Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Seat el-Born (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Seat el-Born (2020)

    Seats grote nieuws in Genève heeft een stekker, want het merk neemt zijn eerste volledig elektrische auto mee naar de beursvloer. Volgend jaar volgt de marktintroductie.

    Het exterieur had voor de officiële onthulling al weinig geheimen meer voor ons, want gisteren lekten de eerste foto’s al uit. Nu is het tijd voor het officiële bericht van Seat zelf. De el-Born, waarvan de naam op een buurt in Barcelona is geïnspireerd, rolt volgend al van de productieband in het Duitse Zwickau. De Seat is het tweede VAG-product dat als basis het MEB-platform krijgt. Voor het koetswerk keken de ontwerpers overduidelijk even over de schutting bij de zustermerk Volkswagen, want de overeenkomsten met de ID Neo zien we in één oogopslag. Het front van de Seat lijkt alleen wat agressiever te zijn, zoals we van de sportieve VAG-tak kunnen verwachten. Aan de achterkant zien we een knipoog naar de komende Leon. Verder stond de aerodynamica hoog op de prioriteitenlijst tijdens het ontwerp van de el-Born. Zo moeten een dubbele dakspoiler, turbinevormige 20-inchwielen en een dichte grille voor betere prestaties zorgen. Binnenin steelt een 10-inch scherm de show.

    Seat claimt een WLTP-actieradius van maximaal 420 kilometer ver. De el-Born is 204 pk sterk en is voorzien van een 62 kWh batterijpakket. Hang je de Spanjaard 47 minuten aan een 100 kW-supercharger, dan zijn de batterijen weer voor 80 procent gevuld. Daarnaast legde Seat de focus op energieverlies bij extreme buitentemperaturen. De waterpomp werd onder de loep genomen en zorgt er nu voor dat er zo min mogelijk elektriciteit nodig is voor de koeling of verwarming. In de praktijk zou dat bij warme of koude dagen zo’n 60 kilometer aan bereik moeten schelen.

    Op autonoom gebied leidt de el-Born op niveau 2 zijn eigen leven. In een aantal gevallen kan hij dus zelf sturen, accelereren en afremmen. Volgende week treffen we het studiemodel in Zwitserland, in 2020 volgt de marktintroductie.

    Bron: Autoweek














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Die naam.

    Comment


    • #3
      Ik vind het wel iets hebben, spijtig een beetje hoog, maar dat lijkt standaard te zijn bij het MEB platform.
      Sommigen noemen het een hatchback, maar ik vind het eerder een MPV.
      Het geeft me wel hoop dat ik volgend jaar een leuke EV kan kiezen.

      Comment


      • #4


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Knappe snuit

          Comment


          • #6


            There are Pretenders among us.....
            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

            Comment


            • #7
              ID.3 MET SPAANSE SAUS

              SEAT EL-BORN KRUIPT DOOR DE NACHT

              De Volkswagen ID.3 is de eerste EV van de Volkswagen Groep die in de basis als elektrische auto is ontwikkeld, maar het zal zeker niet de laatste zijn. Seat krijgt er een evenknie van, de el-Born die op deze foto's een nachtelijke testronde doet.

              De Seat el-Born beleefde zijn debuut begin dit jaar tijdens de Autosalon van Genève als concept-car, maar dat studiemodel evolueert volgend jaar tot een productiemodel. Net zoals de Golf binnen de Volkswagen Groep broertjes heeft in de vorm van onder andere de Seat Leon en Skoda Octavia, krijgt ook Volkswagens elektrische ID.3 een aantal technisch identieke familieleden. Zoals de productieversie van de el-Born.

              De vorm van dit ingepakte studiemodel, dat hier wordt ingezet voor het testen van het remsysteem, komt duidelijk overeen met die van de ID.3. Het is dan ook geen verrassing dat de Spaanse EV onderhuids van hetzelfde modulaire MEB-platform gebruikmaakt als de ID.3. Reken op een in de bodem gemonteerd accupakket dat in diverse formaten (45 kWh, 58 kWh en 77 kWh) leverbaar wordt. Van de elektromotor komen, evenals bij de ID.3, verschillende versies op de markt. De ID.3 is er immers met een 150 pk en met een 204 pk elektromotor. In alle gevallen drijft die de achteras aan.

              De el-Born, de definitieve naam staat overigens nog niet vast, zal net als de ID.3 zo'n 4,25 meter lang zijn. De grote troef is de interieurruimte die ontstaat door de lange wielbasis van 2,77 meter. Daarmee is de el-Born marginaal korter dan een vijfdeurs-Leon, maar de interieurruimte - minus de bagageruimte - is vergelijkbaar met die van pak 'm beet een Passat. Volkswagen gaat de Seat el-Born produceren in Zwickau. Een publieksdebuut verwachten we in het eerste kwartaal van volgend jaar.












              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Mooier dan de VW variant

                Comment


                • #9
                  Production Seat El-Born Apparently Outed In Official Video.




                  There are Pretenders among us.....
                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                  Comment


                  • #10
                    ID.3 MET SPAANSE PEPERS

                    PRODUCTIEVERSIE SEAT EL BORN DUIKT OP

                    De productieversie van de Spaanse broer van de Volkswagen ID.3 duikt heel kort in een Zweedse video op. De Scandinavische pr-afdeling blikt vooruit op de Spaanse elektrificatie en daarbij schiet de productieversie van de El Born een seconde voorbij.

                    In de video blikt Josep Bons, Seats hoofd van de elektrische productontwikkeling, vooruit op Seats elektrische portfolio. Nadat verschillende concepts van Seat en het sportievere Cupra voorbij rijden, verschijnt het multimediasysteem van de toekomstige productieversie van de El Born. Terwijl een proefpersoon door de menu’s scrolt, komt een plaat van de auto voorbij. ‘Everything is OK’ staat er groot boven. Het menuutje lijkt dan ook over de status van de auto te gaan.

                    Zoals verwacht houdt Seat stevig vast aan zijn concept. Als basis voor de auto is overduidelijk de Volkswagen ID.3 gebruikt. Het front wordt alleen beduidend sportiever getekend. Neem de streng kijkende koplampen of haakse hoeken in de voorbumper. Over technische gegevens van de productieversie is nog niets bekend gemaakt. De concept-car van de El Born komt 420 kilometer ver. Een 204 pk sterke elektromotor en een 62 kWh batterijpakket verzorgen deze actieradius. Mogelijk komt er van de Seat, net als bij de Volkswagen, nog een instapmodel dat minder ver komt en een versie met juist nog iets meer actieradius.

                    Volgend jaar volgt de marktintroductie!


                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      ELÉCTRICAMENTE

                      GESNAPT: PRODUCTIEVERSIE SEAT EL-BORN

                      De ID.3 is de eerste volledig elektrische nieuwkomer van de Volkswagen Group die gebruik maakt van het modulaire MEB-platform, maar het zal zeker niet de laatste zijn. Op deze set spionagefoto's is de volledig elektrische tegenhanger van Seat te zien!

                      De Autosalon van Genève in maart vorig jaar was het podium waarop Seat de el-Born Concept tilde, een voorbode op een volledig elektrische hatchback die je moet zien als Seats versie van de Volkswagen ID.3.

                      Het op deze foto's zichtbare testmodel, dat nabij de poolcirkel aan koudetests wordt onderworpen, hangt nog fanatiek in de plakkers. Wel is goed zichtbaar dat de productieversie van de el-Born Concept, waarvan de definitieve naam nog niet bekend is, sterk op de vorig jaar getoonde voorbode zal lijken. De Spanjaard krijgt een vrijwel dichte neus, waarbij de enige koelopening zich onderaan de voorzijde bevindt. De rest van de koets lijkt, op de vormgeving en invulling van de achterlichten na, sterke overeenkomsten te vertonen met die van zijn Volkswagen-broer.

                      Het zal niemand verbazen dat de zo'n 4,25 meter lange elektrische hatchback ook op technisch vlak zijn genen deelt met de ID.3. Zeer waarschijnlijk krijgt de Seat net als die auto een accupakket dat in diverse formaten beschikbaar komt (45, 58 en 77 kWh). Van de elektromotor komen verschillende versies op de markt. De ID.3 is er immers met een 150 pk en met een 204 pk elektromotor. In alle gevallen drijft die de achteras aan.

                      De grote troef is de interieurruimte die ontstaat door de lange wielbasis van 2,77 meter. Daarmee is de el-Born marginaal korter dan de vijfdeurs-Leon, maar de interieurruimte - minus de bagageruimte - is vergelijkbaar met die van een Passat. Volkswagen zal de Seat el-Born produceren in Zwickau. Een publieksdebuut verwachten we nog in de eerste helft van dit jaar.










                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12


                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          PATENTTEKENINGEN PRODUCTIERIJPE SEAT EL-BORN DUIKEN OP

                          Seat is achter de schermen in volle gang bezig met de ontwikkeling van zijn nieuwe elektrische auto. Het is ondertussen zeker geen geheim meer welke auto dat wordt. Van die productierijpe el-Born zijn nu patenttekeningen verschenen.

                          Tijdens de Salon van Genève vorig jaar liet Seat zijn vooruitblik van een elektrische toekomst zien. Als basis namen de Spanjaarden overduidelijk de ID.3 van moederbedrijf Volkswagen. Hoewel de el-Born volgens de ontwikkelaars een concept-car was, leek hij vrijwel klaar voor productie te zijn. Spionagebeelden van de productierijpe el-Born bevestigden dit vermoeden vervolgens en door deze nieuwe patenttekeningen kunnen we er echt niet meer omheen: Seat houdt sterk vast aan de concept-car.

                          Op de patenttekening komen alle details duidelijk naar voren. Neem de geroosterde grille en de bijzondere print in de C-stijl. Dat het om de productie versie van de Seat gaat, zien we aan de bumpers. Daar zijn bijvoorbeeld parkeersensoren en andere hulpsystemen te zien. Het sierdriehoekje uit de achterbumper verdwijnt. Verder lijkt het recept duidelijk. In vergelijking met de ID.3 is de Spanjaard iets hoekiger aangezet en krijgt hij net als bijvoorbeeld de Leon of Tarraco een doorlopende lichtbalk in de achterklep.

                          Op technisch vlak gaat Seat als vanzelfsprekend aan de slag met de techniek die Volkswagen ook gebruikt. Verwacht dus verschillende versies met uiteenlopende actieradiussen die kunnen oplopen tot zo’n 500 kilometer. Volgens Seat wordt de auto nog dit jaar onthuld.










                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            De SEAT ziet er naar mijn mening beter uit dan de VW.
                            There are Pretenders among us.....
                            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                            Comment

                            Working...
                            X