Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat Centoventi Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiat Centoventi Concept

    VOLLEDIG MODULAIR ELEKTRISCH BOUWPAKKET

    FIAT ONTHULT CENTOVENTI CONCEPT

    Fiat presenteert in Genève de Centoventi, een studiemodel waarmee het zijn honderdtwintigste verjaardag viert.

    De Centoventi is een volledig elektrische concept-car die volgens Fiat "elektrisch rijden democratiseert". Oftewel: de Centoventi zou elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar moeten maken. Het studiemodel zou volgens Fiat een beeld geven van hoe het Italiaanse merk elektrisch rijden voor zich ziet. De Centoventi zou de meest betaalbare EV ter wereld moeten worden.

    Dat klinkt natuurlijk interessant, maar wat laat Fiat nu echt zien? Behoorlijk wat. De Centoventi, die volgens Fiat net zo revolutionair is als de oer-500, is dankzij zijn in hoge mate modulaire basis nagenoeg helemaal aan de wensen van de klant aan te passen. Zo wordt de conceptuele auto in één kleur geleverd, waarna de klant er vervolgens mee aan de slag kan met wat Fiat het 4U-programma (voor jou) noemt. Hierin kun je kiezen uit vier soorten daken, vier soorten bumpers, vier soorten wieldoppen en vier verschillende soorten 'wraps'. De standaardversie heeft een 'open dak', maar ook een hard dak, een dak met zonnepanelen of een dak met opbergbox zouden gewoon kunnen worden gemonteerd.

    De 3,68 meter korte, 1,53 meter hoge en 1,74 meter brede Centoventi heeft een wielbasis van 2,43 meter. Het koetsje oogt met zijn zichtbare scharnierpunten voor de portieren lekker eigenzinnig. In de grille nemen we de historisch verantwoorde verticale sleufjes waar.

    Interieur

    Niet alleen het uiterlijk is aanpasbaar, ook het binnenste van de Centoventi moet de klant naar wens kunnen inrichten.

    Niet alleen het interieur en uiterlijk van de Centoventi zijn in theorie aanpasbaar, ook de aandrijflijn moet volgens Fiat relatief eenvoudig aan te passen zijn. Fiat ziet een businessmodel voor zich waarin de onderdelenafdeling Mopar een grote rol krijgt. De al genoemde aanpasbare zaken (dak, bumpers et cetera) zouden alleen bij de Fiat-dealers aan te passen zijn. De 114 accessoires die Fiat in gedachten heeft, zouden door Mopar kunnen worden geleverd en gemonteerd. Fiat noemt zaken als het audiosysteem, zittingen, opbergbakjes, documenthouders en bekerhouders. Het wordt nog mooier: deze onderdelen zouden zo eenvoudig van opzet zijn dat je ze thuis met een 3D-printer kunt creëren. De deurpanelen en het dashboard, waarin wat vleugjes oer-Panda verwerkt lijken, zitten vol kleine gaatjes waar je deze 'plug-and-play'-componenten in moet kunnen klikken. Achter het stuur zit een 10-inch groot scherm, maar wie het wenst, kan er een 20-inch groot multimediadisplay naast krijgen. Liever een grote opbergdoos in plaats van een bijrijdersstoel? Kan geregeld worden. De Fiat laat zich opbouwen en indelen alsof het een Lego-autootje is.

    Een bijkomend voordeel dat Fiat noemt: als er nieuwe componenten beschikbaar zijn, kun je je auto gewoon moderniseren. Wachten op een modeljaarupdate of op een facelift zou derhalve tot het verleden behoren.

    Aandrijflijn

    Net zo aanpasbaar als de binnen- en buitenkant van de Centoventi is zijn aandrijflijn. De standaardvariant heeft een accupakket waarmee je zo'n 100 kilometer kunt rijden. Je kunt er drie batterijpakketten bij krijgen, die elk 100 kilometer aan de reikwijdte toevoegen. Deze drie pakketten, die ook los verkrijgbaar zijn, zijn onder de bodem verwerkt. Een vierde accupakket kan onder de stoel worden geplaatst. Dat brengt de maximale actieradius op zo'n 500 kilometer. Slimme oplossing: de laadkabel is uit de auto zelf, net onder de voorruit, te trekken en rolt zich weer op als je hem niet meer nodig hebt. Dat scheelt weer een kabel in de bagageruimte.

    Bron: Autoweek











    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3










      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Mooie concept! Ook het idee erachter is leuk ivm de moduleerbaarheid en de personalisatie
        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

        Comment


        • #5
          Strak,rechtlijnig,koel,die toekomstmodellen.....Net zoals de maatschappij.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            VOLLEDIG MODULAIR ELEKTRISCH BOUWPAKKET

            FIAT ONTHULT CENTOVENTI CONCEPT

            Fiat presenteert in Genève de Centoventi, een studiemodel waarmee het zijn honderdtwintigste verjaardag viert.

            De Centoventi is een volledig elektrische concept-car die volgens Fiat "elektrisch rijden democratiseert". Oftewel: de Centoventi zou elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar moeten maken. Het studiemodel zou volgens Fiat een beeld geven van hoe het Italiaanse merk elektrisch rijden voor zich ziet. De Centoventi zou de meest betaalbare EV ter wereld moeten worden.

            Dat klinkt natuurlijk interessant, maar wat laat Fiat nu echt zien? Behoorlijk wat. De Centoventi, die volgens Fiat net zo revolutionair is als de oer-500, is dankzij zijn in hoge mate modulaire basis nagenoeg helemaal aan de wensen van de klant aan te passen. Zo wordt de conceptuele auto in één kleur geleverd, waarna de klant er vervolgens mee aan de slag kan met wat Fiat het 4U-programma (voor jou) noemt. Hierin kun je kiezen uit vier soorten daken, vier soorten bumpers, vier soorten wieldoppen en vier verschillende soorten 'wraps'. De standaardversie heeft een 'open dak', maar ook een hard dak, een dak met zonnepanelen of een dak met opbergbox zouden gewoon kunnen worden gemonteerd.

            De 3,68 meter korte, 1,53 meter hoge en 1,74 meter brede Centoventi heeft een wielbasis van 2,43 meter. Het koetsje oogt met zijn zichtbare scharnierpunten voor de portieren lekker eigenzinnig. In de grille nemen we de historisch verantwoorde verticale sleufjes waar.

            Interieur

            Niet alleen het uiterlijk is aanpasbaar, ook het binnenste van de Centoventi moet de klant naar wens kunnen inrichten.

            Niet alleen het interieur en uiterlijk van de Centoventi zijn in theorie aanpasbaar, ook de aandrijflijn moet volgens Fiat relatief eenvoudig aan te passen zijn. Fiat ziet een businessmodel voor zich waarin de onderdelenafdeling Mopar een grote rol krijgt. De al genoemde aanpasbare zaken (dak, bumpers et cetera) zouden alleen bij de Fiat-dealers aan te passen zijn. De 114 accessoires die Fiat in gedachten heeft, zouden door Mopar kunnen worden geleverd en gemonteerd. Fiat noemt zaken als het audiosysteem, zittingen, opbergbakjes, documenthouders en bekerhouders. Het wordt nog mooier: deze onderdelen zouden zo eenvoudig van opzet zijn dat je ze thuis met een 3D-printer kunt creëren. De deurpanelen en het dashboard, waarin wat vleugjes oer-Panda verwerkt lijken, zitten vol kleine gaatjes waar je deze 'plug-and-play'-componenten in moet kunnen klikken. Achter het stuur zit een 10-inch groot scherm, maar wie het wenst, kan er een 20-inch groot multimediadisplay naast krijgen. Liever een grote opbergdoos in plaats van een bijrijdersstoel? Kan geregeld worden. De Fiat laat zich opbouwen en indelen alsof het een Lego-autootje is.

            Een bijkomend voordeel dat Fiat noemt: als er nieuwe componenten beschikbaar zijn, kun je je auto gewoon moderniseren. Wachten op een modeljaarupdate of op een facelift zou derhalve tot het verleden behoren.

            Aandrijflijn

            Net zo aanpasbaar als de binnen- en buitenkant van de Centoventi is zijn aandrijflijn. De standaardvariant heeft een accupakket waarmee je zo'n 100 kilometer kunt rijden. Je kunt er drie batterijpakketten bij krijgen, die elk 100 kilometer aan de reikwijdte toevoegen. Deze drie pakketten, die ook los verkrijgbaar zijn, zijn onder de bodem verwerkt. Een vierde accupakket kan onder de stoel worden geplaatst. Dat brengt de maximale actieradius op zo'n 500 kilometer. Slimme oplossing: de laadkabel is uit de auto zelf, net onder de voorruit, te trekken en rolt zich weer op als je hem niet meer nodig hebt. Dat scheelt weer een kabel in de bagageruimte.

            Bron: Autoweek











            Veel te modern voor Fiat. Is in retrostyle
            2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
            2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
            2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten

              Veel te modern voor Fiat. Is in retrostyle
              Binnenkort heet het daar toch waarschijnlijk allemaal Jeep

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Dit gaat een drama worden voor FIAT, zo'n elektrisch ding.
                Als je nu tussen de 10.000 en 16.000 Panda's per maand verkoopt in Italië, dan begrijp je er echt niets van, als je besluit de volgende generatie Panda 100% elektrisch te maken.
                Dit ga je echt niet kunnen kopen voor onder de € 20.000,- en dus ook niet 10.000-16.000 keer per maand verkopen.
                Maak er een Punto van, en dan gewoon brandstof aangedreven Panda's er naast maken.
                Verder vind ik het ook niet echt mooi.
                There are Pretenders among us.....
                Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                Comment


                • #9
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Ben even een beetje met Photoshop bezig geweest, om te kijken of er wat van te maken is.
                    Heb er wat meer een productie model van proberen te maken, een beetje het idee van lak en redelijk glad gekleurd plastic.
                    Om te beginnen hem een stukje platter gemaakt, de concept is te hoog mijn inziens.
                    Verder iets verlaagt zodat het er nog ietwat sportiever uitziet.
                    De wielen gelaten wat ze zijn, staat wel goed de grotere wielen met plat bandje.

                    Het belangrijkste is dat FIAT al dat overdreven concept gedoe overboord gooit.
                    Het is allemaal wel leuk bedrag dat PlayMobil thema, maar maak het een stuk serieuzer om te produceren en dan ook gewoon met de nieuwe GSE-Firefly motoren onder de motorkap.
                    Kan mijn niet voorstellen dat ze er alleen een 100% elektrische auto van maken, 2021 is veel te kort dag om zo'n radicale koers wijziging door te voeren met de Panda, hoge verkoop cijfers kunnen ze dan wel vergeten.

                    There are Pretenders among us.....
                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                    Comment


                    • #11
                      In een interview met Mike Manley heeft hij aangegeven dat de productie versie van “CentoVenti” voor het B-segment bedoeld is en niet de vervanger van de Panda is, wat een A-segment auto blijft.
                      There are Pretenders among us.....
                      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                      Comment


                      • #12
                        There are Pretenders among us.....
                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                        Comment


                        • #13
                          There are Pretenders among us.....
                          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                          Comment


                          • #14
                            Modern concept.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

                            2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                            2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                            2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                              Modern concept.

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
                              Ben benieuwd wat er van overgebleven is tegen de tijd dat het in productie zal gaan.
                              There are Pretenders among us.....
                              Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                              Comment


                              • #16
                                The Fiat Centoventi concept was one of my favorite Geneva motor show reveals, and it's full of innovative ideas.
                                Klaus Busse, Head of Design for FCA Europe, talks us around all of its wonderful features.
                                 
                                Last edited by The Pretender; 05/05/2019, 15:27.
                                There are Pretenders among us.....
                                Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                Comment


                                • #17
                                  There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • #18
                                    ITALIAANSE LEGO

                                    BLIK TO THE FUTURE: FIAT CENTOVENTI

                                    Fiat is altijd een ster geweest in het maken van compacte, vrolijke stadsrakkers die in groten getale hun weg naar de consument weten te vinden. Het zou zomaar kunnen dat de Italianen daar straks weer in gaan slagen, maar dan met wel misschien wel de goedkoopste EV van autoland.

                                    De Autosalon van Genève was dit jaar het podium waarop Fiat iets bijzonders presenteerde. Een verjaardagscadeau voor zichzelf. Geen nieuwe 500, geen nieuwe cross-over én geen Punto-opvolger. Hoewel vooral die laatste een meer dan welkome aanvulling op het Fiat-gamma zou zijn, vierde Fiat zijn honderdtwintigste verjaardag met de Centoventi, een voorbode van een compacte EV die net zo eigenzinnig als potentieel succesvol is.
                                    De Centoventi, die op de markt waarschijnlijk niet zo gaat heten, wordt een in elk opzicht modulaire EV, die door de consument vergaand kan worden gepersonaliseerd. Dat horen we vaker van autofabrikanten en meestal doelen ze dan op het eenmalig kiezen van een kleur die in het interieur veelvuldig terugkomt. In het gunstigste geval kun je nog inzetstukken voor de wielen kiezen, maar daar houdt het veelal bij op. Fiat gaat niet één stap, maar diverse stappen verder. In theorie wordt de auto in één kleur geleverd, waarna de klant aan de slag kan met wat Fiat het 4U-programma (uit te spreken als for you = voor jou) noemt. Fiat heeft een autootje voor ogen waarbij je zelf het soort dak, de diverse soorten bumpers en de diverse ‘wraps’ kunt kiezen. Zo kun je voor een Mehari-achtig open dak of een vast dak kiezen, maar moet ook een dak met zonnepanelen of met een opbergbox kunnen worden gemonteerd.

                                    Onderkant segment

                                    De concept-Centoventi is slechts 3,68 meter lang en daarmee plaatst de 1,53 meter hoge en 1,74 meter brede Fiat met een wielbasis van 2,43 meter zich in het segment van auto’s als de Smart ForFour. Waar het nu met Chinees geld geïnjecteerde Smart zijn nieuwe EV’s als ‘high-end’-modellen neerzet, opereert Fiat met zijn compacte stads-EV straks aan de onderkant van dat segment. Zaken als de zichtbare scharnierpunten voor de portieren halen het productiestadium waarschijnlijk niet, maar de historisch verantwoorde sleufjes op de neus zien we straks natuurlijk wel terug op een productieversie.
                                    Volgens Fiat is de Centoventi revolutionair, en dat zouden wij als we autofabrikant waren ook over ons eigen product zeggen. Toch lijken de Italianen niet te overdrijven. Fiat kan de basiskosten van de productie-Centoventi laag houden doordat je vrijwel alles waarmee je jezelf als klant wilt verwennen achteraf tegen bijbetaling kunt kopen via de Mopar-kanalen van Fiat. Zelfs het binnenste van de Fiat is helemaal naar wens in te richten.










                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      De deurpanelen en het dashboard zitten vol kleine gaatjes waar je deze plug-and-playcomponenten in moet kunnen klikken. Achter het stuur zit een 10 inch groot scherm, maar wie dat wenst, kan er bijvoorbeeld een 20-inch multimediadisplay naast krijgen. Liever een grote opbergdoos in plaats van een bijrijdersstoel? Kan geregeld worden. Fiat voorziet in extraatjes als een audiosysteem, opbergbakjes, documenthouders en bekerhouders. De mogelijkheden lijken eindeloos en dus laat de Fiat zich opbouwen en indelen alsof het een Lego-autootje is.
                                      Die componenten zouden zo eenvoudig van opzet zijn dat een 3D-printer ze zonder al te veel moeite moet kunnen creëren. Een bijkomend voordeel dat Fiat noemt: als er nieuwe componenten beschikbaar zijn, kun je je auto gewoon moderniseren. Wachten op een modeljaarupdate of op een facelift zou derhalve tot het verleden behoren.
                                      Cool idee, ik vrees echter dat dat gaat rammelen als de pest.

                                      Comment


                                      • #20





                                        Grotere afbeeldingen.
                                        Last edited by The Pretender; 21/05/2019, 21:51.
                                        There are Pretenders among us.....
                                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X