Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Porsche Mission E Concept
Collapse
X
-
DÍT IS DE PORSCHE MISSION E CROSS TURISMO!
TWEEDE ELEKTRO-PORSCHE IN AANTOCHT
Porsche breidt zijn elektrische toekomst nu al uit met een tweede variatie op het Mission E-thema. Dit is de Mission E Cross Turismo!
In 2015 blikte Porsche met de Misison E op spectaculaire vooruit op een eerste volledig elektrische auto. De productieversie daarvan is nog niet op de markt, maar dat weerhoudt Porsche er niet van op nu al een nieuwe variant op het elektro-thema te presenteren: de Mission E Cross Turismo!
De vierzits Mission E Cross Turismo is een volledig elektrische cross-over waarin details van zowel de reeds bekende Mission E als het huidige Porsche-gamma zijn waar te nemen. Het geheel lijkt met zijn kunststof wielkastranden zelfs op een offroadversie van de Panamera Sport Turismo. De 4,95 meter lange, 1,42 meter hoge, en 1,99 meter brede concept-car, met een 800-volt elektro-architectuur aan boord, deelt zijn techniek met de Mission E. Het studiemodel staat op 20-inch groot lichtmetaal. Aan de achterzijde vinden we een over de gehele breedte lopende lichtbalk, een verlicht Porsche-logo waarbij de E pulseert tijdens het laden. De auto moet meer dan 500 kilometer ver kunnen kopen op een acculading. Na vijftien minuten laden moet er weer zo'n 400 kilometer kunnen worden gereden.
De E Cross Turismo is voorzien van twee elektromotoren die samen 600 pk leveren. Daarmee dendert de nieuwkomer in minder dan 3,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. In minder dan twaalf seconden moet de 200 km/h al zijn bereikt. Volgens Porsche is de auto in staat om meerdere keren dergelijke sprintjes af te leggen zonder dat daarbij de prestaties verminderen. Porsche Torque Vectoring verdeelt het vermogen over alle vier de wielen en Porsche Dynamic Chassis Control moet samen met adaptieve luchtvering onder alle omstandigheden voor een juiste afstelling van het onderstel zorgen.
In het interieur schroeft Porsche een systeem dat middels eye tracking in de gaten houdt op welke instrumenten de bestuurder zijn ogen heeft gericht. Het instrument waar naar wordt gekeken, verschijnt vervolgens op de voorgrond van het head-up display. De bijrijder beschikt over een eigen display, waarmee zaken als navigatie, media en de klimaatregeling kunnen worden bediend.
Porsche noemt dit studiemodel een Porsche van de nabije toekomst. Reken dus op een productieversie!
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
2017 RECORDJAAR, 2019 EV-JAAR
PORSCHE TEAST MISSION E
Net als veel andere merken geeft Porsche rond deze tijd van het jaar zijn jaarrapport vrij. Behalve goede cijfers bevat het document dit jaar teasers van de volledig elektrische Mission E, die in 2019 zijn opwachting maakt.
Met de concept-car uit 2015 en de spionagebeelden van de laatste maanden in het achterhoofd is er weinig nieuws te zien, maar het feit dat Porsche de Mission E nu zelf laat zien, zegt veel over het stadium waarin de ontwikkeling van de auto momenteel verkeert. De bijzonder lage vorm van de concept-car blijft behouden en dat geldt ook voor de apart gevormde koplampunits, die opvallen door de grote uitloper naar beneden. Opvallend is verder het feit dat de Mission E over een echte kofferbak beschikt, een sedan-klep die onder de achterruit opent. Dat is een verschil met de Panamera, die een vijfde deur heeft. Porsche vertelt nogmaals over de specificaties: 'meer dan' 600 pk, een actieradius van 500 km en een 0-100-tijd van zo'n 3,5 seconden. Volladen tot 80 procent moet in 15 minuten gepiept zijn. Nog belangrijker is dat de Mission E de sportiefste auto in zijn segment moet worden. Porsche benadrukt waar dat maar kan dat de auto nadrukkelijk als sportief in de markt wordt gezet en dus ook zo moet rijden.
2017 gaat bij Porsche als een recordjaar de boeken in. Het merk produceerde vorig jaar in totaal 255.683 auto's. De 911 was goed voor 33.820 stuks, de 718 voor 17.981 exemplaren, waarvan de overgrote meerderheid een Boxster was. De rest wordt dus verdeeld over SUV's Macanen Cayenne en de Panamera. Met 246.000 afleveringen noteert Porsche een stijging van vier procent, terwijl de omzet met vijf procent stijgt naar 23,5 miljard. Porsche laat zijn medewerkers meeprofiteren van de goede resultaten en deelt forse bonussen uit. 23.000 medewerkers ontvangen een bonus van maximaal € 9.656, waarbij het exacte bedrag onder meer afhankelijk is van de gewerkte uren en het aantal dienstjaren. Daar bovenop komt nog een 'jubileumbonus' van € 356 omdat de eerste Porsche, de 356 dus, in 2018 zijn 70e verjaardag viert.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Topictitel mag gewijzigd worden in Taycan.
EERSTE PORSCHE-EV KRIJGT NIEUWE NAAM
PORSCHE MISSION E ALS TAYCAN IN PRODUCTIE
Volgend jaar brengt Porsche zijn eerste volledig elektrische model op de markt. We weten nu ook hoe die bloedsnelle EV gaat heten.
In 2015 verraste Porsche vriend en vijand met de Mission E, een studiemodel dat alle twijfels wegnam: Porsche komt met een volledig elektrisch model. De definitieve productieversie verschijnt volgend jaar op de markt en krijgt een nieuwe naam: Taycan.Die naam verwijst volgens Porsche naar eigen zeggen naar het trappelende paard dat in het Porsche-beeldmerk is te zien.
De definitieve Taycan krijgt van zijn scheppers de beschikking over twee elektromotoren, die gezamenlijk meer dan 600 pk naar alle vier de wielen sturen. Daarmee moet een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 3,5 tellen geklaard zijn. In minder dan 12 tellen moet een snelheid van 200 km/h haalbaar zijn en op papier zou de auto volgens de NEDC-cyclus een afstand van 500 kilometer moeten kunnen rijden. Uit eerdere spionagefoto's konden we al afleiden dat het design van de productieversie dicht bij dat van de Mission E lijkt te blijven.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Even vergelijken met Tesla Model S 100D
Prijs: ?? vs 86k (75D) / 109k (100D) / 149k (100PD)
Vermogen: 600pk vs 525pk (75D en 100D) / 772pk (100PD)
Acceleratie (100km/u): 3,5s vs 4,4s (75D) / 4,3s (100D) / 2,7s (100PD)
Actieradius (NEDC): 500km vs 500km (75D) / 632km (100(P)D)
Wel vrij triestig dat Porsche voor een nieuwe auto nog steeds actieradius met NEDC gegevens opgeeft.
Hoewel ik voor de Tesla ook geen WLTP waarden kon vinden.
Ik ben zeer benieuwd naar wat deze Porsche beter zou maken dan een Model S. Want op cijfers lijkt deze nieuwe Porsche niet sterk op te wegen tegen een model dat al 6 jaar in productie is (met vernieuwingen en verfijningen weliswaar, maar toch)
Comment
-
Als Porsche dit serieus aanpakt en de wagen niet direct met massa's kinderfouten gaat zitten dan heeft men hier een duidelijke Tesla killer. Want iedereen moet toegeven : wat wil je hebben? Een gedateerd model van Tesla waar geen mens nog naar kijkt of een E-wagen (evengoed 100% - 120% theoretisch fiscaal aftrekbaar) met een Porsche logo op. Qua technologie, prestaties en vooral levendigheid zie ik in de Taycan al een meerwaarde tov. de Tesla S. Mijn keuze is snel gemaakt.
Comment
-
Rij-impressie: PORSCHE CROSS TURISMO
In 2019 komt de Porsche Taycan, twee jaar later de Cross Turismo. We hebben echter al mogen rijden met een prototype van de 600 pk sterke Tesla-opponent.
Eén ding moet je de mensen van Tesla nageven: ze liepen met de Model S ver op de markt vooruit. De elektro knaller is inmiddels al zes jaar op de markt, terwijl zijn potentiële tegenstrevers van de gevestigde autoafbrikanten nog in het pro totypestadium verkeren. Volgend jaar komt bijvoorbeeld pas de eerste elektroauto van Porsche op de markt. Het merk pakt ver volgens wel door, want al twee jaar later staat een tweede model op stapel, in de vorm van de Cross Turismo. En met die auto mochten wij nu al rijden. Het goede nieuws: de zilverkleurige blikvanger is niet uitsluitend een showmodel. De technische basis en de aandrijving komen al groten deels overeen met die van het uiteindelijke productiemodel, waarvan inmiddels al meer dan 100 prototypes rondrijden. De eerste indruk: het is een echte Porsche. Hij oogt in alle opzichten sportief, van het aerodynamicapakket tot de kuipstoelen. Het is een stijlvolle fluisteraar die over tal van lekkernijen beschikt.
DEFINITIEVE SPECIFICATIES
Goed, tijd om te gaan rijden. Dr. Stefan Weckbach, die de ontwikkeling van alle elektrische Porsches leidt, geeft tekst en uitleg vanaf de passagiersstoel. "Zowel voorin als achterin zit een motor, onder de vloer is een accupakket geplaatst. Ook heeft dit model vierwielaandrijving. Wat dat betreft, beschikt dit prototype al over de definitieve specificaties."
Vervolgens trappen we het gaspedaal, of beter gezegd stroompedaal, dieper in. Naar het schijnt komen er drie varianten van de Cross Turismo op de markt, te weten de Carrera, de Carrera S en de Turbo met res pectievelijk 430, 540 en meer dan 600 pk. Wij zijn met de laatstgenoemde variant op pad, dus over een gebrek aan vermogen kunnen we niet klagen. De 4,95 meter lange en 2.150 kilo zware vierzitter accelereert in minder dan 3,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h en in minder dan twaalf seconden van 0 naar 200 km/h. De topsnelheid? Die schijnt boven de 260 kilometer per uur te liggen. De gespierde elektro Porsche rondt de Nordschleife waarschijn lijk in minder dan acht minuten.
Tot zover de theorie. Bij ons met de hand gebouwde prototype is de eerste van de twee versnellingen geblokkeerd, het vermogen is ingeperkt. In de bergen boven Malibu in Californië draait het sowieso om andere zaken. Bijvoorbeeld om de harmonieuze besturing, die qua tegendruk, precisie en draaicirkel keurig scoort. Bovendien ligt de stationwagon dankzij de elektronische overhelstabilisatie als een blok op de weg; het veer en afrolcomfort heeft maar weinig te lijden onder de grote 20inch wielen. De bijna optimale aslastverdeling zorgt samen met torque vectoring voor een relaxed rijgedrag zonder verrassingen.
KRAPPE BEDOENING
Het nadeel van het concept: hoewel de Cross Turismo geen kleine auto is, is het binnenin ondanks de 'voetgarages' (zo noemen ze bij Porsche de uitsparingen in de autovloer) een krappe bedoening. De ramen buigen behoorlijk ver naar binnen toe en met de hoofd en beenruimte is het niet al te best gesteld. De bagageruimte is goed toegankelijk via de grote achterklep, maar de laadvloer zou wat langer mogen zijn en het zicht schuin naar achteren toe laat te wensen over. Ook het bedienings concept vraagt gewenning. De touchzoom pushslideknoppen in de middenconsole kun je niet intuïtief bedienen. Zeer fraai is daarentegen het deels vrij configureerbare, licht gebogen display achter het stuur. Het doet denken aan het instrumentarium van de Porsche 911. In de Cross Turismo neemt de actieradiusweergave echter de plek in van de centrale toerenteller – welkom in de toekomst!
Met een spanning van 800 volt duurt het laadproces maar 15 minuten, maar die 800 volt is slechts theorie. Met 400 volt zouden de accu's na 40 minuten zijn volgeladen, maar ook dat is in de prak tijk eerder uitzondering dan regel. Als je slechts een conventioneel huistuinen keukenstopcontact tot je beschikking hebt, moet je de accu's maximaal 30 uur aan de lader hangen. Maar wachten is immers de normaalste zaak van de wereld als het om elektrische Porsches gaat. Het heeft echter wel de meest opwindende elektroauto tot nu toe opgeleverd, wat ons betreft. In onze optiek overtreft deze auto elke Tesla. En ondanks de elektroaandrijving is het een echte Porsche.
OORDEEL- +Rijdt heerlijk sportief
- +Uitstekende prestaties
- -Krap interieur
- -Bediening vergt gewenning
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment