Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW M3 (e90)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ziet er niet slecht uit allemaal, ik heb der vertrouwen in !

    Genève zal dan wel belangrijk worden voor BMW, de X5 zou er staan, en de nieuwe 3 Coupe (en cabrio ?) ?
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy
      Is het niet gewoon zo, dat als je meer pk's wilt de 6L vervangt door een V8.
      Ze moet immers ook de RS4 te baas blijven met zijn atmosf. V8.
      't Probleem is inderdaad de vermogenswedloop. BMW kon met de E46 M3 nog altijd de concurrentie de baas blijven, ook al grepen zij al naar drukvulling of zelfs 5,5-liter grote V8-motoren. BMW verbaasde vriend en vijand door het highrev-principe serierijp te maken voor productiemotoren, en aldus met specifieke vermogens van ca. 105 pk / liter mee de vermogenswedloop te blijven aanvoeren.

      Eén probleem nu : het S54-blok staat geen grotere cilinderinhoud meer toe. Bovendien is 't voor het highrev-concept ook niet echt bevordelijk om erg zware zuigers en zuigerstanger te gaan krijgen, wat wél zo is als je liever een 4-liter R6 maakt dan een 4-liter V8.

      De concurrentie beent echter bij (of toch bijna), en met name Audi komt nu met een motor van pure ///M-roots : atmosferisch, erg licht, erg lineair, pure power, toerengeil en ongelofelijk versatile. Dus moet BMW zowiezo mee.

      Comment


      • 't Ding zal 426 pk hebben. Zo luidt 't toch...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
          't Ding zal 426 pk hebben. Zo luidt 't toch...
          Oh, lekker

          335T dan (258+426)/2= 342 ongeveer of wat? of gaan ze het "gat vullen" niet zo letterlijk nemen

          Comment


          • Dat zal er niet zo ferm neffens zitten. Ik schat de "turbo" op 240 kW, zoiets.

            Comment


            • Gaat de E90 M3 zich met 426pk niet in een ander marktsegment plaatsen?
              Ik kan me inbeelden dat kopers van de E46 M3 belange niet altijd de middelen zullen hebben om de opvolger te kunnen veroorloven?
              3.2 => 4.0, +70pk, ...

              Hoewel de nieuwe M3 ongetwijfeld zal uitblinken op dynamisch vlak, vind ik dit toch spijtig, die redelijke "betaalbaarheid" van een M3 zal er zo niet meer zijn vrees ik...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Porker
                Gaat de E90 M3 zich met 426pk niet in een ander marktsegment plaatsen?
                Ik kan me inbeelden dat kopers van de E46 M3 belange niet altijd de middelen zullen hebben om de opvolger te kunnen veroorloven?
                3.2 => 4.0, +70pk, ...

                Hoewel de nieuwe M3 ongetwijfeld zal uitblinken op dynamisch vlak, vind ik dit toch spijtig, die redelijke "betaalbaarheid" van een M3 zal er zo niet meer zijn vrees ik...

                Als ze het gat tss de M3 en de 330i opvullen, weten die mensen ook wat gekocht.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                  't Ding zal 426 pk hebben. Zo luidt 't toch...
                  Tegen dan staan de Amerikanen al klaar met een +/- 500 pk versie van de CTS..

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
                    Als ze het gat tss de M3 en de 330i opvullen, weten die mensen ook wat gekocht.
                    Daar gaat het toch niet om, het feit dat de M3 een serieuze sportwagen is maakt het zo magisch om zoiets te kunnen kopen, een 335i of-weet-ik-veel-wat gaat nooit die M-magie in zich kunnen dragen...
                    Ze zullen die leegte in eerste plaats willen opvangen met die Z4 M maar dan zit je met dezelfde motor opgescheept als in de E46...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Porker
                      Gaat de E90 M3 zich met 426pk niet in een ander marktsegment plaatsen?
                      Ik kan me inbeelden dat kopers van de E46 M3 belange niet altijd de middelen zullen hebben om de opvolger te kunnen veroorloven?
                      3.2 => 4.0, +70pk, ...

                      Hoewel de nieuwe M3 ongetwijfeld zal uitblinken op dynamisch vlak, vind ik dit toch spijtig, die redelijke "betaalbaarheid" van een M3 zal er zo niet meer zijn vrees ik...
                      Ik denk dat 't niet zo'n vaart zal lopen. 't Is vooreerst enkel in België zo dat er (quasi) enkel op cilinderinhoud wordt getaxeerd (en dat zal niet zo lang meer duren). Bovendien blijft de M3 in hetzelfde segment zitten, alleen evolueert dat segment serieus. Een M3 had vroeger ongeveer 200 pk, en dat was een resolute bom. Nu word je met 200 pk om de oren gereden door de helft van de diesels, en zelfs met 343 pk (huidige M3) is 't moeilijk om een 530d af te schudden. Het is dus niet meer dan logisch dat ook de "medium budget sportberlines/coupés" steeds meer vermogen krijgen. Ook lijkt 't me straf dat de M3 plotsklaps € 20.000 duurder zou gaan worden. Dat z'n prijs zal stijgen, daar kan je niet onderuit, maar het zal nog altijd dezelfde prijsklasse zijn. Iemand die € 65.000 kan geven aan een E46 M3 zal normaal gezien zonder problemen € 70.000 of 75.000 kunnen geven aan een nieuwe M3, immers die toch best kapitaalkrachtige persoon heeft ondertussen weer zoveel jaartjes meer gewerkt.

                      En tot slot : de op dit moment enige echte M3-concurrent (de nieuwe Audi RS4) heeft 420 pk, en de traditie wil dat de nieuwkomer in dergelijke klassen er altijd een schepje bovenop doet.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door simon
                        Tegen dan staan de Amerikanen al klaar met een +/- 500 pk versie van de CTS..
                        En da's een auto die enkel in de States succes heeft. Voor de M3 is dat in de rest van de wereld, én zelfs in de States (immers de nieuwe M3 krijgt ook 'n V, geen te duchten concurrent.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Porker
                          Ze zullen die leegte in eerste plaats willen opvangen met die Z4 M maar dan zit je met dezelfde motor opgescheept als in de E46...

                          dat vind ik net een voordeel. dan heb je tenminste een 6 in lijn, wat toch BMW zen handelsmerk is. een M3 met een V8, 't is als een 911 zonder boxer...if ya know what i mean

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Porker
                            Daar gaat het toch niet om, het feit dat de M3 een serieuze sportwagen is maakt het zo magisch om zoiets te kunnen kopen, een 335i of-weet-ik-veel-wat gaat nooit die M-magie in zich kunnen dragen...
                            Ze zullen die leegte in eerste plaats willen opvangen met die Z4 M maar dan zit je met dezelfde motor opgescheept als in de E46...

                            Dat heb je bij Audi toch ook? Zowel prijs als prestaties stijgen of gaan erop vooruit.
                            De RS4 zit ook nogal ver boven de M3 trouwens. BMW kan niet en de prijs van de S4 behouden (E46 M3), en de prestaties van een RS4 leveren.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Porker
                              Ze zullen die leegte in eerste plaats willen opvangen met die Z4 M maar dan zit je met dezelfde motor opgescheept als in de E46...
                              Helemaal niet. Een M3-koper paai je niet met een M roadster.

                              Bovendien, dat de Z4 M Roadster de S54 kreeg, is een tussenoplossing. De markt schreeuwt al een jaar of 2 om een krachtige sportversie van de Z4, en eigenlijk was het de bedoeling om die meteen de V8 mee te geven van de nieuwe M3. Maar aangezien die motor toch z'n première wordt gegund in de M3, en niet in een ander model ... wachtte men dus af. Te lang, en uiteindelijk is men toch gezwicht voor de vraag van 't publiek, en heeft men nog snel een sixpack M Roadster gemaakt.
                              Ik vrees dat dat model, met het zicht op de nieuwe V8, niet zo'n bijster succes zal kennen. De échte liefhebbers zullen wachten op de 4-liter V8, denk ik. Ook al is de S54 nog altijd één van de meest fenomenale motoren van deze tijd, iedereen heeft 'm ondertussen al wel gezien.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door soepap
                                dat vind ik net een voordeel. dan heb je tenminste een 6 in lijn, wat toch BMW zen handelsmerk is. een M3 met een V8, 't is als een 911 zonder boxer...if ya know what i mean
                                Tuurlijk is dat een voordeel dat ze die motor behouden, maar als eigenaar van een E46 M3 op zoek naar een opvolger in dezelfde prijsklasse, ga je niet een auto met exact dezelfde motor kopen, denk ik...


                                En bovenstaande post schreef ik waarschijnlijk ook in een paniekreactie na te hebben gelezen dat een M3 426pk zal ontwikkelen, wat evenveel is als de (ooit) supersportwagen bij uitstek de 911 Turbo....
                                Ik weet wel dat de volgende Turbo er wel een stevig schepje zal bovenop doen maar een M3 is ook geen rivaal voor een Turbo, hij is een rivaal voor een Carrera, en hij ontwikkeld zo maar eventjes 100pk meer dan het huidig model...
                                Vandaar, even staan trillen in men kousen en in een opwelling van nostalgie naar tijden waar auto's nog leuk konden zijn, en aanzien hadden met een pak minder pk's, schreef ik mijn post Emoties...

                                Comment




                                • 't Is ook een logische evolutie. BMW ///M wil atmosferisch blijven werken (de énige juiste keuze), maar moet wel mee met de vermogenswedloop. Nou hebben ook atmosferische motoren hun grenzen, hoeveel je ook investeert. Aangezien het S54-blok z'n maximale grens qua cilinderinhoud had bereikt (3,25 liter dus), zou men dus het specifiek vermogen serieus moeten doen stijgen wil men plots over de 420 pk gaan. Enneuh, 130 pk per liter, da's quasi niet doenbaar, zeker niet over langere periode (voor 10.000 tot max. 25.000 km ja, niet voor 150k en meer).

                                  Dus : als er meer cilinderinhoud werd gewenst, dan moest er een andere motor komen. From scratch.

                                  En waarom geen V8 ? Nog een geilere sound, compact genoeg dus licht te maken, ...




                                  En zeggen dat een M3 altijd een sixpack is geweest, is larie. De eerste M3'tjes (die nu nog altijd 't meest van al tot de verbeelding spreken, rekening houdend met de tijd dat ze al op pensioen zijn) waren 4-cilinders.

                                  Zo zie je maar : af en toe 'es een stapje opwaarts.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa


                                    't Is ook een logische evolutie. BMW ///M wil atmosferisch blijven werken (de énige juiste keuze), maar moet wel mee met de vermogenswedloop. Nou hebben ook atmosferische motoren hun grenzen, hoeveel je ook investeert. Aangezien het S54-blok z'n maximale grens qua cilinderinhoud had bereikt (3,25 liter dus), zou men dus het specifiek vermogen serieus moeten doen stijgen wil men plots over de 420 pk gaan. Enneuh, 130 pk per liter, da's quasi niet doenbaar, zeker niet over langere periode (voor 10.000 tot max. 25.000 km ja, niet voor 150k en meer).

                                    Dus : als er meer cilinderinhoud werd gewenst, dan moest er een andere motor komen. From scratch.

                                    En waarom geen V8 ? Nog een geilere sound, compact genoeg dus licht te maken, ...




                                    En zeggen dat een M3 altijd een sixpack is geweest, is larie. De eerste M3'tjes (die nu nog altijd 't meest van al tot de verbeelding spreken, rekening houdend met de tijd dat ze al op pensioen zijn) waren 4-cilinders.

                                    Zo zie je maar : af en toe 'es een stapje opwaarts.
                                    Je kunt je dan ook wel es even de vraag stellen waar dat gaat eindigen als BMW atmosferisch wil blijven gaan en toch meedoen met de wedloop, straks ligt er een 5 liter in een M3

                                    Ben trouwens nog steeds razend benieuwd naar het uiterlijk van de M3 E90

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                      Ik denk dat 't niet zo'n vaart zal lopen. 't Is vooreerst enkel in België zo dat er (quasi) enkel op cilinderinhoud wordt getaxeerd (en dat zal niet zo lang meer duren).

                                      Wat bedoel je hiermee is er verandering op komst ???

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit
                                        Je kunt je dan ook wel es even de vraag stellen waar dat gaat eindigen als BMW atmosferisch wil blijven gaan en toch meedoen met de wedloop, straks ligt er een 5 liter in een M3

                                        Ben trouwens nog steeds razend benieuwd naar het uiterlijk van de M3 E90
                                        Als je logisch nadenkt is dat een probleem dat zichzelf oplost. Ten eerste kopen mensen geen gigantische motoren. De huidige 6,3 van AMG zal wel zowat de grens zijn van de verkoopbare cilinderinhouden, toch alleszins in Europa. Ten tweede gaat het uiteindelijk om het bouwen van sportwagens. Die wagens moeten in evenwicht zijn om fatsoenlijke prestaties neer te zetten. Een 3-reeks met (weet ik veel) 6 liter V12 in de neus zal nooit in evenwicht raken. Trouwens de trend is nu al aan het verschuiven van vermogen naar specifiek vermogen. U ziet, nothing to worry

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door erikje
                                          Wat bedoel je hiermee is er verandering op komst ???
                                          Uiteraard !! Dat is al langer dan 3 jaar geweten. Toen namelijk heeft de EU een advies verleend aan de Belgische Staat om het taxatiesysteem van de auto's te wijzigen wegens niet strokend met de visie van de EU (en het uniforme systeem dat er dus binnen enkele jaren komt). België paste het systeem uiteraard nog altijd niet aan, immers 't brengt nog altijd teveel geld in 't laatje.

                                          Ik dacht (maar ik kan me vergissen) dat alle EU-lidstaten tegen 2008 een ontwerp klaar moeten hebben inzake een aantal taxatiesystemen (o.a. ook dat van auto's), en dat moet binnen de grenzen vallen van de Europese Richtlijn (die er tegen dan ook zou moeten zijn), om dan binnen de 2 jaar te moeten worden ingevoerd.

                                          Wat zéker zal sneuvelen :
                                          • het Belgische Middeleeuwse taxatiesysteem op énkel maar cilinderinhoud (zonder rekening te houden met b.v. milieuvriendelijkheid )
                                          • de Nederlandse BPM

                                          Wees gerust, binnen pakweg 10 jaar kunnen we even "makkelijk" als de Duitsers rondbollen met dikke motoren.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X