Een gloednieuwe auto maakt nieuwsgierig, een gloednieuw merk zo mogelijk nog meer. Dubbel prijs dus met de Sono Sion, een elektrische auto die een deel van zijn energie van de zon betrekt. Het is nog een prototype en we mogen alleen op en neer over een afgesloten dijk, dus verwacht geen doorvlochten rij-impressie, maar een nadere blik op zo'n nieuwkomer is altijd de moeite waard.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Sono Sion (2019)
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
Vind ik toch wel straf:
250 km range
16k voor de auto (inclusief zonnepanelen?) en 4k voor de batterij (35-45kWh).
Lijkt te mooi om waar te zijn.
Ik had altijd begrepen dat zonnepanelen op een auto plakken zinloos is (tenzij om auto koel te houden als hij in de zon staat).
Of zonnepanelen op de zijkant van de auto dan veel nut hebben, durf ik te betwijfelen.
Ben benieuwd.
Comment
-
De auto zelf vind ik wel interessant. Niet moeders mooiste, OK. En zonnepanelen in de zijkant gaan amper renderen, maar voor een 20k een ruime EV met voldoende bereik: ja.
Maar zoals je zegt: iets ontwerpen is 1 zaak, het in productie krijgen voor een goede prijs een andere.
Comment
-
als die zonnepanelen op een echt zonne dag 'maar' 30 km rijbereik toevoegen, zou ik ze gewoon weglaten. Mensen zullen afgeschrikt worden door het uiterlijk.
Ik hou wel van de filosofie. Alles is standaard
En 20.000 voor een Ev met 200 km rijbereik is toch gewoon goed?
Hopelijk raakt dit van de grond.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Rij-impressie: SONO MOTORS SION
Sono Motors: nooit van gehoord? Dat kan, want twee jaar geleden bestond het merk nog niet. Maar vandaag staat het eerste model voor ons klaar. Als prototype, maar wel bijna productierijp.
De automobielindustrie is een wereld waar je niet zomaar even tussen komt. Het is een machtige ons- kent-ons-wereld en de investeringen die nodig zijn voordat je misschien winst maakt, zijn een bijna onmogelijk te nemen drempel voor nieuwe toetreders. Bijna, want af en toe glipt er wel degelijk een dappere dodo tussendoor. Het beste voorbeeld daarvan is natuurlijk Elon Musk met zijn Tesla, hoewel die vooralsnog alleen maar geld verbrandt.
Des te fascinerender is het wanneer er toch weer iemand opstaat die het durft te proberen en alleen daarom al verdient de Duitse start-up Sono Motors onze warme belangstelling. Twee jaar geleden meldde Sono dat het via crowdfunding een kleine twee ton had binnengehaald. Twee ton? Als ze op de R&D-afdeling; van een autofabrikant één keer hoesten, is het al weg. Maar bij Sono zeiden ze: "Mooi, daarmee kunnen we aan de slag!" Een jaar later stond de teller al op een half miljoen euro en dat is nog steeds een fooi in de autowereld. Sommige mensen komen zelfs met een fooi kennelijk een heel eind, want hier staat de Sion, de eerste auto van Sono.
250 KM VER
Dit is nog een prototype, maar wel een dat heel dicht zit bij de uiteindelijke productieversie die vanaf volgend jaar leverbaar is. De Sion is volledig elektrisch met een 80 kW-inductiemotor die de achterwielen aandrijft. Hij heeft een accupakket van 35 kWh en daarmee zou hij 250 kilometer ver moeten kunnen rijden. Niet NEDC, maar echt. Het is een volwaardige vijfzitter die maximaal 140 km/h haalt.
Dat het geen gewone auto is, zie je meteen. En dat er geen grote Italiaanse naam voor het design heeft getekend eveneens, maar dat uiterlijk is functioneel. De lichte polycarbonaat koets is namelijk voor het grootste deel bekleed met zonnecellen. Het zijn er zó veel, dat je bij mooi zomerweer in een dag tijd dertig kilometer extra reikwijdte uit de lucht plukt, claimt Sono. Als we ons het eerste deel van deze zomer even in herinnering brengen, dan kunnen we de toekomst wat dat betreft dus zonnig inzien voor deze Sion.
Maar van de zon alleen kun je helaas (nog) niet leven, dus moet je ook stekkeren. Dat kan aan een stopcontact, een reguliere laadpaal of een snellader. Kijken we even naar een gewone laadpaal (11 kW), dan is hij in 2,5 uur op 80 procent en in 3,5 uur vol. Aan de snellader (50 kW) bereik je 80 procent in dertig minuten en een volledige lading in een uur.
BOSJES MOS
Het interieur is zo eenvoudig mogelijk gehouden. Een scherm recht voor je vervangt de klokken. Infotainment en andere secundaire functies staan op een tweede scherm in het midden. Daaronder vind je de bediening van de airco, die van de BMW i3 is geleend, net als de satelliet aan de stuurkolom waarmee je de aandrijving bedient. Innovatief is dat in het dashboard en tussen de voorstoelen bosjes mos zijn verwerkt die fijnstof uit de lucht moeten halen. Op de achterbank zit je opvallend ruim en ook de kofferbak is gigantisch.
Een auto maken is één ding, maar je moet 'm ook aan de man brengen. We vragen aan oprichter Laurin Hahn hoe hij dat voor zich ziet. "We gaan rechtstreeks via internet verkopen. Dealers kosten alleen maar marge." Voor reparatie en onderhoud kun je terecht bij een bekende universele garageformule, waarvan Hahn de naam nog even geheim houdt. Dat doet hij ook met de fabriek die de productie op zich neemt, maar: "Het is een ervaren partij binnen Europa."
GEEN KEUZE
We hebben gereden met de Sion, maar omdat het een prototype is en we alleen rechtdoor over een afgesloten dijk mochten, valt daar nog niet zoveel over te zeggen. De Sono Sion moet volgend jaar op de markt verschijnen en naast thuisland Duitsland heeft ook ons land hoge prioriteit. Sono Motors zegt inmiddels zo'n zevenduizend reserveringen te hebben, waarvan enige honderden uit ons land komen. Dat is een mooi begin, maar op termijn wil Sono 50.000 auto's per jaar verkopen. Om meer mensen te enthousiasmeren staat er een tournee op stapel met de twee prototypes. Daarbij worden ook Nederlandse steden aangedaan. Geïnteresseerden kunnen dan zelf rijden, mits ze zich van tevoren hebben aangemeld op www.sonomotors.com.
De Sion gaat € 16.000 kosten, inclusief BTW, maar exclusief de accu. Sono streeft ernaar de prijs daarvan onder de € 4.000 te houden en er komt ook een leaseconstructie voor. Om de prijs van de auto zo laag mogelijk te houden is er geen enkele keuze, zelfs de kleur staat vast: zwart. Henry Ford grinnikt in zijn graf. De Sion heeft Isofix, een neerklapbare achterbankleuning, airconditioning, centrale vergrendeling, Bluetooth, twee airbags, onderhoudsvrij mos en een trekhaak, waarmee je 750 kg mag zeulen. De standaard garantie bedraagt twee jaar met een maximum van 100.000 kilometer. En de naam? Hahn lacht als we ernaar vragen. "Sono komt van sonografie, het Duitse woord voor echografie. Mijn vader zat in dat vak en had het er vaak over. En Sion heb ik van een muur vol graffiti in München, waar ik vaak voorbij loop. Geen idee wat het betekent, maar ik vind het mooi klinken."
LATTE MACCHIATO
Wie zich 'start-up' noemt en werkkapitaal vergaart via crowdfunding, ontkomt niet aan hippe namen die zijn verzonnen met een MacBook Pro onder de arm en een latte macchiato in de hand. Zoals Apple 'i-' zet voor alles wat veel te duur is, zet Sono allerlei voorvoegsels voor zijn naam. Met 'ViSono' wil Sono Motors zeggen dat de auto energie 'oogst'. 'BiSono' betekent dat de auto plug-out werkt, dus kan worden gebruikt als energiebron voor andere apparaten. 'BreSono' is het mos. 'ReSono' wil zeggen dat iedereen hem kan repareren, aan de hand van vrij verkrijgbare instructie- video's en handboeken. 'GoSono' is een app waarmee je onder meer kunt carpoolen of je Sion verhuren wanneer je hem zelf even niet nodig hebt.
OORDEEL- +Ruim
- +Innovatief
- -Design
- -Geen keuze
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
'EIND 2019 IN PRODUCTIE'
SONO MOTORS ZOEKT GELD
Sono Motors, de Duitse nieuwkomer die voor komend jaar een heel betaalbare, volledig elektrische auto mét zonnepanelen heeft beloofd, is op zoek naar nieuwe investeerders.
Twee maanden geleden reden we onze eerste voorzichtige testkilometers met de Sono Sion, een volledig elektrische auto die een lage aanschafprijs (20.000 euro) combineert met veel gebruiksgemak én zonnepanelen. Hoewel het geheel er best veelbelovend uitzag, was het nog wel echt een prototype waar we mee reden. Niettemin ging Sono Motors zelfverzekerd met de twee voorserie-modellen toeren om zoveel mogelijk potentiële klanten warm te maken voor de volks-EV. Ook in Nederland werden zes steden aangedaan, waarbij volgens woordvoerster Alexa Rauscher meer dan duizend mensen met de Sion reden en nog een paar honderd meer alleen even instapten. "Op dit moment ontvangen we dagelijks reserveringen uit Nederland", vertelt Rauscher. "Jullie zijn nu al een van onze belangrijkste markten buiten het Duitse taalgebied."
In totaal heeft Sono Motors meer dan 8.000 reserveringen voor de Sion opgehaald. Maar om de auto productierijp te maken is meer kapitaal nodig. Eerder deze maand werd al vijf miljoen extra verworven bij bestaande investeerders, de ronde die vandaag start moet zowel particuliere als institutionele beleggers overhalen in Sono Motors te investeren. Net als in eerdere crowdfunding-rondes wil medeoprichter Laurin Hahn bij particuliere geldschieters vooral inspelen op hun ecologische geweten: "Ons doel is het om een duurzaam bedrijf op te zetten. We geloven dat we veranderingen teweeg kunnen brengen."
Om institutionele beleggers aan boord te krijgen, benadrukt Hahn dat Sono Motors het afgelopen jaar in waarde is verdubbeld. Het geld dat nu wordt binnengehaald, wordt naast het afmaken van de Sion ook besteed aan het opstarten van de productie. Die klus moet in het vierde kwartaal van 2019 zijn geklaard. Als alle nu gereserveerde auto's ook daadwerkelijk worden afgenomen, levert dat een extra 140 miljoen euro op.
Over de productie, distributie en after sales doet Sono Motors nog steeds geheimzinnig. Na onze eerste rit vertelde CEO Laurin Hahn wel aan AutoWeek een 'ervaren partij binnen Europa' op het oog te hebben voor de productie, en reparatie en onderhoud te gaan uitbesteden aan 'een bekende universele garageformule'. Verkoop van de Sion zal volledig online geschieden.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
20.000 Euro lijkt goedkoop maar is tegelijkertijd ook duur. Afwerking lijkt een Dacia niet te evenaren en die koop je voor minder dan de helft. Komt daarbij dat de betrouwbaarheid en veiligheid nog een groot vraagteken is. Zonnepanelen lijken een 'doordacht' item, maar kan me niet voorstellen dat je er nog maar voldoende rendement uithaalt om de normale verbruikers te laten werken. Ten eerste is de oppervlakte uitermate klein, ten tweede zijn de uren op jaarbasis dat je wagen in de volle zon staat of rijdt te verwaarlozen.
Los daarvan vraag ik me af waarom een Dacia verkocht wordt voor minder dan de helft als je hoort dat een batterij slechts 4000 euro kost en een electromotor zal nu ook niet het grote geld kosten.
Lijkt me dat bij een traditionele wagen veel meer dure componenten gebruikt worden (motor, versnellingsbak, uitlaat, koelsysteem,...noem maar op.).
Kan iemand me uitleggen waarom een electrisch voertuig zoveel duurder moet zijn dan een traditionele wagen ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten20.000 Euro lijkt goedkoop maar is tegelijkertijd ook duur. Afwerking lijkt een Dacia niet te evenaren en die koop je voor minder dan de helft. Komt daarbij dat de betrouwbaarheid en veiligheid nog een groot vraagteken is. Zonnepanelen lijken een 'doordacht' item, maar kan me niet voorstellen dat je er nog maar voldoende rendement uithaalt om de normale verbruikers te laten werken. Ten eerste is de oppervlakte uitermate klein, ten tweede zijn de uren op jaarbasis dat je wagen in de volle zon staat of rijdt te verwaarlozen.
Los daarvan vraag ik me af waarom een Dacia verkocht wordt voor minder dan de helft als je hoort dat een batterij slechts 4000 euro kost en een electromotor zal nu ook niet het grote geld kosten.
Lijkt me dat bij een traditionele wagen veel meer dure componenten gebruikt worden (motor, versnellingsbak, uitlaat, koelsysteem,...noem maar op.).
Kan iemand me uitleggen waarom een electrisch voertuig zoveel duurder moet zijn dan een traditionele wagen ?
Een preproductie testmodel zegt toch ook niks over de uiteindelijke afwerking?
Comment
-
akkoord afgesloten met NEVS voor de produktie.
Benieuwd of ze ook technische componenten gaan delen. Tot nu zaten er nog wel wat i3 onderdelen op de ontwikkelingsversies.
Comment
Comment