edit.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW i4 (2021)
Collapse
X
-
BMW I4 UITGEBREID IN BEELD
Dat er een BMW i4 in de pijplijn zit, weten we al sinds 2019. De elektrische versie van de BMW 4-serie Gran Coupé laat zich nu vanuit alle hoeken zien, terwijl München nog eens uitlegt hoe geweldig hij wordt.
De BMW i4 laat zich ook wel omschrijven als de productieversie van de Concept i4 uit het voorjaar van 2020. De benaming ‘elektrische BMW 4-serie Gran Coupé’ dekt de lading echter nog beter, al moet gezegd dat ook de reguliere 4-serie Gran Coupé van deze generatie nog moet worden gepresenteerd.
De BMW i4 wordt dus voor die 4-serie wat de iX3 is voor de X3. Een auto met dezelfde koets, maar een elektrische aandrijflijn en wat eigen design-elementen. Dat dat een verrassend goede EV kan opleveren, bewijst die iX3. Waar die auto het nog relatief rustig aan doet, beloofde BMW al eerder dat de i4 een bijzonder snelle jongen wordt. De verwachting is dat er op termijn meerdere varianten verschijnen, maar de introductieversie zou al in zo’n 4 tellen van 0 naar 100 km/h kunnen knallen. De hoofdverantwoordelijke is een (of twee, maar waarschijnlijk één) elektromotor met 530 pk.
Nu voegt BMW aan die cijfers toe dat de auto niet alleen in rechte lijn, maar ook in bochten tot indrukwekkende prestaties in staat moet zijn. Niet heel verrassend, want het zou vreemd zijn als BMW voortijdig zou aankondigen dat zijn elektrische sportieveling als een natte dweil door de bocht zeilt. Dankzij een zeer directe besturing, grote wielbasis en spoorbreedte, een uitgekiende onderstel-afstemming en een laag zwaartepunt is de i4 volgens de fabrikant net zo wendbaar en dynamisch als iedere andere BMW.
Dat gaan we graag zelf ervaren, maar voor nu is het vooral fijn dat BMW een heel pak foto’s aan de mededeling toevoegt. De i4 hult zich daarop weliswaar nog steeds in een camouflagekleed, maar laat zich desondanks wel vanuit alle invalshoeken zien. Daardoor wordt vooral duidelijk hoezeer de auto op de 4-serie Gran Coupé lijkt. De verschillen dienen dan ook in details te worden gezocht. De achterbumper ontbeert de combinatie van diffuser en – uiteraard- uitlaateindstukken, al verwachten we daar wel een iX3-achtig ornament voor in de plaats. De grootste vraag is wat BMW met de voorbumper van plan is. De reguliere 4-serie is immers berucht om zijn gigantische grille en die wordt niet één op één overgeheveld naar de i4. Het meest waarschijnlijke scenario is dat BMW binnen die indrukwekkende contouren een afgesloten, grille-achtig element monteert, maar door de slim gecamoufleerde neus is niets nog zeker.
Interessant zijn ook de deurgrepen. Waar de tweedeurs 4-series het met de bekende, 'conventionele' deurgrepen doen, lijken de vijfdeurs-exemplaren over gladdere exemplaren te beschikken. Deze deurgrepen zagen we eerder op de reguliere 4-serie Gran Coupé en werken waarschijnlijk met een elektronische ontgrendeling, via een knop die is verstopt onder de zichtbare afdekking. Laat je niet misleiden door de witte deurgrepen op de testauto’s: deze plaatjes van gewone exemplaren dienen ter afleiding.
De verwachting is dat de i4 nog dit jaar zijn opwachting maakt, waarschijnlijk nadat de reguliere 4-serie Gran Coupé wordt voorgesteld.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenQua algemene vorm lijkt het me een knappe wagen te worden, maar BMW kennende gaan het ze voor mij in de details verknoeien.
Doet er niet toe, want een beetje uitgerust gaat die toch veel te duur worden.
Comment
-
Staat bij 'nieuwe auto's' ondertussen, is officieel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenStaat bij 'nieuwe auto's' ondertussen, is officieel.
http://www.autoforum.be/forum/auto-a...14-bmw-i4-2021
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Maar ik was 2 minuten eerder!Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
INTERIEUR ELEKTRISCHE BMW I4 IN BEELD
BMW brengt later dit jaar de elektrische i4 op de markt, een auto waar het exterieur geen geheimen meer kent. Dat geldt echter niet voor het interieur van de i4. Tot nu, de eerste foto's van het binnenste van de i4 liggen namelijk op straat.
De onthulling van de elektrische BMW i4 heeft een behoorlijk lange aanloop. De i4, in feite de elektrische versie van de nog te presenteren nieuwe 4-serie Gran Coupé, werd in maart vorig jaar in concept-vorm getoond. Die Concept i4 leidde uiteindelijk tot de i4 zoals die in maart dit jaar op het podium werd getild. De buitenkant en de techniek van de elektrische Gran Coupé zijn al uitvoerig belicht, maar we kunnen je dankzij diverse Instagram-pagina's nu ook het interieur van de BMW i4 laten zien.
Eerlijk is eerlijk, uiterst verrassend durven we het binnenste van de i4 niet te noemen. Het geheel oogt logischerwijs minder futuristisch dan de werkplek van de Concept i4, al zijn er zeker overeenkomsten. Het i4-dashboard lijkt sterk op dat van de 4-serie Coupé en Cabrio en dus ook op dat van de 3-serie. Toch zijn er verschillen. Zo heeft de middenconsole een andere indeling gekregen. Het is in de i4 gedaan met het kleine digitale schermpje dat zich in de 3- en 4-serie tussen de ventilatieroosters heeft genesteld. Ook is de onder de ventilatieroosters geplaatste knoppenreeks waarmee je in de 3- en 4-serie de klimaatregeling aanstuurt in de i4 niet te vinden. De knoppenreeks die in de 3- en 4-serie daar weer onder zit en waarmee je onder meer het audiosysteem bedient, is aangepast. Voortaan zit hier onder meer de knop voor de alarmlichten. De fysieke draaiknop voor het volume en de knoppen 'volgende en vorig nummer/kanaal' blijven behouden, al zitten die laatste nu direct naast de volumeknop.
Een groter verschil zit natuurlijk hoger op het dashboard. De 3- en 4-serie zijn al te krijgen met een digitaal instrumentarium, maar in de i4 is die digitale klokkenwinkel optisch aan het infotainmentsysteem geknoopt. De twee schermen vormen zo optisch één geheel. Het infotainmentsysteem is nieuw en is een stuk forser dan het scherm dat we momenteel van de 3- en 4-series kennen.
Het zou kunnen dat BMW dit meer high tech ogende interieur specifiek voor de i4 heeft ontwikkeld, al ligt het meer voor de hand dat de 3-serie en 4-serie Coupé en Cabrio op termijn ook van deze aangescherpte werkplek worden voorzien, mogelijk tijdens de LCI. De i4 komt beschikbaar in diverse smaken. De snelste variant lijkt een M Performance-model te worden die een 530 pk sterke aandrijflijn krijgt. Die i4 perst tot 590 kilometer uit z'n nog niet nader gespecificeerde accupakket.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment