Glimp van de Alfa Romeo Tonale concept
Geen Rombo maar Tonale heet de nieuwe compacte Alfa Romeo, die als kleinere broertje van de Stelvio door het leven mag gaan. Ook Tonale is de naam van een bergpas (net als Stelvio). De pas ligt op 1800 meter boven zeeniveau op de grens tussen de regio’s Lombardije en Trentino – Alto Adige. Marketingtechnisch noem je de Tonale een CUV, maar dat is verder niet interessant. Of Alfa Romeo het model ook Tonale zal laten heten, wanneer deze in de productiefase komt, is nog onduidelijk maar misschien wel aannemelijk. Net zo aannemelijk is het overigens ook dat het eindproduct er bijna net zo uit zal zien.
Na een dag van silhouetje staren, ging vanavond het doek er vast af. We zien een scherp gelijnde compacte SUV, waar ze bij Mazda en Jaguar misschien wat onrustig van worden. De snit is eigenlijk direct al wat Italiaanser te noemen dan de Giulia en de Stelvio. Een prachtige scherpe neus met weggedoken koplampen zoals we dat ook kennen van de 159 en Brera/Spider, maar ook de Montreal uit het verleden en de recentere Pandion en Duettottanta studiemodellen van respectievelijk Bertone en Pininfarina.
Erg mooi om te zien dus, dat Alfa Romeo het direct aandurft om ook een wat nieuwe designkoers in te slaan, in plaats van een soort update te lanceren van wat we reeds kennen. De Tonale concept heeft een sexappeal waar een groot jong publiek mee aangesproken zal worden. Het platform is het bekende modulaire onderstel van de 500X, Renegade en de Compass met voor- en vierwielaandrijving. Kostentechnisch is dit model voor FCA dus prima te verkopen, zonder al te veel risico. De naam is voor de Angelsaksisch sprekende mensen misschien wat wennen, maar met een Brexit voor de deur wellicht ook weer wat minder belangrijk…
De Italiaanse markt wordt de voornaamste, maar we verwachten bij deze aanblik dat de rest van Europa er ook gevoelig voor zal zijn. Zeker met de juiste zakelijke motoren, zal ook in ons kikkerlandje deze Alfa van zich laten horen. Wellicht meer nog dan de Giulietta, waar dit model eigenlijk de directe vervanger van is. Overigens is gezien de vormgeving van de lessenaar (foto onder) in de zaal, goed te zien dat het morgen tijdens de persintroductie vaak over stekkers zal gaan. Alfa Romeo zal dus helemaal aan de hybride gaan.
Comment