Het gerucht gaat dat de nieuwe A8, 50Kg zwaarder gaat worden ten aanzien van zijn voorganger.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A8 (2018 )
Collapse
X
-
De volgende generatie van Audi’s A8, die in juli wordt gepresenteerd, is in staat om op niveau 3 autonoom te rijden. Daarmee laat het merk diverse concurrenten achter zich.
Audi's deze zomer te verschijnen vierde generatie van de A8 is voorzien van de allerlaatste technologie op het gebied van autonoom rijden, waardoor de auto op het zogenoemde niveau 3 zelf kan rijden. Dat betekent dat je als bestuurder op drukke, maar niet te complexe trajecten (bijvoorbeeld snel- en buitenwegen) tot 65 km/h op verantwoorde wijze met andere zaken dan autorijden bezig kunt zijn. Handen hoeven niet meer aan het stuur en zelfs de ogen hoeven niet langer op de weg gericht te zijn ('eyes-off'). Wel moet de bestuurder indien nodig de controle kunnen overnemen, iets wat bij niveau 4 en 5 in principe niet meer nodig is. Het lezen van een boek of het nieuws checken op je telefoon of tablet is in het geval van niveau 3 dus prima, even snel nog een dutje doen niet, omdat een bepaalde mate van alertheid nog altijd nodig is.
Lees hier meer over de verschillende niveaus van autonoom rijden.
Wetswijziging
Hoewel de nieuwe A8 af-fabriek in staat is om op hoog niveau zelf te rijden, is de wet daar voorlopig nog niet klaar voor, waardoor Audi's autonomiekunstjes bij de lancering vooralsnog op non-actief worden gesteld. Onder meer het in 1968 opgestelde Verdrag van Wenen, dat ook door Nederland is ondertekend, lijkt roet in het eten te gooien. Daarin staat bijvoorbeeld dat de bestuurder van een motorvoertuig altijd de volledige controle over het voertuig moet hebben, en dat is in het geval van een autonoom rijdende auto van niveau 2 en 3 al niet meer helemaal het geval, laat staan niveau 4 of 5. Dat betekent dat dit soort verdragen, maar ook andere wetten moeten worden opengebroken. Demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft jaren geleden al aangegeven bereid te zijn om het Verdrag van Wenen aan te passen, waarmee zij de weg vrijmaakt voor autonoom rijdende auto's.
Concurrentie
Mercedes-Benz is voor de nieuwe S-klasse ook al een eind op weg met zelfrijdende technieken, maar is nog niet in staat niveau 3 te bereiken – eerder een zeer geavanceerde versie van niveau 2, net zoals Tesla dat doet. Ook BMW laat voorlopig nog even op zich wachten: pas in 2021 zal de iNext het daglicht zien, een auto die eveneens over niveau 3-vaardigheden beschikt. BMW liet in een gesprek met Automobilwoche overigens wel weten dat het tegen die tijd klaar is om auto's van niveau 4- en 5-technologie te voorzien, maar daarover worden voorlopig nog geen knopen doorgehakt. Fabrikanten als Ford en Volvo spelen wel al met het idee om niveau 3 over te slaan en in de toekomst meteen met niveau 4-auto's te komen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Is officieel, staat bij 'nieuwe auto's' (link),
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SPORTLIMO MOGELIJK MET PANAMERA TURBO-HART
GESNAPT: NIEUWE AUDI S8
Een nieuwe A8 vraagt natuurlijk om een nieuwe sportief georiënteerde S8. Audi lijkt in ieder geval al met het testwerk van die versie begonnen.
Medio vorig jaar presenteerde Audi de huidige generatie A8, maar nog altijd moet Audi's topsedan het zonder S-versie doen. Een S8 zit wel degelijk in het vat en Audi is druk in de weer met het op zijn falie geven van die die sportieve variant.
De A8 is voorzien van vier uitlaateindstukken en is uitgerust met remmerij die afkomstig is van Audi Sport. Het bumperwerk dat op deze foto's zichtbaar is, wordt ongetwijfeld vervangen voor een sportiever ogende set. Wat er onder de kap ligt, is nog niet helemaal duidelijk, al ligt het voor de hand dat Audi de aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo onder het koetswerk verstopt. De vorige S8 was immers 520 pk sterk en dus zou de 550 pk en 770 Nm sterke 4,0-liter grote twinturbo V8voor de bijna verplichte vermogenstoename zorgen. Naar verwachting laat de nieuwe S8 zich nog dit jaar voor het eerst officieel bekijken.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment