Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ma fok da's een lekker lawaai, niet verwacht! Ik vind het zelfs geiler dan de jankende V8 van de huidige, terug klassiek 6 in lijn gebrul en dan die plofjes erbij
Hopelijk is de productieversie ook zo.
"Klassiek" 6-in-lijn gebrul? Dat lijkt toch niks op het mooie zangerige tot schreeuwerige geluid van de atmosferische 6-in-lijns van vroeger? Het melodieuze zit er niet in (de turbo's dempen dat), en de motor maakt in geen jaren de hoge toeren die z'n voorgangers deden en dat is 'm (helaas) ook aan te horen. Het klinkt als een op 3/4e van z'n cilinders draaiende geblazen turbo van de M5, en dat is 't uiteindelijk ook. Teleurstellende sound, als je 't mij vraagt. De M135i klinkt geen tien maar 100 keer knapper...
Ze zeiden van de nieuwe M5 dat door de downsizing van de motor het geluid ook achteruit gegaan is...
De nieuwe M5 al is gehoord? lekker! Ok de V10 had ook wel dat ruwere maar de nieuwe is ook echt wel lekker zé
2014 BMW M3 / M4 to Gain About 100lb-ft More Torque While Targeting E46 M3 Weight
We spoke very recently at length to a trusty source within BMW who is familiar with the development of the upcoming F80 M3 sedan / F82 M4 coupe and we were able to confirm the following bits of news:
HORSEPOWER / TORQUE
Regarding power output, the previously estimated 450HP figure is an overestimate. Instead, expect the horsepower output to be in ballpark of the current E90/E92 M3.
What will be increased greatly however, is the torque figure. The F80/F82's multi turbo inline 6 cylinder engine [recently exposed] will add approximately 100 lb-ft more torque over the current M3 (which outputs 295 lb-ft torque). This would put the new M3/M4 in the range of 395 lb-ft torque. There's nothing like forced induction for thrust!
WEIGHT
We were also glad to learn that all this extra torque will not go to waste. We've been reporting that the F80 M3 / F82 M4 will be lighter than the current M3, but how much lighter is what we all want to know. The great news is that the M engineers have targeted the E46 M3 weight in developing the F80/F82.
The E46 M3's curb weight is 3,415 lb, while the current E90 M3 and E92 M3 weigh 3,726 and 3,704 pounds, respectively. This would represent an approximate 300 pound weight reduction; great news for BMW enthusiasts who bemoan the increasing weight of cars in general. The caveat to keep in mind however, is that curb weight is calculated based on the total weight of a vehicle with standard equipment, and with the ever growing list of standard equipment and technology in late model cars, don't be surprised or disappointed if you don't see exactly 300 pounds shaved. What's important is that the E46 M3 weight is being used as a target, which in any scenario, should result in significant weight reduction for the new M3 and M4.
MORE RADICAL M3 This should come as no surprise for those who have been following our F80 M3 spy photos/videos. The F80 M3 sedan will feature a more drastic and aggressive look and styling from the F30 3 Series than the current E90 M3 does from the E90 3 Series. Our source said to think about how the 1M coupe looks compared to the 1 Series, and we believe it. The spy photos already show huge flared fenders, very aggressive front bumper styling, and a raised hood 'bump.' Check out how it may look in some of our preview renders.
TIMING
As for the market release timing - our source again reconfirmed the same schedule we have been reporting. The F80 M3 sedan will be introduced first and will not hit the market until early 2014. Expect the F82 M4 coupe in late 2014 - early 2015. We (just our own guess) think that it may receive a global launch just like the F30 3 Series, where the M3 will hit all markets worldwide simultaneously.
SUMMARY
To recap, here is an updated list of what we know about the F80/F82 so far:
Lighter than current M3
targeting E46 M3 weight
More powerful than current M3,approximately same HP, but around 100 lb-ft more torque (in range of 395 lb-ft)
Faster than current M3
More efficient than current M3
Powered by an inline 6 cylinder multi turbo engine (source, source)
Offered with optional or standard manual transmission
Electric Power Steering (completely reworked for precision for M3/M4)
Tires (from prototype) - Michelin Pilot Super Sport: 255/35/19 (front), 275/35/19 (rear)
Klinkt allemaal veelbelovend! Ik kijk er alvast reikhalzend naar uit
Jammer dat ze niets over de motor lossen, gaat het nu het herwerkte 3-liter blok zijn uit de huidige 35i motorisaties (N55) , eventueel aangevuld door een derde turbo of een "nieuw" 3,2 liter blok?
Klinkt allemaal veelbelovend! Ik kijk er alvast reikhalzend naar uit
Jammer dat ze niets over de motor lossen, gaat het nu het herwerkte 3-liter blok zijn uit de huidige 35i motorisaties (N55) , eventueel aangevuld door een derde turbo of een "nieuw" 3,2 liter blok?
Mijn gok: het meest vooruitstrevende dat we mogen verwachten is een driekwart S63, dus een 3,3 liter V6 (ja, je leest het goed) met dubbele turbo ... maar 't meeste kans geef ik toch een herwerkte N55.
Mijn gok: het meest vooruitstrevende dat we mogen verwachten is een driekwart S63, dus een 3,3 liter V6 (ja, je leest het goed) met dubbele turbo ... maar 't meeste kans geef ik toch een herwerkte N55.
We hebben die discussie hier al eens gehad denk ik. De ene zegt dat hij klinkt als een V6, de ander als een I6. Persoonlijk dacht ik eerst V6 zoals die van infiniti, nu neig ik meer naar straight six.
Nee, toch niet. Heb ermee gereden en vond, voor mijn persoonlijk gebruik, het verschil niet zó groot met mijn Performance Powered 135i. Ok, het M-onderstel viel onmiddellijk op qua rijgedrag alsook de wat brutalere overbrenging op de achteras. En eigenlijk is mijn streefdoel toch al altijd een M3 geweest en die komt er nu toch weer met een 6-cylinder waarvan ik wel voorstander ben. Maar toch benieuwd naar het uiteindleijk effect van de tubo's.
Sorry maar dat is zwaar M3 onwaardig deze motor.
Naast dat het totaal niet lekker klinkt lijkt de motor ook erg langzaam op toeren te komen.
Ik begrijp niet dat BMW niet gewoon de huidige M3 V8 motor er in hangen maar dan met cilinder uitschakeling.
Op die manier heb toch de weelde van een hoogtoerige V8 maar met de gewenste zuinigheid bij cilinder uitschakeling.
ZAS blijkt bij zeer hoogtoerige motoren zeer moeilijk bedrijfszeker te maken, mooi voorbeeld is de Audi 4-liter V8 uit de S6/S7/S8 en dat is dan nog een motor met drukvulling die geenszins zo hoogtoerig is. En dan nog, zelfs met ZAS zou nooit de gewenste milieuscore bereikt kunnen worden met de 4-liter V8 uit de huidige M3: die motor is alles behalve zuinig en stoot bijzonder veel co² uit.
Comment