van de 2-liter uit de x18d met de 1,9-liter van VAG. Goed bezig, loebas, goed bezig.

Anyway, wat zien we dan? De cijfers zoals ik ze al vermeldde in m'n vorige post. Point final.
                                    C 320 CDI : 250 km/u en 6,9 s tot 100 (bron)

A4 3.0 TDI : 244 km/u 7,3 s tot 100 (bron)

En dat zijn dan nog cijfers die het verschil in kracht geenszins tot uiting laten komen. Een béétje autoliefhebber én -kenner (ik koop dat ik je daarbij mag rekenen) beseft dat onmiddellijk. De Audi heeft in 't begin van dat sprintje een wezenlijk voordeel van z'n quattro-aandrijving ... maar dat wordt vanaf pakweg 60 km/u een nadeel op verschillende vlakken (prestaties en verbruik).

Ikzelf heb ervaring met zowel de A6 3.0 TDI en de E 320 CDI (met automaat, yep, dus beide versies in "vol ornaat") ... en de Audi 3.0 TDI is, zoals telkens opnieuw te lezen valt in de pers, niet volledig opgewassen tegen het "echte" 3-liter geweld van de Ster en de Propeller.
                                    En ook in de A4 is 'ie niet sterk genoeg om de concurrentie de baas te kunnen zijn : een 330d is zelfs geen klein beetje sneller maar een een pák sneller, en ook de C 320 CDI is 'm duidelijk te snel af.

En daar komt dan nog bij dat de 3.0 TDI met "ocharme" 450 Nm de krachtigste diesel is in de A6. Dat is, zo blijkt dus ook Audi zelf te beseffen (maar jij weet natuurlijk beter), te weinig tegen geweld zoals de 530d, de 535d, de E 320 CDI en de E 420 CDI.

Ontken dat en je mag jouw "mooipraat"-titel die je mij zonder redenen wou doorgeven, onmiddellijk terug.

(case closed voor de tweede keer dus)
                                    Last edited by ; 13/09/2006, 20:39.

Comment

Ik laat alle andere mumbo-jumbo onbeantwoord, m'n mening is gekend.

Maar toch nog effe rechtzetten.

Als je 't over manueeltjes hebt, maybe. Slechts een fractie van de verkopen van zo'n karren betreffen echter een manuele bak ... zo'n koppeldiesel koop je met automaat. Bovendien is 't makkelijk om motoren te vergelijken als je van de concurrent enkel de vleugellamme versie wil betrekken. En dan durf jij anderen nog beschuldigen van het "verkeerdelijk" vergelijken van de 2-liter uit de x18d met de 1,9-liter van VAG. Goed bezig, loebas, goed bezig.

Anyway, wat zien we dan? De cijfers zoals ik ze al vermeldde in m'n vorige post. Point final.
                                      C 320 CDI : 250 km/u en 6,9 s tot 100 (bron)

A4 3.0 TDI : 244 km/u 7,3 s tot 100 (bron)

En dat zijn dan nog cijfers die het verschil in kracht geenszins tot uiting laten komen. Een béétje autoliefhebber én -kenner (ik koop dat ik je daarbij mag rekenen) beseft dat onmiddellijk. De Audi heeft in 't begin van dat sprintje een wezenlijk voordeel van z'n quattro-aandrijving ... maar dat wordt vanaf pakweg 60 km/u een nadeel op verschillende vlakken (prestaties en verbruik).

Ikzelf heb ervaring met zowel de A6 3.0 TDI en de E 320 CDI (met automaat, yep, dus beide versies in "vol ornaat") ... en de Audi 3.0 TDI is, zoals telkens opnieuw te lezen valt in de pers, niet volledig opgewassen tegen het "echte" 3-liter geweld van de Ster en de Propeller.
                                      En ook in de A4 is 'ie niet sterk genoeg om de concurrentie de baas te kunnen zijn : een 330d is zelfs geen klein beetje sneller maar een een pák sneller, en ook de C 320 CDI is 'm duidelijk te snel af.

En daar komt dan nog bij dat de 3.0 TDI met "ocharme" 450 Nm de krachtigste diesel is in de A6. Dat is, zo blijkt dus ook Audi zelf te beseffen (maar jij weet natuurlijk beter), te weinig tegen geweld zoals de 530d, de 535d, de E 320 CDI en de E 420 CDI.

Ontken dat en je mag jouw "mooipraat"-titel die je mij zonder redenen wou doorgeven, onmiddellijk terug.

(case closed voor de tweede keer dus)
                                      Voor jou moet ik toch niet zwijgen... zwijg dan eerst zelf, vooraleer je dit verlangt van anderen en zelf niet kan. Over de A6 en concurrenten beweer ik ook niets. Met de 330d heb ik nog geen ervaring. Met de 320CDI en A4 3.0TDI jammergenoeg voor jou wel. Beide manueel. Als jij en consoorten zo'n koppel diesel met automaat zouden kopen is dat fijn meegenomen, zou ik ook doen trouwens. Maar er zijn ook nog mensen die een pookje in hun handen willen hebben waarmee ze kunnen schakelen, ook zij verdienen respect. Ik vergeleek dus de manuele versie en dat is de versie waarvan ik zeker ben dat de 3.0TDI het haalt van de C320CDI. En al jouw beweringen met automaten, A6 tegenover zijn concurrenten kunnen best kloppen, maar jouw bewering over de manuele versie, 3.0TDI tegenover C320CDI kloppen niet. That's my final point monsieur le professeur. En wat is er verkeerdelijk om de manuele versies te vergelijken??? Ik blijf puur bij de feiten. JIJ probeert MIJ weer uit mijn eigen context te trekken, verkeerd bezig man. LEES fatsoenlijk mijn beweringen de volgende keren ipv andere mensen belachelijk te maken op dit forum, met verkeerdelijke en uit zijn context getrokken uitlatingen.

Wat mij weer opvalt in deze hele discussie van begin af aan: Audi brengt een topmotor uit, differentieert zich wéér van de concurrentie (na de 4.2TDI), en komen sommige forumgangers mee afdraven: eventjes toch iets zoeken waarmee we dit goede nieuws kunnen wenden, of toch een draai aan kunnen geven (ieder heeft een merkenvoorkeur, maar sommigen beweren van niet. Uiteindelijk kan je in topics zoals deze toch zien waar hun voorkeur naar uitgaat). Deze gebeurtenissen deden zich ook op bepaalde momenten voor in het topic over de introductie van de 4.2TDI, toen... .
                                      Last edited by ; 13/09/2006, 20:59.

Comment

• Loebas, kérel ! Wind je toch zo niet op, man. Elk merk heeft z'n sterktes en zwaktes. Audi doet de aarde beven met deze V12 TDI, maar loopt achterop met de 3.0 TDI. Hoezeer je me ook professeur noemt of kapitaaltjes gebruikt in je teksten ... dat verandert niks aan de feiten.

En yep, feit is dat de 3.0 TDI dringend een upgrade nodig heeft in de A4 en de A6, om de concurrentie van katoen te kunnen geven, zo is het nu eenmaal.

De 4.2 V8 TDI is de meest magistrale multicilinder-diesel (daarmee doelend op de motoren met meer dan 6 cilinders, aangezien die vandaag ook al erg ingeburgerd zijn) die ik ken. En 'ie verslaat de concurrentie, mede door z'n lichte koets (A en fantastisch weggedrag, met de vingers in de neus. Puike prestatie, en 'ie prijkt ook met stip op nummer 1 in m'n lijstje in die categorie.

En om terug ontopic te komen : die V12 TDI is een bééést van een machine. Inzake specifiek vermogen en koppel scheert 'ie geen hoge toppen, maar ik vermoed dat Audi op zeker speelt door 'm vooral bedrijfszeker te willen hebben (als je 6 liter ter beschikking hebt is het niet nodig om er dan ook nog 'es een specifiek koppel van 175 Nm uit te gaan persen).

Ik heb er ongelofelijk veel respect voor ... en 't is een duidelijk teken aan de wand dat een topconstructeur met zoiets komt aandraven. Diesel blijft oprukken.

Maar dat neemt niet weg dat ik (terecht) van mening ben dat ze vooral eerst 'es hun volumemodellen zouden onder handen nemen. De klant schreeuwt om een hypersnelle topdiesel, in de A4 en de A6 (de volumemodellen), en dient dan ook naar BMW of Mercedes te stappen. De Audi-fanaat die z'n merk trouw blijft, moet nu echter op dat vlak een beetje op z'n tandvlees bijten ... en daarom schreef ik dat Audi beter eerst zo snel mogelijk werk zou maken van een souped up 3.0 TDI. Want 't is nodig.

Ze zijn er trouwens mee bezig. Al een tijd geleden schreven twee Duitse bladen dat er dra een wérkelijk krachtige 6-pitter diesel zou komen, om de concurrentie van partij te bieden.

Dat alles doet niks af van deze V12 TDI. Nu nog hopen dat België weldra het taxatiesysteem aanpast, anders verkopen ze er hier geen 2...

Back on-topic, vanaf nu. 't Is al welletjes geweest.

Comment

Dus:

Dus volkswagen is geslaagd in de zin dat ze

-> de markt goed ingeschat hebben
                                          -> de markt genoeg hebben kunnen inlichten over de kwaliteiten.

Ik weet niet waarom de mensen wel een suf met vw-badge willen kopen, maar geen limousine. Volgens heeft dat ook te maken met het uitzicht en nog veel andere factoren. Maar de conclusie blijft: vw heeft de ene keer wel goed ingeschat, de andere keer niet. Je moet als producent niet het argument 'ahja, de markt is gewoon dom dat ze niet zien hoe goed de phaeton wel is', je moest dat maar gezien hebben. Kwestie van de verantwoordelijkheid op de juiste plaatst te leggen.

Comment

Working...
                                          X