Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Enyaq iV (2021)
Collapse
X
-
STIL EN STIEKEM
SKODA ENYAQ IV MAAKT TESTKILOMETERS
Skoda bereidt misschien wel haar meest belangrijke auto in jaren voor op de introductie: de Enyaq iV. Het volledig elektrische model wordt in praktijkomstandigheden getest, met een nog goed ingepakte koets.
Volgend jaar begint Skoda's EV-offensief met de splinternieuwe Enyaq iV. Die auto werd onlangs door Skoda zelf al (volgehangen met plakkers) aan de wereld getoond. Nu heeft onze spionagefotograaf de Enyaq op een spontaner moment weten te spotten. Helaas voor ons hebben de Tsjechen nog flink hun best gedaan om de boel verborgen te houden. Wat in ieder geval al wel te zien is, is dat de auto grofweg een op de Vision iV geïnspireerde neus krijgt. De achterzijde van de auto is echter hoekiger en wat forser dan bij de vorig jaar onthulde conceptauto. In grote lijnen lijkt de Enyaq op de Volkswagen ID.4, de ruimere en grotere broer van de ID.3.
Net als eerdergenoemde modellen staat deze Enyaq iV op de MEB-basis van de Volkswagen Groep. Het modulaire platform voor EV's biedt in het geval van de liefst 4,65 meter lange Enyaq ruimte aan één of twee elektromotoren. De instapversie met één 148 pk sterke elektromotor heeft een 52 kWh-accupakket aan boord, goed voor een actieradius van 340 km (WLTP). Hoger in het gamma komen vierwielaangedreven varianten met twee motoren en vermogens tot 265 pk (RS-versie). De hoogste actieradius komt voorlopig op conto van de achterwielaangedreven variant met één 204 pk elektromotor in combinatie met een 77 kWh-accupakket. Die komt volgens de WLTP-cyclus 500 km ver op één acculading. Begin volgend jaar is de marktintroductie.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SKODA ENYAQ MINIMAAL GECAMOUFLEERD OP PAD
Skoda heeft haar langverwachte eerste volledig als EV ontwikkelde auto weer de deur uit gestuurd voor testwerk. De Enyaq iV is slim maar niet overdreven uitgebreid vermomd.
Bij Skoda hanteren ze nogal een wisselend beleid als het gaat om het camoufleren van testauto's. Nog geen maand geleden dook de Enyaq iV voor het laatst testend op en toen was de koets nog geheel ingepakt. Dat terwijl in maart de auto al grotendeels te zien was. Het blauwe exemplaar op deze nieuwe foto's volgt meer de lijn van die laatste. De elektrische Skoda is in grote lijnen al goed te zien, al zorgen wat plakkers rond de koplampen en een vakkundig 'omgebouwde' achterkant ervoor dat we nog enigszins op het verkeerde been worden gezet.
Desalniettemin is al goed te zien dat de Enyaq een SUV-achtige wordt met een flinke dosis designelementen van de vorig jaar gepresenteerde Vision iV Concept. De scherp gevormde koplampen en de forse (ongetwijfeld grotendeels gesloten) grille hebben het conceptstadium grotendeels overleefd. Het grootste verschil is de achterkant, want de Enyaq krijgt een meer stationwagon-achtige daklijn, waar de Vision iV een schuin aflopende daklijn had.
Skoda houdt de kaarten niet bepaald tegen de borst als het aankomt op wat we technisch van de Enyaq mogen verwachten. De auto staat op het speciaal voor EV's ontwikkelde MEB-platform van de Volkswagen Group en onlangs liet Skoda al weten wat dat voor de Enyaq betekent. De 4,65 meter lange Tsjech begint op de bestellijst met de Enyaq iV 50. Die heeft een 52 kWh accupakket aan boord en een 148 pk elektromotor op de achteras. Die moet goed zijn voor een actieradius van 340 km (WLTP). De Enyaq iV 60 staat daarboven en heeft een 179 pk motor op de achteras. Een iets groter accupakket (58 kWh) moet een bereik van 390 km mogelijk maken. De topversie onder de achterwielaangedreven types is de Enyaq iV 80, met 204 pk vermogen en een bereik van 500 km dankzij een accupakket met 77 kWh capaciteit.
Wie liever voor vierwielaandrijving gaat, kan kiezen uit twee varianten. De Enyaq iV 80X is eveneens voorzien van het 77 kWh-accupakket, maar heeft twee elektromotoren (voor en achter) met een totaalvermogen van 265 pk. Hoever die komt, is nog niet bekend. De absolute topversie, de RS, is ook vierwielaangedreven. Die schopt het tot 306 pk met de twee elektromotoren en heeft ook het 77 kWh-accupakket aan boord. Laden kan met 2,3 kW, 11 kW of 125 kW (snelladen) laadvermogen. De Enyaq wordt later dit jaar onthuld en komt begin 2021 op de markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De gewone is er nog maar net en hier komt de coupé
SKODA ENYAQ COUPÉ GESPOT IN HET WILD
Skoda komt binnenkort met een coupéversie van de onlangs onthulde Enyaq iV op de markt. Dat doet dit stevig afgeplakte prototype althans vermoeden. De Vision iV Concept, die vooruitblikt op de Enyaq, had ook al een dergelijke schuin aflopende daklijn. Die lijkt nu dus tóch het productiestadium te halen.
Deze spyshots wijzen erop dat er een coupéversie van de afgelopen week onthulde Enyaq iV in de maak is. Het prototype - voorzien van een Tsjechisch kenteken - is flink gecamoufleerd, maar kan niet verhullen waar het hier om gaat. De koplampen, achterlichtunits en grille lijken op het eerste gezicht rechtstreeks afkomstig van de Enyaq iV. De doorlopende ledstrip van de Vision iV lijkt zijn weg dus niet te vinden naar het productiemodel. Stijlelementen die wel doorgevoerd lijken te worden, zijn de vorm van de daklijn en de zijruiten van de concept car. Ook het grote glazen dak van de Vision iV is aanwezig op dit prototype.
De Volkswagen Group is druk bezig met het uitrollen van nieuwe elektrische modellen op het modulaire MEB-platform. Skoda doet uiteraard vrolijk mee en dit zou dan de jongste toevoeging worden. Voor de aandrijving worden dan hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijnen gebruikt die de Tsjechen reeds hebben gereserveerd voor de Enyaq iV. Dat zou betekenen dat er drie reguliere varianten komen (de 50, 60 en 80, variërend van 150 pk tot 265 pk), aangevuld met een 306 pk sterke RS. Volgend jaar verwachten we meer te zien van deze toevoeging aan het elektrische gamma van Skoda.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door edge Bekijk Berichten
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
SKODA ENYAQ COUPÉ DOET JASJE OPEN
Het is geen geheim dat Skoda werkt aan een Skoda Enyaq Coupé. Of die platgeslagen versie van de elektrische Skoda Enyaq iV de naam ‘coupé’ verdient valt te betwijfelen, maar er kleeft waarschijnlijk wel degelijk een voordeel aan deze koetswerkvorm.
De Skoda Enyaq iV is er nog maar net, maar de tweede koetswerkvariant is al onderweg. De Enyaq Coupé (werktitel, trouwens) kan worden gezien als de productieversie van de Vision iV uit 2019. De platgeslagen Enyaq werd al eerder gespot, maar doet nu de helft van z’n camouflagejas uit. Daardoor is goed te zien dat de voorzijde exact overeenkomt met de reeds gepresenteerde Enyaq. De testauto’s dragen de wat agressievere voorbumper van de Founders Edition, die ongetwijfeld ook optioneel beschikbaar komen voor de reguliere uitvoeringen.
Uiteraard blijft de achterzijde, waar het nieuws te vinden is, nog wel stevig ingepakt. Vanaf de B-stijl zet de daklijn van de Enyaq de daling in, om te eindigen bij een grote liftback-achterklep. De achterruit ligt erg vlak, maar krijgt wel alsnog een wisser mee. Qua indeling komt de kont overeen met die van de reguliere Enyaq. Zo lijken de horizontale achterlichtunits de operatie te overleven, al worden ze wellicht met elkaar verbonden door een modieuze ledstrip. De kentekenplaat mag z’n plekje direct onder de achterklep houden.
Eigenlijk is het best opmerkelijk dat juist de Skoda een elektrische SUV met een aflopende daklijn krijgt. Deze koetswerkvorm lijkt voor geen meter bij het praktisch ingestelde, nuchtere merk uit de Volkswagen-stal te passen, maar toch is dit de weg die de Tsjechen willen gaan. Zo’n Enyaq Coupé lijkt net als z’n soortgenoten een auto die je puur en alleen koopt omdat je ‘m mooier vindt dan de reguliere versie. Belangrijke nadelen zijn ruimteverlies en een ongetwijfeld hoger prijskaartje. In het geval van een elektrische auto wordt een voordeel van deze koetswerkvorm echter extra duidelijk: zo’n auto is doorgaans gestroomlijnder. Een Audi E-tron Sportback is daardoor iets efficiënter en komt dus iets verder op een volle accu dan een reguliere E-tron. Tesla's hebben niet voor niets stuk voor stuk een druppelvormige koets...
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
dus voor minder auto moet je meer betalen? Ik wist dat bmw en mercedes al dat truukje toepasten, maar Skoda?
Comment
Comment