Nieuwe generatie BMW X5 gaat tegen de stroom
woensdag 11 januari 2012
Grote auto’s raken steeds minder in trek. En wat doet BMW? Die laat de X5 groeien. Uiteraard heeft dit ook zo zijn redenen, allereerst om de afstand met de groter geworden X3 te bewaren, maar ook omdat het gewoon kan, en wel door de laatste stand der techniek.
De nieuwe BMW X5 mag dan nog weer wat groter worden dan zijn voorganger, volgens onze spionagefotograaf die dit prototype nabij BMW’s hoofdkwartier in München vastlegde komt hij niet zodanig over. Deze informatie doet ons meteen denken aan een nieuwe generatie topklasse SUV’s die reeds is opgestaan. We noemen bijvoorbeeld de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg. Van beide namen de buitenmaten ten opzichte van hun voorganger toe, maar weten ze dit geweldig te verbloemen door slimme designtrucjes. Ongetwijfeld zal BMW eenzelfde tekentechniek gebruikt hebben bij de nieuwe X5.
7-zitter
Dat groter worden moest eigenlijk ook wel om de marktpositie van de BMW X5 niet in het gedrang te brengen nu de X3 qua grootte behoorlijk dicht tegen zijn broer is komen te liggen. Vervolgens biedt de extra ontstane binnenruimte de eventuele mogelijkheid om twee stoelen aan het interieur toe te voegen. En laten 7-zitters nog altijd bijzonder gewild zijn in de Verenigde Staten, een belangrijke afzetmarkt voor de X5.
Viercilinder?
De laatste autotechnische innovaties maken het echter mogelijk dat, ondanks dat auto’s groeien, ze toch lichter, zuiniger en schoner dan voorheen kunnen zijn. Zo ook de vierde generatie BMW X5. Lichtere materialen worden meer en efficiënter toegepast en motoren leveren door verfijning betere prestaties. Verwacht wordt dat BMW het bestaande motorenpalet van de X5 in de nieuwe grotendeels zal handhaven, maar dus wel onder de loep heeft genomen. Mogelijke nieuwkomer – als BMW het aandurft – is de “28i”, de viercilinder turbobenzinemotor met 245 pk. Om het potentieel van deze motor hoeft BMW het niet te laten. Afijn, vrijwel zeker is de komst van een ActiveHybrid, al was het alleen maar omdat er “hybrid” opstaat; doet het altijd goed als gewetensusser.
Voor wanneer de nieuwe BMW X5 precies op de agenda staat is onzeker. Ergens in 2013 in ieder geval.
Bron: www.autowereld.com
woensdag 11 januari 2012
Grote auto’s raken steeds minder in trek. En wat doet BMW? Die laat de X5 groeien. Uiteraard heeft dit ook zo zijn redenen, allereerst om de afstand met de groter geworden X3 te bewaren, maar ook omdat het gewoon kan, en wel door de laatste stand der techniek.
De nieuwe BMW X5 mag dan nog weer wat groter worden dan zijn voorganger, volgens onze spionagefotograaf die dit prototype nabij BMW’s hoofdkwartier in München vastlegde komt hij niet zodanig over. Deze informatie doet ons meteen denken aan een nieuwe generatie topklasse SUV’s die reeds is opgestaan. We noemen bijvoorbeeld de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg. Van beide namen de buitenmaten ten opzichte van hun voorganger toe, maar weten ze dit geweldig te verbloemen door slimme designtrucjes. Ongetwijfeld zal BMW eenzelfde tekentechniek gebruikt hebben bij de nieuwe X5.
7-zitter
Dat groter worden moest eigenlijk ook wel om de marktpositie van de BMW X5 niet in het gedrang te brengen nu de X3 qua grootte behoorlijk dicht tegen zijn broer is komen te liggen. Vervolgens biedt de extra ontstane binnenruimte de eventuele mogelijkheid om twee stoelen aan het interieur toe te voegen. En laten 7-zitters nog altijd bijzonder gewild zijn in de Verenigde Staten, een belangrijke afzetmarkt voor de X5.
Viercilinder?
De laatste autotechnische innovaties maken het echter mogelijk dat, ondanks dat auto’s groeien, ze toch lichter, zuiniger en schoner dan voorheen kunnen zijn. Zo ook de vierde generatie BMW X5. Lichtere materialen worden meer en efficiënter toegepast en motoren leveren door verfijning betere prestaties. Verwacht wordt dat BMW het bestaande motorenpalet van de X5 in de nieuwe grotendeels zal handhaven, maar dus wel onder de loep heeft genomen. Mogelijke nieuwkomer – als BMW het aandurft – is de “28i”, de viercilinder turbobenzinemotor met 245 pk. Om het potentieel van deze motor hoeft BMW het niet te laten. Afijn, vrijwel zeker is de komst van een ActiveHybrid, al was het alleen maar omdat er “hybrid” opstaat; doet het altijd goed als gewetensusser.
Voor wanneer de nieuwe BMW X5 precies op de agenda staat is onzeker. Ergens in 2013 in ieder geval.
Bron: www.autowereld.com
Comment