Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dit zegt natuurlijk niks, is maar een render... maar ziet er wel lekker uit. Ik ben wel benieuwd naar de Z5. Ik ben ook benieuwd of er nu een Z2 gaat komen nu de Z5 iets hoger in de markt zal komen te staan dan de Z4 van nu.
De opvolger van de BMW Z4 liet zich een jaar geleden voor het eerst zien. De nieuwe roadster doet nog altijd in gecamoufleerde vorm z’n testrondes, maar laat inmiddels wel iets meer zien van z’n uiterlijk dan in januari 2016.
Met name aan de achterzijde is de open BMWwat camouflagemateriaal kwijtgeraakt. De universele lichtunits van de vroegere testexemplaren zijn vervangen voor lampen die in ieder geval de basisvorm van het uiteindelijke product hebben. Ook de cabrioletkap, die het harde klapdak van de huidige Z4 vervangt, is duidelijker te zien. De basisvorm van de auto die in de wandelgangen als Z5 wordt aangeduid, lijkt op die van de Z4. Ook dit is dus een roadster in de traditionele zin van het woord, met een lange motorkap en een korte kont. Toch oogt de nieuweling compacter dan z'n voorganger en is de lengte van de motorkap minder uitzonderlijk dan bij de eerste en tweede Z4. Dat effect wordt versterkt door de koplampen, die door hun langgerekte vorm een deel van de lengte voor hun rekening lijken te nemen.
Deze Z5 is hoogstwaarschijnlijk de vrucht die BMW van de samenwerking met Toyota plukt. De Japanse evenknie gaat wellicht de legendarische naam Supra dragen. Op spionagebeelden van die auto, die een coupé wordt, lijkt de basisvorm overeen te komen met die van de BMW. De voorruitomlijsting en buitenspiegels lijken zelfs compleet uitwisselbaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
BMW werkt druk aan een opvolger voor de Z4. De auto, die we tot op heden als Z5 aanduiden, ontstaat uit een samenwerking met Toyota. De Japanners brengen op dezelfde basis de nieuwe Supra uit. Volgend jaar moet het tweetal de markt betreden.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Dat Toyota en BMW samenwerken aan een sportief duo, is al even bekend. De auto’s, die wellicht Supra en Z5 gaan heten, gaan er hoogstwaarschijnlijk zó uitzien!
BMW en Toyota werken op dit moment samen op het gebied van hybridetechniek en dieselmotoren. Dat is slim, want terwijl de Japanners vol inzetten op deels geëlektrificeerde aandrijflijnen en op dat gebied tot de wereldtop behoren, slijpt BMW z'n dieseltechniek steeds verder fijn. Ook als het gaat om brandstofceltechnologie zoeken de twee bedrijven elkaar op, maar het klapstuk van de samenwerking is toch wel het duo dat op deze pagina's voortijdig te zien is.
De naam 'Supra' zegt het al: deze Toyota is een serieuze sportieveling. Met z'n achterwielaandrijving, lange neus, korte kont en bijzonder gevormde dak staat er straks een auto in de Toyota-showrooms die de tijden van eerder Supra's, MR2's en Celica's moet doen herleven.
Wulps
Het uiterlijk van de auto is geïnspireerd op dat van de FT-1, een concept-car die in 2014 op de autoshow van Detroit werd gepresenteerd. De bijzonder gevormde neus en 'double bubble' op het dak keren terug op het productiemodel. Met z'n wulpse lijnenspel is de Supra straks een echte imagomaker voor de Japanners. Ondanks de GT86 heeft het merk bij veel autoliefhebbers toch een wat stoffig, verstandig imago. Dat is de keerzijde van de in principe geweldig functionerende hybridetechniek, die in liefhebberskringen de handen maar moeizaam op elkaar krijgt. Met de Supra laat Toyota zien dat het thema 'rijplezier' niet vergeten is.
Hoewel een hybridevariant niet ondenkbaar is, lijken vier- en zescilinder benzinemotoren een logischer stap voor de tweezitter. Als Toyota de naam 'Supra' eer aan wil doen, kan het niet onder een (dubbel) geblazen V6 heen. V, inderdaad, want de Toyota en BMW gebruiken in de Supra hun eigen krachtbronnen. In de wandelgangen gaat vermogens van 192 en 340 pk rond, waarmee aan de roep om aansprekende prestaties in ieder geval gehoor zou worden gegeven.
Zes-in-lijn
Het feit dat motoren niet worden gedeeld, is ook goed nieuws voor BMW-liefhebbers. Zij kunnen nu immers exclusief genieten van de zo typerende zes-in-lijn-sound. In de Z4-opvolger is dat extra goed hoorbaar, omdat ook het nieuwe model in de eerste plaats een roadster zal zijn. Van zowel de Z3 als de eerste Z4 zijn er coupé-versies, maar die zijn altijd een stuk zeldzamer gebleven dan hun open broer. De huidige Z4 ontbeert zo'n dichte variant, omdat die versie dankzij het harde klapdak van deze roadster overbodig wordt geacht. Op de Z5 keert de traditionele stoffen kap terug.
V-vorm
Uiterlijke overeenkomsten met z'n Toyota-broertje zijn er nauwelijks, alleen de voorruit en buitenspiegels komen overeen. Ook monteren de Japanners en Duitsers ieder hun eigen dashboard en meubilair. De basisvorm van de beide auto's vertoont natuurlijk wél de nodige overeenkomsten: ook BMW's volgende Z-model krijgt het traditionele sportauto-silhouet met een lange neus en een korte kont. Opvallend stijlkenmerk van de Z5 zijn de koplampen, die in een sterke V-vorm ten opzichte van elkaar staan en zeer hoog in het front gepositioneerd zijn. Achter dat markante front komen natuurlijk niet alleen maar zes-in-lijn-motoren te liggen, maar ook de viercilinders die we kennen van andere BMW-modellen. Verwacht, zoals we dat van BMW gewend zijn, een heel palet aan motoren, in vermogen variërend van krap 200 tot ruim 300 pk. Of er ook een M-versie in het vat zit, is nog niet duidelijk. De 'gewone' versies zullen, net als die van de Toyota Supra, naar alle waarschijnlijkheid pas in 2018 in de showrooms van beide merken staan. Voor die tijd komt er echter ongetwijfeld steeds meer informatie vrij omtrent dit heerlijk sportieve tweetal.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Afgelopen winter zagen we de BMW Z5 al enkele malen door arctische gebieden glijden. Vandaag hebben we beelden van de Z4-opvolger in meer cabrio-proof omstandigheden.
De BMWZ4 gaat in zijn huidige vorm alweer bijna tien jaar mee, dus een opvolger gaat niet lang meer op zich laten wachten. Afgelopen winter wist onze spionagefotograaf de prototypes al te spotten in het hoge noorden, ditmaal rijdt de Z4 op het circuit aan zijn lens voorbij.
Het meest opvallende is natuurlijk de klassieke stoffen kap, waarmee de Z5 terug grijpt naar het concept van de eerste Z4. De harde cabriokap heeft zijn beste tijd gehad (een uitgebreider achtergrondverhaal daarover lees je in AutoWeek 29, die vandaag verschijnt) en ook BMW gaat met zijn tijd mee. Hoewel de huidige Z4 ontegenzeglijk een sierlijke verschijning is, krijgt de opvolger dankzij de stoffen constructie een net wat slankere achterkant. Samen met de brede nieren en spitse, scherpe koplampen maakt dat de Z5 zelfs vanonder de beplakking al een begeerlijke roadster.
De Z5 - als hij zo gaat heten - vloeit voort uit een samenwerkingsverband met Toyota, wat zomaar tot een nieuwe Supra zou kunnen leiden. Hoe beide modellen er uiteindelijk uit gaan zien, blijft natuurlijk nog even speculeren. Maar op basis van spionagefoto's, een hoop voorkennis en een vleugje fantasie wist onze illustrator eerder al een aardige impressie te maken in onze rubriek Blik to the Future.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment