Primeur: nieuwe Peugeot 308 waagt zich buiten
Nu de hele compacte middenklasse zo ongeveer vernieuwd is, snapt Peugeot dat het niet kan achterblijven. En dus is het testwerk met de opvolger van de 308 nu ook buiten de fabriekspoorten begonnen.
Eerder waren het nog mules die in Lapland rondreden, nu krijgen we voor het eerst zicht op het definitieve lijnenspel van de voor Peugeot zo belangrijke auto. Moet je alleen wel even de zwart-witte 'gevangenispyjama' wegdenken. Het ontwerp is beïnvloed door dat van de 208 en de SR1 Concept. Er komt geen driedeurs 308 meer. Om dit gemis te compenseren, geeft het Franse merk de nieuwe auto een sportiever profiel mee. Omdat Peugeot door de mogelijkheden qua cijfercombinaties heen is - er was al eens een 309 - behoudt de 308 gewoon z'n naam. Volgens Autocar krijgt de nieuwe 308 een beduidend lager gewicht, zoals de 208 ook flink wat kilo's ten opzichte van de 207 verloor. De nieuwe 308 zou lager, breder en korter worden dan de bestaande auto. De nieuweling deelt z'n platform met de C4 en DS4 van concerngenoot Citroën. Ook de 308 CC overleeft de generatiewisseling niet: een RCZ met stalen klapdak moet dit gat opvullen. Het motorenpalet zal bestaan uit 1,2- en 1,6-liter benzinemotoren en turbodiesels met een cilinderinhoud van 1,6 en 2,0 liter. Het publieksdebuut van de nieuwe 308 staat gepland voor 2013. Het is echter nog niet bekend op welke show dit zal zijn.
Bron: [www.autoweek.nl]



Nu de hele compacte middenklasse zo ongeveer vernieuwd is, snapt Peugeot dat het niet kan achterblijven. En dus is het testwerk met de opvolger van de 308 nu ook buiten de fabriekspoorten begonnen.
Eerder waren het nog mules die in Lapland rondreden, nu krijgen we voor het eerst zicht op het definitieve lijnenspel van de voor Peugeot zo belangrijke auto. Moet je alleen wel even de zwart-witte 'gevangenispyjama' wegdenken. Het ontwerp is beïnvloed door dat van de 208 en de SR1 Concept. Er komt geen driedeurs 308 meer. Om dit gemis te compenseren, geeft het Franse merk de nieuwe auto een sportiever profiel mee. Omdat Peugeot door de mogelijkheden qua cijfercombinaties heen is - er was al eens een 309 - behoudt de 308 gewoon z'n naam. Volgens Autocar krijgt de nieuwe 308 een beduidend lager gewicht, zoals de 208 ook flink wat kilo's ten opzichte van de 207 verloor. De nieuwe 308 zou lager, breder en korter worden dan de bestaande auto. De nieuweling deelt z'n platform met de C4 en DS4 van concerngenoot Citroën. Ook de 308 CC overleeft de generatiewisseling niet: een RCZ met stalen klapdak moet dit gat opvullen. Het motorenpalet zal bestaan uit 1,2- en 1,6-liter benzinemotoren en turbodiesels met een cilinderinhoud van 1,6 en 2,0 liter. Het publieksdebuut van de nieuwe 308 staat gepland voor 2013. Het is echter nog niet bekend op welke show dit zal zijn.
Bron: [www.autoweek.nl]



Comment