Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Vision RS Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Skoda Vision RS Concept

    VOORAF GESCHETST

    INTERIEUR SKODA VISION RS IN BEELD

    Skoda zet parkeert straks op de Autosalon van Parijs de Vision RS, een studiemodel dat al is geschetst en waarvan nu ook het binnenste in beeld is gebracht.

    Eind augustus kondigde Skoda de komst aan van de Vision RS, een studiemodel waarin de Tsjechen niet alleen designkenmerken van toekomstige RS-modellen hebben verwerkt, maar tevens die van een nieuwe hatchback van het merk. Het ligt sterk in de lijn der verwachting dat die nieuwe hatchback de opvolger van de huidige Rapid wordt, een auto die iets hoger op de statusladder komt te staan en meer een concurrent voor auto's als de Ford Focus en Volkswagen Golf moet worden.

    Eerder schetste Skoda al het exterieur van de 4,36 meter lange, 1,81 meter brede en 1,43 meter hoge concept-car. Vandaag gunt de schetsafdeling van het merk ons een blik op het binnenste van de auto. Skoda meldt daarbij dat de Vision RS is uitgevoerd in de kleur 'helwit', volgens Skoda een knipoog naar de "[...] milieuvriendelijke aandrijflijn" van het studiemodel. Verwacht dus in ieder geval enige mate van elektrificatie. Helemaal elektrisch is de auto niet, daar Skoda melding maakt van een DSG-transmissie die zich middels 'shift by wire' laat bedienen.

    In het interieur zien we een bovenop het dashboard geplaatst infotainmentdisplay en Skoda maakt melding van de aanwezigheid van uit koolstofvezel vervaardigde elementen. Onder andere de middenconsole is uit het lichtgewicht goedje opgetrokken. Kristalglas is aanwezig om het glimmertjesgehalte op te krikken.

    Bron: Autoweek





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    En dit zou al de productieversie zijn :

    freude am fahren

    Comment


    • #3
      TWEELEDIGE VOORBODE GESCHETST

      SKODA BELICHT VISION RS

      Skoda brengt de Vision RS mee naar de Autosalon van Parijs, een concept-car waar de Tsjechen eerder al een digitaal voorproefje op gaven en waar vandaag voor de tweede keer designschetsen van worden getoond. Skoda pakt er behoorlijk mee uit, en dat heeft natuurlijk te maken met het gegeven dat de Vision RS een tweeledige vooruitblik is.

      De Vision RS is een nieuwe showauto waarmee Skoda enerzijds laat zien wat we op designvlak van toekomstige RS-modellen kunnen verwachten, maar daar blijft het niet bij. Skoda heeft z'n nieuwe RS-designtaal namelijk over een hatchbackgegoten en het is die basisvorm van de Vision RS waarmee Skoda de komst van een nieuw familielid aankondigt.

      Ook bij Skoda is men ervan overtuigd dat elektrificatie een zeer grote rol gaat spelen en modellen die onder het sportieve RS-label vallen, worden daarbij niet overgeslagen. Met de Vision RS geeft Skoda daar een duidelijk signaal mee af. De auto is namelijk een plug-in hybride waarvan de aandrijflijn uit een 1,5-liter grote 1.5 TSI benzinemotor en een 102 pk sterke elektromotor bestaat. Het gecombineerd vermogen ligt op 245 pk, genoeg om de auto in 7,1 seconden aan een snelheid van 100 km/h te laten schieten. Interessant ook zijn de 8,9 tellen die nodig zijn om van 80 km/h naar 120 km/h te versnellen. De elektromotor krijgt zijn energie uit accupakket met een capaciteit van 13 kWh, een exemplaar dat onder de achterbank is verwerkt en de auto een elektrische actieradius van 70 kilometer geeft.

      Zoals gezegd geeft Skoda met de Vision RS, zijn naam geeft het al weg, een indicatie van wat het op designtechnisch vlak met zijn nieuwe RS-modellen van plan is. De RS-genen komen vooral tot uiting in zaken als de uit koolstofvezel vervaardigde spoilers, zijspiegelkappen en luchtinlaten. Daarnaast zijn ook de grille en de aan de achterzijde prominent aanwezige diffusor uit dit lichtgewicht goedje opgetrokken. Ook het binnenste van de Vision RS moet de sportieve RS-ambities ademen. De stoelen zijn gedeeltelijk met alcantara bedekt, stoelen waar Tsjechische vlaggetjes op zijn aangebracht. Het hart van het aan de onderkant afgeplatte sportstuur, met middenmarkering, is net als de rest van het binnenste bedekt met het uit kleine driehoekjes bestaande textuur.

      Geen studiemodel zonder opvallende ingrediënten en zodoende is ook de Vision RS op bijzondere wijze aangekleed. De koets is gespoten in een witte lak waar Xyrallic-kristallen in zijn verwerkt, glimmers natuurlijk voor wat extra uiterlijke schwung zorgen, maar het zijn niet de enige aandachtstrekkers in de lak. Skoda spreekt over de aanwezigheid van "[…] organische bestandsdelen in de lak" die warmte reflecteren waardoor de temperatuur in het interieur bij warm weer niet te hard oploopt. Verder past Skoda ecologisch verantwoorde materialen als gerecycled textiel toe voor de afwerking van de stoelen en zijn de vloermatten gemaakt van de vezels afkomstig zijn van – jawel – de bladeren van een ananasboom.

      Wie de RS- en conceptglimmers van deze auto wegdenkt, heeft in theorie de basisvorm van een geheel nieuwe Skoda voor zich. De Vision RS geldt namelijk als voorbode van een nieuwe hatchback, een auto die in het gat springt dat de op termijn te verdwijnen Rapid Spaceback achter zich laat. Waar die Rapid Spaceback, de liftback wordt in Nederland al niet meer geleverd, zich net als auto's als de FiatTipo en de eveneens niet meer leverbare Seat Toledo nog op de no-nonsense hoek van de automarkt richt, zet Skoda deze nieuwkomer hoger op de statusladder. De auto lijkt meer nog dan de Octavia, die het merk alleen als liftback en als station levert, een goedkoper alternatief van compacte middenklassers als de Opel Astra en concerngenoot Volkswagen Golf te worden.









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        EINDELIJK TASTBARE VOORBODE

        NU VOLLEDIG: SKODA VISION RS

        Skoda heeft tijdens de autosalon van Parijs definitief het doek getrokken van de Vision RS, de al veelbesproken concept-car waarmee de Tsjechen niet alleen nieuw RS-design uit de doeken doen, maar ook vooruitblikken op de komst van de opvolger van de Rapid Spaceback.

        Vorige week donderdag schreven we al een uitgebreid verhaal over de Vision RS, het jongste studiemodel van Skoda. We kregen uitgebreid de tijd om met de voor die auto verantwoordelijke personen te spreken en konden derhalve al veel informatie over het studiemodel melden. De foto's van de auto bleven nog even onder de pet, maar nu heeft Skoda ook die uit de doeken gedaan.

        De Vision RS is een plug-in hybride waarvan de brandstofmotor een 150 pk sterke 1.5 TSI is, die bijval krijgt van een 102 pk sterke elektromotor. Gezamenlijk sturen ze 245 pk via een DSG-transmissie naar de vooras. Met dat vermogen sprint de Vision RS in 7,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 210 km/h. Onder de achterbank ligt een 13 kWh groot accupakket, waarmee de auto 70 kilometer elektrisch kan afleggen.

        Met de concept-car geeft Skoda onder andere een vooruitblik op nieuw RS-design. Volgens Oliver Stefani, Head of Design, is het een evolutie van de huidige RS-ontwerpstijl die meer dynamiek moet uitstralen. "In your face wordt het niet, daar zijn RS-modellen niet voor bedoeld", legt Stefani uit. Skoda lijkt op toekomstige RS-modellen in elk geval uitbundiger spoilerwerk en zichtbaar koolstofvezel te willen toepassen.

        Geen studiemodel zonder opvallende ingrediënten en zodoende is ook de Vision RS op bijzondere wijze aangekleed. De koets is gespoten in een witte lak waarin Xyrallic-kristallen zijn verwerkt. Glimmers die voor wat extra uiterlijke schwung zorgen, maar het zijn niet de enige aandachttrekkers in de lak. Skoda spreekt over de aanwezigheid van "organische bestandsdelen in de lak" die warmte reflecteren, waardoor de temperatuur in het interieur bij warm weer niet te hard oploopt. Verder past Skoda ecologisch verantwoorde materialen als gerecycled textiel toe en de vloermatten zijn bijvoorbeeld gemaakt van de vezels die afkomstig zijn van – jawel – de bladeren van een ananasboom.

        De Vision RS blikt verder vooruit op een opvolger van de huidige Rapid Spaceback. Denk de glimmers en spoilers weg en de vorm van die auto is overduidelijk. In tegenstelling tot het huidige model wordt die nieuwkomer meer een concurrent voor auto's als de Opel Astra en de Volkswagen Golf. In dat segment heeft Skoda in principe al de Octavia, maar van die auto levert het merk geen traditionele hatchback. De afmetingen van de Vision RS, die zeer waarschijnlijk grotendeels overeenkomen met die van de al in december te presenteren productieversie, liegen er ook niet om. De auto is 4,36 meter lang, langer dus dan de al genoemde Golf, maar korter dan de 4,67 meter lange Octavia. De Rapid Spaceback-opvolger – wij zetten in op de naam Rapid – komt in elk geval met TSI- en TDI-motoren beschikbaar, maar een plug-in-versie (al dan niet de RS-versie) lijkt in het verschiet te liggen. In december wordt ongetwijfeld alles duidelijk.









        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Dit ziet er mooi uit.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7








              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8




                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  De auto op deze bewegende beelden noemen we maar even Rapid Spaceback, maar eigenlijk is het nog helemaal niet zeker dat dit model weer zo gaat heten. De huidige Rapid is namelijk een behoorlijke tegenvaller voor Skoda en dus moet het met de nieuwe generatie anders. De fastback komt sowieso te vervallen, alleen de hatchback-achtige Spaceback blijft bestaan. Hoe die auto dan precies wordt ingevuld blijft nog even mysterieus, al gaf de Vision RS op Parijs een aardig inkijkje in wat de Tsjechen voor ogen hebben. Het moet een Golf-alternatief op ruimtegebied worden, maar dan op het MQB A0-platform waar onder meer de SeatIbiza op staat. Nog even wachten en dan weten we het zeker.

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    COMPLEET NIEUWE NAAM

                    OPVOLGER SKODA RAPID SPACEBACK HEET SCALA

                    De kogel is door de kerk: Skoda geeft de opvolger van de Rapid Spaceback een nieuwe naam: Scala.

                    In december trekt Skoda het doek van de opvolger van de huidige generatie Rapid Spaceback. De Tsjechen melden nu dat die nieuwe hatchback niet Rapid of Rapid Spaceback gaat heten, maar 'Scala'.

                    Skoda kiest ongetwijfeld voor een volledig nieuwe naam om het verschil met de huidige Rapid Spaceback aan te geven, een auto die meer in de budgethoek opereert terwijl deze nieuwe Tsjech een directe concurrent voor auto's in het reguliere C-segment moet worden. Scala, Latijn voor 'trap' of 'ladder' lijkt dan ook gekozen om het stapje te benadrukken dat de auto op de statusladder maakt.

                    De Scala is de productieversie van de auto waarop Skoda met de Vision RS Concept al een vooruitblik gaf. De auto krijgt onder meer een ver naar beneden doorlopende achterruit, iets wat we kennen van de huidige Rapid Spaceback. Onderaan dat stuk glas staat de merknaam 'Skoda' voluit geschreven. De Scala is volgens Skoda de eerste auto die de nieuwe designtaal van het merk draagt. De auto heeft een neus met een relatief laaggeplaatste grille en in het interieur krijgt een uit het dashboard stekend scherm een plek. De Tsjechen integreren hun displays momenteel nog in de middenconsole.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      BREED SCALA AAN MOTOREN

                      SKODA TOONT ZELF SCALA

                      Wen er maar aan: de teaser- en lekkermaakcampagne rondom de Skoda Scala is in volle gang. In dit tweede deel krijgen we spionagebeelden van de auto te zien, al zijn de tegelijkertijd vrijgegeven specificaties eigenlijk interessanter.

                      Dat laatste komt dan weer doordat onze hofleverancier van spionagebeelden eerder al met een soortgelijk gecamoufleerde Scala op de proppen kwam, al dachten we toen nog dat de auto wederom Rapid Spaceback zou gaan heten. Bij het bericht over de naamsverandering gaf Skoda al wat detailbeelden vrij en in de vorm van de in Parijs getoonde Vision RS is er al een concept-voorbode. Nu is het tijd voor het echte werk, maar nog wel met veel plakplastic. De Scala lijkt ondanks z'n iets grotere formaat trouw te blijven aan de carrosserievorm van de Rapid Spaceback, die door z'n derde zijruit een soort mengeling tussen een hatchback een stationwagen is.

                      Een vrij hoge daklijn en dito raampartij maken de carrosserie niet dynamischer, maar beloven wel veel goeds voor de binnenruimte en overzichtelijkheid. Skoda laat weten dat de Scala 4.362 mm lang, 1.793 mm breed en 1.471 mm hoog is, bij een wielbasis van 2.649 mm. De Rapid Spaceback is 4.304 mm lang, 1.706 mm breed en 1.459 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.602 mm, dus de auto groeit aan alle kanten. De Scala heeft met 467 liter bovendien een grotere bagageruimtedan de Spaceback, die 415 liter kan meezeulen onder het afdekscherm. Met de bank plat kan er 1.410 liter mee.

                      Dan de motorenlijst. Skoda belooft drie benzinemotoren, één diesel en een krachtbron op aardgas. De basismotor is een 1.0 TSI met 95 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 1.0 is er ook met 115 pk en krijgt er dan een versnelling bij, terwijl ook een zeventraps DSG-automaat tot de mogelijkheden behoort. De voorlopig snelste versie krijgt een 1.5 TSI met 150 pk mee. Wie liever een diesel heeft, kan straks tekenen voor de 1.6 TDI met 115 pk. Als alternatief is er de 1.0 G-TEC, een driecilinder die op aardgas loopt en 90 pk's op de been brengt. Een handgeschakelde zesbak is hier de enige optie.











                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        SPRONG VOORWAARTS

                        BLIK TO THE FUTURE: SKODA SCALA

                        Skoda liet in Parijs de Vision RS zien, een studiemodel vol spoilers, lipjes, vouwtjes en uit koolstofvezel opgetrokken randjes. Als je al die RS-glans van de concept-car poetst, hou je de basisvorm over van een geheel nieuwe Skoda. Die nieuwkomer komt al eerder dan je denkt!

                        De Vision RS geldt namelijk niet alleen als voorproef van wat we op designgebied van Skoda’s RS-modellen kunnen verwachten, maar ook als vooruitblik op een auto die in het gat springt dat de Rapid Spaceback straks achter zich laat. Een korte terugblik. Tijdens de IAA van Frankfurt van 2012 liet Skoda de Mission L Concept zien, een studiemodel dat destijds werd omschreven als “een voorbode op een nieuwe middenklasser”. Tijdens de autosalon van Parijs later dat jaar werd de productieversie van de Mission L Concept getoond: de Rapid. Die nieuwe Tsjech kwam in 2013 als 4,48 meter lange vijfdeurs liftback onze kant op. Ruim een halfjaar later werd de Rapid-familie versterkt door de 18 centimeter kortere Rapid Spaceback, een typische hatchback die – hoewel zijn naam anders deed vermoeden – een kleiner laadruim had dan de liftback. Met die afmetingen nestelde het tweetal, dat in China overigens nog een sedanbroertje had, zich tussen de grofweg 4 meter lange Fabia en de 4,66 meter lange Octavia. Een gunstige prijsstelling, relatief veel ruimte en een uiterlijk zonder poespas. Op papier geen verkeerde eigenschappen, maar de Nederlandse consument wilde er niet in grote getale aan beginnen. In totaal zijn er in Nederland 6.441 exemplaren van verkocht, zo’n 800 minder nog dan de Yeti bij elkaar heeft weten te sprokkelen. De liftbackversie van de Rapid werd vorig jaar aan de wilgen gehangen, maar Skoda geeft de moed niet op. In december stellen de Tsjechen namelijk een opvolger aan de wereld voor, een auto die een stapje omhoog doet op de statusladder.

                        Waar de uitgaande Rapid Spaceback zich net als auto’s als de Fiat Tipo en de aan de Rapid gerelateerde Toledo nog op de no-nonsense hoek van de automarkt richt, geeft Skoda z’n jongste een nieuwe missie. Volgens marketinghoofd Brinkmann breekt de nieuwe Rapid volledig met het huidige model. “Kwalitatief is hij van een compleet ander niveau, het budgetplaatje is eraf.” Skoda omschrijft de auto ditmaal als een directe concurrent voor reguliere C-segmenters als de Volkswagen Golf. In dat segment heeft Skoda in principe al de Octavia, hoewel het merk van die auto geen traditionele hatchback levert, maar alleen een liftback en een stationwagen. Volgens Marc Brinkmann, Head of Marketing bij Skoda, kannibaliseert de Rapid Spaceback-opvolger de verkoopcijfers van de Octavia straks niet. “Modellen worden steeds groter en groeien bij een generatiewissel vaak een stukje, zo ook de volgende generatie van de Octavia straks.” De afmetingen van de Vision RS Concept gaven daar al een indicatie van. Het studiemodel was 4,36 meter lang, 1,43 meter hoog en 1,83 breed. Daarmee is de auto zo’n 6 centimeter langer en 10 centimeter breder dan de huidige Rapid Spaceback die hij gaat opvolgen. De Octavia, altijd een hatchback of stationwagen, is met zijn lengte van 4,67 ook nu nog fors groter. Daar komt bij dat de vooralsnog naamloze nieuwkomer, wij zetten in op simpelweg ‘Rapid’, gebruikmaakt van Volkswagens MQB A0-platform. Die basis kennen we van auto’s als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza terwijl de C-segmenters binnen de Volkswagen Groep, van de Skoda Octavia tot de Seat Leon en dus ook de Skoda Octavia, van een grotere variant van het MQB-platform gebruikmaken. De bagageruimte van de Vision RS, die zeer waarschijnlijk overeenkomt met die van de reguliere productieversie, meet 430 liter; 50 liter meer dan die van de Volkswagen Golf.

                        Begin december trekt Skoda het doek van de Rapid Spaceback-opvolger, een auto die volgend jaar op de markt moet verschijnen. Het neusje van de hatchback is met zijn laag geplaatste grille volledig nieuw voor Skoda. In de toekomst gaan we variaties op dat thema terugzien op onder meer de nieuwe Octavia. De nieuwe Rapid komt alleen als hatchback naar ons deel van de wereld en volgens Björn Kröll gewoon met “de complete TSI- en TDI-range.” Een liftbackversie volgt, maar die zal volgens Brinkmann alleen naar andere markten worden verscheept.

                        Impressie:





                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          En het interieur nu ook.

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14








                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              NOG ZEVEN NACHTJES SLAPEN VOOR DE REST

                              SKODA ONTHULT INTERIEUR SCALA

                              Skoda onthult in aanloop naar de officiële onthulling van zijn nieuwe model alvast het interieur. Voor de buitenkant van de Scala moeten we nog een kleine week geduld hebben.

                              Hoewel Skoda flink aan de slag is gegaan met het ontwerp van een nieuw interieur, is de foto die het merk nu deelt geen heel grote verrassing. Eerdere schetsen gaven namelijk al veel weg van Skoda’s vernieuwde designtaal voor het dashboard. Ook de in Parijs gepresenteerde Vision RS gaf al veel prijs van de nieuwe lijnen die we de komende tijd in alle Skoda’s gaan tegenkomen. Norbert Weber staat aan het hoofd van Skoda’s interieurteam. “In principe gebruiken we de komende tijd dezelfde vorm in het dashboard voor alle komende auto’s, maar krijgt elk model zijn eigen taal. De basis is hetzelfde, maar de interpretatie wordt anders. De Scala is het eerste model met dit vernieuwde DNA en wordt wat sportiever afgewerkt door kleur- en materiaalgebruik. In de luxere sedans als de Octavia en Superb vind je meer leer, in de Fabia meer kleur en lijnen voor een jonger publiek.” Maar over het algemeen geldt dat Skoda het materiaalgebruik naar hoger niveau heeft getild. De harde kunststoffen uit de Rapid zijn verleden tijd.

                              Weber ging met zijn ontwerpteam aan de slag met als uitgangspunt dat het interieur een minimale levenscyclus van zeven jaar moest hebben. “Een auto is geen smartphone, die elk jaar wordt vernieuwd. Met dit vernieuwde ontwerp willen we even vooruit kunnen.” De grootste verandering in vergelijking met het huidige dashboard zit hem in het scherm dat los boven op de middenconsole is geplaatst. Weber: “Bij het vorige scherm had je geen houvast tijdens het bedienen en moest alles uit de losse pols. Door de rand onder het nieuwe scherm kan je pols rusten als je het scherm bedient. Daarnaast zie je dat bij andere merken wordt gekozen om alles op de bestuurder te richten. Wij willen juist alle inzittenden erbij betrekken en plaatsen het scherm gewoon recht, zodat iedereen het goed kan zien.” Niet alle functies verdwijnen in het centrale 10-inch scherm, want Skoda behoudt de fysieke knoppen voor de klimaatregeling en andere functies, zoals voor het start-stopsysteem en de parkeerhulp. De klokken achter het stuur maken plaats voor een digitaal scherm waarop alle meters af te lezen zijn.

                              Op 6 december zien we naast het interieur ook het exterieur van de Scala, want dan staat de wereldpremière van het nieuwe model op de planning.








                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment

                              Working...
                              X