Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 1-Serie (2019)
Collapse
X
-
ZOU HET DAN TOCH?
BMW 1-SERIE SEDAN WEDEROM IN EUROPA
In 2016 presenteerde BMW de 1-serie Sedan voor de Chinese markt. Plannen om de auto naar Europa te halen zijn er officieel niet, maar toch is de auto nu voor de tweede keer in onze contreien gespot.
Kort na de introductie van de vierdeurs 1-serie was het raak: een lezer zag een gecamoufleerde versie van de vierdeurs 1-serie wegschieten bij een Frans tolpoortje. Nu is het op zichzelf niet zo verwonderlijk dat een auto van een Duitse fabrikant in Europa z’n testkilometers maakt. Dat de auto nu, 2 jaar na z’n lancering opnieuw in Europa is gezien, zorgt wel voor wat vraagtekens. De 1-serie op de foto’s werd in München gespot.
Afgaande op de camouflage gaat het hier om een auto die op detailniveau afwijkt van wat er in China en sinds kort ook in Mexico rondrijdt. Dat zou een facelift kunnen betekenen, wat gezien de leeftijd van de compacte vierdeurs BMW op de middellange termijn een logische zet zou zijn.
De 1-serie sedan heeft technisch niets van doen met de achterwielaangedreven 1-serie die nu nog in de Europese showrooms staat. Het Chinese model is gebaseerd op BMW’s UKL-platform en heeft dus voorwielaandrijving. Feitelijk is het dus de sedanversie van de volgende 1-serie, die steeds vaker in gecamoufleerde vorm voorbijkomt. Aan de buitenkant is die band onder meer te zien door de sterk oplopende taillelijn van beide auto’s en de neus, met koplampen die enigszins in een V-vorm naar elkaar toe zijn gekanteld.
Een vierdeurs 1-serie zou ook op de Europese markt zeker geen gek idee zijn. Reguliere compacte sedans zijn hier kennelijk met geen mogelijkheid te slijten, maar voor zogeheten premiummodellen liggen de zaken anders. Audi doet goede zaken met z’n A3 Limousine en bij Mercedes-Benz heeft de CLA gezelschap gekregen van de A-klasse Sedan.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
EIND VAN EEN TIJDPERK
BLIK TO THE FUTURE: BMW 1-SERIE
De huidige BMW 1-serie heeft zijn zevenjarige ambtstermijn er bijna op zitten. Aan de hand van spionagebeelden blikken we met onze illustrator vooruit op de derde generatie, die volgend jaar aantreedt.
Het was in de herfst van 2004 dat BMW in de Parijse beurshal een voor het merk nieuw segment betrad. Met de 1-serie ging BMW de strijd aan met de duurdere modellen in de compacte middenklasse, destijds de Audi A3, de Alfa Romeo 147 en de dikkere versies van de Volkswagen Golf en Opel Astra. In die tijd was er weliswaar al een 3-serie Compact, maar dat was, zoals de naam al aangeeft, eigenlijk een ingekorte D-segment-auto. Hoe dan ook, het was een slimme zet met veel potentieel, want die concurrenten hadden allemaal voorwielaandrijving, waardoor BMW hoog kon inzetten met zijn bijna spreekwoordelijke Freude am Fahren. Liefhebbers van het dynamische gevoel dat achterwielaandrijving met zich meebrengt en voor wie een 3-serie te hoog gegrepen was, konden hun geluk niet op. De nieuwe kleine BMW was dan ook meteen een groot succes.
Meer carrosserieversies volgden dan ook. In 2007 kwam er een driedeurs en later datzelfde jaar onthulde BMW zelfs een coupé en een cabriolet. In 2011 was Frankfurt het podium voor de tweede generatie 1-serie. De snelle rekenaar zal opmerken dat de tijdsspanne tussen 2004 en 2011 net zo groot is als die tussen 2011 en het heden. Inderdaad, de spionagebeelden van de volgende generatie BMW 1-serie komen sinds de zomer van 2017 al met enige regelmaat voorbij op onze site.
Mini
Er is echter wel wat essentieels veranderd sinds de introductie van de uitlopende 1-serie. Het heilige huisje van de achterwielaandrijving is geschonden met de X1 en de 2-serie in diverse varianten en het UKL-platform (Untere Klasse, ofwel lage klasse) dat die modellen én de Mini’s draagt, vormt ook de basis voor de derde generatie, waarvan onze illustrator aan de hand van diverse spionagebeelden deze impressie heeft gemaakt.
Nu hebben heilige huisjes ook hun beperkingen, want dankzij de overstap naar voorwielaandrijving kan het niet anders dan dat de volgende 1-serie ruimer wordt. Door de dwarsplaatsing steekt de motor minder ver naar achteren, zit de versnellingsbak niet onder het dashboard en ontbreken cardan en aandrijfassen achter, wat weer gunstig is voor de kofferruimte. De man of vrouw achter het stuur krijgt een instrumentenpaneel dat volgens ingewijden veel weg heeft van dat van de huidige 5-serie, met centraal een groot, breed infotainmentdisplay dat op het dashboard staat en licht naar de bestuurder toe is gedraaid.
Het front van de volgende 1-serie wordt mooi in lijn getrokken met het huidige familiegezicht en vertoont daardoor veel overeenkomsten met dat van de 2-serie. Dankzij grotere buitenmaten is er ruimte voor een schuiner aflopende achtersteven, hetgeen in combinatie met een lage neus en een ronder silhouet de koets een wat vriendelijker, maar niettemin dynamisch voorkomen geeft. Een beweging die we nog niet zo lang geleden ook bij de Mercedes-Benz A-klasse zagen en dat is logisch, want die auto is één van de belangrijkste concurrenten voor de 1-serie.
Wat betreft de motoren verwachten we de 109 pk sterke 1.499 cc driecilinder, die net als nu 116i gaat heten en de 118i met 1,6-liter viercilinder en 136 pk, al dan niet in combinatie met xDrive-vierwielaandrijving. Verder zitten er een 120i en een 120d in het verschiet. Ook plug-in hybride aandrijflijnen staan op de planning, met de 1.5-benzine als fossiele partner. Aan de echte rauwdouwers wordt natuurlijk ook gedacht: die mogen de dagen aftellen tot de M140i in de showrooms verschijnt. Met zijn tweeliter twinturbo viercilinder van rond de 350 pk en vierwielaandrijving moet die de Audi RS3 en Mercedes-AMG A45 de tent uit gaan vechten. En dan de koetsvormen: zo divers als het ooit was, zal het niet meer worden. Driedeurs is in deze klasse passé, een coupé zou wat knullig overkomen met voorwielaandrijving. Blijft over de cabrio, die zeker wel potentieel heeft. En natuurlijk de sedan die op andere continenten al rondrijdt, waarmee de A3 en A-klasse van repliek kan worden gediend.
Genève
We verwachten de derde generatie 1-serie volgend jaar; de Autosalon van Genève, begin maart, zou een mooie gelegenheid zijn voor het publieksdebuut. Dat betekent dan het einde van de compacte middenklasser met achterwielaandrijving, het einde van een tijdperk. Maar ach, BMW heeft inmiddels ruimschoots bewezen dat achterwielaandrijving weliswaar bijdraagt aan de Freude am Fahren, maar daar zeker geen absolute voorwaarde voor is. De 2-serie stuurt immers ook bovengemiddeld leuk en wie wel eens in een New Mini heeft gereden, hoeft niet te worden overtuigd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
GESNAPT: NIEUWE BMW 1-SERIE
Nog dit jaar brengt BMW een compleet nieuwe 1-serie op de markt, een auto die vandaag weer in camfoulagetrim is opgedoken.
De huidige generatie van BMW's 1-serie draait al weer even mee en een van zijn grootste tegenspelers, de A-klasse van Mercedes-Benz, is vorig jaar aan een nieuwe generatie geholpen. Audi werkt hard aan een nieuwe A3 Sportback en ook BMW's hatchback wordt straks volledig vernieuwd. Bij die generatiewissel stapt de Einser over van achter- op voorwielaandrijving. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat de nieuwe 1-serie, net als de X1, 2-serie Active en Grand Tourer en Mini Countryman, op het UKL-platform komt te staan.
De driedeursversie van de 1-serie keert na de introductie van de nieuwe generatie niet meer terug. Wél lijkt het erop dat de 1-serie gezelschap krijgt van een sedanversie, een auto die al bestaat maar die mogelijkerwijs ook naar ons deel van de wereld komt. De nieuwe 1-serie valt ongetwijfeld enkele kilo's af ten opzichte van de huidige generatie. De wissel van voor- naar achterwielaandrijving zorgt, dankzij de afwezigheid een aandrijfas die naar achteren loopt, waarschijnlijk voor meer bagageruimte.
Op de motorenlijst treffen we straks ongetwijfeld een relatief uitgebreide mix van benzine- en dieselmotoren waarbij de basiskrachtbron - op benzinevlak - waarschijnlijk dezelfde 109 pk sterke 1.5 driepitter is uit de huidige 116i. Aan de andere kant van het spectrum verwachten we weer een M140i, een M Performance-versie die waarschijnlijk ook straks géén volwaardige M-versie boven zich krijgt. De introductie van de nieuwe 1-serie verwachten we in maart tijdens de Autosalon van Genève.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FWD. Dit topic mag gesloten worden.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenFWD. Dit topic mag gesloten worden.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Dat was toch al lang bekend.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Sinds 2017Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Dan is het topic al 2 jaar te lang open“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Zeker dat het niet de nieuwe Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, ... ofzo is?
Is echt gewoon zo'n karakterloze hatchback aan het worden, en dan heb ik het niet over zijn aandrijflijn. Maar gewoon qua looks. De unieke look van de huidige 1-series is volledig verdwenen.
Comment
Comment