Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW M3 (e90)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Dan gaat 'm in Genève staan...
    Waarom zo blij? Ik ben keihard teleurgesteld !

    Tot midden december 2006 heette het dat de productieversie er zou staan, en nou is 't al maar de concept meer. Ze stellen steeds maar uit, verdikke toch.

    Ik vermoed dat BMW de motor op nog een extra rondje finetuning heeft getrakteerd. Er zitten immers enkele concurrenten in de pijplijn, of ze zijn er al zelfs, die ook 'n pak vermogen hebben ... en aangezien de M3 met een cilinderinhoudhandicap zit, zal 'ie wederom zéér goed moeten zijn (niveau BMW M, Porsche, ... zoals vroeger, en dus niet gewoon niveau BMW, Audi, Mercedes, ...).

    Jammer dat 't maar de concept is, toch.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Duidelijke, uitgebreide en interessante copy-paste (vermoed ik?), maar daarom inderdaad niet minder verdienstelijk.


      Trouwens, dat van 't Competition Pack is niet (volledig) juist. Nu lijkt het alsof de Competition Pack gewoon een cosmetisch pack was, en dat is allerminst waar. De M3 met Competition Pack krijgt naast die vermelde cosmetische opsmuk ook nog andere (technische) zaken ook :

      Gilles geweldige uitleg*


      Een CSL blijft voor mij DE droombak vh moment... Liefst een zwarte...

      offtopic: heeft er iemand vorige week die documentaire gezien van de Autobahn op National Geografic? Daar moest de ADAC helicopter uitrukken voor een vreselijk ongeval. Zwarte CSL in frut vaneen tegen een boom 3doden, 1 zwaar gewonde...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Duidelijke, uitgebreide en interessante copy-paste (vermoed ik?), maar daarom inderdaad niet minder verdienstelijk.


        Trouwens, dat van 't Competition Pack is niet (volledig) juist. Nu lijkt het alsof de Competition Pack gewoon een cosmetisch pack was, en dat is allerminst waar. De M3 met Competition Pack krijgt naast die vermelde cosmetische opsmuk ook nog andere (technische) zaken ook :
        • De remmen van de Z4 M, die afgeleid zijn van die van de M3 CSL. Helemaal identiek zijn ze (naar ik meen te weten) niet, maar de remschijven zijn wel identiek en zijn gegroeid. Zij die kunnen vergelijken, melden een nauwelijks gestegen bijtkracht (de gewone M3 heeft, in tegenstellnig tot wat sommigen op basis van bepaalde tests denken, al fenomenaal bijtende remmen), maar wel een duidelijk gestegen uithoudingsvermogen.
        • De ophanging is lichtjes aangepast. De CS heeft wat meer negatief camber en een iets breder spoor, waardoor 'ie een beetje minder rustig rechtdoor loopt maar wel een pakje snediger instuurt (iets wat bij de CSL trouwens nog duidelijker is, en iets wat veel hardcore M3-eigenaren al zélf after-market hadden aangepast). Ook heeft men de dempers/veren nog lichtjes aangepast (eerder detail-aanpassingen).
        • De auto heeft een M Track knop op 't stuur (onmogeiljkheid om de M3 CS met multifunctioneel stuur te bestellen, dus). Dit feature vond je ook op de CSL, al zit 't hier in afgeslankte versie : na activatie van de M Track Mode, worden de elektronische rijhulpsystemen in een "zeer sportieve modus" gezet, dus niét gedeactiveerd, ze blijven actief maar op een manier zodat men de auto wat meer kan gooien en smijten (wat op circuit vaak nodig is om toptijden te rijden, en bovendien is 't ook plezant). De auto kan nu bij 't insturen van trage chicanes gerust wat over z'n voorwielen schuiven, zonder dat 't DSC 'm probeert recht te trekken en 't ASC daarbij gas afkoppelt. En idem bij 't uitaccelereren van bochten, waarbij wat wielspin en een licht overstuur zonder problemen wordt getolerereerd, zodat je de auto niet door 't DSC "lam" gemaakt (zonder power) uit een bocht stuurt en pas terug power krijgt als 'ie bijna rechtdoor rijdt. En toch blijven DSC en ASC actief! Dus in extremere gevallen helpt de auto wel om je op 't rechte pad te houden. Dat zijn de voornaamste voordelen van de M Track Mode.
          Nadeel is dat je de M3 met CS Pack dus niet met multifunctioneel stuurwiel, en dus ook niet met snelheidsregelaar kan krijgen. Al heb ik al meerdere CS-eigenaren gezien die de M Track Mode knop naar de centrale knoppenlijst voor de pook laten verhuizen, en zo terug een multifunctioneel stuurwiel laten plaatsen.
        • (reeds vermeld) De velgen zijn standaard 19", en lijken erg hard op de CSL-velgen. Vooraan zijn de CS-velgen wel een halve duim smaller, achteraan zijn ze identiek. Ze zijn van zeer hoogwaardige kwaliteit (beter dan dit vind je, zeker bij OEM velgen, niet), en erg licht. Dat vermindert het onafgeveerde gewicht én de ronddraaiende massa (lagere gierkrachten werken positief op wendbaarheid, en het lagere gewicht is zowiezo in exponentiële mate van belang voor acceleratie en deceleratie) maakt dat de auto dus nog 'n iets gestegen vinnigheid, sharpness, aan de dag legt.
        • (reeds vermeld) Het gewone leder van de stuurwielkrans is bij de CS vervangen door wildleder (de "echte" variant van alcantara). Hoge slijtage, en snel zichtbare slijtageplekken, maar om op circuit te rijden (in combinatie met wildleder rijdershandschoenen) de énige stuurbekleding die immense grip geeft. Naar mijn mening eerder gewoon 'n cosmetische verandering.
        Een andere belangrijke wijziging die niet werd vermeld, is dat de motor eigenlijk ingrijpend is gewijzigd. Ze hebben niet "zomaar" eventjes wat meer pk in die krachtbron gestopt, iets wat trouwens zowiezo al zeer moeilijk is omdat de S54-krachtbron van de M3 zowiezo al aan z'n maximum zat.
        De ganse inlaatlijn is anders. In plaats van een klassieke kleine luchtfiltermat in een luchtfilterkast, met daarna een (wederom de luchtstroom belemmerende) luchtmassameter, ademt de M3 CSL vrijelijk door een airbox van totaal andere afmetingen (veel groter) en vorm (veel "ronder", dus minder beperkingen van de luchtstroom), en door een veel grotere luchtfiltermat. Er is geen luchtdebietmeter (of luchtmassameter), maar de hoeveelheid benodigde lucht wordt berekend door de computer, afhankelijk van een groot aantal factoren (toerental, gaspedaalstand, gekozen versnelling, ...) en geregeld via de vlinderkleppen voor elke cilinder.
        En da's niet alles, ook de bewegende delen van de motor van de CSL zijn anders, nog wat lichter. Ook de uitlaatlijn is anders. En uiteraard de motorsoftware.
        Het karakter van de M3-motor wordt daarmee een pak giftiger, rauwer, en ... krachtiger (en dat was de bedoeling). De CSL scoort doorgaans tussen de 360 en 365 pk op de dyno's, terwijl een gewone M3 doorgaans tussen de 330 en 335 pk scoort. Er is dus 'n 30 pk verschil.

        Dat gekoppeld aan de gewichtsbesparing (voornamelijk door veel comfortitems en elektrische componenten te verwijderen zoals comfortabele zetels, geluidsisolatie, dikke hoogwaardige interieurpanelen in zware kunststof, klimaatregeling, mistlichten vooraan, ... maar ook door de zaken die Mister M3 opsomde) leverde een compleet andere wagen op. Een auto die ei zo na perfect reed, en zelfs vandaag nog als referentie geldt, zeker bij de auto's onder de 100.000 EUR.

        De CS (of M3 met Competition Pack) is een soort van eerbetoon aan de CSL, met vooral de looks van de knappe velgen, de M Track Mode, en de andere remmen. Voor de rest is 't een normale M3.


        gTa, mooie aanvulling en verduidelijking!
        T'is nen hele boterham.

        Comment


        • En nog altijd niet volledig. En ik haat onvolkomendheden, onnauwkeurigheid, luiheid en onwetendheid. Dus, kan je nagaan waarom ik vaak zo'n lange posts schrijf.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            En nog altijd niet volledig. En ik haat onvolkomendheden, onnauwkeurigheid, luiheid en onwetendheid. Dus, kan je nagaan waarom ik vaak zo'n lange posts schrijf.
            Beetje een perfectionist?

            Comment


            • Op een aantal vlakken wel, maar doorgaans niet, neen. Vroeger wel, op alles. Maar dat brengt teveel stress mee, dus ik word met de jaren wat gematigder.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door karin Bekijk Berichten
                Beetje een perfectionist?
                Noem hem gerust een Freak

                Comment




                • Ebde gij geen mensenkennis, dan? G'hebt mij toch meermaals live meegemaakt? Ik durf (en kán, zelfs zonder m'n best te hoeven doen) héél erg nonsjalant sijn, hoowr !

                  Comment


                  • Waarom zo blij? Ik ben keihard teleurgesteld !

                    Tot midden december 2006 heette het dat de productieversie er zou staan, en nou is 't al maar de concept meer. Ze stellen steeds maar uit, verdikke toch.

                    het enige wat er concept an zal zijn is de kleur naar het schijnt, dus dat is nu geen drama hé!

                    Comment




                    • Khoop dat de koffer toch ook nog zal veranderen ze!Want zo vind ik hem toch niet zo mooi....
                      Last edited by ; 02/03/2007, 23:38.

                      Comment




                      • 1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

                        Comment


                        • Deze namiddag wordt de M3 concept in de tentoonstellingshall van Genève gebracht. Verwacht dus binnen de kortste keren spypics van het ding.

                          Edit : ow, neen, morgennamiddag, we zijn nog maar zaterdag.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Deze namiddag wordt de M3 concept in de tentoonstellingshall van Genève gebracht. Verwacht dus binnen de kortste keren spypics van het ding.

                            Edit : ow, neen, morgennamiddag, we zijn nog maar zaterdag.
                            rustig gilles, rustig..

                            Comment


                            • nieuw filmpje

                              http://video.google.fr/videoplay?doc...21782453719117

                              Comment


                              • De nieuwe M3 zal precies minder breed worden dan de E46...
                                OO 00 OO

                                Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                Comment


                                • Ja, ik heb ook het gevoel dat hij minder agressief wordt, qua uiterlijk dan..

                                  Motorisch zal het wel een pareltje zijn !

                                  Comment


                                  • Ja dat lijkt me ook maar ik hoop er wel op dat ie echt agressief word.

                                    Comment


                                    • Waar blijven die pics gTa ?

                                      Comment


                                      • M3 sound van geneve

                                        Roadfly TV presents a photo montage video of the much anticipated 2008 BMW M3 from the Geneva Auto Show. This new fast M3 will feature, for the first time ev...

                                        Comment


                                        • Hier de concept M3 foto's:










                                          Comment

                                          Working...
                                          X