EXCENTRIEK EN VOL DETAILS
DÍT IS DE CITROËN 19_19 CONCEPT
Citroën bestaat dit jaar 100 jaar en dat moet gevierd worden. In Genève liet Citroën de Ami One zien en nu presenteert het merk de 19_19 Concept. Een naar het geboortejaar van Citroën vernoemde concept-car waarbij excentriek design en comfort bijzonder hoog op de prioriteitenlijst staan.
De 19_19 is een 4,66 meter lang studiemodel dat lijkt te dienen als uithangbord van Citroëns eigenwijze karakter. Het blauwe gevaarte heeft een wielbasis van 3,1 meter en is maar liefst 2,24 meter breed. Opvallend daarbij: het gevaarte is 1,66 meter hoog en daarmee doen de verhoudingen denken aan de romp van een vliegtuig. Dat komt niet uit de lucht vallen, volgens Head of Exterieur Design Frédéric Duvernier heeft het designteam zich onder andere laten inspireren door de luchtvaart. “We zijn met een leeg vel begonnen, en hebben alle conventies laten vallen. Oude gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers hebben een zekere aantrekkingskracht. Vorm volgt functie, maar wel op een vaak heel sierlijke manier.” De inspiratie mag dan deels geput zijn uit oude kisten, ouderwets is deze 19_19 geenszins.
In de bodem is namelijk een 100 kWh groot accupakket verwerkt, goed voor een theoretische actieradius van 800 kilometer. Wie daar lak aan heeft, moet de 19_19 Concept - op papier - in minder dan 5 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen schieten. Zijn topsnelheid: 200 km/h. Op zowel de voor- als de achteras is een elektromotor geplaatst, units die goed zijn voor een systemenvermogen van 463 pk en 800 Nm. Dat vermogen gaat naar enorme 30-inch wielen waarvan het hart niet meedraait. Volgens Citroën lijkt het alsof de koets van de auto tussen de wielen zweeft. Het feit dat de wielen buiten de auto lijken te staan, draagt daar natuurlijk aan bij. Progressive Hydraulic Cushions moeten garant staan voor ultiem comfort, en dat is natuurlijk helemaal Citroën.
Meubilair
Dat comfort voor het merk belangrijk is, wil Citroën met de 19_19 dan ook uitdragen. Dat komt ook vanbinnen tot uiting. De 19_19 is volledig autonoom te rijden en dat betekent dat er volop mogelijkheden zijn om te genieten van infotainment tijdens het rijden. Een slimme digitale assistent is aan boord om vrolijk tegenaan te babbelen, een stukje kunstmatige intelligentie dat het interieur vervolgens aan je wensen aanpast.
Alle zitplaatsen hebben een compleet ander ontwerp en ook een volledig eigen stijl. Raphaëlle le Masson en Jeremy Lebonnois, interieurontwerpers van de 19_19, leggen uit: “We zijn begonnen met een wit vel papier en hebben geprobeerd de manier waarop een auto vanbinnen wordt vormgegeven los te laten. Een auto-interieur is tegenwoordig vaak erg hetzelfde. Het dashboard verschilt, maar het is net alsof de stoelen bijvoorbeeld gekopieerd en geplakt zijn. Dat is dan ook de reden dat wij ons hebben laten inspireren door designmeubilair. In feite zou je de stoelen en bank in een woonkamer kunnen zetten en het zou niet opvallen. De bestuurdersstoel is een sportief kuipje terwijl de bijrijdersstoel een loungezetel is. Waarom zou de bestuurdersstoel alleen maar aandacht krijgen? De achterbank bestaat uit één geheel en lijkt alsof hij afkomstig is uit een Riva-boot. Hij heeft dezelfde stof die we op de vloer en het hemeltje terugvinden. Dat maakt het interieur toch tot één geheel.”
Gaan we deze 19_19 binnenkort op de weg zien? Frédéric Duvernier legt uit: “Je moet de 19_19 zien als autonome EV die in theorie in 2030 zou kunnen rondrijden. We zeggen niet dat de auto in deze vorm in productie gaat, dat is het doel ook niet. We vieren onze merkwaarden en door alle designconventies los te laten, hebben we onze creativiteit helemaal in kunnen zetten. Een verjaardagscadeau aan onszelf en aan autodesign.” Houdt overigens de lichtsignatuur van dit studiemodel in de gaten. We zagen het eerder al op de CXperience én op de Ami One Concept. Het is niet ondenkbaar dat we dit op termijn gaan terugzien op productiemodellen.
Bron: Autoweek
DÍT IS DE CITROËN 19_19 CONCEPT
Citroën bestaat dit jaar 100 jaar en dat moet gevierd worden. In Genève liet Citroën de Ami One zien en nu presenteert het merk de 19_19 Concept. Een naar het geboortejaar van Citroën vernoemde concept-car waarbij excentriek design en comfort bijzonder hoog op de prioriteitenlijst staan.
De 19_19 is een 4,66 meter lang studiemodel dat lijkt te dienen als uithangbord van Citroëns eigenwijze karakter. Het blauwe gevaarte heeft een wielbasis van 3,1 meter en is maar liefst 2,24 meter breed. Opvallend daarbij: het gevaarte is 1,66 meter hoog en daarmee doen de verhoudingen denken aan de romp van een vliegtuig. Dat komt niet uit de lucht vallen, volgens Head of Exterieur Design Frédéric Duvernier heeft het designteam zich onder andere laten inspireren door de luchtvaart. “We zijn met een leeg vel begonnen, en hebben alle conventies laten vallen. Oude gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers hebben een zekere aantrekkingskracht. Vorm volgt functie, maar wel op een vaak heel sierlijke manier.” De inspiratie mag dan deels geput zijn uit oude kisten, ouderwets is deze 19_19 geenszins.
In de bodem is namelijk een 100 kWh groot accupakket verwerkt, goed voor een theoretische actieradius van 800 kilometer. Wie daar lak aan heeft, moet de 19_19 Concept - op papier - in minder dan 5 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen schieten. Zijn topsnelheid: 200 km/h. Op zowel de voor- als de achteras is een elektromotor geplaatst, units die goed zijn voor een systemenvermogen van 463 pk en 800 Nm. Dat vermogen gaat naar enorme 30-inch wielen waarvan het hart niet meedraait. Volgens Citroën lijkt het alsof de koets van de auto tussen de wielen zweeft. Het feit dat de wielen buiten de auto lijken te staan, draagt daar natuurlijk aan bij. Progressive Hydraulic Cushions moeten garant staan voor ultiem comfort, en dat is natuurlijk helemaal Citroën.
Meubilair
Dat comfort voor het merk belangrijk is, wil Citroën met de 19_19 dan ook uitdragen. Dat komt ook vanbinnen tot uiting. De 19_19 is volledig autonoom te rijden en dat betekent dat er volop mogelijkheden zijn om te genieten van infotainment tijdens het rijden. Een slimme digitale assistent is aan boord om vrolijk tegenaan te babbelen, een stukje kunstmatige intelligentie dat het interieur vervolgens aan je wensen aanpast.
Alle zitplaatsen hebben een compleet ander ontwerp en ook een volledig eigen stijl. Raphaëlle le Masson en Jeremy Lebonnois, interieurontwerpers van de 19_19, leggen uit: “We zijn begonnen met een wit vel papier en hebben geprobeerd de manier waarop een auto vanbinnen wordt vormgegeven los te laten. Een auto-interieur is tegenwoordig vaak erg hetzelfde. Het dashboard verschilt, maar het is net alsof de stoelen bijvoorbeeld gekopieerd en geplakt zijn. Dat is dan ook de reden dat wij ons hebben laten inspireren door designmeubilair. In feite zou je de stoelen en bank in een woonkamer kunnen zetten en het zou niet opvallen. De bestuurdersstoel is een sportief kuipje terwijl de bijrijdersstoel een loungezetel is. Waarom zou de bestuurdersstoel alleen maar aandacht krijgen? De achterbank bestaat uit één geheel en lijkt alsof hij afkomstig is uit een Riva-boot. Hij heeft dezelfde stof die we op de vloer en het hemeltje terugvinden. Dat maakt het interieur toch tot één geheel.”
Gaan we deze 19_19 binnenkort op de weg zien? Frédéric Duvernier legt uit: “Je moet de 19_19 zien als autonome EV die in theorie in 2030 zou kunnen rondrijden. We zeggen niet dat de auto in deze vorm in productie gaat, dat is het doel ook niet. We vieren onze merkwaarden en door alle designconventies los te laten, hebben we onze creativiteit helemaal in kunnen zetten. Een verjaardagscadeau aan onszelf en aan autodesign.” Houdt overigens de lichtsignatuur van dit studiemodel in de gaten. We zagen het eerder al op de CXperience én op de Ami One Concept. Het is niet ondenkbaar dat we dit op termijn gaan terugzien op productiemodellen.
Bron: Autoweek
Comment