Een tongbreker, die nieuwe GT van de Italiaanse carrossier Touring Superleggera: Sciàdipersia. Naar de sjah van Iran die in 1958 van Touring een op maat gemaakte snelle cruiser kreeg op basis van de Maserati 5000 GT. Ook nu schuilt er een Maserati onder.
Dit is de grote première van Touring Superleggera op het autosalon van Genève, volgende week. Na de Disco Volante op basis van de Alfa Romeo 8C en de Berlinetta Lusso rond een Ferrari F12, bouwt de Milanese carrozzeria nu tien exemplaren van deze Sciàdipersia rond een Maserati GranTurismo.
“Ik wilde een moderne interpretatie van een gran turismo-auto maken”, zegt de Belgische designer Louis de Fabribeckers. De Sciàdipersia is geen spatje retro, en verwijst slechts in zijn lange achterkant wat naar de oorspronkelijke 5000 GT van de sjah. “Maar het opzet is net hetzelfde als wat de sjah van Iran destijds aan ons bedrijf vroeg: een coupé waarin je lang met hoge snelheid kan reizen in alle comfort. Dit is een echte vierzitter.”
De Sciàdipersia behoudt de V8 uit de Maserati, met 460 pk en 520 Nm aan de achterwielen. Zijn top bedraagt 301 km/h en hij haalt 100 in 2,7 seconden. Het koetswerk bestaat voor het eerst bij Touring meer uit carbon dan uit aluminium, en hij wordt nog steeds volledig met de hand vervaardigd. De productie neemt een half jaar in beslag. De prijs…. Daar blijft Touring discreet over. De enige meevaller: zo’n Maserati GranTurismo is nog de duurste niet op de tweedehandsmarkt.
Dit is de grote première van Touring Superleggera op het autosalon van Genève, volgende week. Na de Disco Volante op basis van de Alfa Romeo 8C en de Berlinetta Lusso rond een Ferrari F12, bouwt de Milanese carrozzeria nu tien exemplaren van deze Sciàdipersia rond een Maserati GranTurismo.
“Ik wilde een moderne interpretatie van een gran turismo-auto maken”, zegt de Belgische designer Louis de Fabribeckers. De Sciàdipersia is geen spatje retro, en verwijst slechts in zijn lange achterkant wat naar de oorspronkelijke 5000 GT van de sjah. “Maar het opzet is net hetzelfde als wat de sjah van Iran destijds aan ons bedrijf vroeg: een coupé waarin je lang met hoge snelheid kan reizen in alle comfort. Dit is een echte vierzitter.”
De Sciàdipersia behoudt de V8 uit de Maserati, met 460 pk en 520 Nm aan de achterwielen. Zijn top bedraagt 301 km/h en hij haalt 100 in 2,7 seconden. Het koetswerk bestaat voor het eerst bij Touring meer uit carbon dan uit aluminium, en hij wordt nog steeds volledig met de hand vervaardigd. De productie neemt een half jaar in beslag. De prijs…. Daar blijft Touring discreet over. De enige meevaller: zo’n Maserati GranTurismo is nog de duurste niet op de tweedehandsmarkt.
Comment