Lucid Motors bewijst vandaag enorme ambities te hebben. De startup heeft zojuist de Air gepresenteerd, een EV die alle verwachtingen overtreft.
Aanvankelijk leek Lucid Motors met zijn EV voornemens te zijn om Tesla om de oren te slaan, maar daar blijft het niet bij. Lucid Motors richt zich op een hoger segment en wil ook met scherp schieten op de BMW's 7-serie en Mercedessen S-klasse van deze wereld. De relatief nieuwe fabrikant lijkt dat streven zeer serieus te nemen. Opvallend detail: Lucid Motors laat nergens te termen concept-car of studiemodel vallen. Daarmee lijkt het exemplaar op de foto's dus nagenoeg productierijp te zijn!
De Air beschikt over twee elektromotoren die elk zo'n 600 pk leveren. Ze zijn weggewerkt in de ophanging van de auto, dit om ruimte te besparen. Waar het grootste accupakket voor de Tesla Model S - voorlopig - 100 kWh sterk is, is het (optionele) exemplaar in de Air goed voor 130 kWh. Standaard wordt een 100 kWh grote unit geleverd. Op een lading moet de Air zo'n 650 kilometer ver kunnen komen. Een sprint naar 100 km/h zal iets meer dan 2,5 seconden in beslag nemen. Uiteraard beschikt ook de Air over zaken als camera's, sensoren en Lidar, digitale kijkers waarmee de Air tot op zekere hoogte autonoom door het verkeer moet kunnen gaan.
Deze elektrische aanval op autoland is vanbuiten kleiner dan bijvoorbeeld een BMW 7-serie, maar moet wel een vergelijkbare interieurruimte bieden. Als we de foto's van het weelderig ingerichte interieur met loungestoelen en tal van infotainmentfeatures bekijken, zien we geen reden daaraan te twijfelen. We zien een dynamisch gelijnd model met een voorruit die overloopt in een glazen dak. De productie van de Air moet begin 2018 gaan starten.
Lucid Motors draagt pas sinds kort zijn huidige vorm. Voorheen ging het in 2007 opgerichte bedrijf als Atieva door het leven. Lucid Motors wordt onder andere gefinancieerd door LeEco, het Chinese bedrijf dat ook Faraday Future van liquide middelen voorziet. Onlangs werd bekend dat LeEco te snel zijn geld uitgaf, iets wat voor Faraday tot op heden niet al te gunstig uitpakt. Gelukkig voor Lucid Motors kan het ook bedrijven als Tsing en Venrock tot zijn investeerders rekenen.
Eind november liet Lucid Motors weten voor maar liefst 660 miljoen euro een fabriek te bouwen in de Amerikaanse staat Arizona. Vanaf 2021-2022 moet die fabriek per jaar maximaal 130.000 auto's gaan bouwen. Het personeelsbestand zal uiteindelijk maar liefst 2.000 namen tellen.
Bron: AutoWeek
Aanvankelijk leek Lucid Motors met zijn EV voornemens te zijn om Tesla om de oren te slaan, maar daar blijft het niet bij. Lucid Motors richt zich op een hoger segment en wil ook met scherp schieten op de BMW's 7-serie en Mercedessen S-klasse van deze wereld. De relatief nieuwe fabrikant lijkt dat streven zeer serieus te nemen. Opvallend detail: Lucid Motors laat nergens te termen concept-car of studiemodel vallen. Daarmee lijkt het exemplaar op de foto's dus nagenoeg productierijp te zijn!
De Air beschikt over twee elektromotoren die elk zo'n 600 pk leveren. Ze zijn weggewerkt in de ophanging van de auto, dit om ruimte te besparen. Waar het grootste accupakket voor de Tesla Model S - voorlopig - 100 kWh sterk is, is het (optionele) exemplaar in de Air goed voor 130 kWh. Standaard wordt een 100 kWh grote unit geleverd. Op een lading moet de Air zo'n 650 kilometer ver kunnen komen. Een sprint naar 100 km/h zal iets meer dan 2,5 seconden in beslag nemen. Uiteraard beschikt ook de Air over zaken als camera's, sensoren en Lidar, digitale kijkers waarmee de Air tot op zekere hoogte autonoom door het verkeer moet kunnen gaan.
Deze elektrische aanval op autoland is vanbuiten kleiner dan bijvoorbeeld een BMW 7-serie, maar moet wel een vergelijkbare interieurruimte bieden. Als we de foto's van het weelderig ingerichte interieur met loungestoelen en tal van infotainmentfeatures bekijken, zien we geen reden daaraan te twijfelen. We zien een dynamisch gelijnd model met een voorruit die overloopt in een glazen dak. De productie van de Air moet begin 2018 gaan starten.
Lucid Motors draagt pas sinds kort zijn huidige vorm. Voorheen ging het in 2007 opgerichte bedrijf als Atieva door het leven. Lucid Motors wordt onder andere gefinancieerd door LeEco, het Chinese bedrijf dat ook Faraday Future van liquide middelen voorziet. Onlangs werd bekend dat LeEco te snel zijn geld uitgaf, iets wat voor Faraday tot op heden niet al te gunstig uitpakt. Gelukkig voor Lucid Motors kan het ook bedrijven als Tsing en Venrock tot zijn investeerders rekenen.
Eind november liet Lucid Motors weten voor maar liefst 660 miljoen euro een fabriek te bouwen in de Amerikaanse staat Arizona. Vanaf 2021-2022 moet die fabriek per jaar maximaal 130.000 auto's gaan bouwen. Het personeelsbestand zal uiteindelijk maar liefst 2.000 namen tellen.
Bron: AutoWeek
Comment