Wat een absoluut vlaggenschip betreft laat Citroën de Europa autokoper momenteel in de kou staan. Er is wel een nieuwe C6, maar die is exclusief voor China. De Fransen kunnen het nog goedmaken. Met deze CXperience Concept!
De laatste Citroën C6 voor de Europese markt was een plaatje van een auto. Typisch Citroën, dus eigenzinnig, maar daardoor ook niet voor iedereen weggelegd. Dat zal ongetwijfeld opnieuw het geval zijn met de CXperience. Maar wat een pracht van een studiemodel is dit. Ogenschijnlijk mooi van eenvoud, zonder in te boeten aan alle moderne gemakken.
Zelfmoorddeuren
Dat de CXperience Concept hint naar een nieuw vlaggenschip, daarover is geen twijfel mogelijk. Tussen 1974 en 1991 had Citroën ook al eens een CX, de voorloper van de XM, die met z'n 4,66 meter lengte tot de grotere auto's uit die tijd behoorde. De CXperience is zelfs nog ietsje langer met 4,85 meter. Dit bij een breedte van twee meter, terwijl de hoogte slechts 1,37 meter bedraagt. Imponerende proporties, zoals dat hoort bij een eventueel topmodel. Maar fraaist zijn toch wel de zogeheten suïcidedeuren, die een enorme toegang tot het high-tech interieur geven.
Citroën in optima forma
Wat meteen in het oog springt bij het minimalistisch, maar door de dikke zetels toch comfortabel ogende interieur is het 19 inch grote breedbeeldscherm. Ludiek is dat daarin het stuurwiel is verwerkt, en let vooral ook eventjes op het ontwerp van die laatste. Slechts één spaak telt het stuur, waarmee Citroën zich weer eens van zijn beste kant laat zien.
Terug naar toen
De laatste jaren was Citroën wat het bieden van typisch Frans rijcomfort betreft wat afgegleden. Met de CXperience keert het merk terug naar die oude merkwaarde. Niet alleen is dat te merken aan het overdadige meubilair en de weelderige wielbasis van liefst 3 meter, ook onderhuids is de aandacht van de Fransen sterk uitgaan naar een zo geriefelijk mogelijke rit. Hoe? Met hydraulische vering, natuurlijk, waardoor oneffenheden niet in het vocabulaire van de CXperience voorkomt.
Plug-in hybride
Qua aandrijving tapt Citroen dan weer uit ultramoderne vaatjes. De CXperience is namelijk een plug-in hybride. Het accupakket levert 3,3 kWh aan vermogen, voldoende om 60 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Een langere rit voor de boeg? Daarvoor zit er ook nog een benzinemotor onder de kap, goed voor een extra actieradius tussen de 150 en 200 kilometer. Een onvervalste kilometervreter blijkt de Citroën CXperience dus niet, in tegenstelling tot wat zijn uitstraling en inborst doet vermoeden.
Bron : www.autowereld.com
De laatste Citroën C6 voor de Europese markt was een plaatje van een auto. Typisch Citroën, dus eigenzinnig, maar daardoor ook niet voor iedereen weggelegd. Dat zal ongetwijfeld opnieuw het geval zijn met de CXperience. Maar wat een pracht van een studiemodel is dit. Ogenschijnlijk mooi van eenvoud, zonder in te boeten aan alle moderne gemakken.
Zelfmoorddeuren
Dat de CXperience Concept hint naar een nieuw vlaggenschip, daarover is geen twijfel mogelijk. Tussen 1974 en 1991 had Citroën ook al eens een CX, de voorloper van de XM, die met z'n 4,66 meter lengte tot de grotere auto's uit die tijd behoorde. De CXperience is zelfs nog ietsje langer met 4,85 meter. Dit bij een breedte van twee meter, terwijl de hoogte slechts 1,37 meter bedraagt. Imponerende proporties, zoals dat hoort bij een eventueel topmodel. Maar fraaist zijn toch wel de zogeheten suïcidedeuren, die een enorme toegang tot het high-tech interieur geven.
Citroën in optima forma
Wat meteen in het oog springt bij het minimalistisch, maar door de dikke zetels toch comfortabel ogende interieur is het 19 inch grote breedbeeldscherm. Ludiek is dat daarin het stuurwiel is verwerkt, en let vooral ook eventjes op het ontwerp van die laatste. Slechts één spaak telt het stuur, waarmee Citroën zich weer eens van zijn beste kant laat zien.
Terug naar toen
De laatste jaren was Citroën wat het bieden van typisch Frans rijcomfort betreft wat afgegleden. Met de CXperience keert het merk terug naar die oude merkwaarde. Niet alleen is dat te merken aan het overdadige meubilair en de weelderige wielbasis van liefst 3 meter, ook onderhuids is de aandacht van de Fransen sterk uitgaan naar een zo geriefelijk mogelijke rit. Hoe? Met hydraulische vering, natuurlijk, waardoor oneffenheden niet in het vocabulaire van de CXperience voorkomt.
Plug-in hybride
Qua aandrijving tapt Citroen dan weer uit ultramoderne vaatjes. De CXperience is namelijk een plug-in hybride. Het accupakket levert 3,3 kWh aan vermogen, voldoende om 60 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Een langere rit voor de boeg? Daarvoor zit er ook nog een benzinemotor onder de kap, goed voor een extra actieradius tussen de 150 en 200 kilometer. Een onvervalste kilometervreter blijkt de Citroën CXperience dus niet, in tegenstelling tot wat zijn uitstraling en inborst doet vermoeden.
Bron : www.autowereld.com
Comment