Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
nog bedankt voor de reacties van de m3 en m3 csl dus de m3 csl is gewoon echt voor race freaks. het is gewoon een race auto maar snap niet waarom mensen deze auto dan kiezen voor een dagelijkste auto.
nog bedankt voor de reacties van de m3 en m3 csl dus de m3 csl is gewoon echt voor race freaks. het is gewoon een race auto maar snap niet waarom mensen deze auto dan kiezen voor een dagelijkste auto.
Tja, ik denk dat de meesten een CSL als tweede kopen. Het zullen ook enkel de echte liefhebbers zijn die zo'n wagen kopen.
Als tweede wagen zou ik zo'n CSL wel willen...
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
nog bedankt voor de reacties van de m3 en m3 csl dus de m3 csl is gewoon echt voor race freaks. het is gewoon een race auto maar snap niet waarom mensen deze auto dan kiezen voor een dagelijkste auto.
Bedankt voor je duidelijke, uitgebreide en interessante vergelijking
Duidelijke, uitgebreide en interessante copy-paste (vermoed ik?), maar daarom inderdaad niet minder verdienstelijk.
Trouwens, dat van 't Competition Pack is niet (volledig) juist. Nu lijkt het alsof de Competition Pack gewoon een cosmetisch pack was, en dat is allerminst waar. De M3 met Competition Pack krijgt naast die vermelde cosmetische opsmuk ook nog andere (technische) zaken ook :
De remmen van de Z4 M, die afgeleid zijn van die van de M3 CSL. Helemaal identiek zijn ze (naar ik meen te weten) niet, maar de remschijven zijn wel identiek en zijn gegroeid. Zij die kunnen vergelijken, melden een nauwelijks gestegen bijtkracht (de gewone M3 heeft, in tegenstellnig tot wat sommigen op basis van bepaalde tests denken, al fenomenaal bijtende remmen), maar wel een duidelijk gestegen uithoudingsvermogen.
Een andere belangrijke wijziging die niet werd vermeld, is dat de motor eigenlijk ingrijpend is gewijzigd. Ze hebben niet "zomaar" eventjes wat meer pk in die krachtbron gestopt, iets wat trouwens zowiezo al zeer moeilijk is omdat de S54-krachtbron van de M3 zowiezo al aan z'n maximum zat.
De ganse inlaatlijn is anders. In plaats van een klassieke kleine luchtfiltermat in een luchtfilterkast, met daarna een (wederom de luchtstroom belemmerende) luchtmassameter, ademt de M3 CSL vrijelijk door een airbox van totaal andere afmetingen (veel groter) en vorm (veel "ronder", dus minder beperkingen van de luchtstroom), en door een veel grotere luchtfiltermat. Er is geen luchtdebietmeter (of luchtmassameter), maar de hoeveelheid benodigde lucht wordt berekend door de computer, afhankelijk van een groot aantal factoren (toerental, gaspedaalstand, gekozen versnelling, ...) en geregeld via de vlinderkleppen voor elke cilinder.
En da's niet alles, ook de bewegende delen van de motor van de CSL zijn anders, nog wat lichter. Ook de uitlaatlijn is anders. En uiteraard de motorsoftware.
Het karakter van de M3-motor wordt daarmee een pak giftiger, rauwer, en ... krachtiger (en dat was de bedoeling). De CSL scoort doorgaans tussen de 360 en 365 pk op de dyno's, terwijl een gewone M3 doorgaans tussen de 330 en 335 pk scoort. Er is dus 'n 30 pk verschil.
Dat gekoppeld aan de gewichtsbesparing (voornamelijk door veel comfortitems en elektrische componenten te verwijderen zoals comfortabele zetels, geluidsisolatie, dikke hoogwaardige interieurpanelen in zware kunststof, klimaatregeling, mistlichten vooraan, ... maar ook door de zaken die Mister M3 opsomde) leverde een compleet andere wagen op. Een auto die ei zo na perfect reed, en zelfs vandaag nog als referentie geldt, zeker bij de auto's onder de 100.000 EUR.
De CS (of M3 met Competition Pack) is een soort van eerbetoon aan de CSL, met vooral de looks van de knappe velgen, de M Track Mode, en de andere remmen. Voor de rest is 't een normale M3.
Comment