Nu Mercedes de kroon van het limousinesegment naar zich toe heeft getrokken met de nieuwe S-klasse, ligt de bal weer bij de andere merken om deze terug te veroveren. Audi heeft nu een mule voor de nieuwe A8 de weg op gestuurd voor het eerste testwerk.
Voor alle duidelijkheid: dit is dus een zogenaamde 'mule', dus de techniek van de volgende generatie onder een provisorisch koetswerk van de huidige om pottenkijkers op het verkeerde been te zetten. De definitieve A8 gaat er dus anders uitzien.
De nieuwe A8 komt volgens AutoBild medio 2016 op de markt. Het aluminium spaceframe krijgt delen van koolstofvezel, waardoor het gewicht nog wat verder kan dalen. Verder zal Audi alle registers opentrekken waar het om veiligheids- en assistentiesystemen gaat.
Onder de kap komen diverse nieuwe motoren te liggen. Zo zal het motorengamma waarschijnlijk aftrappen met een viercilinder turbodiesel, waar een 3,0-liter TDI nu de basismotor is.
Plug-inhybride en S8
Andere motoren zijn een 3,0-liter TFSI met 310 pk, een 4,0-liter TFSI met 435 pk, een 3,0-liter TDI met 258 pk en een 4,2-liter V8 TDI met 360 pk.
Ook komt er een plug-inhybride-variant met een gemiddeld verbruik dat momenteel een utopie is in een A8. Audi moet ook wel hybridiseren, want Mercedes komt ook met een plug-inhybride op basis van de S-klasse.
Voor de mensen die best iets vaker bij de pomp willen staan in ruil voor een enorm snelheidspotentieel, is het goed om te weten dat de S8 weer gewoon terugkeert. Die krijgt een vermogen van ongeveer 530 pk.
Bron: Autoweek
Voor alle duidelijkheid: dit is dus een zogenaamde 'mule', dus de techniek van de volgende generatie onder een provisorisch koetswerk van de huidige om pottenkijkers op het verkeerde been te zetten. De definitieve A8 gaat er dus anders uitzien.
De nieuwe A8 komt volgens AutoBild medio 2016 op de markt. Het aluminium spaceframe krijgt delen van koolstofvezel, waardoor het gewicht nog wat verder kan dalen. Verder zal Audi alle registers opentrekken waar het om veiligheids- en assistentiesystemen gaat.
Onder de kap komen diverse nieuwe motoren te liggen. Zo zal het motorengamma waarschijnlijk aftrappen met een viercilinder turbodiesel, waar een 3,0-liter TDI nu de basismotor is.
Plug-inhybride en S8
Andere motoren zijn een 3,0-liter TFSI met 310 pk, een 4,0-liter TFSI met 435 pk, een 3,0-liter TDI met 258 pk en een 4,2-liter V8 TDI met 360 pk.
Ook komt er een plug-inhybride-variant met een gemiddeld verbruik dat momenteel een utopie is in een A8. Audi moet ook wel hybridiseren, want Mercedes komt ook met een plug-inhybride op basis van de S-klasse.
Voor de mensen die best iets vaker bij de pomp willen staan in ruil voor een enorm snelheidspotentieel, is het goed om te weten dat de S8 weer gewoon terugkeert. Die krijgt een vermogen van ongeveer 530 pk.
Bron: Autoweek
Comment